Zdroj úvodní fotky: Jan Novotný
Test Kia EV3: elektromobil, který mě (ne)měl překvapit

Test Kia EV3: elektromobil, který mě (ne)měl překvapit

Autor: Pavel Novotný · Fotografie: Jan Novotný

Musím se přiznat, že když jsem poprvé slyšel o Kie EV3, napadlo mě, že je to menší Kia EV9 a možná proto jsem nečekal žádné velké překvapení. Elektromobily už dnes nejsou velkou neznámou a slibů o revoluci v této oblasti slyšíme víc než dost. Jenže pak jsem dostal možnost si EV3 osahat, projet a zjistit, jak moc se posunout hranice snaží zrovna Kia. Tento přístup jsem si užil i tím, že se lidé za EV3 otáčeli všude, kam jsem přijel. A dostal jsem i několik dotazů, co je v tom za motor, kolik to dojede a kolik to stojí – no prostě klasické otázky na testované vozidlo, které ovšem málokdy pokládají náhodní kolemjdoucí. A víte co? Překvapení se nakonec dostavilo…

 

První dojem: když design udělá dojem

Testovaný vůz jsem si přebíral skoro nový, na tachometru svítilo pouhých cca 900 km. Usmál jsem se při vynesení řečnické otázky, kde jsou ty doby, kdy se nový vůz musel nejdříve zajet, než jej dostal někdo do ruky. Na první pohled i při bližším zkoumání je jasné, že EV3 vychází z designového jazyka svých sourozenců – hlavně EV6 a EV9, ale zároveň si razí vlastní cestu. Z profilu působí kompaktně, ostře řezané linie jí dodávají sportovní šmrnc a úzké LED světlomety v kombinaci s robustní maskou vypadají sebevědomě. Je to tak trochu malý futuristický crossover, který si na silnici rozhodně nespletete s něčím obyčejným.

Otevřu dveře a první pocit? Prostornost. Kia se nebála použít prvky z EV9, takže uvnitř najdete tři velké displeje a vyladěný, rychlý infotainment. Interiér je moderní, přehledný a díky použití recyklovaných materiálů možná i ekologičtější. Navíc tu nejsou zbytečné designové výstřelky – vše je tam, kde má být, a dává to smysl.

Co se týče prostoru, tady EV3 překvapí dvojnásob. Relativně malá z venku prostorná uvnitř. Pohodlně se usadíte do širokých a kvalitních sedaček, které nabízejí vyhřívání i ventilování, a to s jednoduchým a přehledným ovládáním ve dveřích. Mnou testovaná verze byla vybavena příplatkovým střešním oknem, takže prostor nad hlavou byl sice nižší než u verze bez střešního okna, přesto jsem si užíval dostatek místa, a to jak podélně, tak i příčně. Místa na zadních sedadlech bylo dostatek – necítil jsem nouzi o místo. Na testované verzi se mi líbila vyhřívaná zadní sedadla a možnost nabíjet telefon či tablet. A zavazadelník? To je otázka na české řidiče – 460 litrů v základu, po sklopení zadních sedadel až 1 250 litrů. To už je solidní porce místa i na delší výlety. A zapomenout nesmím ani na „trunk“ (přední kufr), v tomto případě sice relativně malý, ale dostačující na pojmutí nabíjecích kabelů, což se hodí.

 

Technologie: Všechno, co dnes očekáváte

Tady Kia nešetřila. Hlavní 12,3″ displej infotainmentu je ostrý a přehledný. Pokud však na displej svítí slunce, bohužel vidíte všechny vaše otisky prstů. Pod ním se nachází dotyková lišta pro ovládání základních funkcí a klimatizace. Naštěstí ale nechybí ani fyzická tlačítka pro ty, kteří nechtějí všechno ovládat přes obrazovku, což chválím.

Jako řidič jsem měl k dispozici balík asistenčních systémů – adaptivní tempomat, aktivní udržování v jízdním pruhu, automatické nouzové brzdění… Vše, co dnes od moderního auta očekáváte. Bohužel funkce hlídání jízdního pruhu, čtení dopravních značek či varování před únavou řidiče jsou doprovázeny hlasitým upozorněním, které vás často otravuje. Výrobce vám ale dává jednoduchou možnost vypnutí těchto funkcí – nastavením do oblíbených.

Auto mě v každém případě neustále na něco upozorňovalo, což vedlo k tomu, že jsem po nějaké době strávené na palubě byl na pípání imunní, a to bohužel i v době, kdy bych nějakou asistenční funkci opravdu využil a bral ji jako samozřejmost. V tu chvíli jsem nemile překvapen, že jsem něco přehlédnul.

Co mě opravdu potěšilo – a pokud máte rádi multimédia, oceníte to i vy –, byl kvalitní audiosystém (v testované verzi Harman/Kardon) a možnost streamování videa přímo na displeji. To se hodí třeba při čekání na nabíjení.

 

Jízdní vlastnosti: Komfort na prvním místě

Vyjíždím na silnici a hned si všímám dvou věcí – jak tichá EV3 je a jak dobře žehlí nerovnosti, přestože je osazeno pneumatikami o rozměru 215/50 R19. Elektrický pohon samozřejmě znamená nulový hluk motoru, ale Kia si dala záležet i na odhlučnění podvozku, takže do kabiny neproniká skoro žádný hluk od kol.

Podvozek je naladěný na komfort, i tak si auto drží jistotu v zatáčkách. S výkonem 150 kW (204 k) to není žádný sporťák, ale na svižné přesuny po městě i mimo něj to bohatě stačí. Dobrá zpráva je – pokud by vám nestačil pohon předních kol – že v roce 2026 dorazí i čtyřkolka.

 

Dojezd a nabíjení: Žádné drama

Největší strašák lidí, co si chtějí pořídit elektromobil? Dojezd na jedno nabití. Jenže EV3 má v rukávu několik trumfů. Základní verze nabídne baterii o kapacitě 58,3 kWh a až 436 km na jedno nabití, ta s větší baterií (81,4 kWh) dokonce až 605 km. To už jsou hodnoty, se kterými se dá normálně žít. V rámci mého testování verze s větší baterií o využitelné kapacitě 78 kWh se na displeji po úplném nabití ukazoval dojezd 495 km. Líbila se mi funkce palubního počítače, který mi ukazoval maximální a minimální dojezd vozidla. Reálně se totiž minimum a maximum mohou i v reálném provozu výrazně lišit. V městě jsem jezdil se spotřebou 14,7 kWh/100 km a při dálniční přesunu a dodržování rychlostních limitů se spotřeba přiblížila hranici 20 kWh/100 km. Obě hodnoty vnímám jako solidní – v kontextu konkurence očekávaný reálný dojezd v návaznosti na můj styl používání (400 – 530 km) považuji za více než solidní průměr.

A nabíjení? Díky stejnosměrnému rychlonabíjení s výkonem až 135 kW se z 10 % na 80 % dostanete za cca půl hodiny, což je při správném plánování cest dle mého názoru naprosto přijatelný čas, pokud vezmu v potaz velikost baterie a fakt, že 70 % baterie představuje dojezd zhruba 280 – 370 km. Záleží na rychlosti nabíjení, stavu baterie, počasí… Testovaná verze navíc nabízela funkci manuálního spuštění předehřevu baterie, což je možné naplánovat také spuštěním cílového bodu v navigaci. To určitě může pomoci rychlosti rychlonabíjení (a jeho křivce). Líbila se mi také funkce Plug & Charge, díky níž stačilo připojit kabel a auto se samo připojilo / začalo nabíjet bez nutnosti přikládání čipů či další autorizace. Praktické.

 

Životnost baterie: Fakta vs. mýty

Jedna z nejčastějších výtek možných uživatelů proti elektromobilům – a už jsme o tom na motorvizi psali – je jejich údajně nízká životnost. Jenže čísla hovoří jinak. Podle nedávné studie britského ministerstva dopravy publikované v časopise  je průměrná životnost elektromobilu 18,4 roku – tedy skoro stejně jako u benzinových aut (18,7 roku). A co víc, elektromobily mají údajně nižší poruchovost – pravděpodobnost poruchy na 1 ujetou míli (1,6 km) je 2,5 % oproti 8,4 % u vozidel se zážehovými motorizacemi.

Pokud máte obavy o baterii, vysokonapěťové sady lithium-iontových akumulátorů, vězte, že výrobce na ni poskytuje 7letou záruku nebo do ujetí 150 000 km, podle toho, co nastane dříve.

 

Závěrem? Snad jen cena může být v dnešní době s otazníkem

Verze, kterou jsem testoval, zaujme nejen designem, ale i kvalitním zpracováním. Auto mě při nejmenším uspokojilo svým dojezdem, funkčností, praktičností a hlavně designem. Jak jsem se již zmínil, je „relativně malé z venku a prostorné uvnitř“. Celkově hodnotím EV3 jako velmi dobré auto, které může naplnit jak potřebu městského vozidla, tak i vozidla rodinného s možností delších tras. Testovaná verze byla v té nejvyšší specifikaci a s velkou baterií, čemuž odpovídala i vyšší pořizovací cena. V dnešní konkurenční době to nebude mít EV3 lehké s ohledem na fakt, že přímý konkurent, Škoda Elroq je již v prodeji a Škodovka jakožto domácí automobilka může být pro mnohé stále atraktivnější variantou. Navíc dnes startuje na ceníkových 799.900 Kč vč. DPH, což ještě ke všemu není cena konečná (ano, i na základ se nabízí další zvýhodnění).

Kia a její elektromobily se postupně zabydlují na trhu. Začalo to EV9, teď je to EV3 a minulý týden Kia představila během akce Kia EV Day produkční sedan a hatchback EV4, dále koncept malého elektromobilu EV2 a také bližší detaily k elektrické dodávce PV5.

Dnešní doba nás tlačí k elektromobilitě a i když pro mnohé řidiče stále není první volbou, trend je jasný. Kia EV3 je toho důkazem – přístupná, technologicky vyspělá a připravená ukázat, že elektrická budoucnost nemusí být kompromisem.

 

Pavel Novotný

 

Technická specifikace

motor

ModelEV3 (81,4 kWh)
Výkon150 kW
Točivý moment283 Nm
Zrychlení 0-100km/h7 s
Max. rychlost170 km/h
PalivoElektrická energie
PřevodovkaRedukční převodovka
Převodů1

Ekonomie provozu

Kombinovaná spotřeba (WLTP)16 kWh/100km
Spotřeba na krátkých trasách (WLTP)11 kWh/100km
Spotřeba v městském provozu (WLTP)12 kWh/100km
Spotřeba na dálnicích (WLTP)21 kWh/100km
Emisní normaElektrické vozidlo
Velikost pneumatik215/50R19H
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS)Sériové vybavení
Typ TPMSpřímé měření (senzor)

hmotnost

Povolená celková hmotnost2355 kg
Prázdná hmotnost (EU)1885 kg
Přívěs s brzdami1000 kg
Náklad470 kg
Přívěs (bez brzd)750 kg

modelová řada

Název generaceSV1
Uveden11/24
Dveře5
KaroserieSUV
Třída vozidlaNižší střední třída (např. Golf)

rozměry

Délka4310 mm
Rozvor2680 mm
Šířka1850 mm
Prostor pro zavazadla460 l
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu)1251 l
Max. zatížení střechy80 kg
Výška1570 mm
Světlá výška147 mm
Průměr otáčení10 m
Sedadla5

Podobné vozy

Sdílet: