E-inovátorství Opelu na autosalonu IAA 2019 ve Franfurtu: e-rally a e-mobilita

E-inovátorství Opelu na autosalonu IAA 2019 ve Franfurtu: e-rally a e-mobilita

Frankfurtský autosalon už máme nějakých těch pár dnů či týdnů za sebou. Informovali jsme vás o většině novinek, které letošní ročník té tradičně největší (alespoň co se rozlohy týče) evropské výstavy. Názor na to, jak to letos ve Frankfurtu vypadalo a zda bylo na co koukat si už musí udělat každý z vás sám. Teď ale nechme popis těch největších lákadel nebo diskutování nad „úpadkem světových autosalonů“ stranou. Svou neopomenutelnou výstavu zde měl i Opel jako jedna z domácích automobilek. Byť hlavním lákadlem stánku této značky byla bez pochyb nová generace tradičního zástupce třídy malých vozů, Opelu Corsa, zajímavé je také hlavní směřování Opelu na příští roky, které zde bylo patrné jen částečně. A právě o něm bych chtěl dnes mluvit a abych v tom nebyl sám, přizval jsem si hned dvě nejpovolanější osoby. Už jsem to tak trochu načal – Opel se chce do budoucna stát jedním z lídrů v oblasti e-mobility a už teď otevírá několik cest, o kterých se zas tak moc nemluví. I proto o nich bude řeč právě dnes a právě u nás. Ohledně vůbec prvního elektrického šampionátu budeme zpovídat Marcuse Lacroixe, manažera komunikace Opel Motorsport a podrobnosti o plug-in hybridní technologii Opelu přinese Thomas Overhaus, produktový manažer technického oddělení.

Corsa e-rally: vůbec první elektrizující šampionát rally, co vše přinese automobilce a kdy?

Upřímně musel být někdo první, a to ačkoliv třeba u rallycrossu, kde se elektrické speciály plánují již dlouho, nedosáhly vřelého přijetí. U rally se zdá být, co se elektromobility týče, hlavním inovátorem Opel. Co jej k tomu vedlo? „Projekt Corsa e-rally skvěle odpovídá strategii naší značky. Opel směřuje elektrizujícím směrem. Je to také skvěle načasované. Corsa e-rally totiž přichází v podstatě ruku v ruce s konvenční verzí. Takže vlastně naše směřování v rally, rozšiřování, plány jsou součástí strategie celé značky a přinášejí předobraz toho, kam směřujeme. Skvěle to k nám tedy sedí,“ vysvětluje vznik projektu elektrického rally vozu na úvod přátelského rozhovoru Marcus Lacroix. A jak těžké bylo vytvořit něco takto inovativního a vzhledem k pravidlům motorsportu náročného? „Neřekl bych, že to bylo tak těžké. Šlo ale o opravdu velkou výzvu. V naší společnosti samozřejmě bylo hodně znalostí (know-how), takže lidi uvnitř firmy věděli už před tím hodně o rally i o vývoji výkonných vozů (speciálů). Máte ale pravdu, nikdo před tím se ještě nikdy ani nepokusil vytvořit značkový šampionát na výhradně elektrických vozech. To je taky důvod, proč vidíme sami sebe v takové průkopnické roli. A neřekl bych, že tu byl nějaký konkrétní zásadní problém při vývoji auta. Jde spíše o chomáč / houf malých překážek, které jsme museli vyřešit, abychom byli schopni vytvořit a přinést zákazníkům takové rally auto, jak rychle to jen bylo možné,“ odpovídá dnes po náročném procesu už s úsměvem. Jak dlouho že celý vývoj trval? „Vývoj stále probíhá. Ještě jsme nezačali řádné testování rally auta. To, co vidíte zde na frankfurtském autosalonu, je jen showcar (model, pozn. red.) a první testy máme v plánu současně s náběhem výroby sériové e-Corsy (do konce roku 2019, pozn. red.) Stejně jako při vývoji kteréhokoliv jiného závodního auta budeme postupovat řádně krok po kroku, ale nebojte, času máme stále dostatek. Rally šampionát máme v plánu odstartovat v létě 2020. Dodání prvních zákaznických vozů máme naplánované už na jaro, takže i soukromé týmy budou mít dost času na přípravu a sžití s autem. Jedeme podle plánu,“ doplňuje Marcus optimisticky k plánům značky. S Opel motorsport je nenávratně spjat i soukromý a velmi zkušený tým Holzer Motorsport, zda-li se s jeho účastí počítá i do budoucna, opět vysvětluje náš host: „V tuto chvíli je na programu základní vývoj auta, který se odehrává v Rüsselsheimu (sídle Opelu, pozn. red.) Pro výrobu a servisní služby především v zákaznickém sektoru jsou zde už nyní procesy výběrového řízení na externího partnera, takže zatím ještě nemohu nic potvrdit.“ Dovolím si, po technické stránce, ještě jednu odbočku. Zajímá mě, co v Opelu očekávají jako přínos při vývoji nového (revolučního) závodního vozu. Marcus trochu mlží: „Nemůžu vám říci žádné konkrétní technické detaily, ostatně je ani já sám neznám. Ale jak určitě dobře víte, motorsport vždycky byl dobrou platformou pro zkoušení nových technologií, a to ještě v extrémních podmínkách. Takže pokud získáme nové zkušenosti, které budou užitečné pro sériovou výrobu, určitě jich využijeme – technologický transfer tu je vždycky. Abych byl ale upřímný, v tuto chvíli nemáme žádnou komponentu, k níž bychom měli zadání k vyzkoušení a ověření funkčnosti pro produkční auta.“

 

Nový šampionát jakožto nástupce úspěšného ADAM Cupu: v jaké podobě?

O ADAM Cupu toho víme (i my, čeští motorističtí nadšenci) poměrně hodně – není tajností, že právě u nás jde hned po domácím Německu o nejúspěšnější klání týmů mladých a nadějných jezdců. Právě na ně je totiž (XTG) Opel ADAM Cup zaměřen. Jak tomu bude v případě Corsa e-rally cupu? Bude zde prostor i pro fabrický tým tak, jak jsme na něj dosud zvyklí? „Formát bude v podstatě shodný s předchůdcem, tedy s ADAM Cupem. Převádíme tento koncept do elektrické budoucnosti. Vyzkoušeli jsme si, že tenhle koncept funguje, a to velmi dobře. Dali jsme mladým talentům možnost vyzkoušet si rally prostředí a dále se v něm posouvat. Sledovat jejich progres bylo pro nás úžasné. A mohu prozradit, že ADAC Opel Junior team bude do budoucna používat novou Corsu R2, do níž v budoucnu budou moci přesednout talentovaní jezdci z Corsa e-rally cupu. I R2 verze je totiž vyvíjena právě teď a bude homologována pro sezónu 2021.“ O dosavadním ADAM Cupu toho bylo řečeno už hodně, Opel byl tímto směrem vedle Peugeotu ve Francii dá se říci velkým průkopníkem. Může ale být nový elektrický šampionát plnohodnotnou náhradou? „Plán je jasný. Ano, chceme ADAM Cup plně nahradit. Pro první sezónu plánujeme nasadit 15 aut. Půjde o jakýsi pilotní ročník, který se v zimě přehoupne do roku 2021. Jsme přesvědčení, že těch 15 aut prodáme. Sám jsem překvapen, že ačkoliv toho není příliš, co bychom nyní zájemcům mohli prezentovat, jejich zájem je obrovský, takže jsme pochopitelně optimističtí,“ a naléhám-li na Marcuse chtíc konkrétní odpověď (ano či ne) na otázku, zda Corsa e-rally opravdu nahradí ADAM Cup, vidím s úsměvem zřetelné přikyvování hlavou a vyslovení „YES!“.

 

Opel jako startovací bod pro mladé a nadějné talenty: i s Corsou e-rally?

Už to tu bylo řečeno několikrát, ADAM Cup je takovou stálicí a výjimečností na poli výchovy mladých talentů zároveň. Jaké jsou plány pro nový šampionát? Z Opel Motorsport zní: „Ano, je to pro nás stále jedna z hlavních motivací – podporovat mladé talenty. Šampionát bude otevřen komukoliv. Je to přeci jen zákaznický motorsport, pokud vám bude 45 let a budete si to chtít platit, samozřejmě taky můžete.“ Pokud se vtíravě ptám, jestli mohu i já, zasmějeme se a já se musím spokojit s formální odpovědí: „Pokud zaplatíš, samozřejmě ano…“ V Opelu plánují obnovit i koncept Opel Rally Academy, který se v roce 2016 setkal s velkým úspěchem, zaznamenal hned několik tisíc žádostí. A postup je pak jasný (ten nový) – Corsa e-rally, Corsa R2 a pak? Pak se uvidí: „A potom, co jsme se stali součástí PSA, máme možnost naše mladé talenty posouvat i výše, třeba do R5 nebo snad i jednou do WRC.“

