Zdroj úvodní fotky: Jan Novotný
Škoda Enyaq Coupe iV – když klíčem k úspěchu má být vrcholné RS iV

Škoda Enyaq Coupe iV – když klíčem k úspěchu má být vrcholné RS iV

Autor: Jan Novotný, zdroj: ŠKODA AUTO a.s. · Fotografie: ŠKODA AUTO a.s. (Škoda Storyboard)

Bylo tomu včera, kdy naše domácí značka vskutku velkolepě představila svůj vrcholný model. Možná to řadě z vás bude připadat úsměvné – že je novým vrcholem právě elektrické SUV. Pokládáte si otázku: „Kde jsou ty doby, kdy na piedestalu stála limuzína s šestiválcem?“ Pak vězte, že po dnešku už není sporu o tom, co je mladoboleslavskou vlajkovou lodí. Škoda Auto totiž v návaznosti na včerejší prezentaci právě dnes oznámila ceny a mimo jiné i vzhledem k tomu, že zhruba prvních půl roku nebude u nové karosářské verze Enyaqu nabízet jinou než-li vrcholnou, sportovně laděnou verzi RS iV, jde o nejdražší Škodovku všech dob. Má to být nový recept na úspěch v elektromobilitě, čímž však vůbec není myšleno, že by jím „klasický“ Enyaq iV nebyl. Karoserie SUV coupé má každopádně nalákat především svou designovou atraktivitou, aniž by se odchýlila od tradičních hodnot značky – skvělého užitného prostoru, praktičnosti a dobrého poměru cena/výkon. A možná i právě proto jsou zástupci značky tak ambiciózní a uvádějí na trh jen tu nejlepší a nejvýkonnější verzi. Jenže je tohle ten recept – uvést nejvýkonnější a nejdražší Škodovku a čekat velký zásah do elektromobility? Třeba jo – možná se díky tomu ukáže velká odlišnost mezi českým trhem a těmi západními, ekologicky orientovanými. My u toho v každém případě nemůžeme chybět. Díky tomu tak máte možnost společně s námi nahlédnout do útrob a podívat se, co vlastně Škoda Auto společně s Thomasem Schaeferem, předsedou představenstva a Aňou Geislerovou prostřednictvím projekce v Kině Lucerna představila.

 

Enyaq Coupé iV – kde vlastně víme skoro vše, ale bude nám to k něčemu až za půl roku

Po úspěšném uvedení modelu ŠKODA ENYAQ iV rozšiřuje ŠKODA AUTO tuto modelovou řadu o elegantní kupé. ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV má emocionálnější vzhled a navzdory sportovním liniím nabízí velkorysý interiér a zavazadlový prostor s objemem 570 l. Hodnota součinitele odporu vzduchu cx 0,234 j.e nižší než u vozu ENYAQ iV. Díky dojezdu až 545 km* v režimu WLTP, v závislosti na dané výbavě, tak zvládá ENYAQ COUPÉ iV skvěle každodenní jízdu ve městě i dlouhé cesty. V nabídce je pohon zadních nebo všech kol a tři výkonové stupně od 150 kW až do 220 kW (verze ENYAQ COUPÉ RS iV). Designy interiérů známé již z vozu ENYAQ iV nahrazují klasické výbavové stupně.

Nová ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV má ještě emocionálnější vzhled než ENYAQ iV. K dispozici je také verze SPORTLINE a sportovně laděný vrcholný model ENYAQ COUPÉ RS iV. Vůz charakterizuje specifický sportovní přední nárazník, boční prahy lakované v barvě karoserie a kola z lehké slitiny o průměru od 19″ do 21″. Střešní linie padá od B sloupku mírně dozadu a přechází do pátých dveří s ostře lomenou hranou. Linii karoserie dále zvýrazňuje standardně dodávané zatmavené prosklené panoramatické okno, které pokrývá celou střechu a plynule navazuje na prosklení pátých dveří. Na přání je k dispozici také přední maska Crystal Face s 131 LED diodami, které osvětlují vertikální lamely. Vzhled pak podtrhuje horizontální linka.

 

Interiér přebírá z „klasického Enyaqu“ – vévodí mu velký 13“ displej

ENYAQ COUPÉ iV přináší stejně jako ENYAQ iV sladěné designy interiérů, které se inspirují světy moderního bydlení a které využívají přírodní, trvale udržitelné a recyklované materiály. Přehledně zpracovaná nabídková struktura usnadňuje individuální konfiguraci vozu s několika logicky uspořádanými tematickými pakety a několika samostatnými prvky výbavy. Součástí standardní výbavy je centrální dotyková obrazovka infotainment systému s úhlopříčkou 13″ a virtuální kokpit s 5,3″ displejem. Head-up displej s rozšířenou realitou je k dispozici na přání.

Na přání dostupný interiér Lodge využívá trvale udržitelné materiály. Sedadla interiéru jsou potažena látkou, kterou tvoří ze 40 % přírodní vlna s certifikátem společnosti Woolmark. Zbylých 60 % potahu sedadel je tvořeno polyesterem z recyklovaných PET lahví.

