Nový Peugeot 408 stojí mezi 308 a 3008, přesto nejde o SUV-kupé

Nový Peugeot 408 stojí mezi 308 a 3008, přesto nejde o SUV-kupé

Autor: Jan Novotný · Fotografie: P Automobil Import s.r.o. (Peugeot Media)

Je tomu sotva pár hodin, co z Francie dorazily první oficiální snímky a informace o novince, která má stát mezi populárními modely 308 a 3008 a při tom být výjimečná po všech směrech. Ač by se tak mohlo zdát, nemá jít ani o SUV-kupé a ani o sesterský či dokonce konkurenční model pro Citroen C5 X vyjíždějící ze stejné stáje (koncernu Stellantis) a na stejné platformě. Peugeot o novince tvrdí, že jde o dynamický fastback „nečekaný ze všech úhlů pohledu“. Jako auto s vyšším posazem, praktickým a prostorným vnitřním prostorem a především líbivým designem by měla 408 být údajně schopna oslovit zákazníky hned několika tradičních segmentů, a to třeba i ty, co jsou zvyklí na sedan d-segmentu, tedy mimo jiné na Peugeot 508. Přesto má být i pro tuhle novinku dostatek prostoru mezi současným modelovým portfoliem značky, díky čemuž by neměla parazitovat na žádném ze současných modelů. Jaké jsou tedy atributy nové 408, čím vším dokáže oslovit, jak bude vypadat motorová paleta a kdy poprvé vyjede na silnice? To vše a mnohem více víme právě dnes, a to mimo jiné i díky účasti na kulatém stolu s jednodenním předstihem od samotného oficiálního představení. Pojďme se na 408 společně podívat!

Je těžké jej zařadit, přesto má mít své jasné místo, na vrcholu segmentu C

Značka Peugeot novým modelem 408 doplňuje svou nabídku ve vysoce strategickém segmentu C. Peugeot v tomto segmentu zaujal v posledních letech vedoucí postavení, a to díky úspěchu vozů SUV 3008 a 5008 a třem generacím hatchbacků 308 a kombi 308 SW, z nichž poslední byla teprve nedávno uvedena na trh. Peugeot 408 nabídku značky doplňuje a řadí se na vrchol segmentu C.

Styl nového modelu 408 v kombinaci s postojem šelmy, který je charakteristický pro všechny vozy Peugeot, dokonale odpovídá inovativní koncepci fastbacku nejvyšší třídy segmentu C. Vyznačuje se velmi výrazným zpracováním povrchů, které je patrné zejména na zádi, na konci střechy, na víku zavazadlového prostoru a ve spodní části blatníků, kde vznikly ostré fazety vytvářející světelné efekty.

Model 408 se opírá o specifickou architekturu exteriéru. Vůz vychází z verze platformy EMP2 (Efficient Modular Platform), která je schopná pojmout motor s jakýmkoliv zdrojem energie. Má dlouhý rozvor 278,70 cm, který poskytuje velkorysý prostor na zadních sedadlech. Celková délka vozu je 469 cm a šířka se sklopenými zrcátky 185,9 cm.

Rozchod kol je široký, 159,9 cm vpředu a 160,4 cm vzadu. Vůz tak zaujímá na silnici velmi stabilní postoj. Průměr kol dosahuje 720 mm, ráfky jsou až 20palcové. Peugeot 408 má sice zvýšenou karoserii, ale díky výšce pouhých 148 cm má štíhlý a sportovní profil.

 

Netradiční design především 

V přední části je mezi zvýšenými blatníky zasazena dlouhá kapota, která je charakteristická pro nejnovější modely Peugeot. Tato stylistická volba posiluje impozantní vzhled přední části vozu a zároveň zjednodušuje profil, protože přechod mezi blatníkem a kapotou je neviditelný. Tento konstrukční princip také zjednodušuje obvodový obrys kapoty, a díly karoserie tak mohou dokonale přiléhat. Technologie Peugeot Matrix LED umožnila vytvarovat velmi štíhlé světlomety a zároveň zaručit velmi vysokou technologickou úroveň. Tyto světlomety dodávají novému vozu 408 vzhled, který je pro značku Peugeot typický. Světelný podpis se směrem dolů rozšiřuje o dva pásy LED diod ve tvaru tesáků, které se zanořují do nárazníku.

Výrazným znakem identity modelu 408 je maska chladiče, v jejímž středu je umístěn nový znak Peugeot. Za ním se skrývá radar, jenž předává informace celé řadě asistenčních systémů řízení. Maska má stejný barevný odstín jako karoserie. Díky barevnému zpracování se maska chladiče opticky prolíná s celkovým objemem nárazníku, což je znakem generační změny a elektrifikace řady Peugeot. Pro grafický motiv přední části jsou charakteristické velké ozdobné černé mřížky sání, které vizuálně zdůrazňují její šířku a robustnost. Obklopují a chrání přední světla ve tvaru tesáků, neboť se připojují k černým ochranným prvkům obepínajícím karoserii, a díky kontrastu zlepšují viditelnost světelného podpisu. Profil nového vozu Peugeot 408 se vyznačuje promyšleným rozdělením černých a lakovaných částí. Siluetu vozu toto rozdělení zjemňuje a dodává jí dynamiku. Profil vozu zdůrazňuje také velkorysost prostoru pro cestující, zejména v designu bočních oken, která podtrhují tvar fastbacku. Zadní část střechy je z hlediska aerodynamiky obzvláště významnou oblastí. Proudění vzduchu je optimalizováno a usměrňováno dvěma prvky připomínající svým tvarem uši kočkovité šelmy. Vytvářejí optimální aerodynamický koridor směrem ke spoileru víka zavazadlového prostoru. Tyto dva hranaté přídavné díly jsou vysoce účinné a zároveň jsou výraznými prvky stylu nového Peugeotu 408.

 

Interiér v podání poslední evoluce i-Cockpitu

Není překvapením, že uvnitř vozu najdou klienti Peugeot i-Cockpit®, uspořádání interiéru, které je již deset let s každou novou generací vylepšováno a modernizováno. V novém modelu Peugeot 408 upoutá nová ergonomie, vysoká kvalita, praktičnost a technologie včetně nového systému infotainmentu Peugeot i-Connect®. Nový digitální přístrojový panel je umístěn v úrovni očí těsně nad volantem a má desetipalcový displej. Ve výbavě GT je přístrojový panel k dispozici v technologii 3D. Digitální sdružený panel je plně konfigurovatelný a přizpůsobitelný na míru. Má několik režimů zobrazení (online navigace TomTom, rádio/média, asistenční systémy řízení, tok energie atd.), které lze upravovat přímo pomocí ovladače na volantu.

Stavba přístrojové desky vozu nový Peugeot 408 vychází z principu „high-vent“, kdy jsou větráky umístěny vysoko, těsně před hlavami cestujících, což je optimální poloha pro zajištění tepelného komfortu. Tato architektura také umožňuje středový desetipalcový dotykový displej, který je umístěn o něco níže než digitální přístrojový panel ležící přímo před zraky řidiče, přiblížit k dosahu řidiče. Systém je vybaven plně konfigurovatelnými přepínači i-toggles, které jsou uspořádány pod středovým displejem jako otevřená kniha a poskytují v tomto segmentu jedinečnou estetickou a technologickou úroveň. Každý přepínač i-toggle představuje klávesovou zkratku pro nastavení klimatizace, telefonního kontaktu, rozhlasové stanice, spuštění aplikace… nadefinovanou podle potřeby uživatele.

 

Praktičnost a pohoda na palubě

Přední sedadla jsou mimořádně pohodlná. Nezávislá německá asociace odborníků jim udělila označení AGR (Aktion für Gesunder Rücken = Akce pro zdravá záda), což je ocenění pro ergonomii i rozsah nastavení předních sedadel. Sedadla mohou být vybavena elektrickým desetibodovým nastavením, u sedadla spolujezdce je nastavení šestibodové. Do paměti systému lze uložit dvě nastavení. Obě přední sedadla umožňují pneumatickou masáž. Masážní systém disponuje osmi kapsami a pěti různými programy. K dispozici je také funkce vyhřívaní sedadel. Oblouk středové konzoly mezi předními sedadly zasahuje až do prostoru pro bezdrátové nabíjení telefonu. Zbytek konzoly zabírají praktické prvky, jako jsou loketní opěrka, dvě zásuvky USB C (nabíjení/data), dva držáky nápojů a úložné prostory o objemu až 33 litrů.

Nový Peugeot 408 nabízí standardně zadní lavici dělenou v poměru 2/3–1/3 vybavenou otvorem na lyže. V provedení GT lze obě části okamžitě sklopit pomocí dvou ovladačů, které jsou snadno přístupné z bočních stran zavazadlového prostoru. Zavazadlový prostor nového modelu 408 je mimořádně prostorný. Po sklopení opěradel zadních sedadel se objem zavazadlového prostoru zvýší z 536 na 1611 litrů (včetně 36 litrů úložného prostoru pod kobercem zavazadlového prostoru u verze se spalovacím motorem). Po sklopení opěradla zadního sedadla je možné naložit předmět dlouhý až 189 cm. Pro každodenní praktičnost je zavazadlový prostor vybaven 12 V zásuvkou na pravé straně zavazadlového prostoru, LED osvětlením, síťkou, elastickým popruhem a háčky na tašky.

V interiéru nového vozu Peugeot 408 vytváří příjemnou atmosféru LED ambientní osvětlení (8 barev na výběr) ukryté za středovým displejem. Stejné světlo se objevuje i u pěnových dveřních výplní, které mohou být v závislosti na úrovni povrchové úpravy potaženy textilií, umělou kůží Alcantara® nebo mohou být vyrobené z tažených hliníkových dílů.

 

Efektivita – aerodynamika a motory

Ústředním tématem úsilí týmů Peugeot po celou dobu návrhu a vývoje nového modelu 408 byla ekologická účinnost, tedy snaha o snížení spotřeby a emisí CO₂. Aerodynamice, jakožto faktoru s dopadem na energetickou bilanci, byla věnována mimořádná pozornost. Nárazník, víko zavazadlového prostoru, difuzor, sloupky karoserie, zrcátka, ochrana spodní části…, všechny díly karoserie byly optimalizovány díky úzké spolupráci designérů a aerodynamických inženýrů značky Peugeot. Tato spolupráce odráží pracovní disciplínu nastavenou týmy designérů a inženýrů při tvorbě vozu Hypercar 9X8. K vyšší aerodynamické účinnosti přispívá rovněž design kol, který ovlivňuje i celkový výkon vozu.

Nový Peugeot 408 nabízí dvě plug-in hybridní verze: PLUG-IN HYBRID 225 e-EAT8: pohon 2 kol / kombinace motoru PureTech o výkonu 180 k (132 kW) a elektromotoru o výkonu 81 kW ve spojení s osmistupňovou automatickou převodovkou e-EAT8 a PLUG-IN HYBRID 180 e-EAT8 / pohon 2 kol / kombinace motoru PureTech o výkonu 150 k (110 kW) a elektromotoru o výkonu 81 kW ve spojení s osmistupňovou automatickou převodovkou e-EAT8. K dispozici je také spalovací motor, a to benzínový tříválec PureTech 1.2 o výkonu 130 k, který splňuje nejnovější emisní předpisy Euro 6.4. Je kombinován s osmistupňovou automatickou převodovkou EAT8 a systémem Start & Stop. Dieselový motor není v modelové řadě 408 nabízen, nicméně v budoucnu bude paleta pohonů rozšířena o 100% elektrickou verzi.

Nový Peugeot 408 bude uveden na trh v České republice v první polovině roku 2023, ještě ke konci letošního roku bychom vám pak měli být schopni přinést první jízdní dojmy.

 

Jan Novotný
(z oficiální tiskové zprávy značky Peugeot)

Sdílet: