Honda CB1000R: temný rytíř na steroidech

Honda CB1000R: temný rytíř na steroidech

Autor: Jiří Babický · Fotografie: Jiří Babický

Honda má obecně v nabídce nádherné naháče – jako jsou například Neo Sport Cafe modely. Celou rodinu motocyklů v různých váhových kategoriích představují CB1000R, CB650R, CB300R a CB125R. Vrcholový predátor ale může být jen jeden. Tím je CB1000R. Honda tímto motocyklem cílí zejména na zkušenější jezdce a nabízí jím skutečně ultimátního naháče. Během posledních let téměř každý významný výrobce nabízí velké silné naháče odvozené od sportovního motocyklu. Honda tak určitě nezůstává pozadu, naopak posouvá tento typ motocyklů na novou úroveň.

 

Splnění Euro 5 není jmenovatelem všech novinek

Pro modelový rok 2021 tady máme upravený a vylepšený model. Hlavní změnou je splnění normy Euro 5. Výrobci se povedlo dosáhnout Euro 5 bez kompromisu na výkonu nebo krouťáku a na motoru toho také moc nezměnil. Naopak přidal i další vylepšení. Vlastně hned několik – nový pomocný rám, nový výfuk, pětipalcovou TFT palubní desku s připojením Bluetooth, upravený světlomet a opravdu nádherná kola. My jsme navíc měli to štěstí, že se nám do ruky dostala Black Edition, která má proti standardnímu „Cbéčku“ navíc quickshifter, hliníkový štítek, a kryt sedla spolujezdce, a hlavně ten parádní temný design. Motorce, alespoň podle mě, není po stránce designu co vytknout. Je to perfektní oslava techniky a jednoduchého ostrého designu. Motorka je celá nahrbená a lehce posunutá dopředu, což jí dodává agresivní vzhled. Při pohledu z boku je to vlastně jen obrovský motor mezi dvěma ostře řezanými sedmipaprskovými koly, mohutný výfuk a pak už jen nějaká bižuterie pro jezdce – jako je sedlo, řídítka atd. Nad motorem pak sedí minimalistická nádrž, která dává celému stroji sympatickou štíhlost nejen při pohledu z boku. Jakmile na motorku usednete, překvapí vás, jak subtilní tahle mašina vlastně je. Ani se vám nebude chtít věřit, že sedíte na litru, teda dokud neotočíte plynem. Malou daní za kompaktní rozměry je relativně malá kapacita nádrže. Honda použila několik výrazných prvků, které ale dohromady ladí. Design tak působí kompaktně, minimalisticky, harmonicky, a hlavně pěkně ostře. U Hondy si vyhráli i s detaily. Jsou nenápadné, jako třeba náboj zadního kola, logo na řídítkách a na bočním plastu, zajímavé je i zadní a přední světlo, minimalistické ovládací prvky na řídítkách, vše decentní, ale podtrhuje to charakter motorky.

 

 Skvěle vyladěná technika

Jestli jste až doteď měli dojem, že Honda dělá klidné, hodné motorky, které se řídí samy a vlastně se nemusíte moc snažit a stačí se jen kochat, tak jste se spletli, alespoň v tomhle modelu. CB1000R dokáže být fakt bestie, za to ale úžasná. Úplně nejlepší je, že ačkoli je to tak trochu „mrcha“, dá se perfektně ovládat, jen si musíte trochu dávat bacha, pak funguje jako celek skvěle. Motor je sice pořádně nabroušený, ale zároveň má CB1000R dostatečně pevný rám na to, aby ustál nerovnosti a výmoly. Stroj má výborné brzdy, aby rychle zastavil, perfektně odladěnou převodovku s quickshifterem a skvěle nastavené odpružení, aby vás to zkrátka nenakopalo.