Verze ENYAQ COUPÉ SPORTLINE iV má specifický design interiéru, kterému dominuje černá barva. Sportovní sedadla s integrovanou opěrkou hlavy jsou potažena mikrovláknem Suedia a zdobí je šedé kontrastní švy, které jsou použity také na standardně dodávaném tříramenném sportovním koženém multifunkčním volantu s pádly pod volantem, kterými může řidič měnit úroveň rekuperace.

ENYAQ COUPÉ iV nabízí velkorysý prostor pro pět cestujících i zavazadla. Dlouhý rozvor a rovná podlaha zajišťují dostatek místa před koleny a i přes svažující se střechu je prostor nad hlavou srovnatelný s vozem ŠKODA OCTAVIA COMBI. Na přání jsou k dispozici elektricky ovládané páté dveře včetně virtuálního pedálu, kterým lze otevřít víko zavazadlového prostoru pohybem nohy pod zadním nárazníkem. Tato funkce spolu s nízkou nákladovou hranou umožňují pohodlný přístup do zavazadlového prostoru o objemu 570 l.

 

Elektrický pohon nabízí tři výkonové stupně

Výkonové spektrum sahá od 150 kW verze ENYAQ COUPÉ iV 80 s pohonem zadních kol a baterií s kapacitou 82 kWh až po 220 kW u verze ENYAQ COUPÉ RS iV s dvěma elektromotory a pohonem všech kol. ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV je postavena na modulární platformě pro elektromobily (MEB) koncernu Volkswagen. Společně s modelem ENYAQ iV je vyráběna v hlavním závodě ŠKODA AUTO v Mladé Boleslavi. Jedná se tak o jediné modely v Evropě na bázi modulární platformy pro elektromobily (MEB), které nejsou vyráběny v Německu.

Základní model ENYAQ COUPÉ iV 80 disponuje výkonem 150 kW a maximálním točivým momentem 310 Nm. Jeho baterie, která má kapacitu 82 kWh, resp. 77 kWh netto (využitelná kapacita, pozn. red.), zajišťuje maximální dojezd až 545 km* v režimu WLTP. Stejnou baterii s kapacitou 82 kWh využívá také verze ENYAQ COUPÉ iV 80x. Tato verze disponuje pohonem všech kol díky druhému elektromotoru, který je umístěn na přední nápravě. Systémový výkon obou elektromotorů činí 195 kW, maximální točivý moment je 425 Nm. Nejvyšší rychlost činí stejně jako u verze s pohonem zadních kol 160 km/h.

Baterie vozu ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV umožňuje standardně rychlodobíjení, přičemž dobíjení baterie z 10 % na 80 % kapacity trvá 29 minut. ENYAQ COUPÉ iV lze také pohodlně dobít doma přes noc pomocí wallboxu ŠKODA iV Charger na střídavý proud s výkonem až 11 kW. Dobíjení trvá 6 až 8 hodin. Podobných nabíjecích časů lze dosáhnout i u veřejných dobíjecích stanic na střídavý proud se stejným maximálním výkonem. Vzhledem k tomu, že Škoda neupřesňuje maximální nabíjecí výkon při rychlonabíjení (z veřejné nabíjecí stanice typu DC), lze předpokládat, že půjde o stejnou hodnotu jako v případě „standardního“ Enyaqu – tedy 125 kW s tím, že k optimalizaci došlo především v souvislosti s průběhem nabíjecího výkonu (průměrný výkon vypočtený z doby nabíjení činí 111,5 kW).

 

Enyaq Coupé RS iV – první elektrické RS a jediný Enyaq Coupé iV pro příštích půl roku

Po voze ŠKODA OCTAVIA RS iV s plug-in hybridním pohonem je tento vůz prvním čistě elektrickým modelem sportovní řady RS. Jeho karoserie ve stylu kupé odkazuje také na závodní prototypy ŠKODA 180 RS a 200 RS, u kterých ŠKODA AUTO v roce 1974 poprvé použila označení RS, odvozené od Rallye Sport. V roce 1975 byla předstvena ŠKODA 130 RS, která dosáhla v roce 1977 dvojího vítězství na legendárním závodě Rallye Monte Carlo. Od roku 2000 nesou označení RS také nejsportovnější sériově vyráběné vozy značky ŠKODA. První SUV řady RS byl v roce 2018 KODIAQ RS, který s motorem 2,0 TDI o výkonu 176 kW (240 k) stanovil časem 9:29,84 minut rekord na jedno kolo v kategorii sedmimístných SUV na legendární Severní smyčce Nürburgringu dlouhé 20,832 km. ENYAQ COUPÉ RS iV má na tuto dlouholetou tradici navázat, když umocňuje už tak sportovně vzhlížející siluetu karoserie Coupé. Se standardně dodávaným sportovním podvozkem je přední náprava snížena o 15 mm, zadní náprava pak o 10 mm. Sportovní akcenty vytvářejí rámeček masky chladiče, lišty kolem bočních oken, difuzor zadního nárazníku a nápisy na víku zavazadelníku v černé lesklé barvě. V černé barvě jsou také lišty kolem vzduchových clon Air Curtain na předním nárazníku. Verze RS má ještě dodatečnou lištu ve tvaru písmene E. Stejně jako všechny ostatní modely RS značky ŠKODA má i ENYAQ COUPÉ RS iV červený reflexní pásek v zadním nárazníku, který se táhne přes celou šířku vozu. Dále je standardně vybaven černými dvacetipalcovými koly Taurus, na přání jsou k dispozici 21″ kola Vision v antracitové barvě. Oba disky kol mají aerodynamické plastové kryty. Odstín zelená Mamba je v rámci modelové řady vyhrazen pro verzi ENYAQ COUPÉ RS iV.

 

Interiér RS iV

Verze ENYAQ COUPÉ RS iV exkluzivně nabízí dva specifické designy interiéru. Součástí obou interiérů jsou dekorační lišty na přístrojové desce a ve výplni dveří v dekoru Carbon, kryty pedálů z ušlechtlié oceli a sportovní sedadla s integrovanou hlavovou opěrkou a logem RS. Interiér RS Lounge má černá sedadla čalouněná mikrovláknem Suedia, jež jsou olemována paspulí a kontrastními švy v limetkové barvě. Stejnou barvu mají kontrastní švy na vkládaných textilních kobercích a tříramenném vyhřívaném multifunkčním sportovním volantu, který zdobí plaketa s nápisem RS. Přístrojová deska je potažena mikrovláknem Suedia v černé barvě a rovněž ozdobena kontrastními švy. Na přání nabízí tento sportovní vrcholný model interiér RS Suite se sedadly potaženými černou perforovanou kůží olemovanými šedou paspulí a šedými kontrastními švy. Multifunkční volant, který zdobí plaketa RS, má šedé prošívání. Přístrojovou desku potaženou syntetickou kůží pak zdobí kontrastní švy.

 

A konečně – pohon RS iV

Vrcholný sportovní model ENYAQ COUPÉ RS iV využívá baterii s kapacitou 82 kWh, dva elektromotory a pohon všech kol. Systémový výkon činí 220 kW, maximální točivý moment je 460 Nm. První čistě elektrický vůz RS značky ŠKODA zvládá zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 6,5 s. Tato verze dosahuje jako jediná nejvyšší rychlosti 180 km/h. Maximální hmotnost přípojného vozidla činí u verzí ENYAQ COUPÉ RS iV a ENYAQ COUPÉ iV 80x 1 400 kg při 8% stoupání. Verze ENYAQ COUPÉ iV 80 může táhnout brzděný přívěs o hmotnosti do 1 200 kg.

 

Třešnička na dortu – opravdu?

Škodu Enyaq RS iV je možné objednat od dnešního dne. Upřímně jsme jen čekali, když bylo toto datum včera při představení vozu zmíněno, na zveřejnění ceny. Ta je narovinu poměrně ambiciózní, startuje totiž na 1 559 900 Kč s DPH, díky čemuž jde nejen o nejdražší Enyaq v nabídce, nýbrž také o nejdražší Škodovku v historii. Platí samozřejmě, že jde taky o nejvýkonnější vůz s okřídleným šípem ve znaku, v jehož útrobách je řada novinek a už v „základu“ se může pyšnit bohatou výbavou. Do vínku navíc dostává tu nejmodernější elektromobilní technologii, jakou má koncern VW k dispozici – dosahuje úctyhodného dojezdu na jedno nabití a v případě potřeby se dobije z 10 na 80 % pod půl hodiny. To vše je úctyhodné. Nechci sice znít jako hnidopich, přesto se ale musím zeptat: „Bude to opravdu stačit?“ Já osobně jsem hodně zvědavý i na „konvenční“ Enyaq Coupé, u něhož očekávám o něco příznivější cenovou politiku. Zatím jsem si totiž bohužel úplně nezvykl na to, že u Škody Auto už cenovka přes 1 milion Korun není žádný problém. Navíc, ač chápu, že ve větším a luxusnějším autě lze extrémně drahou baterii a vývoj nové technologie lépe „schovat“, si nejsem jistý, zda bylo správné začít právě tady – od toho nejdražšího modelu. Škoda Auto totiž už dlouho avizuje – a včera to jen potvrdila – elektromobilní plán v podobě nabídky hned 3 dalších modelů postavených v nabídce níže než Enyaq. Na první svezení s Enyaqem Coupé se každopádně moc těšíme a už dopředu avizuji, že s danou cenou bude takřka nemyslitelné odpustit jakoukoliv chybičku. Vy si zatím můžete užít redakční test klasické verze Enyaq iV 80. Tak snad brzy za volantem…

 

Jan Novotný

 

* předběžné hodnoty

Sdílet: