Opel Insignia GSi: kandidát na čtenářské auto roku #20
Autor: Jiří Simon · Fotografie: Opel Automobile GmbH (O Automobil Import s.r.o.)Jako kandidát číslo 20 přijíždí vůz, ke kterému mám vztah až by se dalo říct osobní. Jde o omlazený Opel Insignia ve verzi GSi, který na trh přišel koncem loňského roku. Vy jako čtenáři jste měli možnost pro omlazenou Insignii hlasovat již v loňské online anketě, kde se umístila v kategorii mainstream na první příčce a celkově s třetím nejvyšším počtem bodů s malým odstupem za Jaguar F-TYPE a Porsche Taycan, což je podle mě opravdu skvělý výsledek. I vzhledem k tomu, že právě GSi jakožto vrcholná verze dorazila s drobným zpožděním, má tu čest se utkat o vaše hlasy i v letošním roce. Vašim úkolem tak nebude hodnotit insignii jako takovou, nýbrž model vyčleněný lehce mimo konvenční specifikaci – vrcholné a sportovněji střižené GSi. Sám jsem Insignii GSi testoval letos v březnu a musím přiznat, že výsledek naší ankety z loňského roku byl zasloužený. To, s čím právě ona vrcholná verze přijíždí a jaké má předpoklady oslovit právě vás, naše věrné čtenáře a fanoušky motorismu, si probereme právě dnes.
Štíhlé tvary atleta
Insignia mezigeneračně dost shodila, a to nejen opticky. Z baculky se stala atletka, po které se ledaskdo ohlédne. O tom, že se všude použila vysokopevnostní ocel, se psalo mnoho již při představení druhé generace. S příchodem faceliftu přišly jen drobné změny – upravený tvar nárazníku a hlavně jiná grafika předních světlometů, od kterých se táhne linka ke znaku. Celkově tvary Insignie jsou ladné, i když ohromné, stále jde o téměř pětimetrový sedan s rozvorem přes 2.8 metru. A co teprve kombi, to je zcela majestátní koráb. I v interiéru zůstalo vše při starém, a to doslova. Insignia je jeden z posledních vozů, který si zachovává dnes už „old school“ interiér – displej uložený níže, ovládání klimatizace a audia pěkně tlačítky. Já jsem si v druhé generaci Insignie vždy připadal, jak kdybych to auto měl již roky. Vše mi přijde intuitivní a na svém místě. Nestává se mi, že bych nějakou funkci dlouze hledal někde v hloubi informačního systému. Prvek výbavy, který bych rád vyzdvihnul u Insignie GSi, jsou sedadla. V základu sice GSi nabídne ergonomická AGR sedadla, ta nesoucí označení „Performance“ jsou sice příplatková, ale rozhodně se vyplatí. Nejenže jsou až nebývale pohodlná, ale navíc jsou i perfektně tvarovaná na ostřejší jízdu, kdy drží tělo posádky tam, kde mají. Interiér je útulný a krásně obepíná posádku. Navíc je v GSi interiér celočerný včetně stropnice, což na mě působí sportovnějším dojmem, než klasický světlý interiér. K tomu se přidá i sportovně střižený volant. Insignia nabídne posádce hojnost prostoru a pohodlí na všech místech a díky dobrému odhlučnění vozu včetně dvojitých skel nepronikají do interiéru žádné nepříjemné zvuky. Příjemným překvapením je i jízdní komfort Insignie GSi na dvacetipalcových kolech. Samozřejmě ve sportovním režimu je nízký profil znát, ale zase to k tomu patří.
Královna okresek
Opel Insignia GSi před faceliftem vystřídala dvě motorizace. První byl dvoulitrový přeplňovaný benzínový čtyřválec o výkonu 191 kW, který byl skrz emise poměrně záhy vyškrtnut z nabídky a dvakrát přeplňovaný naftový dvoulitr s výkonem 154 kW. Oba motory byly spojeny s osmistupňovým automatem a pohonem všech kol. Ale to je minulost, s modernizací přišla nejen GSi s novou motorizací, ale je k dispozici s pouze s jediným motorem, a tím je opět dvoulitrový přeplňovaný benzín o výkonu 169 kW spojený s novým devítistupňovým automatem s hydrodynamickým měničem a s možností připojit pohon všech kol. Ano s možností připojit, což znamená, že GSi je po nastartování vždy pouze předokolkou, kde je kardan k zadnímu náhonu opravdu mechanicky oddělen od převodovky. Až stiskem tlačítka se Insignie promění ve čtyřkolku, která dokáže poslat více síly na zadní kola. Pohon všech kol Twinster s vektorizací točivého momentu je známý ze sportovně laděných Fordů a i Insignii i přes opravdu dlouhý rozvor přidává na mrštnosti spolu s adaptivním podvozkem, který upravuje svoji tuhost a pokud by se v daném segmentu volil král okresek, tak by právě Insignia byla horký kandidát. Na druhou stranu si v režimu tour Insignia hýčká svoji posádku perfektním pohodlím a tichem, a to i přes dvacetipalcová kola. Insignia je samozřejmě vybavena i nejmodernějšími technologiemi a asistenty, které v daném segmentu zákazník očekává.
Láska na první pohled – bude to i váš případ?
Všechny zmiňované vlastnosti Insignie GSi mě opravdu zaujaly, a to tak, že po březnovém testu jsem si jeden Opel Insignia GSi objednal pro své soukromé účely – ve verzi kombi a v bílé barvě. Proto jsem na začátku psal, že k Insignii GSi mám tak trochu osobní vztah. Už si jí pár týdnů užívám na denní ježdění a každý den mi dokazuje, že jsem si vybral dobře. Samozřejmě i Insignia GSi má své mouchy a chybky, ale ty nejsou ani v ovládání ani v jízdních vlastnostech či pohodlí, a tak není těžké jí to odpustit. Navíc při cenové politice, kterou Opel nasadil, se divím, že Insignií nepotkávám víc. K většímu rozšíření by mohly přispět také dobré výsledky v testech spolehlivosti, kde obsazuje předfaceliftová verze Insignie vrchní příčky po boku vozů Porsche, Mercedes či Toyota. A co bych speciálně na tomto voze vyzdvihl? Opel Insignia GSi je pro řidiče, kteří se chtějí za volantem trochu pobavit, přitom ale chtějí velký pohodlný koráb na dlouhé cesty a pro rodinu, navíc Insignia je auto ze „staré“ školy, kde se vše ovládá intuitivně přes tlačítka a ne přes displej, navíc v Insignii GSi lze téměř vše zcela vypnout, vzít ji na sníh nebo bláto a pořádně si to užít. Vozů, které jsou takto zaměřené na řidiče v cenové hladině do 1,3 milionu, by se asi dalo napočítat na prstech jedné ruky a už nebudou. A tímto bych chtěl popřát Insignii GSi jako kandidátovi číslo 20 hodně štěstí v letošním ročníku ankety Motorvize Fans Award. Teď už je to jen na vás, hlasovat můžete vždy on-line a 15 z vás navíc i osobně při závěrečném testování, které proběhne 31.10. v areálu Motokáry Hořovice.
Jiří Simon