Na techniku se ale podíváme ještě trochu detailněji. Než nastartujete motorku, první se před vámi rozsvítí pětipalcový TFT displej. Ten společně s voličem na levé rukojeti slouží k nastavení všeho, co vás napadne. Zajímavou inovací na panelu jsou čtyři přednastavené režimy zobrazení jízdních údajů. Motorku si tak můžete nastavit nejen co se výkonu, trakce a dalších charakteristik týká, ale i jak se vám budou informace zobrazovat a jak rychle a pohodlně je budete schopni číst. Co se týká nastavení, máte k dispozici 3+1 jízdní režim. Základní jsou Standard, Sport a Rain. Poslední režim „User“ je plně konfigurovatelný a v něm si můžete upravovat výkon motoru (Engine Power – P), brzdění motorem (Engine Brake – EB) a kontrolu trakce (Honda Selectable Torque Control – T). Já osobně jsem používal primárně režim Standard pro jízdu ve městě, mimo město pak režim Sport. Právě režim Sport dává vyniknout skvělému motoru, ale musí se opatrně na plyn. Čtyřválcový DOHC motor o objemu 998 cm3 dává 107 kW při 10 500 ot./min. a 104 Nm při 8 250 ot./min., a to je pořádná porce výkonu i síly, která vás dokáže vytáhnout z rukavic. Motor táhne krásně od spodu, ale nejlíp mu je nad cca 6 000 otáček. Tam už tak dost výkonná pohonná jednotka ještě víc ožije a zrychlení je naprosto famózní. K motoru sedí perfektně vyladěná převodovka. Má poměrně krátké převody, ale pro naháče dokonale poskládané. Díky quickshifteru navíc můžete rychle kopat kvalty a motorka letí dopředu. Takhle má být převodovka pro naháč postavená. Není nutné mít dlouhé rychlosti a snažit se o vysokou maximálku. Stejně vás nad 140 začne z motorky sundávat vítr, i když má miniaturní štítek. Naháč je o radosti a akceleraci a obojího CB1000 R nabízí opravdu hodně. Třešničkou na dortu je pak nádherný zvuk, který nad 5 000 otáček ještě zesílí a má nádherně syrový rachot.

Podvozek Hondy CB1000R využívá jedno-páteřový ocelový rám. Vidlice Showa jsou pak naprostou špičkou. Motorka dobře sedí, je trochu tvrdší, ale skvěle se to doplňuje s motorem a odměnou je jedinečný zážitek z řízení. Na předku dostanete nastavitelnou vidlici Showa Separate Function Fork Big Piston (SFF-BP). Zadní tlumič Showa umožňuje nastavení předpětí pružiny a tlumení v odskoku. Osobně mi ale naprosto vyhovovalo tovární nastavení a neměl jsem nejmenší potřebu cokoliv měnit. Motorka navíc díky příjemně tvarovaným a mírně zkoseným řídítkům, pohodlnému sedlu a palivové nádrži, která má celkem hluboké prolisy, do kterých vám zapadnou kolena, nabízí příjemný, mírně přikrčený posed. Ten je pohodlný a přenáší těžiště lehce nad přední kolo, takže motorka sedí a skvěle reaguje. Bonus navíc je, že i když jste vepředu, nepadáte na ruce. Ke krocení téhle bestie slouží dva přední čtyřpístové brzdové třmeny, které se zakusují do 310milimetrových plovoucích kotoučů. Vzadu je dvou-pístový třmen s kotoučem o 265 mm.

 

Zatraceně dobrá volba

Pro rok 2021 Honda připravila výjimečnou motorku. Musím říct, že tahle CB1000R mě opravdu chytla. Motorka je skvěle vyladěná, a dalo by se říct i příjemně jednoduchá. Má přesně to, co potřebujete, abyste tenhle monstrózní naháč dokázali zkrotit. Zároveň to s tou elektronikou a nastavováním výrobce nepřehnal. Je skvěle ovladatelná a nádherně se skládá do zatáček. Dobře umístěné těžiště pak dává motorce ovladatelnost, která si nezadá i s mnohem menšími svižnými motorkami. Jak se sluší na vrcholový model, CB1000R má ohromný výkon a pořádný krouťák. Je to dokonalá mašina na dravou, zábavnou jízdu. Na rozdíl od některých streetfighterů je to ale skvěle vyvážená motorka. Sice chvílema trochu bestie, ale motor, brzdy i podvozek jsou perfektně naddimenzovány. Motorka funguje jako celek a jízda je skvělý zážitek. Jen opatrně s plynem. Designově je to perfektně propracované mistrovské dílo. Celo-černý design dává motorce temný nádech a z ostře řezaných linií čiší dravost. Nová kola, jednostranná zadní kývka, perfektní dílenské zpracování a minimalistický design s propracovanými detaily jsou učebnicové skloubení klasického designu naháče s moderními prvky. Celkově je to zatraceně dobrá mašina.

 

Jiří Babický

Sdílet: