Porsche zvítězilo v letošním ročníku závodu 24 hodin Le Mans

Porsche zvítězilo v letošním ročníku závodu 24 hodin Le Mans

Souboj Porsche a Toyoty o vítězství v závodě nabral od půlnoci na obrátkách, ovšem nikdo si nedokázal představit, jak nakonec skončí. Před posledním kolem se zdálo, že si pro vítězství dojede Toyota, ale pak její prototyp zastavil na cílové rovince. O jedno kolo později to bylo Porsche 919 Hybrid se startovním číslem 2 a posádkou ve složení Romain Dumas (F), Neel Jani (CH) a Marc Lieb (D), které před zraky přibližně 263 tisíc diváků jako první protnulo cílovou čáru. Byla to stejná trojice, která pro 900 koňový prototyp získala první vítězství v roce 2014 v Brazílii.

Úspěch v závodě znamená pro značku Porsche 18. celkové vítězství v tomto nejtěžším závodě světa. Podruhé za sebou bude vystaven jeden z nejcennějších pohárů v sídle automobilky Porsche. Stala se tak držitelkou rekordu v počtu triumfů a obhájkyní loňského titulu. V roce 2015 zvítězila s monopostem Porsche 919 Hybrid posádka ve složení Earl Bamber (NZ), Nico Hülkenberg (D) a Nick Tandy (GB). První celkové vítězství Porsche v Le Mans se datuje k 14. červnu 1970, kdy s vozem 917 KH Coupé zvítězila posádka Hanse Herrmanna a Richarda Attwooda.

 

Druhé Porsche 919 Hybrid se startovním číslem 1 pilotovali úřadující mistři světa šampionátu vytrvalostních závodů WEC Timo Bernhard (D), Brendon Hartley (NZ) a Mark Webber (AU). V noci muselo kvůli poruše na delší dobu do boxů. Jeho piloti ale zabojovali a nakonec si dojeli pro celkové 13. místo. V kategorii prototypů LMP1 se umístili na pátém místě. Porsche získalo v závodě v Le Mans celkově 71 bodů do poháru konstruktérů Mistrovství světa vytrvalostních závodů WEC. V závodě Le Mans získávají posádky dvojnásobek bodů než ve zbývajících osmi šestihodinových podnicích šampionátu. Porsche momentálně vede se 127 body před Audi (95) a Toyotou (79).

 

Jak se závod pro Porsche vyvíjel od nedělního poledne:

Mark Lieb odjel s vozem číslo 2 náročný čtyřnásobný stint, během něhož se dostával střídavě do vedení. V 11:50 předal po 331 odjetých kolech místo v kokpitu Neelu Janimu. Švýcarský jezdec dotankoval palivo v 345., 359. a 373. kole. Po 381 odjetých kolech musel zajet do boxů kvůli drobnému úniku tlaku v pneumatice a druhé místo se v posledních minutách závodu jevilo jako nejlepší dosažitelný výsledek. Ale pak vedoucí Toyota zastavila na cílové rovince pouze jediné kolo před koncem závodu.

 

Dříve byl v závodě ve vedení sesterský vůz se startovním číslem 1, ale kvůli problémům s čerpadlem chladicího okruhu a následnému poškození ve 23:13 se propadl o 39 kol. V 11:20 byl v rukou Marka Webbera a měl odjetých 285 kol. Ve  298. a 311. kole Webber doplnil palivo. Po 324 kolech přenechal volant Timovi Bernhardovi, který absolvoval poslední úsek a s 346 odjetými koly dovezl vůz do cíle na celkové 13. místo.

 

Reakce po závodě:

Fritz Enzinger, viceprezident kategorie LMP1: „Nejprve bych rád vyjádřil uznání senzačnímu výkonu, který v tomto závodě předvedla Toyota. Byl to pro ně skvělý závod. Krátce před koncem závodu jsme se spokojili s druhým místem, abychom vzápětí získali druhé po sobě jdoucí vítězství. Rád bych poděkoval našemu skvělému týmu ve Weissachu, našemu týmu zde v Le Mans a všem zaměstnancům Porsche a fanouškům, kteří nás podporovali.“

 

Andreas Seidl, ředitel týmu: „Za prvé hluboce soucítíme s našimi kolegy a přáteli z Kolína nad Rýnem. Ztratit tak skvěle rozjetý závod v posledním kole je něco, co nepřejete ani svému největšímu nepříteli. Ale tohle je sport se všemi jeho klady a zápory, a je to také důvod, proč ho tak milujeme. Byl to velký boj o první místo. Museli jsme Toyotu dostat pod tlak a celý závod jet naplno. Četnost, s jakou se jezdci střídali ve vedení, byla extrémní. Od začátku vývoje a příprav modelu 919 Hybrid jsme předváděli výborné výkony. To platí pro naše kolegy doma ve Weissachu, stejně jako pro závodní tým. Jsem šťastný za posádku vozu číslo 2 a stejně tak je mi líto pilotů čísla 1. Bez problémů s čerpadlem a dlouhého zdržení v boxech by se také prali o prvenství. Vyhrát Le Mans je vrchol sezony a je těžké uvěřit, že se nám podařilo vyhrát podruhé za sebou ve třech letech. Nyní se díváme do budoucnosti. Získali jsme hodně bodů a nyní chceme obhájit oba mistrovské tituly.“

Jezdci Porsche 919 Hybrid, startovní číslo 1:

Timo Bernhard (35 let, Německo):

(9 účastí: celkové vítězství 2010, celkově druhý 2015, vítězství ve třídě GT 2002)

„Gratulujeme našemu sesterskému vozu a týmu Porsche, bylo to zasloužené vítězství. Celou dobu po 24 hodin bojovali o vítězství a na konci byli velmi blízko. Samozřejmě mi je líto všech v týmu Toyota. Ztratit závod takovýmto způsobem je brutální. Ale ani my jsme neměli štěstí a je mi líto také Marka, Brendona a našeho týmu. Kluci byli naprosto neúnavní ve snaze vrátit 919 Hybrid zpět do závodu a museli předvést mimořádný výkon. Tento rok jsme měli trošku smůlu, ale musíme to zvládnout. Náš vůz byl opravdu rychlý, s přehledem jsme dosahovali rychlostí vedoucích vozů. Nakonec jsme pro Porsche získali několik bodů do poháru konstruktérů. Příští rok se vrátíme. Nevzdávám to a chci tady s Porsche vyhrát.“

 

Brendon Hartley (26 let, Nový Zéland)

(4 účasti: celkově druhý 2015)

„V posledních úsecích bylo v našem autě důležité, aby se za volant dostali všichni jezdci a získali nějaké body. Naše Porsche bylo v naprosté pohodě. Trochu nás mrzí, že jsme měli v dřívější fázi závodu technické problémy. Ale všichni v týmu prokázali bojovného ducha a pak jsme drželi palce našemu sesterskému vozu.“

 

Mark Webber (39 let, Austrálie)

(4 účasti: z toho 1998 a 1999 bez závodního nasazení, celkově druhý 2015)

„Jsem velmi hrdý na tým a na mechaniky, kteří pracovali tak tvrdě. Je mi ctí jet v Le Mans znovu za Porsche. Nebyl to náš den, měli jsme smůlu s vodním čerpadlem. To byl náš velký problém, kvůli němuž jsme ztratili spoustu času. Ale Timo a Brendo zajeli své úseky bravurně. Nakonec jsme se modlili za vůz číslo 2 a samozřejmě mám z týmových kolegů a Porsche velkou radost. Ovšem to, co se stalo Toyotě, se dá překousnout jen velmi těžko, prostě vám jich musí být líto.“

 

Jezdci Porsche 919 Hybrid, startovní číslo 2:

Romain Dumas (25, Francie)

(15 účastí: celkové vítězství 2010, 3. místo 2007, 5. místo 2015, vítězství ve třídě GTE 2013)

„Soucítím s jezdci Toyoty. Byl to ale fantastický závod. Samozřejmě, když máte možnost vyhrát v Le Mans, neřeknete: ne, díky. Je těžké si správně uvědomit, co se právě stalo. V letošním roce byly časy na kolo díky předpisům o něco horší než loni.“

 

Neel Jani (32, Švýcarsko)

(7 účastí: rekord v kvalifikaci a 5. místo celkově 2015)

„Samozřejmě je mi líto pilotů Toyoty. Myslím si, že z jezdců tyhle pocity zná každý. Pořád se mi nedostává slov na to, abych dokázal popsat vítězství v Le Mans. Je to prostě neskutečné. Odjeli jsme dobrý závod s minimem chyb a z auta dostali maximum. Tohle vítězství je opravdu, opravdu mimořádné.“

 

Marc Lieb (35, Německo):

(10 účastí: 5. místo celkově 2015, vítězství ve třídách GTE 2013, GT2 2010, GT 2005)

„Co se týče provozu a zpomalovacích zón, tak vůbec nešlo o jednoduchý závod. Poslední čtyřnásobný stint byl už hodně na hraně. Ani tři předchozí nebyly kvůli častému předjíždění a mnoha riskantním okamžikům jednoduché. V tom posledním jsem také musel šetřit palivo a přední pneumatiky, které začaly ztrácet přilnavost. Dal jsem do toho vše, co jsem mohl – a nyní bych řekl, že potřebuji vstřebat, co všechno se dnes vlastně stalo.“

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.