Nechat se sbalit čertem do pytle? Ne, díky – radši do Mostu na okruh!

Nechat se sbalit čertem do pytle? Ne, díky – radši do Mostu na okruh!

Autor: Autohled.cz · Fotografie: Autohled.cz

V rámci seriálu akcí s názvem Track&Safety jsem měl možnost zúčastnit se posledního letošního klání, které se konalo 5.12.2019 v Mostě. Během mrazivého počasí jsem zažil parádní den na okruhu a odnesl si nejen zážitky, ale i řadu dobrých rad. 

Track&Safety, vznik a program dnešního dne

Tuning bezpečně! představuje jediný projekt v ČR, který na reálných přestavbách automobilů demonstruje rozdíly mezi sériovým a upraveným vozem, a také mezi kvalitními a nekvalitními díly a postupy. V průběhu celého roku máte možnost vidět na různých akcích speciálně upravený automobil z dílny generálního partnera, společnosti BSR Česká republika a Slovensko, který je ukázkou toho, jak můžete přispět i vy svému automobilu. A v žádném případě k tomu nedochází na úkor bezpečnosti nebo za hranicí českých zákonů. Kromě toho nadšenci z tohoto projektu pořádají akce nazvané Track and Safety a na jedné takové jsem byl i já osobně. Čekalo na mě skvěle připravené zázemí včetně lákadel jako svezení v Audi E-tron nebo Ford Mustang, možnost individuálního koučinku od instruktora až po přednášky a samozřejmě catering. A to všechno jsem zkusil! 

 

Kdo a proč na okruh dorazil?

Mrazivého rána, 5.12. jsem dorazil do paddocku mosteckého okruhu, kde již čekala pěkná řádka aut – od specialitek jako kamuflovaný Leon Cupra se 400 koňmi, různé modely BMW a Subaru přes standardní RS Octavie až k obyčejnějším autům, mezi které třeba patřil třeba i můj Golf. Ale dostavila se i i20. Zkrátka – na takové akci nejde o závodění, nejde o časy, nejde o honění ega, nejde o medaile – hlavním úkolem je poznat své auto v “extrémní” situaci, poznat své možnost a posunout své řidičské dovednosti. A pro přenesení do praxe je právě nejlepší to auto, kterým brázdíte silnice denně. 

 

Dá se zde něco zažít i se standardním autem a malým motorem?

Na mosteckém okruhu zažijete zábavu i s běžným autem, není třeba mít za každou cenu nadupanou káru, protože okruh je z těch menších a kratších a rovinky jsou na něm tak akorát dlouhé a zatáčky nejsou záludné. Já jsem tam například vzal našeho rodinného sedmičkového, úplně standardního Golfa se 110 koňmi, kterým nejeden petrolhead pohrdá. Ale zatímco oni seděli doma, já kroužil půl dne po okruhu. Jediným výstražným trojúhelníkem v hlavě byly nové zimní pneumatiky, které jsem chtěl ještě vzít na hory, a tak jsem tomu přizpůsobil hlavně brzdění a nájezdové rychlosti tak, abych se nehrnul ze zatáčky ven nedotáčivým smykem. A najednou (jako téměř vždy) zjistíte, že ta nižší nájezdová rychlost je vlastně lepší a místo toho, aby člověk do poloviny zatáčky auto “honil” v nedotáčivém smyku a bojoval s ESP, může šlápnout na plyn a plynule zrychlovat. Co je stejně u slabšího motoru jediný recept na rychlost – zachovat plynulou stopu, ovládat auto jemněji a nenechat elektroniku zasahovat. Ale to jsem se trochu nechal unést. První kola samozřejmě probíhala v uvolněnějším tempu, bylo potřeba prohřát auto, seznámit se s tratí a zapamatovat si, že v zadní vracečce je jedna trochu záludná zcela zamrzlá louže. 

 

Třešnička na dortu: rozhodně se hodí, když vám má kdo poradit…

Další kola člověk nabírá jistotu, testuje svoje schopnosti a myslí si, že mu to celkem jde. Ale to jen do chvíle, než k němu sedne instruktor instruktor AMG Driving Academy Jakub Michalovič a pár dobrými radami otevře oči, přidá nové možnosti, jak trať projíždět správnou stopou a vysvětlí, proč některé věci dělat jinak. Akce typu Track and Safety ukazují, že možnost svézt se na okruhu není vyhrazená jen pro volné jízdy na samotných okruzích, a že akce takového typu je mnohem lepší pro ty, co si nejsou úplně jistí svými výkony a nechtějí se ocitnout ve víru rychlých kol bez možnosti podpory – už třeba tím, že počet aut zároveň kroužících na trati je omezen na deset a díky tomu nemůže dojít k žádné tlačenici. Z Mostu tak odjíždím s nadšením a o trochu větším pocitem sebejistoty, která ale pořád není nikterak přehnaná. Těším se na další takovou možnost…

 

Jan Nemrava

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.