 

Corsa-e vs. Corsa-e Rally: jen drobné změny k lepšímu, avšak stále v rozumných nákladech…

Určitě vás zajímá, jak tohle všechno bude technicky fungovat. I na to jsme se samozřejmě zeptali, neb i my jsme předem slyšeli, že třeba baterie má být použita právě ze sériové verze. Jak je tomu? „Ano, je to pravda. A nejde jen o baterii, i elektromotor bude naprosto identický. Pokud připravujete zákaznické závodění anebo tovární šampionát, jedním z klíčových elementů je i kontrola nákladů, jejíž  cílem je produkovat závodní auta co nejlevněji. To je důvod, proč jsme mnoho komponentů nechali bez úprav – fungují skvěle na silnici a není důvod, aby nefungovaly v rally. A pokud mají všichni shodná auta, nepotřebujete tlačit na poslední desetinku vteřiny. To by nedávalo žádný smysl a jen dělalo věci dražšími. Aby byla moje odpověď ale úplná, musím říct, že jsme oproti sériovému autu ušetřili dost hmotnosti. Je tu taky několik komponent, které používáme z pro nás vrcholné R2 – třeba ochranný rám, sedačky nebo datové záznamníky. Samozřejmě se bavíme o nové R2 a komponentech, které dávají ve startovním šampionátu smysl a nezvyšují jen vstupní cenu.“ OK, přesuňme se na závodní tratě. Kolik toho dokáže elektrický závodní speciál ujet a jak to udělá v průběhu závodního výkonu s výdrží i nabíjením? „Náš cíl je, aby tohle závodní auto bylo schopné odjet všechny RZy klasického německého šampionátu. Je to dokonce hlavní cíl. A nikdy bychom s vývojem nezačali, kdybychom nevěřili, že je to reálné. Garantovaný dojezd v závodním režimu je dnes na úrovni 60 km a já osobně odhaduji ještě trochu více. Standardně se rozsah podniků německého mistrovství pohybuje mezi 120 a 130 kilometry, takže samozřejmě budeme muset v půlce dne nabíjet stejně jako konvenční auta musejí tankovat. Plánujeme tak v servisu mít rychlonabíjecí zázemí, které bude navíc mobilní. Díky němu bude možné nabít závodní speciály z 0 na 80 % do 30 minut. Můžu vás tedy ujistit, že tenhle šampionát bude napasován do formátu klasického rally, které tím nebude nijak omezeno. A nebude to velký problém. Počítáme, že naše auta budou do dopoledních sekcí startovat jako první, po nabíjení pak do druhé sekce až zezadu startovního pole, pokud to bude vyloženě nutné. Nepočítáme ale, že bychom auta vybíjeli do úplné nuly a že budeme potřebovat víc času na dobíjení,“ při mém naléhání pak Marcus ujišťuje, že mobilní nabíjecí zařízení nebude žádným generátorem, nýbrž velkou převozní baterií (o kapacitě 2,1 MW) vypadající jako obyčejný kamion, který přijede na rally plně nabitý a jeho kapacita vystačí na nabíjení v rámci celého závodu.

 

Opel a budoucnost?

