Nová Škoda Fabia RS je na světě – využití ale najde jen na rally, máme všechny detaily
Autor: Jan Novotný · Fotografie: ŠKODA AUTO a.s. (Škoda Storyboard)Možná je to výjimečné, rozhodně se ale právě dnes nebojím začít superlativy. A jelikož dnes bude řeč primárně o české automobilce a její novince, nebudu skrývat nadšení a to, že jsem na ni alespoň pro tentokrát opravdu pyšný. Ačkoliv své tvrzení nyní nebudu zakládat na exaktních datech, hned úvodu si dovolím tvrdit, že předchůdci (nebo předchůdkyně) prezentovaného vozu byli tím nejlepším, co bylo možné v dané třídě pořídit. Jsem si tak jistý i proto, že mě napadá hned několik způsobu, jak se před vámi obhájit – mohli bychom mluvit o počtu dodaných vozů či objednávek, zákaznická spokojenost nebo počet vítězství či titulů. Teď jste možná zbystřili. Ano, řeč je o druhé nejvyšší specifikaci rallyových vozů současnosti – kategorii Rally2 (dříve R5). Exempláře Škoda Fabia R5 a Rally2 nebyly úspěšné jen na české scéně, kde to čas od času vypadá, skoro jako kdyby šlo o „Škoda rally“, připomenout můžeme i celkem 6 titulů mistrů světa v kategoriích WRC2 a později WRC2 Pro. Zkrátka je na co navazovat. Vcelku logicky se pak dalo očekávat, že na sebe nová generace nenechá moc dlouho čekat, neboť dosavadní verze nesla karoserii předchozí generace Škody Fabia. Ta čtvrtá je na trhu už skoro rok, a tak právě nyní přichází ve verzi Rally2. Mimochodem jako vůbec první rallyový speciál nese označení „RS“. Jak moc se odlišuje od civilních vozů RS, co nového přináší a na co všechno spoléhá ve snaze o navázání na dosavadní úspěchy? To vše i předběžné odhady, kdy bude možné vůz poprvé spatřit v akci, přinášíme právě teď.
Těží z atributů předchůdce a přináší řadu významných novinek
ŠKODA Motorsport prezentuje nástupce vozu FABIA Rally2 evo. Nový závodní vůz z Mladé Boleslavi vychází ze čtvrté generace vozu ŠKODA FABIA. ŠKODA Motorsport pro nový vůz vyvinula nový motor, dále vylepšila ovládání, pohonné ústrojí a elektroniku a v neposlední řadě znovu zvýšila bezpečnost jezdců a spolujezdců. Rozsáhlé testování na asfaltu, šotolině a ledu, stejně jako za rozmanitých povětrnostních podmínek přineslo novému rallyovému modelu ŠKODA potřebné vyladění, aby mohl v budoucnu úspěšně usilovat o vítězství a tituly v rukou zákaznických týmů.
Nová Fabia těží z nejlepší aerodynamiky ve své třídě a vysoké tuhosti karoserie sériového modelu. Kromě vylepšeného pohonného ústrojí, elektroniky, bezpečnosti a ovládání vozu vyvinuli odborníci ze ŠKODA Motorsport také nový přeplňovaný motor o objemu 1,6 l, který vychází z rodiny benzínových TSI motorů EA888, které jsou mimo jiné i pod kapotou modelů RS. Úzké propojení se sportovními sériovými vozy RS dokazuje nový odstín lakování ŠKODA Motorsport zelená Mamba, který navazuje na modely OCTAVIA RS a ENYAQ COUPÉ RS iV. Při přípravě nového vozu ŠKODA FABIA RS Rally2 na první soutěžní jízdy absolvoval tým ŠKODA Motorsport rozsáhlý testovací program na asfaltu, šotolině a sněhu, který trval téměř rok. Od léta 2021 probíhaly testovací jízdy v České republice, Francii, Itálii, Chorvatsku, Německu, Belgii a Španělsku a také v extrémních zimních podmínkách na severu Finska.
Hlavní technické prvky
Některé technologie používané v závodních speciálech se výrazně liší od srovnatelných komponentů v sériových vozech. Namísto až devíti airbagů a mnoha elektronických asistenčních systémů, jako je tomu u standardního modelu FABIA, sází nová ŠKODA FABIA RS Rally2 v mnoha oblastech na čistou mechaniku a speciální, pro rally specifické, komponenty, jako jsou bezpečnostní rám a speciálně chráněná palivová nádrž. Z mnoha senzorů instalovaných v sériovém voze FABIA se v závodní verzi používají pouze snímače pro řízení motoru a pro zobrazení tlaku v brzdách, polohy volantu a stavu paliva. Tyto senzory slouží výhradně k informování posádky a na rozdíl od sériových modelů nijak nezasahují do řízení. Pouze řídicí jednotka motoru využívá údaje ze snímačů motoru k optimálnímu fungování během provozu ve všech jízdních režimech a za různých povětrnostních podmínek.
Brzdy
Brzdový systém hraje v rallyovém voze jako je FABIA RS Rally2 velmi důležitou roli. Brzdové kotouče vozu FABIA RS Rally2 se mohou při ostrém brzdění v závodním provozu snadno zahřát na více než 700 °C. Brzdové kotouče mají vnitřní ventilaci pro účinné chlazení, kromě toho byl vyvinut systém chlazení brzd, který byl optimalizován pro asfalt i šotolinu, takže se jezdec může na brzdy vždy spolehnout, aniž by je musel šetřit. Existují odlišné brzdové kotouče pro použití na rychlostních zkouškách na asfaltu nebo na šotolině. Brzdové kotouče pro použití na asfaltu mají průměr 355 mm vpředu a 300 mm vzadu; zde jsou povinná 18palcová kola s rozměrem ráfku 8″×18″. Brzdy pro použití na šotolině mají vpředu i vzadu průměr 300 mm; na těchto tratích jsou povinná 15palcová kola s rozměrem ráfku 7″×15″.
Připravena i na 100% udržitelný benzín
FABIA RS Rally2 má speciální palivovou nádrž podle předpisů Mezinárodní automobilové federace FIA. Nádrž, která je vyrobena z nárazuvzdorné pryže, má objem 82,5 l. Kromě toho je naplněna speciální pěnou, která zabraňuje úniku benzínu. Nádrž je ve spodní části chráněna krytem z karbon-kevlarového kompozitu a absorpční vrstvou. Benzín používaný při FIA Mistrovství světa v rallye (WRC) v sezóně 2022 je stoprocentně udržitelný a je založen na moderních surovinách a vysoce čistých obnovitelných složkách. Skládá se z biopaliv, která se získávají z biologického odpadu, a syntetických e-paliv. Ty se vyrábějí pomocí obnovitelných zdrojů energie elektrolýzou ze „zeleného“ vodíku a CO2 získaného ze vzduchu a z průmyslových procesů. Z těchto složek se v laboratoři míchá 100% obnovitelný benzin bez fosilních složek, který se používá při závodech WRC.
Ochrana pro posádku
Pro nový vůz FABIA RS Rally2 vyvinuli inženýři ŠKODA Motorsport ochrannou klec, která se skládá z celkem 35,8 metru trubek vyrobených z vysokopevnostní chrom-molybdenové oceli. Ochranná klec se přivaří k podvozku ještě během stavby karoserie a teprve poté se k ní připevní boční panely a střecha. Hlavním cílem tohoto postupu je vyšší přesnost, lepší spojení trubek s karoserií a lepší přizpůsobení trubek karoserii. Vzhledem k tomu, že sestavování probíhá ručně, jsou odchylky velmi malé.
Podvozek
Také podvozek vozu FABIA RS Rally2 je důsledně navržen tak, aby splňoval vysoké nároky rally sportu. ŠKODA Motorsport využila své zkušenosti s úspěšným předchozím modelem. U modelu FABIA RS Rally2 byl prodloužen zdvih tlumičů. Zavěšení náprav MacPherson je také pevnější. Snížilo se tření v tlumičích. Na základě většího rozvoru navrhli konstruktéři novou kinematiku podvozku a zvýšili odolnost komponent. Zlepšila se rovněž funkčnost diferenciálu a zvýšila se účinnost převodovky při řazení.
Podvozek odvozený od současného sériového modelu FABIA umožnil inženýrům dále zlepšit jízdní vlastnosti závodního speciálu. FABIA RS Rally2 těží zejména z delšího rozvoru čtvrté generace modelu FABIA. Díky němu je vůz o něco klidnější a záď stabilnější. V porovnání s vozem ŠKODA FABIA Rally2 došlo ke změně umístění palivové nádrže. V motorovém prostoru tak mohli inženýři využít větší prostor mezi podélnými nosníky.
Dotykový displej a tlačítka na volantu
FABIA RS Rally2 je vybavena zvětšeným hlavním displejem, na kterém lze přehrávat i videa, a který umožňuje intuitivní ovládání během rally. V interiéru se nachází také nový centrální ovládací panel s dotykovou obrazovkou a integrovaným ovládáním interkomu. Jezdec má přístup k mnoha funkcím přímo pomocí tlačítek na volantu. Startovací tlačítko je umístěno také na volantu, odkud na něj řidič rychle dosáhne, pokud náhodou motor zhasne.
Zcela nový motor vycházející z dvoulitrového tsi
Předpisy Mezinárodní automobilové federace (FIA) vyžadují pro vozy kategorie Rally2 přeplňovanou pohonnou jednotku o objemu 1,6 litru, která vychází ze sériového motoru. Při vývoji motoru pro nový vůz ŠKODA FABIA RS Rally2 se ŠKODA Motorsport rozhodla vycházet z motoru 2,0 TSI s integrovanými výfukovými svody. Tento motor pochází z rodiny benzínových TSI motorů EA888, které jsou mimo jiné i pod kapotou modelů RS. Nově vyvinutý čtyřválec má ve srovnání s předchozím motorem vozu FABIA Rally2 evo mimo jiné vylepšený proces spalování díky nově tvarovaným sacím a výfukovým kanálům, vylepšeným pístům, válcům, variabilnímu časování ventilů a zcela přepracovanému systému mazání. Kromě toho je k dispozici optimalizovaný výfukový systém s novým turbodmychadlem, nový mezichladič, přepracovaný chladicí okruh s vyšším chladicím výkonem a nový softwarem pro řízení motoru. Technické předpisy kategorie Rally2 vyžadují pro motor restriktor sání o průměru 32 mm. FABIA RS Rally2 tak dosahuje výkonu přibližně 214 kW (289 k) a maximálního točivého momentu 430 Nm.
Nové RS (pro rallye) čeká na homologaci a bude určeno primárně zákaznickým týmům
Od roku 2020 ŠKODA Motorsport podporuje především své četné zákaznické týmy v mezinárodních rally. Po zakoupení rallyového vozu umí ŠKODA Motorsport svým zákaznickým týmům na vyžádání nabídnout širokou škálu služeb od dodávek náhradních dílů až po technickou podporu. V čele zákaznických týmů stojí továrnou podporovaný německý tým Toksport WRT. Poté, co Nor Andreas Mikkelsen získal v roce 2021 titul mistra světa mezi jezdci a titul mistra Evropy v kategorii WRC2, tým se sídlem na Nürburgringu letos nasadí na mistrovství světa FIA v rallye v téže kategorii hned dva týmy po dvou vozech, které budou pilotovat právě obhájce titulu Mikkelsen a další tři jezdci. Nový vůz nyní čeká na homologaci u mezinárodní automobilové federace FIA. Podle neoficiálních informací by se vůbec poprvé mohl v akci předvést už na nadcházející Rally Bohemia, která proběhne 8.-10.7. Tam by ale ještě mělo jít o nějakou formu exhibice, do konce roku se pak očekávají dodávky prvním zákazníkům v objemu vyšších jednotek kusů (max. 20). Jednou z prvních by mohl být i Jan Kopecký, sedminásobný mistr ČR a současná jednička českého šampionátu a člen Agrotec Škoda Rally Teamu. Více se ale logicky dozvíme až v následujících týdnech. Na novou Fabii RS Rally2 se však už teď moc těšíme…
Jan Novotný
zdroj: ŠKODA AUTO a.s. (Škoda Storyboard)