#Auto snů z pohledu hvězdy: Michal Malátný

#Auto snů z pohledu hvězdy: Michal Malátný

Každý ráno, když si vzpomenu… No, vážení čtenáři, nebojte se, nezbláznil jsem se. Jen jsem se vám pokusil napovědět, koho jsem dnes vyzpovídal ohledně onoho auta snů. Věřím, že někteří jistě už tuší a pro ty, kteří ještě nikoliv, přidám druhou nápovědu. Venku je na nule. Pokud si mohu dovolit text nyní odlehčit, má neteř přišla na menší vylepšení této písně a přidala: „My žerem granule“. Nebudu vás dále napínat a prozradím, že jsem měl možnost zjistit, jaké vysněné auto má známá česká hvězda – Michal Malátný, frontman kapely Chinaski a vzor mnoha smrtelníků. Pojďme se společně podívat na jeho motoristickou historii a poodhalit jeho názory na autonomní řízení či nějaké perličky z jeho cest. Já se těším už teď, a co vy?

 

Historií až po současnost: po vzoru AC/DC až ke spolupráci s Renaultem

Vlastně hned první otázka musela být přeci předem jasná. „Jaké bylo vaše první auto?“ Hned na úvodu jsme se celkem zasmáli. Jednalo se o VW mikrobus (T1), starý model ze šedesátých let, který zpěvák koupil pro kapelu po vzoru AC/DC. „Tohle auto jsme prostě museli mít, už pro ten pocit,“ odpověděl mi. Podle tehdejší filozofie skupiny měli tento automobil všechny správné kapely. Auto se u nich ovšem příliš dlouho neohřálo. Vydrželo odjet pouze 4 koncerty po Jičínsku. „Z domu“ šlo po dvou letech, kdy bylo vyměněno za kytaru Gibson SG. Bohužel byla stejně „kvalitní jako automobil.“ Kytara nehrála, proto ji později prodal.

 

Krizová situace: ještě dříve než jste možná čekali

Pomalu se mi zdálo, že to je jako včera, protože mi zpěvák celou situaci dokázal vyprávět zcela do detailu. V roce 1988 si Michal mohl přes školu udělat řidičský průkaz, proto neváhal a využil této příležitosti.  Jednou, kdy se již vracel do dvora školy, si nadjížděl zatáčku, samozřejmě dával znamení blinkrem. Druhé auto ho ovšem chtělo podjet, a tak vznikla první nepříjemná situace. „Blinkr, blinkr“ – takto prý řval jeho instruktor na druhého řidiče, díky kterému nyní pan Malátný jezdí opatrně a bezpečnost je u něj na prvním místě. „Připoutám se i na pouhých 10 metrů,“ tak zněla jeho slova. To jen taková poznámka, abyste si uměli představit, jak vypadá bezpečnost z pohledu našeho velkého zpěváka. Podle jeho slov je dokonce on sám tím posledním člověkem, který by měl chuť řídit. Berme to možná i vzhledem k jeho vysněným a provozovaným autům raději trochu s nadsázkou.

 

Auto snů: sny se mění, vzpomínky zůstávají

„Ty auta se s věkem mění,“ těmito slovy jsme začínali diskuzi o autě snů. Když byl menší, jeho vysněné auto bylo z filmu Fantomas a přesněji jeho černý citroen (DS). Jak čas plynul, jeho srdce ho táhlo k právě k mikrobusu, který si, jak již víte, zanedlouho koupil. Následoval automobil, kterým potěšil i mě, protože je i v mých osobních preferencích. Vůz, na který „sbalil“ manželku a prožil s ním krásné chvíle za volantem – Ford Taunus z šedesátých let, předchůdce Fordu Capri. Samozřejmě zpěvákovi stále stojí v garáži. Nynější automobil, kterým se vozí doslova každý den, je i jeho dalším snem. Renault Espace. Auto si zpěváka získalo svou prostorností: „Do kufru se mi vejdou 2 kytary i kočárek,“ ohodnotil Michal zavazadlový prostor. I na řeč o převodovce se dostalo. Ve svém voze má automat, ale dle jeho slov by si raději občas zař(á)dil. „A co nějaký zážitek s Vaším vysněným vozem, máte?“. Chvíli nastalo hromové ticho, pak mi Michal začal vyprávět o svém „trapasu“. „Já si nejdřív myslel, že auto má 7 míst, proto jsem svolal rodinu, abych se pochlubil,“ napadaly mě myšlenky, co se tak mohlo stát. „No, ale on byl problém, že ty sedačky tam prostě nebyly,“ s úsměvem dokončuje příběh.

 

Pohled na autonomní řízení: Jsme opravdu tak daleko?

Můžeme říci, že v produkčních vozech je s autonomním řízení nejdále Tesla, se kterou měl Michal možnost se svézt v San Francisku, kde hrál loni na podzim. Dle jeho slov se jednalo o zajímavé svezení, ale jakmile řidič pustil volant, stejně se bál. Na druhou stranu si myslí, že jeho děti už nebudou muset za 15 let dělat řidičák. „Na robotickou budoucnost se těším, snad se jí ještě dožiju“ zhrozil jsem se a hned jsem dodával zpěvákovi trochu optimismu, že je ještě příliš mladý na tyto myšlenky a že autonomního řízení se snad ještě dožije. Nutno však podotknout, že zcela autonomního řízení, kdy už řidič nemá možnost přebrat kontrolu za vozidlo, se asi nechce dožít žádný motoristický nadšenec. Michal je však velký fanoušek jízdních asistentů. Zejména si vychutnává hlídání jízdních pruhů a tempomat, který si dopřává ve svém autě snů i s adaptivní funkcí. Přivedl mě na myšlenku, že jsem snad opravdu jediný, komu vadí hlídání jízdních pruhů.

 

Auto pro kapelu: Může nás vůbec něco překvapit?

Ještě do nedávna kapela Chinaski jezdila třemi auty. Prvním z nich byl Mercedes Vito. V jednom z posledních VW Transporterů se pak přepravovala technika a poslední, nepostradatelná část týmu – kluci bez aparátu se přepravovali VW Caravelle.  Nyní ovšem od začátku nového turné kapele poskytuje všechna auta Renault. V jednom se vozí kapela, v dalším bicí a veškeré hudební nástroje a ve třetím osvětlovací technika. Ptáte se, jestli spolupráce bude vypadat pouze takto? Samozřejmě, že ne, takhle to nekončí. Francouzská automobilka (a její české zastoupení) podpoří kapelu, jak vlastním řidičem, tak i benzínem. Koho by nelákalo tvořit jeden tým s Francouzi?

 

Nakonec se pojďme podívat na pódium

„Svému týmu věřím. Vím, že můžu přijít na pódium za minutu dvanáct a vše bude připraveno.“ Když jsem se zamyslel nad slovy Michala, napadl mě komentář, že mít takovouhle důvěru a být až takto ledově klidný může znít spíše jako klišé. „Máte třeba nějaký rituál?“ zněla naléhavě má další otázka s touhou ověřit si mé předchozí tvrzení. Hlavní hvězda Chinaski se přiznala, že je před každým koncertem hodně nervózní, a proto se snaží před vystoupením provádět cvičení na zpěv. Do jednoho ucha si dá sluchátko, ve kterém mu hraje piano a k této melodii se Michal rozezpívává. Výše popsaný „rituál“ trvá přibližně 15-20 minut. „Panákem trému neřeším,“ završuje náš přátelský rozhovor jedna z největších hvězd české zpěvácké scény. A co vy čtenáři? Řešíte svoji nervozitu malým panákem?

 

Petr Bahenský

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.