Peugeot Rally Cup: další ročník poháru pro talenty je na Barumce v cíli!

Peugeot Rally Cup: další ročník poháru pro talenty je na Barumce v cíli!

Ano, je tomu tak. Již druhý ročník značkového poháru pro ty nejlepší nováčky i talenty ze dvoukolek je v cíli. Stalo se tomu právě na vrcholu české rallyové scény, čímž nebylo nic jiného než věhlasná Barumka. Celkem na sedm posádek se v letošním roce popralo nejen o důležité body, ale hlavně o skvělé ceny v rámci pěti závodů velkého mistrovství české republiky v rally. Vítězem Peugeot Rally Cup 2018 se stává posádka Jan Talaš a Zbyněk Pils. Vy jistě moc dobře víte, že jsme na všech závodech MČR byli a stejně tak je tomu i v případě nedávno odjeté Barumky. Právě na ní jsme dva ze závodníku vyzpovídali a zeptali se jich třeba na budoucnost. Byť je totiž s přehledem Peugeot 208 R2 nejlepším tuzemským vozem mezi dvoukolkami, přeci jen lze brát tovární šampionát na unifikovaných vozech a se stejnými podmínkami spíše jako zastávku na cestě za snem, pod kterým si lze představit třeba kategorii R5 nebo dokonce WRC. Talent některých ze závodníků je kolikrát opravdu až dech beroucí, důkazem je třeba i vedení vítězné posádky v průběžné tabulce hodnocení mezi dvoukolkami i třídy 6, i proto třeba tyhle touhy nemusí být nereálné. Nepředbíhejme ale a pojďme se podívat zpět na tratě Barumky. Jak se jednotlivým klukům dařilo, jak se poprali o poslední body a jak si hlavně stáli v porovnání s evropskou konkurencí, která do Zlína o uplynulém víkendu dorazila? To vše a mnohem více nás zajímalo…

 

Počasí může zamávat i se zkušenými, nedali se ale.

Začněme ale pěkně popořádku. Barum Czech Rally Zlín začíná tradičně divácky atraktivní superspeciálkou přímo v centru města, a to mezi bývalými baťovými závody. Nebudu se nyní dlouze rozepisovat o svých dojmech z letošní RZ 1, i když samozřejmě nemohu zapomenout připomenutí té opravdu skvělé atmosféry, jaká mezi diváky panovala. Příjemné v případě všech R2, a tím spíše i těch startujících v rámci poháru značky Peugeot, je poměrně rozumné načasování jejich startu – startovní čísla začínající šestkou totiž vyjela na trať někdy okolo desáté hodiny, kdy jsme nemuseli očima mžourat ještě ani my, novináři a ani závodníci. Teď už ale k hlavnímu dění. Vskutku s přehledem se hned v pátek večer ujala vedení posádka Dohnal / Švec, a to o 7,2 vteřiny. Dosavadní lídr, Honza Talaš je po prvním dni prozatím na druhé pozici. Sobotní ráno přivítalo posádky deštěm a velkým ochlazením. Po odjeté kvalifikaci nakonec do závodu neodstartoval Julian Wagner a přišel tak o šanci obsadit celkově druhé místo. V druhé RZ havaroval Zbyněk Baller a ani ostatní posádky se nevyhnuly krizovým situacím. Na prvních třech pozicích svádělo divoké souboje trio Talaš, Knápek a Dohnal. Mezi ně se ještě prodral Matěj Kamenec, který se po páté erzetě posunul až do vedení. René Dohnal vyletěl z trati na RZ 5 a propadl se na čtvrtou pozici. Výlet mimo trať a přistání na pokácených stromech zažil o pět zkoušek později také Tomáš Knápek. Oba jezdci mohli s velkým štěstím pokračovat, ale do vedení se mezitím dostal Jan Talaš. Matěje Kamence vyřadila ze hry technická závada na RZ 11. Asi tak by se dalo shrnout dění na tratích Barumky.

 

Konec důležitý. „na body se jede ale celou sezónu,“ říkají závodníci

A právě k hodnocení celé sezóny jsme si přizvali ty nejdůležitější – jezdce a mladé talenty. Jednou z výhod účasti v takovém poháru je i vidina finanční podpory (získávané za dobré výsledky). Nezdá se to, ale i taková R2 není úplně levnou záležitostí. Jak své angažmá v rámci šampionátu vidí třeba Matěj Kamenec, mladý nadšenec a nadějný jezdec s velkým fanklubem? „Upřímně ani nestíhám sledovat, že v nějakém cupu pořádně jedeme, protože ani ty výsledky letos úplně nejsou podle našich představ. Prostě to nepociťuji.“ Když už jsem nakousl téma odměn, pojďme se podívat, jak to s nimi vidí právě Matěj. „Určitě je to super. Každá pomoc, snaha se opravdu hodí. A je to skvělá příležitost pro všechny, kteří mají Peugeoty nebo vůbec jezdí R2ky.“ Matěj před nedávnem začínal na o něco níže postaveném Opel Adam Cupu, jak vidí přechod do vyšší kategorie a přestup z auta? „Je to zase o krok dál. Více to jede, lépe to funguje a hlavně to lépe brzdí,“ vskutku pozitivně hodnotí svůj postup. Hnacím motorem pro většinu posádek je ale i konkurence. Letos jezdilo průběžně v šampionátu na sedm posádek. „Vždycky je důležité mít konkurenci a je lepší ji mít větší. Čím víc kluků jede proti mně, tím větší mám motivaci. Tady konkrétně ve Zlíně je to zase o něco těžší, protože se můžeme srovnávat s německou fabrikou Adamů a evropskou špičkou. Jsou tady kluci, kteří závodí o hodně více než my a sedí v těch autech opravdu více, jsou prostě rozjetí,“ hodnotí sebe samého v porovnání s ostatními ze startovního pole Matěj. Jelikož jsme ale investigativní novináři, neodpustili jsme si jednu otázku směřující k přáním či stížnostem směrem k pořadatelům. Tak jak to tedy je? Na čem by měl ještě promotér zapracovat? „Myslím, že všechno hraje. Je pravda, že máme třeba předepsané pneumatiky od dvorního dodavatele Pirelli, díky čemuž máme bohužel o trochu menší výběr. Týká se to hlavně počasí. Stačí, aby bylo jen trochu vlhko a musíme hned nasadit mokré gumy, protože nemáme k dispozici žádnou přechodnou směs. Třeba tady jedeme jen mokré. Podmínky máme ale všichni stejné, nemůžu si tak vyloženě stěžovat.“ I když jsme se zapotili, žádná reálná stížnost nepřišla a právě tak (velmi pozitivně) se s námi tento nadějný mladík rozloučil. Děkujeme.

Autor: Tomáš Kaňa

Než si ale dovolím bilancovat či dokonce uzavřít i já kapitolu Peugeot Rally Cup 2018, máme tu ještě jednu rychlou zpověď. Už nemusíme tajit vítěze tady ve Zlíně a zároveň i celého šampionátu, je jím Honza Talaš. A právě jemu jsme položili už v průběhu Barumky několik důležitých dotazů. Tak jak to vypadalo tuto sezónu z kokpitu právě jeho R2ky? „Peugeot dobrej, tady na Barumce se ale nedaří úplně podle představ. Ty časy jsou přeci jen o něco horší, než bychom chtěli. Jinak si myslím, že je Peugeot cup opravdu dobrej. Chtělo by to snad jen dotáhnout ještě pár těch kluků, co jedou 208.“ Osobní hodnocení pak zní asi takto: „Pro mě osobně dobrý. My jsme si zazávodili s klukama a nějaké peníze jsme z toho dostali, takže jsme opravdu v pohodě.“ Zpět ke konkurenci, jak konkrétně tady ve Zlíně? „Na úrovni české republiky určitě dobrý, byť bych chtěl určitě víc soupeřů. Tady jsme z toho možná trochu zklamaný, chtěli bychom tahat víc.“ Od boku mě napadá další otázka, která je zrovna na Barumce opravdu hodně na místě, týká se počasí. „Na mokru je to po letošním Krumlově náš druhý závod s R2. Jako není to tu úplně mokrý. Je to vlhký, občas suchý, takový místy zrádný.“ A jak bojuje Honza s pneumatikami? „Jedeme jenom mokrý, jiná volba není. Samozřejmě jedeme neřezaný, to nám pravidla nedovolují. Není to ale špatný. Místy narážíme na úseky, kde je to opravdu nepředvídatelné, ale zatím se držíme. Jde to.“ Prý ale nejde jen o jeden závod, spíše o celou sezónu: „Sezóna dobrá. Snažíme se dojíždět a brát co nejvíce bodů. Samozřejmě vždycky chceme příčku nejvyšší, ale když to prostě nejde, tak dojíždíme vzadu a spokojíme se i s nižšími body jako to dělá třeba Sebastian Ogier v Mistrovství světa a tak to prostě je jako,“ nesměle prozrazuje Honza svůj velký vzor. Ještě před koncem Barumky jsme mohli v případě jmenované posádky polemizovat nad účastí na nadcházející rally Příbram, která už však není součástí Peugeot cupu. Právě jejich nenápadný Peugeot je totiž zároveň i vedoucí posádkou českého mistrovství ve dvoukolkách. Po vítězství ve Zlíně mají však titul mezi dvoukolkami už jistý a Příbram už by tak pro ně byla spíše jen na efekt.

 

Odjezd z Barumky: i díky Peugeotu krásná podívaná i zážitky

V úvodu článku jsem vám sliboval, že nepůjde o mou samostatnou zpověď či přehlídku emocí, které vůči Barum Czech Rally Zlín mám. Na závěr si však rychlé hodnocení dovolím. Nemusím se tajit, že jsem se sotva pár dní před startem vrcholu české rally sezóny vrátil z Mistrovství světa, odkud jsem si přivezl mnoho krásných zážitků. I proto byla pro mě letošní zlínská rally tak trochu specifická. I díky mé touze po oddychu jsem ale měl čas na Peugeoty, které mi nabídly zajímavou podívanou. Mimochodem určitě víte, kolik R5, vozů nejvyšší dostupné kategorie, se letos podívalo na start. Bylo jich přes 30. Pokud tak divák chtěl dostat opravdu zajímavou podívanou, setrval déle na jednom místě. Nebyl pak problém počkat ani na dvoukolky a světe div se, opravdu se vyplatilo. Tímto bych chtěl poděkovat nejen všem velmistrům, ale i mladým nadšencům a nadějným závodníkům, kteří startují v Peugeot Cupu. Máte našlápnuto!

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.