Rally Hustopeče 2016: milé překvapení

Rally Hustopeče 2016: milé překvapení

Naše cesta po stopách českých rallyových soutěží pokračuje dál. Tentokrát jsme se zastavili na dalším podniku Mistrovství České republiky, který je zároveň i takovou pomyslnou středovou čárou v průběhu celého šampionátu. Z Českého Krumlova se rallyové dění přesouvá na Brněnsko, konkrétně do města Hustopeče. Časový harmonogram napovídal, že v rámci MČR se bude jednat o soutěž patřící do těch menších, co se rozsahu týče. V Praze před víkendem navíc počasí moc nepřálo a vyhlídky tak nebyly vůbec pozitivní. Vše se mění pátečním slunným odpolednem, kdy přijíždíme do Hustopečí a přicházíme do styku s prvními závodníky. Jaká tedy nakonec byla hustopečská rally letošní rok?

 

První RZ a přehnaně opatrní pořadatelé

Snad v každém svém článku se zamýšlím nad bezpečností, která je určitě i oprávněně často řešena ve spojitosti s rally. Tentokrát mě ale potkal úplně jiný případ, než jsme v Čechách zvyklí. Pořadatelé totiž nebyli ani trošku zmatení a nepříjemní, ba naopak. Jejich přístup bych zpočátku hodnotil jako vstřícný, přátelský, profesionální, což ve finále představovalo skvělou bezpečnost bez potřebných rozepří. Jenže nenastal ještě ani čas první RZ a můj pohled se radikálně mění. Do námi vyhlídnutého krásného místa, kam závodníci přijížděli po dlouhé rovince ve vysokých rychlostech, šli rychle na brzdy a přes poměrně ostrou zatáčku vjížděli na šotolinu, přijíždí postupně všichni bezpečnostní delegáti. Nebýt jednoho jediného špatného exempláře, vše zvládáme s úsměvem. Pak ale přijíždí nesympaticky vzhlížející Octavia druhé generace a z ní vystupuje nepříjemný pořadatel, který zřejmě nechápe, že novinářská „nesmrtelná“ vesta opravňuje fotografy stát v místech, kde budou mít možnost vyfotit dobré snímky a zároveň sami zváží bezpečnostní riziko. Někteří ale v zápalu nejvyšší bezpečnosti na toto pravidlo zapomínají a vyhrožují dokonce zabavením zmiňované nesmrtelné vesty. Omlouvám se, vážení čtenáři, za odbočku, která s průběhem závodů až tak úplně nesouvisí. Na druhou stranu tato situace ukazuje přístup pořadatelů k bezpečnosti a představuje jeden jediný zásadní zlom. O tom ale rally samozřejmě není. Pojďme se podívat na dění na trati, na naše zážitky a celkovou bilanci shlédnutých průjezdů. Novinářskou vestu jsem si totiž vzít nenechal a kvalitu snímků můžete posoudit sami.

 

Den první, pátek: dvě ze čtyř zkoušek jsou dobrým výsledkem..

Ano, opravdu se nám opět daří být na 50% shlédnutých rychlostních zkoušek už první den. Vše umožňuje snad největší výhoda tohoto podniku. Jednotlivé tratě nejsou příliš vzdálené od servisní zóny. Mezi oběma úseky tak stíháme servisní zónu, kde je jako vždy největší koncentrace důležitých lidí. Samozřejmě nejdůležitějším lákadlem jsou servisní práce a hlavně závodní speciály zblízka, všechno hravě stíháme. Jediným negativem na prvním dni je snad jen pozdní příjezd k noclehu. Kromě nás samozřejmě trpí lehce i jezdci, někteří se totiž dostávají do postele až dlouho po půlnoci. Druhý den jsou kolikrát přítomni u svých vozů už v brzkých ranních hodinách. Upřímně usínám s velkou natěšeností do druhého dne. Atmosféra lehce pod Brnem je prostě taková jiná, dal bych jí přízvisko třeba „kouzelná“. Kromě místní architektury a energie uvnitř venkovských vesniček na nás čeká krásné počasí a pozitivní nálada všech automobilových nadšenců dýchá ze všech stran. Dokonce ani mnoho neukázněných fanoušků se nenachází.

 

Parná sobota: držíme se nad polovinou shlédnutých zkoušek, atmosféra pokračuje

Mluvil jsem o krásném počasí. Je potřeba si ale říci, že přílišné teplo také není ideální, a to jak pro diváky, tak pro jezdce. Musím se přiznat, že jen stání u tratě a mačkání spouště bylo pro mě ve vedru velmi náročné. Nicméně snad všechny průjezdy na špičce byly velice kvalitní. Škoda například Vaška Pecha, který kvůli technické závadě nedojel. Jeho Porsche rozhodně nebylo ideálním vozem na spíše úzké, uskákané a pomalejší úseky s ostrými zatáčkami. Nicméně um, se kterým se Vašek snažil se svým Porsche zajíždět co nejlepší výsledky, byl prostě dokonalý. Samozřejmě i na časech se jeho snaha podepisovala. Několikrát byl dokonce schopný porazit samotného krále letošní sezóny, továrního jezdce Honzu Kopeckého. O něm snad ani není potřeba mluvit, s evidentně nejlepším vozem současné kategorie R5 je schopný zajíždět skvělé časy a ještě u toho předvádět divácky atraktivní průjezdy. Vůbec se pak nebudu zastavovat nad továrním autem, Škodou Fabií R5, která je sama o sobě skvostem. Velkým překvapením byl ale Honza Dohnal. Po loňském představení vozu na letošní sezónu, Fordu Focus WRC, se zdálo, že doba překvapení už skončila. Nicméně právě teď se ukazuje síla nadějného a zkušeného řidiče, ale hlavně jeho vozu. Dát však do kupy něco jako deset let staré WRC chce nejen hodně odvahy, ale i času. A zdá se, že se to pomalu začíná dařit. Zhruba v polovině sobotních rychlostních zkoušek se mohutnému WRC a jeho posádce podařilo držet před dosud první posádkou. Vždycky jsem, hlavně díky autu, panu Dohnalovi fandil, ale právě dnes mě konečně potěšil. Pořád jsem totiž zastáncem třídy WRC a starých zaběhlých kolejích a dosud mi nešlo do hlavy, jak je možné, že dnešní R5 jsou o tolik rychlejší než starší královny rally. My jsme každopádně i díky volbě odlišných dopoledních a odpoledních RZ stihli opět polovinu všech tratí, i když dopoledne bylo toto číslo ještě o něco vyšší (2 ze 3). Jsme tak více než spokojeni a naše pozitivní naladění pokračuje i ke konci.

 

V cíli: o bezpečí jsme se nebáli, o podívanou bylo postaráno

Jak jsem se rozplýval nad výkony prvních jezdců, asi jste pochopili, že o podívanou opravdu nebyla nouze. Býval bych ještě zapomněl na staronovou hvězdu, kterou je Pavel Valoušek. Ten v Hustopečích startoval na nové Fabii R5 a dokázal se s ní umístit na druhé příčce. Navíc je nutno zmínit ten kousek, o který Honza Kopecký vyhrál. Konkrétně se jednalo o 28 vteřin, které na celkových 150km dělilo prvního a druhého závodníka. Třetí dojel opěvovaný Jan Dohnal s jeho ještě opěvovanějším Focusem WRC a ztrátou 1:29, což už je o něco více. Bohužel se této posádce nedařilo držet tempo první den tak, jak tomu bylo ve dni druhém. Jinak nevím nevím, jaký výsledek bych si dokázal vůbec tipnout. Zapomněl bych zmínit opět zcela jasnou dominanci domácí Škodovky. První dvě posádky představovali double pro mladoboleslavskou automobilku. Na čtvrtém místě je navíc doplnil Vojtěch Štajf s dalším shodným vozem. Špatně nejel tentokrát ani Honza Černý na generačně lehce starší Fabii S2000. Škoda je pak třeba Romana Odložilíka, který byl kvůli vyjetí z tratě v první etapě a následného servisu nucen jet tzv. „superrally“, kdy za zbylé rychlostní zkoušky dostal čas nejhoršího závodníka plus určitou penalizaci. Dařilo se dosti i našim mladým talentům, mezi něž řadíme třeba zástupce Autoklub Peugeot Rally talent týmu, Filipa Mareše. Ten dojel celkově na 19. příčce a v kategorii dosáhl na místo druhé. Ve vozech se specifikací R2 pak vyhrál Václav Dunovský rovněž s Peugeotem 208 R2. Myslím, že výsledků bylo až až. Zážitků ale samozřejmě taky, a to je hlavní. I my se těšíme na další soutěže a především na další Hustopeče.

 

Jan Novotný

 

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..