Renault Megane Grandtour R.S. Line TCe 160: příjemná varianta stálice segmentu

Renault Megane Grandtour R.S. Line TCe 160: příjemná varianta stálice segmentu

Autor: Jakub Kameníček · Fotografie: Jakub Kameníček

Megane patří dlouhodobě mezi nejznámější modely v nabídce automobilky Renault. Je tu s námi již 26 let. Od roku 2016 je v běhu jeho čtvrtá generace, která prošla v loňském roce modernizací. Pro mě osobně jde o 2. setkání s tímto modelem v daném generačním cyklu. Při prvním testu se jednalo o exemplář ve výbavě Bose, s naftovou motorizací 1.6 dCi pod kapotou a s o 30 koní nižším výkonem, který byl přenášený na přední kola přes 6stupňovou manuální převodovku. Oproti němu tu nyní stojí pofaceliftový model v aktuálně nejvyšší nabízené výbavě R.S. Line, a pro změnu s benzínovou pohonnou jednotkou o výkonu 160 koní a dvouspojkovou automatickou převodovkou EDC. Jak se podepsala modernizace na tomto modelu a jak jsem si užil jízdu ve verzi s tímto motorem? Na to se teď půjdeme honem podívat.

 

Decentní posun k dynamičtějšímu vzhledu

V rámci loňského faceliftu došlo k úpravám v exteriéru zejména na předním nárazníku, najdeme pozměnené žebrování v horní i spodní části masky a také okolo mlhových světel. Celkově působí přední maska i v blízkosti emblému Renault o něco uhlazenějším dojmem. Upravený byl také světelný podpis a celkové uspořádání svítících elementů uvnitř čelních světlometů, které tak nyní více koresponduje s aktuálním dynamickým LED efektem ubíhajících čar, směřujících k zadní části vozu, a který je známý z nových generací modelů Clio a Captur. Bohužel však stále zůstává Méganu zapovězena šikovná funkce LED Matrix Vision, kterou Renault v Česku momentálně nabízí jen pro model Talisman. Boční část karoserie zůstává i po modernizaci prakticky beze změn. A na zádi nejnovější verze Megane Grandtour opět nalézáme z části přepracovaný světelný podpis, který je nyní celý řešený LED technologií. Svěží novinkou od loňského roku je přítomnost dynamických (animovaných) směrovek, integrovaných jak do zadních světlometů, tak i též do zpětných zrcátek. Celkově působí nový Megane Grandtour velmi ladně a v rámci dnes testované výbavy R. S. Line i stejně tak dravě a sofistikovaně.

 

Prostorný, R.S. prvky okořeněný interiér

Podobně decentní avšak zřetelný posun nastal po loňské modernizaci za volantem. V nejvyšší výbavě R.S. Line modelu Megane Grandtour tak můžeme najít zcela digitální přístrojový štít a pozornosti vývojářů neunikl ani středový panel, v němž byl vylepšen displej, infotainment a došlo k úpravě s diplejem sousedících fyzických tlačítek, skrze která se ovládá tepelný komfort v kabině vozu. Ta jsou nyní větší a jejich design více ladí se zbytkem ostatních tlačítek na témže panelu i na multifunkčním volantu. Dalo by se říci, že inovovaný Megane se řadí do skupiny aut, která nabízí řidiči i posádce zdravý kompromis mezi ovládáním přes dotykový displej a analogovými regulátory. Prostorově i ergonimií je interiér vozu koncipován dobře a je schopný bez problému pojmout i výrazně vyšší postavy, přičemž jim poskytne komfortní posezení a dostatek místa na nohy a hlavu. Jasnou výhodou karoserie kombi je veliký zavazadlový prostor. Megane Grandtour je v tomhle aspektu vcelku příkladným vozem. A nechybí zde ani páčky na sklopení zadní řady sedadel přímo u ústí zavazadlového prostoru, a tak je složení zadních opěradel opravdu rychlé a praktické. Navíc má zavazadelník dvojité dno, a tak v případě, že potřebujete převézt jen mešní předměty, stačí je dát do jedné ze dvou schránek ukrytých v podlaze kufru. Asi nejvýznamnější parádou testované výbavy R.S. Line jsou ale určitě přední sedadla. Ta mají opravdu výrazné boční vedení, a jejich potah z Alcantary a kůže je velice příjemný na dotek. Této ,,perličce” sekundují kožené potahy na volantu, na loketní opěrce středového tunelu i loketních opěrkách ve výplních dveří a povětšinou měkčené oplastování v horní části interiéru. Vše je velmi příjemné na dotek, což pomáhá vyvolávat pocity pohodlí a útulna, které jsem zažíval vždy při jízdě tímto autem.

 

Až nečekaně stabilní a klidný jízdní projev

Testovací kus měl pod kapotou stejnou motorizaci, kterou jsme ve slabší verzi měli možnost okusit už několikrát. Konkrétně se jednalo o kombinaci čtyřválcového benzinového turbomotoru s přímým vstřikováním o zdvihovém objemu 1,3 l (1.3 TCe) a automatické dvouspojkové převodovky EDC, která disponuje 7 rychlostními stupni. Nabízí maximální výkon 158 koní a nejvyšší dostupný točivý moment 270 Nm, které jsou v této specifikaci (i v rámci dalších 5 motorizací dostupných pro tento model) přenášeny pouze na přední kola. Komfort nebyl na obutých 18palcových kolech nikterak špatný. Naopak mě v Megane Grandtour velice uhranula rovnováha mezi jízdním pohodlím a opravdu příkladnou stabilitou podvozku v zatáčkách. Auto měnilo směr ochotně, drželo vždy stopu a jen minimálně se naklánělo. Výše zmíněná 160koňová motorizace byla velmi příjemná a ani při cestě na dálnici nebyl problém držet rychlejší tempo, zároveň stále komfortně a to i akusticky. Modernizovaný Megane Grandtour je poměrně kvalitně odhlučněný, a tak ani v rychlostech nad 160 km/h při cestách po německých dálnicích nestrádají cestující ve voze ani na klidu, ani na důstojnosti. Tohle byl asi nejsilnější a nejpozitivnější dojem z Méganu po modernizaci: že umí nabídnout velmi obstojný jízdní projev a je to vlastně ideální cestovní auto. I spotřeba by tomu napovídala. Byť necelých 160 koní není kdovíjak mnoho, rozhodně autu dodávají dostatečnou jízdní dynamiku. V případě každodenního provozu, kdy jsem jezdil s Megane Grandtour ve městě, na okresních silnicích a po dálnici, jsem se dostal poměrně snadno na ustálený průměr spotřeby cirka 6,5 litru paliva na 100 kilometrů. To považuji za bezproblémový výsledek, který se řadí spíše k lepšímu standardu v rámci daného automobilového segmentu. Jediné, co bych rád uvítal zejména v rámci testované výbavy R.S. Line, by byla možnost manuálně řadit pádly pod volantem, která zde bohužel chyběla. A tak v případě, že jsem chtěl měnit kvalty ručně, jsem byl odkázaný pouze na volič automatické převodovky na středovém tunelu a to nebylo úplně to pravé ořechové při nějaké dynamičtější jízdě po okresce, pro kterou tohle auto svým naladěním podvozku i výkonu určitý potenciál mělo. Sedmistupňová převodovka EDC pracovala v drtivé většině případů bez výhrad. Jen občas působilo divně její chování během rozjezdů, které nebyly vždy konzistentní s mou reakcí na pedálu akcelerátoru a i při jemnější práci mé nohy na plynu se auto v některých situacích rozjelo trhaně či prudčeji, než by se dalo předpokládat.

 

Zaujme především originálně pojatým designem, dobrým dílenským zpracováním a příjemným jízdním projevem

Megane Grandtour R. S. Line nepatří ani po loňském faceliftu mezi nejlevnější ani nejvybavenější zástupce této kategorie. Na českém trhu lze aktuálně pořídit levněji například Opel Astra ST Ultimate anebo Hyundai i30 N Line Premium PE. A za podobnou částku, kterou stojí námi testovaný kus (tj. zhruba 800 000 Kč), lze koupit i novější a modernější konkurenci. Na druhou stranu se tu ale bavíme o voze v podstatě plné výbavě a s plnohodnotným čtyřválcovým benzínovým motorem. Nutno tak podotknout, že základních 470.000 Kč zas tak hrozivě nevypadá a zároveň patří k těm nižším v rámci segmentu. Každopádně Megane Grandtour v testované výbavě R. S. Line není sám o sobě vůbec špatným autem. Mezi jeho hlavní plusové body patří komfortní a velmi stabilní jízdní projev snad za všech každodenních situací, originální, emotivní design exteriéru a interiéru, dobré dílenské zpracování a v neposlední řadě i celkem nízké provozní náklady (průměrná spotřeba v testu okolo 6,5 l/100 km). I tak to ale nebude mít Megane Grandtour lehké a na svou stranu přetáhne hlavně ty zájemce, které uhrane jeho elegantní a dynamický vzhled. Ten je naprosto ryzí a specifický pouze pro značku Renault, která jej propůjčuje mimo jiné právě i tomuto v jejich portfoliu tak významnému modelu.

 

Jakub Kameníček

Technická specifikace

motor

ModelMégane Grandtour TCe 160 GPF
Výkon117 kW
Točivý moment270 Nm
Maximální točivý moment při otáčkách1750 RPM
Zrychlení 0-100km/h8 s
Max. rychlost212 km/h
PalivoSuper 95
Válců4
Maximální výkon při otáčkách5500 RPM
PřevodovkaAutomatická převodovka (dvouspojková)
Převodů7
Vstřikování palivaPřímé vstřikování
Typ motoruTurbo
Objem1332 ccm
Ventily4

Ekonomie provozu

Kombinovaná spotřeba (NEDC)5 l/100km
Spotřeba ve městě (NEDC)6 l/100km
Velikost nádrže47 l
Emisní normaEuro 6d-TEMP-EVAP-ISC (WLTP) 36CH, 36CI, 36DG
Start-Stop systémSériové vybavení
Velikost pneumatik205/50R17
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS)Sériové vybavení
Typ TPMSpřímé měření (senzor)

hmotnost

Povolená celková hmotnost1906 kg
Prázdná hmotnost (EU)1414 kg
Přívěs s brzdami1700 kg
Náklad492 kg
Přívěs (bez brzd)710 kg

modelová řada

Název generaceRFB
Uveden05/20
Dveře5
KaroserieKombi
Třída vozidlaNižší střední třída (např. Golf)

rozměry

Délka4626 mm
Rozvor2712 mm
Šířka1814 mm
Prostor pro zavazadla563 l
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu)1543 l
Max. zatížení střechy80 kg
Výška1449 mm
Světlá výška145 mm
Průměr otáčení11 m
Sedadla5

Podobné vozy

Citroen C5 X
citroen Logo 2022N
Body type
Kombi
Délka
4805 mm
Šířka
1815 mm
Výška
1485 mm
Rozvor
2785 mm
Boot capacity
545 l
Hmotnost
1493 kg
Dveře
5
Porovnat
Subaru Outback
subaru Logo 2021BT
Body type
Kombi
Délka
4870 mm
Šířka
1875 mm
Výška
1675 mm
Rozvor
2745 mm
Boot capacity
561 l
Hmotnost
1643 kg
Dveře
5
Porovnat
Suzuki Swace
suzuki Logo 2020ZE1HE
Body type
Kombi
Délka
4655 mm
Šířka
1790 mm
Výška
1460 mm
Rozvor
2700 mm
Boot capacity
596 l
Hmotnost
1475 kg
Dveře
5
Porovnat
Fiat Tipo
fiat Logo 2020356
Body type
Kombi
Délka
4571 mm
Šířka
1792 mm
Výška
1514 mm
Rozvor
2638 mm
Boot capacity
550 l
Hmotnost
1385 kg
Dveře
5
Porovnat
Renault Arkana
renault Logo 2023RJL
Body type
SUV
Délka
4568 mm
Šířka
1821 mm
Výška
1576 mm
Rozvor
2720 mm
Boot capacity
513 l
Hmotnost
1411 kg
Dveře
5
Porovnat
Subaru Crosstrek
subaru Logo 2024G6
Body type
SUV
Délka
4495 mm
Šířka
1800 mm
Výška
1600 mm
Rozvor
2670 mm
Boot capacity
315 l
Hmotnost
1595 kg
Dveře
5
Porovnat
DS Automobiles DS 4
2021F
Body type
Hatchback
Délka
4400 mm
Šířka
1830 mm
Výška
1470 mm
Rozvor
2675 mm
Boot capacity
430 l
Hmotnost
1252 kg
Dveře
5
Porovnat
Subaru Impreza
subaru Logo 2024G5
Body type
Hatchback
Délka
4490 mm
Šířka
1780 mm
Výška
1515 mm
Rozvor
2670 mm
Boot capacity
315 l
Hmotnost
1574 kg
Dveře
5
Porovnat
Nissan X-Trail
nissan Logo 2022T33
Body type
SUV
Délka
4680 mm
Šířka
1840 mm
Výška
1720 mm
Rozvor
2705 mm
Boot capacity
585 l
Hmotnost
1664 kg
Dveře
5
Porovnat

Sdílet: