Rozhovor: B. Famin o Dakaru a celé divizi Peugeot sport

Rozhovor: B. Famin o Dakaru a celé divizi Peugeot sport

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný

Při příležitosti startu jedné z nejtěžších „životních“ zkoušek všech rally závodníků a možná i nejtěžšího podniku motorsportu, slavného Rally Dakar, jsme si dovolili vyzpovídat hlavu jednoho z nejdůležitějších týmů v divizi automobilů. Šéf Peugeot Motorsport, p. Bruno Famin, odpovídal na naše otázky již při loňském pařížském autosalonu, jeho odpovědi jsme si pro vás nechali ale exkluzivně právě na tyto dny. Mezi tématy samozřejmě nechybělo ani klasické rally, které je pro naše čtenáře a vůbec české fanoušky daleko bližší. Však také vzhledem ke svým výsledkům je Peugeot 208 R2 v tuzemsku tak populární, že už teď je téměř jistých minimálně deset aut na startu každého z českých podniků pro sezónu 2017. Z celosvětového měřítka je ale právě Dakar pro francouzskou automobilku důležitý. Pojďme se tedy přesunout na začátek našeho přátelského rozhovoru, tedy k samotnému automobilovému sportu v podání značky Peugeot.

 

Motorsport není z pohledu fabriky jen o závodění: je to taky byznys a zápas o dobré jméo automobilky

„Peugeot Sport kompletně spadá pod automobilku a jejím úkolem je kompletně následovat její strategie a plány. Nejde jen o dobré jméno a povědomí značky, ale i o způsoby komunikace, marketingu a o finální produkt.“ neodpustí si hned na úvod p. Famin poznámku k velké zodpovědnosti jeho týmu a zdůrazňuje, že pod jeho zodpovědnost nepatří jen Dakar, který je stejně asi nejdůležitější a už vlastně v úvodu otevírá myšlenku zákaznického sektoru v motorsportu. „Jsme ale samozřejmě velmi důležitou součástí vytváření image naší značky a celé strategie v tomto ohledu. U našich produktů je navíc obvyklá poměrně vysoká marže a snažíme se tak zlepšit výsledky celé skupiny.“

 

Dakar rally, Rallycross, Rally Academy, 308 a RCZ racing cup: není to jen o Dakaru..

Až při rozhovoru jsem já sám pochopil opravdový důraz na Dakarskou rally z pohledu Peugeotu. Nemluvíme totiž jen o jednom nejtěžších závodů a těžké zkoušce pro závodníky a jejich stroje. Je potřeba si aktivity Peugeot Sport spojit do souvislostí. Jak říkal p. Famin v úvodu, úkolem jeho divize je následovat domácí strategii a pokud jsme si zhruba před rokem povídali o ofenzívě značky v oblasti vozů SUV, tak který jiný segment by měla divize motorsportu podpořit. A posuďte sami, kdo z vás by si nekoupil vůz, který vyhrál Dakar. Tedy on jej nevyhrál, jeho závodnímu speciálu se to povedlo. Zrovna ten váš mazlík s ním bude mít společných sotva pár designových dílů, ty ale jako základ pro pocit z dobré koupě stačí ne? Když se navíc poohlédneme k našemu nedávnému testu 2008, tak můžeme i polemizovat, jestli nám Sebastien Loeb nebo Carlos Sainz pár dílů přeci jen do série neponechali. Je potřeba doplnit, že opravdu téměř na každém závodním voze i Peugeot testuje několik novinek a technických řešení, které se mohou objevit v jeho sériové podobě. „V době naší éry v Le Mans nemůžeme úplně mluvit o naší integraci a plánech plně podmíněných automobilce a jejího marketingu.“ dodává p. Famin jako by nás chtěl opravdu hodně utvrdit v povědomí, že motorsport je tu „jen“ kvůli makretingové podpoře automobilky a hlavně jejich aktuálně komunikovaných novinek a dodává: „Podpora SUVéček automobilky ale není jen o globálním marketingu, povědomí značky a vývoji technologií. Vzhledem k místům, kde se tzv. cross country rally jedou – Dakar v Jižní Americe a Silk Way Rally v Číně, se nám daří podpořit i lokální trhy a cílit na konkrétní zákazníky (Čína je nejvýznamnějším trhem pro Peugeot). Podporujeme zde značku v komunikaci SUV produktů, jako jsou 2008, nová 3008 nebo nová 5008 a mám z toho dobrý pocit. Lepší než za naší účasti v Le Mans. Tam jsem tu synergii tolik necítil.“

 

Od Le Mans až po Dakar

„Naší hlavní aktivitou zůstává Dakar. Takovou zvláštností je rallycross, který není přímo řízený jako fabrický tým. Ostatní aktivity jsou provozovány jako zákaznický servis – rally s 208 R2 a 208 T16 a okruhy s 308 Racing Cup, i když tu základní myšlenku tvoříme stejně stále my ve Francii a všechny týmy plně podporujeme.“ Tento náhled vlastně plně odpovídá i režimu, v jakém byla odjeta sezóna 2016 v podání Autoklub Peugeot Rally Týmu v České republice. Ta navíc byla veleúspěšná a promotér se dohodl s posádkami na prodloužení spolupráce. „Aktuálně nemáme plány vrátit se do Le Mans. Možná po Dakaru bychom mohli začít o Le Mans přemýšlet, protože si této doby a naší práce nesmírně vážíme. Několika našim technickým umům a převratným prvkům jsme vděčni právě vývoji na Le Mans. Já sám cítím trochu lítost nad tím, že tam Peugeot není, ale zatím toto téma není na pořadu dne. Tato otázka navíc leží především na našem CEO, protože jde přeci jen o hodně velké rozhodnutí. Teď se však stále plně soustředíme na náš hlavní program a tím je Dakar a na naše klientské aktivity.“

 

Konečně k ostatním okruhům

Nepředbíhejme a pojďme k okruhům nám trošku bližším: „Samozřejmě máme i nový 308 racing cup, který je hodně komerční a věříme, že do budoucna má velký potenciál.“ Nechtějte abych se pak ptal na další stupínky pro našeho Filipa Mareše, protože podle slov p. Famina není v dnešní době šance pro vývoj WRC. V rámci skupiny PSA má totiž Peugeot jako hlavní program cross country, Citroën WRC a DS má Formula E. Uvidíme, jak třeba s R5 půjde počítat do budoucna, snad alespoň kategorie WRC2 nebude do budoucna Peugeotu jako evropské automobilce zapovězena. „Na fabrické úrovni tedy není prostor pro to, aby proti sobě bojovaly Peugeoty s Citroëny. Což není případ klientských soutěží, kde má Peugeot 208 T16 své místo. Zde samozřejmě mohou klienti Peugeotu soupeřit s klienty Citroënu a my nemáme problém je dále podporovat jak technicky, tak marketingově.“ Peugeot si navíc poměrně zakládá na konceptu Rally academy, která spočívá v hledání a vychovávání talentů. Jedním z takových je i Craig Breen, jehož jsme měli možnost vyzpovídat při Barum Czech Rally v roce 2015. Podle posledních zpráv p. Famina dostal i tento objevený talent angažmá u továrního týmu Citroen ve WRC, takže není všem dnům konec i v tomto populárním projektu automobilky případně koncernu.

 

Dakar Rally loni a letos: velká výzva nebo jen důležitý úkol?

„Nejtěžší bylo rozhodnutí. My sami jsme se v automobilce rozhodli, že se vrátíme na Dakar nějakých 10 až 11 měsíců před startem Dakaru 2015, a tak na přípravu rozhodně nebyl přebytek času. Součástí přípravy je samozřejmě design, technika a následně testování. Úspěch ale není vůbec zaručen. Je to dlouhá cesta, která nám přinesla hrozně moc zkušeností. Ty jsme již skvěle zužitkovali v roce 2016 a doufáme, že díky nim navážeme i úspěšnou sezónou 2017.“ I tak popisují v Peugeotu svou cestu a ambice pro letošní rok, které nejsou o nic menší než tomu bylo loni. Název závodního speciálu byl sice změněn z původního 2008DKR na 3008DKR, což ale nutně nemusí znamenat kompletní technickou obměnu. Poměrně důležité změny se udály v technických předpisech FIA, změnil se především průměr restriktoru. Ze strany Peugeotu pak došlo k četným technickým vylepšením v oblasti odpružení a klimatizace. Jak už jsme řekli v úvodu, příliš dílů s konvenčním automobilem ale společných závodní speciál nemá a z podání automobilky jde tak spíše o změnu marketingového označení. Třeba světla jakožto jeden z hlavním designových prvků každého modelu patří právě mezi jeden z mála shodných dílů pro oba exempláře (sériového a závodního). Každý jsme asi pochopil, že na přelomu loňského a letošního roku je právě 3008 významným a možná i nejvýznamnějším modelem automobilky.

 

Závodění a výsledky jsou hodně o posádkách: jaká je práce s hvězdami jako jsou Loeb nebo Sainz?

„Opravdu to byl pro nás dream tým v roce 2016. Jsem velmi rád a velmi hrdý, že můžeme pracovat s tak dobrými jezdci. Pro některé posádky šlo o první rok a všichni se museli sžívat s novou technikou a kolikrát i s novým formátem závodů. Každý jsme jiný a i přístup je ke každému ze závodníků jiný. Pro mě osobně bylo zajímavé sledovat vývoj všech našich závodníků. Sebastien Loeb je obecně jednou z největších hvězd za volantem, ale i pro něj byl Dakar obtížnou zkouškou. Cyril Despres má sice hromadu zkušeností s Dakarem, ale na motorce nikoli s vozem a Loeb má zase obrovské zkušeností s řízením, ale ne na Dakaru. Oba ukázali velký posun a vynikající výsledky. Vítězství Stéphane PETERHANSELA nebylo až takovým překvapením. Za to mě osobně doslova uchvátilo sledovat vývoj Cyrila Desprese, který se s námi loni na Dakaru dokázal vyhoupnout až na sedmou příčku a dokonce vyhrát Silk Way Rally 2016, což považuji já osobně za velký úspěch. V Dakaru 2017 mají všichni čtyři naši jezdci šanci vyhrát, každý z nich je schopný nám přinést vítězství.“ chválí práci svých svěřenců zaměstnavatel. Není se ani čemu divit. V letošním roce bude mít ale stejně těžkou pozici, možná o něco těžší. Tým zůstává stejný a požadavky vzhledem k loňskému úspěchu snad ještě větší.

 

Nám nezbývá než Peugeotu popřát co možná největší úspěch na nejnáročnější zkoušce na poli motorsportu a poděkovat českému zastoupení za zprostředkování rozhovoru. Nás jako české fanoušky bude za jisté zajímat o něco více český šampionát a vývoj vozů R2 případně R5. Už jsme zmiňovali, že pro příští rok bude na startu tuzemských rally soutěží možná až nespočet právě vozů 208 R2, i na ty je kolikrát zajímavá podívaná.

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..