Opel Insignia: GS jako „grandiózně suprový“
Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan NovotnýKdyž jsme pár měsíců zpátky s kolegou Petrem Bahenským měli možnost vůbec poprvé usednout za volant nové Insignie, superlativy se rozhodně nešetřilo. V úvodu si však dovolím vzpomenout do o něco vzdálenější minulosti. S Insigniemi jsem toho totiž rozhodně nezažil úplně málo. Mé první „tváří v tvář“ s Insignií bylo možná hned s tou vůbec nejlepší, jaká se kdy vyráběla– samotné OPC, a to ještě v předfaceliftové verzi (bez jakéhokoliv utlumení). Jako naši čtenáři si pak můžete vzpomenout na „zasloužilý odchod“ generace minulé, který pro nás představoval její poslední test na přelomu roku. Ať už mluvíme o téhle nebo tamté specifikaci, Insignia byla vždy tak trochu svá. Určitě ji dnes už pro ni tradiční hodnoty upřít nemůžete. Mimochodem přesně tyhle hodnoty přesvědčili porotce v roce 2009, kdy právě tomuhle vozu byl udělen titul Evropského auta roku. Mezi ty nejzásadnější atributy patří robustnost, skvělá jízdní stabilita, ideální posaz za volantem a do jisté míry i moderní technologie. Teď k nám do redakce přijíždí zcela nová generace, která údajně s tou předchozí nemá mít moc společného. Výrobce v ni vkládá mnoho nadějí, my však také. Tak co, milá Insignie, budeš mít stejné hodnoty jako tvoje rodiče, ubydou ti nějaké nebo se naopak určitými směry zlepšíš? I díky dosti velkému kroku vpřed, který Opel udělal u Astry, jsme byli hodně zvědavi i my…
První pohled: Grand sport jako nový liftback vás prostě dostane
U odcházející Isnignie jsme byli zvyklí na tři karosářské verze. Sportovněji střižený klasický sedan doplňoval daleko oblíbenější a praktičtější liftback a samozřejmě kombi s označením „SportsTourer“. I tady došlo ke změnám. Čtyřdvéř už nyní u Opelu nekoupíte, naopak se zapracovalo na siluetě liftbacku, který dostal označení „Grand Sport“, a právě jej máme dnes na povel my. Mimochodem nový kombík, jehož obchodní jméno zůstalo nezměněno, je řadou odborníků považován za ten nejhezčí v daném segmentu. To už ale předbíhám. Jdeme se podívat z blízka na naší verzi. Pro Opel začíná být typická linka LED denního svícení, jehož tvar přebírá Insignia částečně od poslední generace Astry. Klasický „bumerang“ je nyní protáhlejší a nese se po celé hořejší a vnější hraně světlometu. Mimochodem právě zde je umístěn i LED blinkr, který je u nové vlajkové lodi snad nejvýraznější z celé modelové řady. Ťukáte si na hlavu, proč začínám u světlometů? Když se na auto zepředu podíváte, pochopíte. Navíc o nich budeme mluvit i později, z technického hlediska… Příjemná je i celková dozadu se svažující silueta auta. Troufl bych si říci, že se Opel nechal inspirovat od počinů, jakým je Audi A5 sportback či BMW 6 gran coupé, protože tohle auto rozhodně už není klasickým manažerským sedanem/liftbackem. Celkový pozitivně-sportovní dojem dotváří i OPC paket, jenž právě u nové Insignie dostal lepších rozměrů a je konečně vidět! Vzadu opět zaujmou světla, stejně jako vepředu je v nich typická linka, ta je bohužel rozdělena do dvou částí. Opel by mohl ve výrobě trochu zapracovat, aby lépe doléhal kufr a světelná linka mohla být rovná.
První usednutí: zase ten správný posaz
Jak už jste se dočetli v úvodu, jednou z hodnot Insignie byla téměř pro každého možnost ideálního usazení za volantem. Obecně se v tomhle manažerském voze střední třídy nikdy nesedělo špatně v první řadě. Posadit se bylo možné hodně nízko a sedadla s certifikátem AGR dokázala téměř nemožné s vašimi zády. To platí pro novou generaci dvakrát. Sedačky se posunuly ještě níže a vy tak můžete sedět téměř až „na podlaze“, což mě osobně přijde neuvěřitelně skvělé. O masáži asi nikterak dlouze hovořit nemusíme, až na pár exkluzivních výjimek nejsem zastánce téhle funkce v autech. Nebude tomu jinak ani v případě Opelu, ušetřené peníze radši věnuji jednou týdne osobnímu masérovi. Pojďme k tomu pozitivnějšímu. Kokpit je opět směřován lehce směrem k řidičovi, vše je tak příjemně na dosah a opět vás celý interiér tak nějak obklopí. Musím říci, že Opel udělal krok směrem vpřed. Nejsem vepředu žádným směrem utiskován a hodně se mi líbí výše posazený středový panel, který slouží zároveň jako loketní opěrka. Pokud si mám vepředu nad něčím postesknout, tak je to velikost displeje audiosystému. Ten má v základu 7“, ve vyšších specifikacích 8″, a to je pro moderní auto v dnešní době pramálo. Pozitivně lze vnímat digitální přístrojovou desku. Nemohu si však odpustit komentář, že těch hodnot je tam rozhodně moc. Rozlišovat teplotu oleje a chladící kapaliny či přidávat aktuální „voltáž“ baterie, to snad není ani pro velké fajnšmekry, natož pro běžného manažera. K pozitivnímu přejdu opět v řeči o zadních sedadlech. Sedáky jsou sice o něco kratší a kvůli siluetě auta budete mít nad 190cm dost možná problém s prostorem nad hlavou, ale za to ve směru vpřed si nebude stěžovat ani vyšší postava. Za to pro Opel velký klobouk dolů, protože šlo zřejmě o tu největší neduhu předchozí generace.
Technicky to nejlepší od Opelu: 260 koní, nová čtyřkolka a automat
Ano, slyšíte dobře, tady nezůstal kámen na kameni. Vrcholnou verzí je a asi už zůstane dvoulitrový oturbený zážehový čtyřválec o výkonu 260 koní, který je spojen výhradně s novým osmistupňovým automatem a zcela novým pohonem všech čtyř kol, jež umožňuje tzv. vektorování točivého momentu. Pohon se dá přirovnat k tomu, co má současný Ford Focus RS. A jak to funguje v praxi? Naprosto jednoduše. Výhodou je možnost upřednostnění jednoho jediného kola, díky čemuž je auto ještě stabilnější a jistější za špatné adheze. Než začnu mluvit o jízdních vlastnostech námi testovaného konkrétního exempláře, zmíním ještě dva důležité prvky výbavy, které mu nechyběli. V prvé řadě vyjel tenhle kousek z fabriky na 20“ kolech, v druhé pak někdo v ceníku zaškrtl „odhlučňovací sadu“, která za malých 1.400Kč autu sice dodá pár kilogramů hmotnosti, ale třeba dvojskla vpředu, jež nejen dobře vypadají a působí, ale zajišťují i výbornou zvukovou a hlavně tepelnou izolaci. A jak teda Rüsselsheimský vrchol jezdí? Na úvod je potřeba pochválit nový osmistupňový automat, tohle se povedlo! Opět si dovolím malé srovnání se starším šestupněm, který tahle převodovka nahrazuje. Ve všech parametrech jde o skok minimálně přes jednu třídu výš (kolikrát i o dvě). Teď pojďme k podvozku. Jste manažer, kterého nezajímají jen dálnice a taky se rád jako řidič pořádně svezete? Pak právě pro vás mají v Opelu odpověď. Podvozek i díky zmiňované čtyřkolce a 20“ kolům funguje na jedničku. Možná jsem ještě zapomněl zmínit, že tahle motorizace vždycky vyjíždí s adaptivním podvozkem FlexRide a Brembo brzdami. V režimu sport pak auto skvěle drží, poslouchá každý sebemenší pohyb na volantu a brzdy nevadnou ani při delší ostré jízdě. Tak a teď k motoru. Slyšeli jste někdy někoho mluvit o „dobrých směnách“ u výrobců aut? Prostě prý nesmíte mít auto z páteční odpolední nebo pondělní dopolední směny. No a navzdory naší první zkušenosti s tímhle motorem (na tuzemském představením) jsme tady těch 260 koní úplně nenacházeli. Nebylo jich asi o moc méně, ale 280 koní v Superbu o stejném obsahu by Insignii na rovince bez váhání ujelo. Na druhou stranu by už boleslavský etalon ani náhodou nestačil v zatáčkách.
Závěrem: nejlepší z nejlepších…
Je večer, pomalu se stmívá a světýlka se pomalu rozsvěcují, pak přijde úplná tma. Ptáte se co přijde potom? Pak přijede vaše Insignie a tmu, která by se dala krájet, rozsvítí. LED Matrix dostává v Insignii úplně nové rozměry. Pokud jsem třeba nebyl úplně nadšen z výkonu tohohle auta a naopak byl mírně zklamán ze spotřeby, která se ke konci našeho testu ustálila na hranici 10l/100km, což vzhledem k výkonu asi není až tak hrozné, tak Matrixy vynahrazují snad opravdu úplně vše. „Probouzí noc“, to jsme slyšeli z marketingových sdělení značky. A víte co? Výjimečně nešlo jen o marketingové řeči. Opravdu to funguje! Oproti Astře má Insignia údajně dvojnásobný počet jednotlivých segmentů a všechny diody jsou výkonnější. My jen přikyvujeme. Chcete ode mě závěrečné hodnocení? Nemám slov… Skoro ve všem je nová generace lepší než ta odcházející. Možná snad jen díky radikálnímu snížení hmotnosti ubyla Insignii lehce ona pověst stabilního „korábu“, ale to už je věc názoru. Není moc chyb, které by jí člověk mohl vytknout a vlastně asi žádná, která by překážela její koupi. Mimochodem cenově vypadá nová vlajková loď Opelu hodně lákavě! To už ale nechám na vás. Já osobně se těším na další osobní zkušenost s tímhle autem, Opel (a dnes už i PSA) se má rozhodně čím chlubit!
Jan Novotný
Technická specifikace
motor | |
Model | Insignia Grand Sport GSi 2.0 DI Turbo |
Výkon | 191 kW |
Točivý moment | 400 Nm |
Maximální točivý moment při otáčkách | 2500 RPM |
Zrychlení 0-100km/h | 7.3 s |
Max. rychlost | 250 km/h |
Palivo | Super 95 |
Válců | 4 |
Maximální výkon při otáčkách | 5300 RPM |
Převodovka | Automatická převodovka |
Převodů | 8 |
Vstřikování paliva | Přímé vstřikování |
Typ motoru | Turbo |
Objem | 1998 ccm |
Ventily | 4 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (NEDC) | 8.6 l/100km |
Spotřeba ve městě (NEDC) | 11.2 l/100km |
Velikost nádrže | 62 l |
Emisní norma | Euro 6b (NEFZ) |
Start-Stop systém | Sériové vybavení |
Velikost pneumatik | 235/45R18 |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | nepřímé měření (ABS) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 2220 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 1683 kg |
Přívěs s brzdami | 2200 kg |
Náklad | 537 kg |
Přívěs (bez brzd) | 750 kg |
modelová řada | |
Název generace | Z-B |
Uveden | 12/17 |
Dveře | 5 |
Karoserie | Hatchback |
Třída vozidla | Střední třída (např. řada 3) |
rozměry | |
Délka | 4910 mm |
Rozvor | 2829 mm |
Šířka | 1863 mm |
Prostor pro zavazadla | 490 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu) | 1450 l |
Max. zatížení střechy | 100 kg |
Výška | 1445 mm |
Průměr otáčení | 11.7 m |
Sedadla | 5 |
Zanechat odpověď
Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.