Peugeot 5008: překvapivě velký a (ne)méně dobrý

Peugeot 5008: překvapivě velký a (ne)méně dobrý

Při prvním pohledu na 5008 si asi každý z nás řekne, že jde jen o zvětšenou 3008. Vesměs tohle může znít jako negativní poznámka. Zamyslete se ale. 3008 je Evropským autem letošního roku a vlastně ani my jsme k němu nenašli žádnou zásadnější výtku. Jasně, můžete si vzpomenout třeba na Qashqai +2, který byl při nejmenším hodně kontroverzním počinem, jež se velkého zájmu nedočkal. Není žádnou tajností, že I tady u Francouzů je pro menšího i většího bráchu sdílena jedna podvozková platforma. Rozvor ale narostl o podstatných 16,5cm (6%), zatímco do délky je auto oproti 3008 větší jen zhruba o 4%. Na podvozku by tak určitě nic špatného být nemělo, pokud si vzpomeneme na poměrně dobře odvedenou práci inženýrů u menšího ze sourozenců. Pak si k tomu všemu přidejte ještě obřích 780l základního objemu zavazadlového prostoru a ve výsledku máte to snad úplně nejlepší SUV na trhu, teda alespoň na papíře. Jak je tomu v praxi? Vážně bude obří Francouz tak dobrý nebo alespoň stejně jako ten, ze kterého vyrostl? Na to vše jsme se snažili během týdenního rozhovoru přijít a snad i přišli…

 

První dojem: lehce přerostlý, ale pořád pěkný

Myslím, že 5008 přesně zapadá do skupiny aut, o kterých nebudete vědět, co si myslet. Předek je hodně uhlazený, moderní a dá se říci i vzhledný. Za to na zadek jsou poněkud rozporuplné názory. Ani já vlastně do dneška nevím, jestli se mi líbí nebo nikoliv. Zelená bývá ve spojení s automobily považována za lesnickou či dokonce „vodnickou“ barvu, Peugeotu každopádně fakt sluší. Přidejte si k vaší představě verzi GT s několika chromovanými doplňky a snad byste ani neřekli, že přerostlá auta bývají nevkusná. Na první pohled si kromě výrazné a dlouhé siluety vozu s hodně useklým zadkem všimnete i atypicky řešených předních světlometů a těch naopak přirozeně a vzhledně působících zadních. Všude jsou samozřejmě LEDky, bez nich už se moderní auto v dnešní době neobejde.

 

Interiér: pořád stejně kvalitní a vzhledný

V interiéru už moc změn nenajdete. Vsadím se, že kdybych vám zavázal oči a posadil do jednoho z modelů 3008 a 5008, nebudete si jisti, o který z nich doopravdy jde. Typický minimalistický volant je i v tomhle autě. I tady vám samozřejmě v pozitivním slova smyslu bude připadat, že řídíte zhruba poloviční vůz, já osobně však pocit z řízení velkého auta očekávám, chci a tady mi chybí. V současnou chvíli už ale zabíháme do subjektivního hodnocení. Věřím, že i v tomto směru se najdou zájemci, jímž styl Peugeotu bude vyhovovat. Ostatní už je bez výhrad. Hodně záležet si Peugeot (stejně jako my) dává na sedačkách, které mají dobré boční vedení, přifukovatelnou bederní opěrku a hlavně výsuvný podsedák. Každý si přijde na své. Příjemné na pohled i dotek je také čalounění, my konkrétně v testovacím voze sedláme verzi v kombinaci kůže/látka, kterou já osobně považuji za nejlepší možnost. Středový panel a všechny ovládací prvky na něm jsou na dosah a ergonomie je příkladná. Mě opět maximálně můžou chybět fyzické ovladače klimatizace a o vypínání start-stopu už radši ani nemluvit… Vlastně mě v tuhle chvíli napadá ještě jedna poznámka, která tentokrát směřuje spíše k cestujícím ve druhé řadě sedadel. Máte 190 cm? Pak je vám asi jasné, že do třetí řady se neposadíte. A bohužel problém budete mít už od této výšky i ve druhé řadě. Neptejte se mě, proč tomu tak je. Snad jen protože jsou zde sedačky výše posazeny, upřímně fakt nevím. Já sám problém se svými 178 cm nemám a v mém okolí by se dozadu asi všichni vešli. Ponaučení? Ty vyšší posaďte dopředu nebo je nechte řídit. Do kufru o obřím objemu 780l se totiž všechna jejich zavazadla určitě vejdou a oproti etalonu v podobě Škody Kodiaq dokonce v množství o 60l větším.

 

Technika: osvědčený základ v té nejpříjemnější podobě

Pod kapotou 5008 najdete stejnou škálu hnacích ústrojí jako v menším modelu. Trochu kontroverzně startuje i toto největší SUV značky s oturbenou tříválcovou jednotkou 1.2 PureTech a výkonem 96kw. Osobně by mě tato varianta docela zajímala, protože v naší redakční 2008 s automatem funguje naprosto skvěle, avšak 3008 s manuálem je s ní taková řekněme lehce neohrabaná. Pojďme už ale k námi testovanému vozu. Český importér sáhl pro nás rovnou po té nejvrcholnější verzi. Jízdu za volantem si můžeme užívat v již dobře známém provedení – 2.0 BlueHDI diesel o výkonu 180 koní. Ve verzi GT, kterou máme k dispozici i my, je tento motor spojen výhradně se šestistupňovým automatem. Právě v oblasti motorů se často dočítáme, že Peugeot má největší náskok. V zásadě asi nemám námitek a nejvíce se kvality projevují v této vrcholné motorizaci. Dvoulitr má relativně široké spektrum optimálních otáček a při volbě manuálního řazení si můžete vychutnat potenciál točivého momentu někde už zhruba od 1.500ot/min. Mimochodem málokterý automat vám dovolí takový rozsah vlastních zásahů jako právě ten v Peugeotu. Tohle se moc často nevidí, bravo! Pádla pod volantem vám možná opět k takhle velkému autu nepůjdou, ale co… Zrovna tohle je drobnost, která mě vyhovuje. Po technické stránce vás možná bude zajímat i spotřeba. Ta je taktéž na skvělé úrovni. Po týdenním testu jsme z auta vysedali s průměrnou spotřebou 6,8l/100km, což je na tak velké auto doslova skvělou hodnotou. Bez jakékoliv euforie ještě doplním, že právě s tímhle autem a dnes běžnou velikostí nádrže (56l) se dá ujet přes 800km na jedno natankování. Za mě skvělý výsledek…

 

Podvozek: shodný, ale dospělejší

Možná je mnou použitý podnadpis lehce zavádějící. Nikdo pořádně nevíme, jak moc jsou podvozek a hlavně jeho nastavení shodné s ostatními modely značky. Jak už jste se dočetli výše, podvozková platforma je ale shodná alespoň pro menší 3008. Možná můžeme poděkovat delšímu rozvoru nebo důkladnější práci inženýrů či prostě jen lepšímu nastavení, každopádně tohle auto funguje doslova na jedničku. Ve verzi GT je podvozek sice nastaven poněkud „tvrději“, ale zároveň pořád tlumí s přehledem většinu nerovností a pro posádku je tak hodně komfortní. Pokud se ptáte na názor řidiče, tak ten opravdu nezaznamená délku auta přes 4,6 metru a bude si většinu cest užívat. Neříkám, že ve vašem teď už 1,6 tuny těžkém rodinném mazlíkovi bude možné závodit, ale rozhodně k nekomfortní nebo uživatelsky nepřívětivé krabici má tohle hodně daleko. Máte snad pocit, že se cítím lépe za volantem 5008 než-li menší 3008? Ten pocit je správný. Možná jde o jeden konkrétní kus, ale opravdu, pokud hodnotíte daný exemplář z pohledu konkurenčních aut (velkých SUV), tady lze před prací na podvozku smeknout.

 

5008: nejlepší SUV z nejlepších? Bez pár drobností určitě ano…

Máte z mého testu pozitivní dojem? Není se čemu divit. Tohle auto se bez pochyb povedlo. S Evropským autem roku, Peugeotem 3008 jsme toho najeli už hodně. Přesednutí do krasavce s pětkou na začátku bylo z počátku doprovázeno poněkud rozpačitými dojmy. Po chvilce zvykání jsem ale došel k závěru, že je mi právě tahle větší alternativa příjemnější. „Narvete“ do ní úplně všechno, uvezte v případě potřeby i 7 lidí a kupodivu svým zavazadlovým prostorem právě tohle jako jedno z mála aut porazí Boleslavský etalon. Klobouk dolů! Po technické stránce ale nebyla řeč ještě o jedné důležité problematice – pohon. V konverzacích s přáteli vždy zmiňuji, že i do Alp, kam se každoročně v zimě vydávám, dojedu bez čtyřkolky a naopak jsem na dálnici šťastnější z menší spotřeby. Já sám tak nejsem velký zastánce pohonu 4×4 v autech na běžné používání. Většina (minimálně českých) zákazníků si v této třídě ale volí jasně – pohon jedné nápravy nestačí. U 3008 se absence náhonu na všechna kola dá asi ještě odpustit, ale ve větším segmentu to budou mít Francouzi zase o něco těžší. Až čas ukáže, zda „náhražka“ v podobě „Advanced Grip Control“ s volbou jízdních režimů podle aktuálních podmínek bude zákazníkům stačit. Má tohle auto nějaké vady? To rozhodně ne! Na několika drobnostech a nabídce 4×4 by se sice ještě dalo zapracovat, ale to už je opravdu jen o osobních preferencích každého z nás. My jej hodnotíme kladně. Bravo Peugeote!

 

Jan Novotný

 

 

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.