Nový Ford Focus ST: poprvé v Čechách až překvapivě dobrý!

Nový Ford Focus ST: poprvé v Čechách až překvapivě dobrý!

Není den jako den. A ten můj, o kterém vám chci dnes vyprávět, rozhodně nebyl jen tak ledajaký a určitě stojí za to si o něm něco málo počíst. Zažil jsem své první pořádné tváří v tvář s jedním hodně nadějným autem, pak se v něm dokonce poprvé svezl, vyslechl si novinky od automobilky a co víc – mě svezl a nakonec i instruoval jeden z vůbec nejzkušenějších rallyových závodníků v Čechách. Potřebujete k atraktivitě tohoto příjemně stráveného dne ještě něco dodávat? Takže program jsme si ve stručnosti představili, teď ještě chybí dvě základní informace. Tím autem, na které jsem se mimochodem tolik těšil, je nový Focus ST – ve své nové generaci nadějnější hothatch než kdy dříve. Nezapomenu ještě dodat, že nás první svezení čekalo na letišti v Hořovicích (a jeho okolí). Tak co? Jste připraveni? Dneska to bude jízda!

 

Focus a první dojmy: prý tak trochu „sleeper“

Pokud jste pojem „sleeper“ ještě neslyšeli, pak vězte, že by mělo jít o „auto s překvapením“. Nežertuji. Takové kousky by prostě na první pohled o sobě neměli dávat najevo, že jsou něčím výjimečná a už vůbec byste neměli jako kolemjedoucí pocit, že se pod kapotou ukrývá hodně úctyhodné stádo koní, se kterým není hodno si příliš zahrávat. O to zajímavější je tohle označení právě u Focusu ST, o jehož dokonce čtvrté generaci se dnes bavíme. Ty předcházející, a to především první dvě, rozhodně nenápadné nebyly. Já nejradši vzpomínám hned na tu druhou, a to konkrétně v typické oranžové metalíze, která z auta v kombinaci s burácivým zvukem pětiválce dělala něco, za čím se otočil v té době (a občas i dnes) téměř každý. Předcházející generace šla pak tak trochu ve stínu dechberoucích výkonů ostrého RS. Pojďme ale zpět k dnes představovanému autu. Dle slov zástupců automobilky po designové stránce dnes vrcholné ST (o příchodu silnějšího RS lze jen spekulovat) vychází z optického paketu ST Line, který je k dispozici ke standardním motorům. Vzhledem právě k těmto slovům, lze usuzovat, že byl záměr udělat STéčko alespoň po stránce prvního dojmu střídmější. Označení „sleeper“ jsem si tak jen vypůjčil. Na druhou stranu ale nemám vůbec pocit, že by Focus nevypadal sportovně či zcela jednoduše zapadal v davu. Nejvíce záleží samozřejmě na zvolené barvě a já, jelikož jsem ten typ člověka, který o sobě chce dát vědět a nestydí se za volbu rychlého auta, bych nekompromisně volil onu vyhlášenou oranžovou, v níž většina povedených záhybů, prolisů a sportovních doplňků vynikne nejlépe. Na letišti jsme měli k dispozici i modré provedení a pak černé / šedá v případě verzí kombi a byť ani tak nešlo o nelíbivé kousky, u mě osobně by taková provedení místo v garáži nenašla.

Interiér: tady už je základem sportování

O vnitřním prostoru se zmíním už jen krátce. Ačkoliv totiž taktéž vychází částečně z produkční verze ST Line, to nejdůležitější si stejně přináší své a výjimečné. Mluvím teď především o sedadlech, které Focus již tradičně vyrábí ve spolupráci s vyhlášenou společností Recaro. Lehce se změnilo i tvarování volantu, který je teď zespod lehce zploštělý – decentní, ale efektní. Nové je i prošívání. Potěší pak přítomnost voliče jízdních režimů přímo na volantu. Po vzoru dnes tolik propíraného Hyundaie i30 N je zde i jednom magické tlačítko, které vás přepne ihned z normálu do sportu / na závodní dráhu. Má na sobě samozřejmě stejně efektní červené logo „ST“. Z mého pohledu je pak už v interiéru důležitých jen pár funkčních záležitostí. Zmíním ale jen jednu věc – převodovku. Ta je v STéčku v dobrém dosahu pravé ruky a má hlavně velmi příjemné, krátké dráhy. Na „kovově-závodní“ chod Type-Ru sice stále nemá, mně to ale vůbec nevadí. I tady dokážu řadit velmi rychle a s příjemným pocitem. O tom ale až za chvíli. Poněkud mrzutý je pak bohužel fakt, že ST už není k dostání s mechanickou ruční brzdou – tady už existuje (po vzoru moderních vozů) jen elektronická. Škoda.

 

Pojďme na jízdu: tady bude horko!

