Rally Pačejov 2017: další povedený „malý mistrák“

Rally Pačejov 2017: další povedený „malý mistrák“

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný

O rozdělení malého a velkého mistráku se už moc nemluví. Správně bychom totiž už měli používat jen hesla „rallysprint série“ a MČR. Mezi nadšenci ale rallysprint vždycky zůstane jako menší varianta MČR. Na další podnik jsme se vydali do Pačejova, malebné obce, do které byste nikdy neřekli, že může být centrem dění motoristického sportu. Ona taky tak úplně není střediskem dění. RZ jí sice vzdáleny nejsou, ale pokud nepočítáme ředitelství (dokonce bez tiskového centra), nenajdeme v obci vlastně vůbec nic spojeného s dnešním rally. Je zhruba 7 hodin ranních a my vyrážíme z centra naší redakce, očekávání samozřejmě nechybí. Startovka vypadá nabitě a my se těšíme na další zajímavou rally, dějiště se tentokrát přesouvá na jihozápad naší země a my samozřejmě také. Jak bude vypadat další podnik? Bude postaráno o bezpečnost, kdo předvede to nejzajímavější a jak nás to bude na Horažďovicku bavit?

 

Startovka i harmonogram vypadají slibně: co realita?

11 R5, 2 WRC a 2 S2000, celkem 13 speciálů nejvyšších specifikací, to zní celkem slibně, co říkáte? Za mě rozhodně ano. Celkově pak 8 RZ (4 každá po dvou opakováních) a celkových téměř 276km (73,5 na RZ a 202 na přejezdech), to pak nevypadá při nejmenším vůbec špatně! Osvědčený formát, kterému letos sice ubyl silný partner v podobě hlavního sponzora, krásná krajina, slibná předpověď počasí a zajímavá jména na startu, to vše jsou highlighty letošní Rally Pačejov. Když už jsme mluvili o těch partnerech, tak musíme zmínit, že pořádat v dnešní době rally není vůbec ničím jednoduchým. Musíte zaplatit lidi, „traťáky“, organizátory, zajistit zázemí, servis, reklamu a hlavně samozřejmě bezpečnost. Na to mimo jiné potřebuje i finance, ty v letošním roce pomohli zajistit menší partneři, kterých bylo v letošním roce poměrně dost. Jen tak dál „Pačejovští“. Malebná a zajímavá soutěž, to je to, co hledáme.

 

Na trati: spoustu zajímavých míst, audience „jen“ na diváckých místech

Obecně asi už není tajností, že motorsport na té řekněme regionální úrovni (menší než MČR) není pro českého fanouška příliš zajímavý. Tedy, on zajímavý vskutku umí být, ale v zásadě nemá prostě takovou popularitu. Podobným fenoménem trpí i letošní rallysprint série. S „ponížením“ malého mistráku na „pouhou“ sérii se malinko zredukoval i počet závodů. Na druhou stranu, kde jsou takoví nadšenci, kteří každý druhý víkend vyrazí na rally. Takových moc nebude ani v Čechách, ani v zahraničí. Téměř vždy se jako velitel výpravy snažím hledat místa mimo těch diváckých přesně tak, abychom měli co nelepší výhled a možnosti focení, i proto jsme na letošním Pačejově povětšinou postávali pouze s pár kolegy a diváky. Mimochodem, už jsem to tak trochu nakousl. Profesionálů – novinářů bylo na této soutěži požehnaně. Snad si ani neumím vysvětlit, proč tomu tak bylo. Že by snad vzdálenost, co by kamenem dohodil z Prahy? Jisté je jedno. Kolegů, kteří se zajímají o rally rozhodně neubývá. Teď ale zpět na tratě. Na dvou diváckých místech jsme naopak potkali nespočet diváků v takové míře, že při pozdním příchodu jste byli odsouzeni ke čtvrté, možná i páté řadě, a to je mimochodem úctyhodný výsledek. Co se týče závodníků, tak pochválit lze samozřejmě opět Honzu Dohnala, který byl tentokrát konečně jednou naprosto suveréní. Jako by mu to štěstí po zkažené Bohemce (díky policejní kontrole a následnému nedodržení časového plánu) tentokrát hodně přálo. Většinu RZ posádka Dohnal/Ernst vyhrála a ovládla celou soutěž s náskokem necelých 43 vteřin. Možná nás překvapilo i druhé místo, které patřilo Jaromíru Tarabusovi, jež tentokrát osedlal R5ku, ačkoliv v MČR startuje se svou Fabií S2000. Pouhých 7,6 vteřiny za ním zaostal Martin Kočí s další Fabií R5. Navzdory bojům s půjčenou Fiestou R5 od Ondry Bísahy si tým Romana Odložilíka dojel pro celkovou pátou příčku v závodě a pro několik pódiových umístěních v jednotlivých RZ, i jemu blahopřejeme. Na jeho průjezdy se rozhodně dalo koukat. Na rozdíl od takového Habaje z Polska nebo takového Zdeňka Pokorného, kteří oba startovali na stejné kategorii aut, se dalo prvních zhruba 5-8 jezdců opravdu pochválit.

 

Ohraná písnička: „konec dobrý, všechno dobré…“

I letošní Pačejov dopadl dobře. Žádná větší nehoda nás ani závodníky nepotkala. Pořadatelé dbali na bezpečnost tak jak měli a zároveň si zachovali svou vstřícnost. V pozitivním duchu hodnotím i připravenost celého závodu, pokud tedy opominu rozdílné umístění tiskového střediska a ředitelství, o čemž nebylo možné najít informace. Divácká místa byla atraktivní a na jejich návštěvnosti se to také podepsalo. Já osobně kromě pořadatelů chválím po dlouhé době zase Honzu Dohnala a třeba i Romana Odložilíka. A navíc… Znáte to. Na domácí fabrický tým v těch úchvatných bílo-zelených barvách je asi pěkný pohled. Někdy ale prostě chcete, aby jednou vyhrál někdo jiný a z celého srdce mu to přejete. Chcete taky vidět pořádné závodění a né téměř nerovný boj. Přesně to rallysprint série a Rally Pačejov v letošním roce nabídla a věřím, že bude nabízet i nadále. Za mě tak rozhodně konec pozitivní.

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..