Redakční Peugeot 2008: i rodina se může svézt

Redakční Peugeot 2008: i rodina se může svézt

Tak konečně se dostal náš redakční Peugeot i ke mně. Ne že bych neměl tu možnost, ale jen prostě a jednoduše nebyl čas. 🙂 Asi se nebudu rozepisovat o výbavě a designu, protože kolegové napsali asi vše, snad jen ve zkratce vám sdělím své pocity a postřehy. Ohledně toho, jak malý Peugeot splňuje slogan našeho webu, se před pár týdny rozepsal kolega Petr, já jako jeden ze starších členů redakce, s rodinou, se chci zaměřit na praktičnost tohoto vozu a jeho vhodnost pro menší či větší rodinu, v mém případě 4-členou. Jak obstojí 2008 mojí zatěžkávací zkoušce?

 

První dojem a jeho (Peugeota) mnoho tváří

Z venku je náš Peugeot typickým malý crossoverem s robustně se tvářící maskou a prazvláštním prolisem nad zadními dveřmi, jehož význam mi uniká. Není protažen na celou šířku vozu, takže není určen k většímu prostoru pro posádku vzadu, jak by se na první pohled zdálo. Celkově designem není 2008 žádný extra krasavec, ale dokáže zaujmout. Snad možná i mě…
Při pohledu do interiéru není 2008 tak „ufo“ (míněno jako z vesmírné lodi), jako jsou jeho větší sourozenci 3008 a 5008, je spíše funkcionalistický a vládnou v něm levnější plasty. Nicméně na pohled vypadají velmi příjemně. Asi nejvýraznějším prvkem interiéru je oddělená kaplička přístrojů od volantu. Vypadá to pěkně, jen já jsem si při své výšce nenašel polohu volantu tak, aby mi bylo řízení pohodlné a zároveň jsem viděl vše potřebné. Nakonec jsem objevil kompromis, který mi jakž takž vyhovoval. Toto je ale obecně problém mnoha výrobců a modelů – počítá se s řidičem o maximální výšce 190 cm (já ji překračuji). Posaz za volantem je z principu kategorie vozu vyšší a i při mé velikosti jsem měl všude místa tak akorát. Ještě zpátky k volantu, ten je vcelku malý, ale s dostatečně masivním věncem a pouze pár ovládacími tlačítky. Drží se velmi pěkně a do malé 2008 se i hodí. Za volantem vlevo dole je masivní „páka“ na ovládání tempomatu. Zajímalo by mě, proč se Peugeot stále drží této koncepce, když na ramenech volantu je dostatek místa pro případná tři tlačítka k jeho ovládání.
Velice oceňuji to, že francouzský výrobce alespoň u tohoto auta upustil od ovládání všech funkcí přes centrální displej multimediálního systému. Nejpoužívanější systémy mají svá tlačítka a páčky, juchů. Třeba mechanické ovladače klimatizace jsou uloženy právě pod centrálním displejem. Jediný ovladač, jehož umístění mě překvapilo, je ten na vyhřívání sedaček řidiče a spolujezdce, který se nachází na vnější spodní hraně sedačky. Při jízdě se zavřenými dveřmi jsem ho hledal a ovládal pouze po paměti. Když už jsem u sedadel, tak v redakčním kuse byla příplatková polokožená sedadla s velmi pěkným bočním vedením, sedělo se v nich velmi komfortně. Zajímavým prvkem je ambientní LED prosvícení celého stropu, hlavně děti na tom mohli oči nechat.

 

Vsazení dětských sedaček

elikož mám děti ve věku půl roku a tři a půl roku, potřebuji v autě vozit dvě odlišné dětské sedačky. První je takzvané vajíčko pro děti do cca 1,5 roku a to včetně základny, která zapadá do úchytů isofix a dítě je usazeno proti směru jízdy. Druhá je již pro větší děti se stolečkem, také upevněnou do isofixu. Obě sedačky byly vybírány s ohledem na nejvyšší bezpečnost, protože trávíme s dětmi na cestách docela dost času, a tím pádem jsou rozměrově vcelku masivní. Samotná instalace sedaček u většiny rodin probíhá jednou za dobu životnosti auta nebo potřeby dané sedačky. I proto asi není úplně problém, že umístění vyžaduje trošku síly, protože vstupní otvor zadními dveřmi není vzhledem ke kategorii malého crossoveru úplně veliký (takže by pánové neměli nechávat tuto činnost na svoje drahé polovičky). Samotné připoutání dětí vyžaduje trošku akrobatický výkon hadího muže / ženy z důvodu již zmiňovaných menších zadních dveří. Usazení prcka je vlastně OK, jen se pak dostat k zapnutí bezpečnostního pásu. Pokud před juniorem ve velké sedačce, sedícím po směru jízdy, neusadíte čahouna, má i dostatek místa na nohy před sebou. Na druhé straně vložení vajíčka do předpřipravené základny je bezproblémové. Pro takovouto čtyřčlennou rodinu je v 2008 asi jediný částečně limitující prvek, a to prostor v kufru. Pro umístění složeného podvozku kočárku jsem musel kompletně vyjmout krycí plato kufru, které není kam ve voze schovat a postavit podvozek na výšku jako v malém hatchbacku. Na budku pro miminko jsem musel zapomenout úplně. Ale protože můžeme připevnit vajíčko přímo na podvozek kočáru, tak to není až takový problém. Budku s sebou nepotřebujeme vozit po městě úplně často a navíc, když miminko sedí, není budka potřeba vůbec, v tu chvíli vlastně žádný problém neexistuje. Takže děti usazeny, kufr plný a zavřený, takže hurá kupředu.

 

Pocit z jízdy: vše dobré i zlé…

2008 je vybavena přeplňovaným tříválcem o objemu 1,2 s označením PureTech, který i přes svůj malý objem a počet válců poskytuje přes automatickou šestistupňovou převodovku dostatek výkonu. A to i při plně naloženém voze (dva dospělí, dvě děti a kufr po strop). Jen podvozek se mi zdál až příliš tvrdý na tento typ auta, kdy při svižnější jízdě mi připadlo, že na větších nerovnostech (standardní rozbité české okresky) měl až tendenci odskakovat. I do městského provozu by si francouzský crossover zasloužil komfortnější tlumení a odpružení, jelikož na pražských kočičích hlavách podvozek přenáší docela dost hluku a vibrací do interiéru. Na zvukový komfort ve voze má samozřejmě vliv i jeho zařazení do třídy, kde obecně odhlučnění bývá slabší. Co jsem opravdu ocenil je manévrovatelnost vozu v městském provozu a díky tomu i snadné parkování podélně mezi dvě stojící vozidla. Hned při prvním pokusu jsem zaparkoval na poprvé jako „Pája“. 🙂

 

Závěr – pro menší rodinu akorát

Malé 2008 je povedený prcek, který asi budeme potkávat převážně ve městech (teda v Praze tento model vídám už docela často), dobře se s ním parkuje, je z něj dobrý výhled vpřed a do stran. S turbo jednadvojkou dokáže nabídnout dostatek výkonu na každodenní jízdu. Co se týká od začátku popisované vhodnosti pro rodinu, tak jsem přesvědčen, že po 2008 ráda šáhne rodina s jedním dítětem nebo se dvěma vetšími (2 roky +), pro kterou bude mít malý Peugeotek dobrý poměr prostor/ výkon / cena. Prostor pro kočárek s budkou v něm prostě není, ale to je pouze krátkodobé omezení.

 

Jiří Simon

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.