Ještě, než se dostanu k mému prvnímu vlastnímu svezení, pokusím se chvilku pokračovat v našem dnešním příběhu. Bez absolvování jednoho důležitého úkonu nám totiž nebylo umožněno do Focusu vůbec usednout a absolvovat první svezení na letištní ploše. Asi už tušíte, kam tím mířím. Vzpomínáte si na doposud jediného stabilního českého závodníka Mistrovství světa v rally a juniorského mistra světa z roku 2009? Člověka, který před pár lety po několika odjetých světových sezónách přesedlal na Dakar, nejnáročnější automobilovou soutěž světa? Martin Pokop. Právě ten je totiž již 10 let partnerem českého zastoupení Fordu, a tak nemohl chybět ani na dnešní akci. Nebudu chodit dlouho kolem horké kaše. Snídani už mám dávno za sebou, takže se vlastně ani nebojím k němu usednout. Příjemný, vysoký sympaťák v barvách Fordu mě vítá v modrém (benzínovém) ST a usmívá se jakoby tušil, že ještě bude sranda… A taky že byla. Asi jsem nemohl nasát rychleji a lépe ty skvělé vlastnosti, které nový Focus ST nabízí, než z pozice spolujezdce u tak skvělého řidiče, jakým Martin bez pochyby je. Překvapující pro mě (jako nezávodníka) bývá většinou hlavně brzdný bod – ten mají závodníci většinou hodně posunutý a umí jej trefit naprosto přesně. Focus mu v tom samozřejmě pomáhá, byť u třetího z nás už jej musí Martin šetřit – na závodní tratě přeci jen tohle auto vyloženě stavěné není.

 

Novinky, technikálie a řeč čísel

Pojďme se taky podívat na techniku – ta přeci ve sportovním autě musí hrát prim. Jak už nastolila předchozí generace, i tady máme možnost volby a byť jsem zastáncem názoru, že do sportovního auta nafta nepatří, v případě rodinné verze kombi mi u Focusu ST asi její existence v roli „warm-kombi“ vůbec nevadí. Nový Focus ST je nabízen s motory 2.3 EcoBoost 206 kW a 2.0 EcoBlue 140 kW, ve všech případech se šestistupňovou manuální převodovkou. Na podzim letošního roku nabídku rozšíří sedmistupňová samočinná převodovka, dostupná pro hatchback i kombi s motorem 2.3 EcoBoost. Zážehový motor 2.3 EcoBoost v novém Focusu ST dosahuje o 22 kW vyššího výkonu než dřívější model – 206 kW (280 k). Přeplňování dvoucestným (twin-scroll) turbodmychadlem přispívá k tomu, že točivý moment dosahuje maxima 420 Nm. To je nejlepší hodnota v segmentu. Odezvu na plyn a rychlý nástup plnicího přetlaku vylepšuje inovativní „anti-lag“ systém – ten eliminuje prodlevu turbodmychadla tím, že po uvolnění plynového pedálu řidičem ponechá škrticí klapku otevřenou až po dobu tří sekund. Akceleraci z místa dále vylepšuje systém Launch Control* a možnost řadit rychlostní stupně šestistupňové manuální převodovky bez ubrání plynu. Ford zde navíc poprvé použil elektronicky řízený samosvorný diferenciál v kombinaci s pohonem předních kol. Je k dispozici pro vozy s motorem 2.3 EcoBoost a šestistupňovou manuální i sedmistupňovou samočinnou převodovkou. Tvoří ho soustava hydraulicky ovládaných spojek, které přenášejí až 100 procent dostupného točivého momentu na kolo s lepší trakcí. Námi testované Focusy ST s pětidveřovou karoserií byly navíc vybaveny tlumiči pérování s plynule proměnným účinkem, a ten byl mimochodem hodně znát. Zatímco v „normálu“ jsem měl pocit, že jedu v autě komfortním stejně příjemně jako je standardní Focus, ve sportovním či závodním módu jsem naopak cítil každou nerovnost. Brzdným výkonem nový Focus ST předčí Focus RS předchozí generace. Vpředu má kotouče o průměru 330 mm, svírané párem 44mm pístků. Mně osobně pak u brzd chybí děrování či drážkování kotoučů pro ještě lepší odvádění tepla – třeba právě na letišti v Hořovicích a v rukách Martina Prokopa by se tato „vychytávka“ docela hodila, brzdy by jednoduše více vydržely.

 

Závěrem: neuvěřitelné první dojmy potvrdí až čas…

Možná to bude znít jako klišé, ale na první klasický testovací týden s novým Focusem ST se už opravdu moc těším. A dost toho, že motor použit pod kapotou ostrého Focuse (tím myslím toho benzínového) pochází třeba z Mustangu nebo sdílí základ s předchozím RSem. Těch 0,3 litru navíc (oproti předcházející generaci i konkurenci) je opravdu znát. Pocitové podání výkonu je pak až těžko uvěřitelné – vážně jsem za volantem, a to hlavně v táhlých zatáčkách na blízkých okreskách při zařazeném druhém či třetím převodovém stupni, měl subjektivně pocit velmi vysoké rychlosti i zábavy. Já osobně bych si možná odpustil tu hru na „sleepery“ a snad bych dovolil designérům trochu se odvázat. Nic to ale nemění na tom, že jsem z jízdních vlastností nového Focuse ST doslova nadšen. Jede v přímce, jede do zatáčky, slušně brzdí a je u toho i docela zábavný. Tak si nějak na závěr nemohu odpustit řečnickou otázku, zda-li právě to, že je „jen“ STéčko tak dobré, neznamená, že už nemáme v době „bezemisní“ čekat na vrcholné RSo – ten prostor pro zlepšení je už jen opravdu hodně malý, neb o moc rychlejší už snad ani být nemůže. Jo tak na náš první společný týden se už hodně těším…

 

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..