Renault Mégane Grandtour: budete se cítit jako „boss“!

Renault Mégane Grandtour: budete se cítit jako „boss“!

Autor: Jakub Kameníček · Fotografie: Jakub Kameníček

Tak nějak zhruba prezentuje svůj nový kousek ve skupině osobních vozů, Megane Grandtour, ve svých reklamách i značka Renault. Je tomu již druhý týden od chvíle, co jsem měl privilegium vyzkoušet si pár dní trvající soužití v nedávno představeném Renaultu Mégane ve verzi Grandtour a výbavou Bose. A teď nastal ten moment, abych se s Vámi podělil o své dojmy, které jsem nabyl během této kratičké doby. Nižší střední třída je doslova nabitá konkurencí a Renault není žádným nováčkem. Konkrétně u těchto rodinných kombi se hledí hlavně na prostor. Francouzi ale přidávají ještě kapičku extravagance, rozumnou kvalitu a dostupnou cenu. To zní hodně lákavě. Má tak zrovna tenhle nějaké chyby?

 

Design a technika osvětlení

Na první pohled, a vlastně i na ten druhý si mě tento Renault získal právě svým vzhledem. Hraje především na eleganci, dynamické linie a jakousi „tajemnou“ notu. Obzvláště pak barva karoserie u námi testovaného exempláře-modrá Cosmos RPR- na tom měla dozajista také svůj podíl. Vpředu se vyjímají masivní, pro tuto značku nyní již  typicky tvarované světlomety. Ty jsou v rámci Techno packu (za příplatek 23 300 Kč) osazeny technologií Full LED Pure Vision a v rámci základní výbavy je u tohoto vozu k mání i světelný senzor umožňující používání automatických dálkových světel, a to je super. Exkluzivní dojem umocňují i chromové prvky profilu exteriéru jako střešní ližiny a lišty lemující spodní hranu bočních oken. Automobilka na svých stránkách vyzdvihává fakt, že tento kombík má nejnižší výšku (1449 mm) a zároveň je nejširší (2058 mm) v rámci dané kategorie a i právě to přispívá k jeho dynamicky působící formě. Výraznými optickými, esteticky příjemnými prvky jsou samozřejmě i u námi testované verze 18-palcové disky kol z lehké slitiny a podmanivými tvary designu „Grand Tour“. Uvnitř interiéru vládla v našem Renaultu kůže (kožené čalounění Carbone za příplatek 26 000 Kč) a kvalitně působící plasty na přední palubce i vnitřních výplní všech dveří. Středové části přední palubky dominuje velký 8,7“ displej infotainmentu, jež zastává většinu funkcí. Během pobytu uvnitř jsem měl vždy útulný pocit bezpečí díky ladnosti tvarů, masivní jednoduchosti ovládacích prvků a také zmíněného výběru materiálů. Hodně zajímavým prvkem byl pro mě fyzické budíky částečně nahrazující head-up displej. Jeho grafika byla jednoduchá a úhledná. Poslední věc, kterou bych rád vypíchnul, než se přesuneme k další části, je barevné LED podsvícení, které pomáhá dotvářet opravdu zajímavou atmosféru uvnitř vozu. Jeho diody byly umístěny jak ve dveřích vzadu i v předu, tak ve středovém panelu mezi předními sedadly. V infotainmentu R-link 2 na středovém displeji je možné si vybrat hned z 5ti barevných témat čítajících zelenou, červenou, modrou, fialovou a žluto-béžovou a jejich barva souvisí i s aktuálně zvoleným jízdním režimem v rámci systému Multi-Sense. O tom však až později…

 

Technika a funkce vozu na dosah uvnitř interiéru

Jak je u tohoto výrobce aut již nějakou dobu zvykem, je i k nejnovějšímu Méganu dodáván klíč (resp. čip) v podobě karty. Stačí se s touto kartou přiblížit k vozu a automaticky se odemkne. To samé platí i pro odchod od vozu (při vzdálení karty větším než pár metrů se auto automaticky zamkne). Po usednutí za volant máme před sebou několik ovládacích a informačních center kokpitu. Jednak je k dispozici velký středový displej, který řidiče a spolujezdce propojí s počítačem auta. Ten disponuje jednoduchou, uživatelsky přívětivou grafikou, která vás provede různými nastaveními v rámci navigace, interiérového osvětlení (jeho intenzity a barvy) a například i technických (jízdních) vlastností vozu. Můžete jej ovládat buďto dotykově-přímo na displeji-anebo některé jeho pasáže máte na dosah tlačítkem na středovém panelu (jízdní režimy), případně napravo pod volantem (ovládání audiosystému). Poslední jmenované mně osobně hodně vyhovovalo a přišlo mi jeho umístění i uspořádání velmi intuitivní. Ještě se krátce vrátím k jízdním režimům. Multi-Sense nabízí hned 5 variant: Neutral (standardní nastavení po všech stánkách), Comfort (vyhřívaný volant, masáž zad řidiče-masážní sedačka pouze na místě řidiče, modré nasvícení interiéru, modré středopanelové i budíkové grafiky za volantem, měkčí naladění podvozku), Eco, Sport (lepší citlivost plynového pedálu, malinko tužší podvozek) a nakonec byl v nabídce jízdních režimů Personal (vlastní nastavení osvětlení interiéru, grafiky a její barvy na displeji v kapličce za volantem, atd.). Námi testovaný automobil měl zabudovaný head-up displej (za příplatek 23 tis. Kč v rámci balíčku Techno). To bylo poprvé, co jsem se osobně mohl v automobilu setkat s touto vychytávkou. Je to jistě krok správným směrem. Nicméně, já bych uvítal KROMĚ zobrazované aktuální rychlosti, aktuální (ne)bezpečnosti odstupu za auty před jedoucím Renaultem a rychlostního limitu na dané komunikaci TÉŽ zobrazení dalších údajů. V tom případě by mě snad už vůbec nesvádělo sledovat zároveň i tradiční palubní displej, jež má své místo za volantem. O správnou teplotu a svěžest vzduchu se starala dvouzónová klimatizace, jejíž ovládání bylo fyzicky pod velkým středovým displejem a zároveň virtuálně (síla/rychlost proudícího vzuduchu) uvnitř multimediálního systému na středovém panelu vpředu. Hodně příjemným prvkem interiéru byl audio-systém Bose (za příplatek 8000 Kč), který má svůj podpis v názvu úrovně výbavy a jež se vám připomíná i na vstupních prazích u cestujících vepředu. V autě je hned 10 reproduktorů, které vám, věřte mi, poskytnou skutečně ten pravý „Surround Sound“, který je taky moc fajn. Jsou k dispozici pro připojení telefonu či flash disku či jiného zařízení dvě usb zdířky. Co se týče bezpečnostních a semi-autonomních prvků, námi testovaný Megane GrandTour Bose měl zakomponován tak zvaný Pack Safety Plus, který obsahoval zmiňovaný indikátor bezpečné vzdálenosti za vozy jedoucími vpředu, dále program nouzového automatického brzdění Active emergency braking system a nakonec i adaptivní tempomat, jehož ovládání (zapínání/vypínání) bylo pro Renault již tradičně rozděleno na část na středovém panelu a na tlačítka na volantu. Zajímalo by mě kdo tohle vymyslel. Mě to jako legrace nebo vychytávka rozhodně nepřipadá. O bezpečnost pasažérů se v případě, nedejbože, havárie postará hned 7 airbagů…

 

Úložné prostory a objem prostoru pro pasažéry

Megane GrandTour Bose nabízí standardně osvětlenou přihrádku pro spolujezdce, MENŠÍ otevřené přihrádky v předních i zadních bočních dveřích (tak na půl- až třičtvrtě-litrovou útlou láhev), standardní otevřený odkládací prostor před řadící pákou na mobilní telefon či peněženku, 2 držáky pití na středovém panelu kryté roletkou a nakonec-též z těch menších ukládacích prostorů-úložný box pod loketní opěrkou mezi předními sedadly. Logicky se musíme zmínit o úložném prostoru kufru. Protože se jedná o verzi GrandTour (čili kombík), zde Megane nabídne už jen při nesklopených zadních sedačkách užitečných 521 litrů. Po jejich sklopení  se tento prostor nafoukne na rovných 1504 litrů s tím, že nabídne poměrně rovnou ložnou plochu, tedy že zadní sedadla po sklopení nevytvářejí nijak výrazný hrbol či přechod, a to je určitě taky prima. Zavazadelník má navíc dvojité dno a skrývá také lepící sadu (námi testovaný vůz je bez příplatkové rezervy a místo ní dostal na dně kufru prostor subwoofer audio-systému Bose). Jako řidič i jako spolujezdec na předním sedadle i těch zadních jsem měl dostatek místa na nohy i toho hlavového. Snad jen prostřední cestující vzadu nebude mít úplně ten nejlepší komfort. Ale to bývá u většiny vozů stejné. Nyní však pojďme dále.

 

Motorizace, převodovka a podvozek

Pod kapotou námi testovaného vozu byla dieselová jednotka 1.6 dCi o výkonu 130 koní napojena na 6ti stupňovou manuální převodovku. Motor poskytoval přiměřené množství výkonu a v režimu sport to představovalo i celkem příjemné a zábavné svezení. Co se spotřeby týče, ta se pohybovala při klidné a plynulé jízdě okolo 5,5 l/100km. Ovšem, v případě, že jsem si užíval výhod režimu Sport, dokázal jsem se vyhoupnout až k 7-8 litrům na sto. Podvozkově Megane nezklamal ani nepřekvapil. Co se týče řazení, trochu mi vadila délka drah a tedy myslím, že by mohly být ještě o něco kratší.

 

Jízdní dojmy

Během testování, kdy jsme samozřejmě zkoušeli jízdu jak v městském provozu, na okreskách, tak i komunikacích první třídy-dálnicích, byl motor dle mého soudu ve všech situacích výkonnostně kultivovaný a příjemně tichý. Naopak mne spíše nemile překvapil poměrně výraznější aerodynamický hluk. Samozřejmě nelze říci, že by auto bylo hlučné až přespříliš, jeho konkurenti jsou v těchto parametrech přeci jen o pár decibelů lepší. Jak jsem psal výše, uvnitř auta jsem měl hned z kraje pocit bezpečí a z interiéru na první pohled vyzařuje jistá bytelnost a kvalita. O to více jsem byl zaskočen občasným nepřeslechnutelným povrzáváním, ozývajícím se odkudsi zezadu a přiznávám, že to nebudilo ve mně úplně ten nejlepší dojem. Říkám si ale, že to třeba mohla být vada (jestli se to dá tak nazvat) jen našeho konkrétního kusu. Poslední výtku (ani jsem netušil, že se tato kapitola stane zároveň kapitolou subjektivně vnímaných much a záporů, ale už to tak vypadá) bych asi měl vůči pozorovacím úhlům, respektive kvalitě výhledu z kokpitu auta coby řidič. Zde bych nejvíce zapracoval asi na zeštíhlení aparátu ukotvujícího středové zpětné zrcátko. Tak, jak jsem rostlý (měřím 182 cm a jsem štíhlé postavy) a tudíž i tak, jak jsem měl nastavenou sedačku, byla úroveň, kde začíná střecha, už takto poměrně vpředu. Tudíž mně občas bránilo ve výhledu právě oplastování okolo A sloupků i nad středovým zpětným zrcátkem, a uvítal bych tam spíše subtilnější, vzdušnější řešení za cenu zlepšení výhledu z auta těmito směry (třeba na světla semaforu, atd.)…

 

Shrnutí

Tento Renault mě nadchnul především svým vzhledem, příjemným, prostorným interiérem a velice uspokojivými jízdními vlastnostmi, uvážíme-li typ a zacílení auta. V průběhu článku jsem zmiňoval dílčí částky-různé příplatky v rámci výbavy. Nezmínil jsem se ale, jaká byla cílová částka námi testovaného modelu. Protože jsem ji sám přesně neznal, vzal jsem jsi na pomoc konfigurátor importéra a auto si sám sestavil. Došel jsem k závěru, že námi testovaný vůz vyjde na 709 900 Kč a s klidem říkám, že tuto cenu nepovažuji za neúměrnou. Dle mého názoru je za tyto peníze opravdu povedené auto a své zákazníky si právem určitě najde… No, a mně nezbývá již nic jiného než se pro teď s vámi, čtenáři, rozloučit a těšit se na nějaké další svezení v jednom z dalších vozů této značky. Snad se mi to zase brzy poštěstí, protože pár dní s novým Mégane jsem si opravdu užil.

 

Jakub Kameníček

 

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..