Nový Opel Corsa už je v Čechách: co dneska dostanete za 289.990 Kč?

Nový Opel Corsa už je v Čechách: co dneska dostanete za 289.990 Kč?

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný

To, že je Opel tradičně silným hráčem na poli segmentu B (malých vozů), je obecně známo. I to dokazuje číslovka 6 označující pořadí letos uváděné nové generace zástupce v daném segmentu. Ještě, než si o ní při příležitosti tuzemského představení řekneme více, dovolím si zastavit u posledních zhruba deseti let historie tohoto slavného a úspěšného modelu. Generace označovaná jako D (tedy čtvrtá) se totiž vyráběla od roku 2006 po dobu dlouhých 8 let, v roce 2014 na ní pak navázal nástupce, tedy „E“, které lze ale označit spíše za výraznější facelift původní už v té době relativně postarší předchozí verze. Důvod byl prostý, byť zdánlivě bizarní – Opel se tehdy vzhledem ke zvyšující se kvalitě a úrovně bezpečnosti potýkal u některých modelů s výrazným nárůstem hmotnosti (Astra J a Insignia A). Když se na řadu dostala i Corsa, problém to byl u tak malého auta o to větší. Fámy říkají, že zcela nová Corsa už kdesi zakamuflovaná jezdila a produkční exemplář nakonec nikdy z fabriky nevyjel. Místo toho došlo k výraznější modernizaci toho, co už roky jako prověřený vůz na silnicích jezdil. Co tím chci říci? Především to, že Opel v segmentu B za tyto roky svou kdysi velmi silnou pozici ztratil. Zároveň si dovolím upozornit na důležitost novinky, generace označovanou F, která nyní přichází i na český trh. To, že jde o auto stojící na společném základu se sesterským Peugeotem 208, je naprosto zřejmé. Opel ale zdůrazňuje důležitost a tvrdí, že Corsa zůstává „100% německá“, ostatně přesně takhle zní nový reklamní slogan. Věříme, že si při četných snahách o odlišnost od 208 dali v Rüsselsheimu záležet, důležitým aspektem je pak i kompletně vlastní výroba modelu, která probíhá výhradně v továrnách Opelu. To vše zní slibně a ambice nejsou vůbec malé. Jaké budou naše první dojmy, bude jí předurčen úspěch?

 

Design: příjemně uhlazený a oproti Peugeotu jen lehce výstřední

Nová Corsa vyzařuje dynamiku díky svému sportovnímu designu – obzvláště v kombinaci dvou laků karoserie. Linie střechy připomíná tvary kupé a je o 48 mm nižší než u předchozí generace, aniž by došlo k omezení prostoru pro řidiče či spolujezdce. Jako u všech nově vyvíjených modelů Opel optimalizovali konstruktéři aerodynamiku nové Corsy ve větrném tunelu Výzkumného ústavu automobilového konstruktérství a motorů při technické univerzitě ve Stuttgartu. S koeficientem odporu vzduchu Cd 0,29 je nová Corsa jedním z nejaerodynamičtějších vozů na trhu, k čemuž přispívá i menší čelní plocha vozů – pouhých 2,13 m2! Nová generace Corsy profituje také z aktivních vzduchových klapek chladiče, které snižují odpor vzduchu a spotřebu tím, že se automaticky zavírají ve chvílích, kdy není třeba motor tolik chladit prouděním vzduchu.

K jízdní dynamice přispívá také odlehčená konstrukce. Nejlehčí verze nové Corsy se dokonce dostala pod magickou hranici jedné tuny, protože bez řidiče váží pětidveřový vůz pouhých 980 kg. Ve srovnání s předchozí generací je nový model o celých 108 kg lehčí, což znamená úsporu hmotnosti asi 10 %. Délka nového vozu 4,06 m je přitom podobná, jako u předchozí generace. Samotný skelet vozu je asi o 40 kg lehčí, kompaktní tříválcové motory váží o 15 kg méně než čtyřválce z předchozí generace.

 

Pokročilé asistenční systémy a LED Matrix světla

Opravdovým hřebem nabídky jsou adaptivní neoslňující světlomety IntelliLux LED® Matrix, které se díky firmě Opel vůbec poprvé objevují ve třídě malých vozů. Osm LED segmentů je kontrolováno čelní kamerou nejnovější generace s vysokým rozlišením, která přizpůsobuje světelný paprsek dopravní situaci a okolí. Nejmodernější asistenční systémy, jako například čtení dopravních značek či adaptivní tempomat či senzory chráněné boky vozu, nabízejí značný bezpečnostní bonus. Posledně zmíněný systém varuje v situacích, kdy jsou boky vozu ohroženy nárazem do překážky (zdi, sloupky, atd.) při manévrech v rychlostech do 10 km/h Asistenční systémy standardně zahrnují například varování před čelní kolizí s automatickým nouzovým brzděním, či detekci chodců, tempomat s omezovačem rychlosti, varování před vybočením z  jízdního pruhu nebo rozpoznávání značek.

 

Nabídka motorů a verzí

Pod kapotou 4,06 metrů dlouhé a vždy pětidveřové Corsy lze najít zážehové a vznětové motory s výkonovým rozpětím od 55 kW (75 k) až po 96 kW (130 k). Nabídce převodovek dominuje osmistupňový automat. Sportovní dojem podtrhuje odlehčená konstrukce vozu a nízká pozice řidiče za volantem. Nad základní verzí Corsa jsou dostupné tři vyšší stupně výbavy, každý zaměřený na jinou cílovou skupinu. Corsa Edition zahrnuje nejoblíbenější doplňky, Corsa Elegance je vybavena pro maximální pohodlí a Corsa GS Line přidává sportovní doplňky. Sedačka spolujezdce nastavitelná v šesti směrech, loketní opěrka s odkládací schránkou, LED ECO světlomety a LED mlhovky umožňují ještě pohodlnější cestování v Corse Elegance. Chromované ozdobné prvky, vysoce kvalitní prošívání a další detaily dělají z Corsy Elegance obzvláště atraktivní variantu. Sportovní ambice dynamické varianty GS Line jsou zřejmé, a to jak zevnitř, tak zvenku. Sportovní sedačky řidiče i jeho spolujezdce, hliníkové sportovní pedály, černé polstrování stropu a červený dekor přístrojového štítu podtrhují sportovního ducha. Corsa GS Line je okamžitě rozpoznatelná díky chromované koncovce výfuku a sportovními nárazníky. Během první poloviny roku 2020 bude nově k dispozici i plně elektrická verze, Corsa-e, která za relativně rozumně nastavenou cenu 739.900 Kč nabídne dojezd přes 300 km dle měření WLTP (toho reálnějšího).

 

Našlápnuto má dobře: je ale ještě opravdu německá tak, jak zákazníci žádají?

Tuto reportáž si dovoluji trochu netradičně zakončit nadpisem posledního odstavce, v němž přidávám takovou lehce kontroverzní otázku. Na ní ale může odpovědět dle mého názoru až klasický redakční test nebo případně dlouhodobá zkušenost. Na první pohled je zřejmé, že si designéři i vývojáři v Opelu dali záležet, aby výsledkem byl opravdu vlastní vůz, který si se sesterským modelem jen tak někdo nesplete. Celkově mi přijde Corsa obecně uhlazenější a klidnější. Tím ale nechci vůbec naznačit, že by se mi líbila méně. Je moderní, je nadčasová a líbivá. To, že Opel nebude tolik výstřední, je očekáváno. Tímto byl cíl splněn. Některé drobnosti už ale dávají napovědět, že se „starým dobrým Opelem“ už tohle auto tolik společného nemá. A teď zůstává otázkou, zda-li je to dobře či nikoliv. Já Corse fandím třeba i díky šířce nabídky, novým motorům, nízké hmotnosti a slibnému designu i jízdním vlastnostem. Dle zástupců českého Opel byl navíc tenhle model výslovně laděn „na německých silnicích a dálnicích“ tak, aby splňoval požadavky tamějších (a našich) zákazníků. I tou drobností, že je Corsa už v základu o něco málo levnější než 208 (v elektrické verzi je rozdíl takřka 100 tisíc Kč), má úspěch předurčen. Až čas a testy pod drobnohledem ukáží, jestli má vše, co zákazníci požadují…

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..