Asi každé z osobností motorsportu se ptám i na budoucnost. Takže bude elektřina všude nebo jak na motorsport za pár let koukají v Opelu? „Musíme to brát pěkně krok po krůčku. To, co děláme my (Corsa e-rally, pozn. red.), je samo o sobě velkou výzvou. A věřím, jsem přesvědčen, že je tady mnoho lidí i odborníků ze zahraničí, kteří sledují, jak tohle vše bude fungovat v Německu (u nás). Tohle je ten první krok. A cokoliv přijde v budoucnosti, my tomu budeme otevřeni,“ a lehkou odbočkou po mé otázce, zda-li má Opel zelenou pro všechny elektrizující druhy motorsportu, se dostáváme k daleko důležitějšímu bodu – mezinárodní asociace motoristického sportu, FIA, zatím nepřipravila žádné standardy pro elektrické rally. Marcus je ale přesvědčen, že právě tohle bude brzy změněno. „Třeba přijde nějaká fáze elektrifikace i pro kategorii R5,“ přivolává ekomobilitu Marcus. Z jeho úst pak zní soukromý názor na budoucí vývoj motorsportu: „Za sebe samotného (neoficiálně) myslím, že se obecně automobilový průmysl stále mění (už od dob samotných počátků). Elektrifikace je téma denního chleba, ale zatím nejsem schopný odhadovat, kam všude se tyto nové technologie dostanou. Prozatím alespoň ve vrcholném rally příliš prostoru pro elektrická auta, a to hlavně vzhledem k absenci standardů FIA, nevidím. Když se ale podíváte kolem sebe, všichni výrobci pracují na hybridech a elektromobilech, takže mám takový pocit, že nejde jen o sériovou produkci – je to všude kolem nás. Já osobně jsem milovníkem motoristického sportu a sám za sebe věřím, že tu vždycky v nějaké míře budou zastoupeny spalovací motory. Je to mimo jiné i skvělý prostředek k prezentování emocí a dynamiky, jakou jinde nedosáhnete. Na druhou stranu nevidím tímto směrem vyloženě rozdíl mezi spalovacím motorem a elektromotorem. Dnes si lidé stěžují, že elektrická závodní auta nemají žádný zvuk, možná už ale budoucím generacím chybět nebude – ta jej totiž vůbec nemusí znát. Jsem zvědav, kam nás budoucnost zavede, ale doufám, že to bude budoucnost s motoristickým sportem (obecně, pozn. red.)“ dokončuje hned s několika revolučními myšlenkami Marcus další téma.

 

ADAM Cup v ČR a jeho nástupce?

Několikrát jsem také zmínil, jak úspěšný je ADAM Cup i u nás v ČR. Když na tohle téma přijde řeč s Marcusem, s úsměvem slyším, že ten náš je ten nejlepší… „Víte, jak to funguje… A vy jste prostě rallyoví srdcaři. Je pro nás vždycky potěšením sdílet naší filosofii a myšlenky i k vám. A ČR je jedna se zemí, s níž spolupracujeme velmi intenzivně. Samozřejmě pracujeme s myšlenkou rozšíření Corsa e-rally i do dalších zemí (vč. té vaší), ale jsme ještě na začátku a rozhodnutí bude hlavně na jednotlivých importérech. Mohu vás však ujistit, že jsme o tom už hodně mluvili a pracujeme na tom.“ Pokud vás zajímá nahlédnutí dovnitř celého šampionátu, pak vězte, že jde opravdu o zákaznický motorsport, spolupráce se soukromými týmy je tak (v šampionátech všech zemí) jednou z hlavních priorit a probíhá na vysoké úrovni. „Na začátku musíme především postavit dobré auto, které je jednoduché získat a které je levné v provozních nákladech (Corsa e-rally bude o hodně levnější na provoz než předchůdce v podobě Adamu, je však samozřejmě dražší na pořízení). Věříme (a je to jedním z našich hlavních cílů), že roční sezóna v Corse e-rally nebude dražší než sezóna ADAM Cupu,“ optimisticky završuje Marcus Lacroix náš přátelský rozhovor.

 

A co dál? Jaká je budoucnost?

Dnes jsme si hodně povídali o motorsportu a obecně budoucnosti motoristického sportu. Dozvěděli jsme se snad vše ohledně plánů Opel Motorsport. Velkým potěšením (pro mě a snad i pro každého fanouška) je i fakt, že nový majitel automobilky, PSA Group, divizi motoristického sportu s bleskem ve znaku nezazdil a naopak jí dal nové příležitosti. Samozřejmě se těšíme na novou Corsu R2 – tam už teď bude mít zřejmě PSA v podstatě monopol, když se podíváme na odcházející 208 R2 a Adam R2, kdo má víc? Hodně zvědav jsem ale i na elektrické závodění, které já osobně neodsuzuji, ačkoliv si stále myslím, že elektrická mobilita patří především k městským vozítkům. A co nás čeká dál? Sliboval jsem, že jsme stánek Opelu na Frankfurtském autosalonu zmapovali opravdu důkladně a k tomu nám nepomohl jen Marcus Lacorix. Již brzy přijde ještě jeden, neméně důležitý rozhovor, a to na téma hybridních technologií a Opelu Grandland Plug-in hybrid s pohonem všech čtyř kol. Co nového se dozvíme a kam směřuje značka jako taková? To vše objasní Thomas Overhaus.

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..