Peugeot e-Traveller: kandidát na čtenářské auto roku #19

Peugeot e-Traveller: kandidát na čtenářské auto roku #19

Autor: Jakub Kameníček · Fotografie: P Automobil Import s.r.o. (Peugeot Media)

V rámci ankety Fans Award 2021 tu před námi stojí suverénně největší zúčastněný: moderní velkoprostorové MPV od francouzského výrobce Peugeot – model e-Traveller. A jak napovídá písmenko “e” v jeho názvu, určitě už tušíte, že se jedná o 100% elektromobil, který je stále poměrně čerstvou novinkou. Peugeot e-Traveller je k dispozici v různých konfiguracích vhodných pro přepravu osob. Vyznačuje se elegantním stylem a nepřipouští žádné kompromisy z hlediska výkonu. Tento vůz soutěží v letošní anketě o čtenářské auto roku a bude se tak ucházet o vaše hlasy v kategorii elektromobilů. Bude mít víc plusových bodů než zbytek kandidátů v této nebo i ostatních kategoriích? O tom rozhodnete právě vy, naši milí čtenáři. A abychom vám v tom rozhodování pomohli, níže uvádíme nejvýznamnější rysy tohoto vozu.

 

Organicky tvarovaná, zároveň stále však krabicovitá karoserie pro maximální využití prostoru

Nový Peugeot e-Traveller je věrný koncepci označované jako „power of choice“. Zachovává si sebevědomý elegantní styl, kterým se vyznačují verze se spalovacím motorem. Elektrická verze má však několik specifických rysů, z exteriéru lze zmínit: dichroická loga (proces, který mění barvu podle úhlu pohledu) vepředu i vzadu, nabíjecí zásuvka na levém předním blatníku, specifická střední část masky chladiče, nápis „e-Traveller“ vzadu. E-Traveller byl stvořen pro uspokojení potřeb firemních i soukromých zákazníků. Je k dispozici ve dvou modelových řadách – Traveller (Combispace) a Traveller Business (Shuttle) určených pro osobní dopravu i volný čas. Pro ještě větší všestrannost je k dispozici ve 3 délkách: “Compact” L1 (460 cm); “Standard” L2 (495 cm) a “Long” L3 (530 cm).

Vůz je vysoký pouze 190 cm, což zaručuje vjezd na většinu parkovišť. Verze L1 (460 cm) je v tomto segmentu ojedinělá a pojme až 9 osob. V městském prostředí se díky své ovladatelnosti a průměru otáčení 11,30 m pohybuje velmi snadno, to vše je zvláště vhodné pro úzké uličky a přetížená centra měst. Elektrický motor nabízí volnost pohybu i v případě vjezdu do oblastí podléhajících ekologickým omezením.

Čtenářské auto roku 2021 můžete vybrat i vy: tentokrát on-line i osobně při testování – hlasování zde

 

Praktický a vzdušný interiér

Výše uvedená modelová řada se pak dále dělí na Business (s 5-9 místy k sezení) a na druhou – vybavenější variantu Business VIP pro 6 až 7 cestujících. Druhá zmiňovaná vyniká zejména vnitřním uspořádáním ve stylu obývacího pokoje: se 4 samostatnými sedadly proti sobě anebo 3 a 2 (dohromady 5) sedadly standardně ve sedacích řadách. Prémiovým komfortním prvkem je zde 3zonová klimatizace.

Oproti zmíněným business verzím tu máme ještě řadu Traveller (Combispace), která je naopak určitě spíše pro segment soukromých zákazníků. Linie Combispace se dále dělí na výbavy Active a Allure. S těmito balíčky se zákazník může těšit 5 až 8 místům na sezení a rozmanitou flexibilitu kabiny, díky které bude každá početná rodina schopna využít vnitřní prostor na maximum a zároveň cestovat za co největšího pohodlí na palubě. Mezi vychytávky, které k tomu dopomohou, patří třeba pro druhou řadu sedadel dostupné výklopné stolky a zabudované roletky v bočních oknech pro umocnění světelného komfortu.

Společnými rysy jednotlivých verzí je komfort a dostatek prostoru pro všechny cestující, jak vpředu, tak vzadu ve 2. a 3. řadě. Cestující sedí pohodlně bez ohledu na zvolené sedadlo. Nový Peugeot e-Traveller nabízí maximální prostor a přepravu až 9 osob s 1 500 litry zavazadlového prostoru nebo 5 osob s 3 000 litry. S vyjmutými sedadly 2. a 3. řady vůz pojme dokonce až 4 900 litrů. V kabině je rozmístěna řada otevřených nebo zavřených úložných přihrádek, celkem jde o 74 litrů. Stejně jako ve verzích modelové řady Business je přístup k nákladu v zavazadlovém prostoru usnadněn otevíráním zadního okna, což je velmi užitečné, není-li na parkovišti dostatek místa pro otevření zadních dveří. Peugeot e-Traveller je díky své prostornosti, vhodnosti pro každodenní cesty, pohodlí a snadno čistitelnému interiéru vhodný také pro různé spolky, sportovní kluby nebo pro přepravu zaměstnanců mezi pracovišti.

 

Elektrizující jízdní schopnosti

Nový Peugeot e-Traveller kombinuje kompaktní vnější rozměry s maximální nosností. Baterie jsou umístěny pod podlahou, takže nijak nezmenšují objem zavazadlového prostoru ani počet sedadel, a nabízí tak stejné charakteristiky jako verze se spalovacím motorem. Toto umístění také zvyšuje tuhost a díky optimálnímu rozložení hmotnosti přináší potěšení z jízdy. Komfort odpružení zajišťuje podvozek s tlumiči a speciálními pružinami, které zaručují nejlepší výkon při jízdě s prázdným i naloženým vozem. Povolená hmotnost přívěsu byla zachována na 1 000 kg. Protiprokluzový systém Grip Control zpřístupňuje modelu e-Traveller i nezpevněné cesty. Řidič si může pomocí ovladače ve středu palubní desky zvolit příslušný režim (Sníh, Standard, Písek, ESP Off). Výkony (v režimu Power) jsou následující: maximální rychlost 130 km/h; zrychlení z 0 na 100 km/h za 13,1 s; zrychlení s pevným startem 1000 m za 35,8 s a zrychlení z 80 na 120 km/h za 12,1 s.

Nový Peugeot e-Traveller je prvním elektrickým vozem značky Peugeot, který nabízí dva různé dojezdy. Kapacita lithium-iontových baterií je v závislosti na potřebách 50 kWh (18 modulů) a 75 kWh (27 modulů). Verze L1, L2 a L3, které jsou k dispozici s baterií o kapacitě 50 kWh, umožňují dosahovat dojezdu až 230 km podle certifikačního protokolu WLTP. Verze L2 a L3 mohou být také vybaveny baterií o kapacitě 75 kWh umožňující dosahovat podle stejného certifikačního protokolu dojezdu až 330 km. Tepelná regulace baterie spojená s chladicím okruhem kabiny umožňuje rychlé dobíjení, optimalizovaný dojezd a vyšší životnost. Ve městě se při jízdě vpřed i vzad do rychlosti 30 km/h ozývá zvukový signál varující chodce.

K dispozici jsou dva typy palubních nabíječek, které pokrývají všechny způsoby použití a všechna řešení nabíjení. Standardně jde o zařízení pro nabíjení přes jednofázový proud 7,4 kW a za příplatek je k dispozici zařízení pro nabíjení přes třífázový proud 11 kW. Režimy nabíjení jsou ale flexibilní. K dispozici jsou následující alternativy: standardní zásuvka (8A) – plné nabití za 31 hodin (baterie 50 kWh) nebo 47 hodin (baterie 75 kWh); zesílená zásuvka (16A): plné nabití za 15 hodin (baterie 50 kWh) nebo 23 hodin (baterie 75 kWh); Wall Box 7,4 kW: plné nabití za 7,5 hodiny (baterie 50 kWh) nebo 11 hod. 20 min. (baterie 75 kWh) pomocí jednofázové palubní nabíječky (7,4 kW); Wall Box 11 kW: plné nabití za 5 hodin (baterie 50 kWh) nebo 7,5 hodiny (baterie 75 kWh) pomocí třífázové palubní nabíječky (11 kW) a konečně veřejná rychlodobíjecí stanice: tepelná regulace baterie umožňuje používat nabíječky 100 kW a dosáhnout 80% nabití za 30 minut (baterie 50 kWh) nebo 45 minut (baterie 75 kWh).

 

Formfaktor dodávky spíše výhodou nebo mají více navrch jeho drobnější konkurenti?

Nový Peugeot e-Traveller, který se specializuje na vysoce komfortní přepravu osob, doplňuje řadu elektromobilů Peugeot a výrobce jej opíra zéjména o tyto pilíře: nekompromisní výkon spojený s potěšením z jízdy, jeho snadná ovladatelnost a každodenní soužití. Dáte přednost větší dodávce, či snad je vám raději libo SUV nebo limuzína? Jedno je ale jisté, do jisté míry je e-Traveller výjimečný. Jak už třeba kolega Petr Jakušev u testu sesterského modelu od značky Citroen zmiňoval, původní (první) elektrické dodávky se s novými zástupci koncernu Stellantis (dříve PSA) nemohou měřit. Třeba už jen za to, že velikostí baterie a rychlostí nabíjení (ve spojení s teplotní regulací) zmenšují v Peugeotu omezení plynoucí ze zástavby elektrického pohonu na minimum, si rozhodně zaslouží smeknout. Rozhodnout musíte ale vy, můžete tak učinit již nyní on-line anebo na konci měsíce přímo osobně (jako 1 z 15 vybraných plnohodnotných porotců) v letošní anketě Motorvize Fans Award.

 

Jakub Kameníček

Sdílet: