Mercedes-Benz EQS: kandidát na čtenářské auto roku #21

Mercedes-Benz EQS: kandidát na čtenářské auto roku #21

Autor: Jan Novotný, Yasmine Borůvková · Fotografie: Daimler AG (Global Media Site)

Představování vozů pro letošní Motorvize Fans Award je v plném proudu a na řadě je tentokrát taková „laskomina“. Dnes půjdeme lehce jiným směrem a představíme si nový Mercedes EQS, který se dá označit za jeden z prvních opravdu „luxusních“ elektrických vozů. Skoro by se dalo říci, že jeho zařazení do kategorií (premium segment vs. elektromobily) není vůbec jednoduché. EQS je propojením vyspělé techniky, designu a konektivity. Jako první budou na trh uvedeny verze EQS 450+ o výkonu 245 kW s kombinovanou spotřebou 19,1 – 16 kWh/100km s nulovými emisemi a pak EQS 580 4MATIC o výkonu 385 kW s kombinovanou spotřebou 20 – 16,9 kWh/100 km. Cílem Mercedesu je dostat se za 20 let na neutrální bilanci emisí CO2. Od roku 2030 chtějí prodávat více než polovinu vozů s elektrickým pohonem – jak elektromobily, tak i plug-in verze. Dokáže vás to vše přesvědčit? Rozhodnout můžete i vy, i v letošním roce je totiž připravena on-line verze ankety čtenářské auto roku. Mým úkolem je vám dnes jednoho z nejžhavějších kandidátů v kategorii elektromobilů alespoň ve stručnosti představit.

 

Exteriér

EQS je prvním luxusním sedanem s elektrickým pohonem značky Mercedes-EQ, která tímto modelem nově definuje další důležitý segment vozidel. EQS navíc jako první model vychází z modulární platformy pro elektromobily luxusní a vyšší třídy. Už na první pohled je Mercedes EQS jiný. Svým designem „cab forward“ zaujme především milovníky minimalismu. Exteriér je propojením luxusu a čistoty tvaru, tzv. Seamless design. Světlomety jsou propojeny světelným pásem, který spolu s maskou chladiče dodává vozu „tvář“. Na přání je k dispozici i 3D úprava znaku hvězdy, kterou používá automobilka jako logo od roku 1911. Odborníci na aerodynamiku dosáhli v úzké spolupráci s designéry rekordně nízkého součinitele aerodynamického odporu vzduchu 0,202 díky pečlivé práci na všech detailech a na základě účelně navrženého designu. EQS má nejlepší aerodynamiku na světě mezi sériově vyráběnými vozy.

Čtenářské auto roku 2021 můžete vybrat i vy: tentokrát on-line i osobně při testování – hlasování zde

 

Interiér

EQS nabízí jako první Mercedes-Benz možnost aktivace zcela nových funkcí vozidla v mnoha funkčních oblastech prostřednictvím bezdrátových aktualizací OTA (Over-the-Air Updates). Počáteční nabídka zahrnuje dva speciální jízdní režimy pro mladé řidiče a servisní personál, jednoduché hry a demo program „The Best or Nothing“. Zákazník si tak může i po zakoupení nového vozidla EQS přizpůsobovat původní konfiguraci mnoha prvků výbavy svým individuálním požadavkům. Možná bude rovněž aktivace řízení zadní nápravy s větším úhlem otočení kol 10°. Kromě klasického zakoupení jednotlivých funkcí se připravují také nabídky předplatného, přechodná aktivace nebo bezplatná zkušební fáze. Mercedes-Benz přistupuje komplexně také k problematice kvality vzduchu v modelu EQS prostřednictvím systému ENERGIZING AIR CONTROL PLUS. Vůz má tak k dispozici filtr HEPA, který zbavuje vzduch přiváděný zvenčí jemného prachu, nejmenších částic, pylu a dalších látek, a to s velmi vysokou účinností filtrace. Oxid siřičitý, oxidy dusíku i pachy eliminuje vrstva aktivního uhlí. Při snížené kvalitě venkovního vzduchu může systém řidiči také doporučit, aby zavřel boční okna nebo posuvné střešní okno. Díky komplexní inscenaci zvuku je změna paradigmatu od spalovacích motorů k elektromobilu v modelu EQS také slyšitelná. Různé zvukové světy umožňují individuální akustické nastavení. Ve spojení s audiosystémem Burmester® Surround Sound disponuje EQS dvěma zvukovými světy Silver Waves a Vivid Flux. Uživatelé si je mohou vybrat jako Sound Experiences (zvukové zážitky) na centrálním displeji, kde je lze také deaktivovat.

Další zvukový svět, Roaring Pulse, může být zpřístupněn „na dálku“ pomocí technologie „Over-the-Air“. Novinkou v systému ENERGIZING COMFORT jsou tři programy ENERGIZING NATURE: lesní mýtina, hučení moře a letní déšť. Tyto programy nabízejí podmanivé zážitky z poslechu zvuků ve vozidle, které imitují realitu. Uklidňující zvuky vznikly ve spolupráci s hudebníkem Gordonem Hemptonem, který se zaměřuje na přírodní zvuky. Mercedes-EQ sází na inteligentní kamerový systém. Jakmile kamera rozpozná, že se řidič dívá na displej spolujezdce, dojde při určitém zobrazovaném obsahu k automatickému snížení jasu obrazovky. Novinkou je pak dodatečné upozornění systému ATTENTION ASSIST na mikrospánek. Tato funkce analyzuje mrkání řidiče kamerou na displeji řidiče (pouze ve spojení se systémem MBUX Hyperscreen). Nadále EQS disponuje stejně jako všechny ostatní vozy Mercedes-Benz odolným skeletem prostoru pro cestující, speciálními deformačními zónami a moderními zádržnými systémy. Systém PRE-SAFE® se dodává standardně.

 

Jízdní vlastnosti

Sílu motorů jsme představili již v úvodu, pojďme se proto podívat na ostatní faktory a funkce, které nový Mercedes posouvají dopředu. K mimořádné ovladatelnosti a dynamice modelu EQS přispívá standardně dodávané natáčení zadní nápravy s úhlem otočení kol až 4,5°. Alternativně si mohou zákazníci objednat natáčení zadní nápravy, u něhož se zadní kola otáčejí do stran až o 10°. Tuto variantu lze navíc aktivovat dodatečně prostřednictvím bezdrátových aktualizací OTA (Over-the-Air). Průměr otáčení více než pětimetrového sedanu se tím zmenší na 10,9 metru, což je průměr otáčení mnoha modelů kompaktní třídy. Na centrálním displeji jsou v menu jízdních režimů zobrazovány příslušné úhly otočení kol na zadní nápravě včetně předpokládané trajektorie jízdy vozu.

Přichází-li řidič k vozu, vysunou se nejprve kliky dveří. Při dalším přiblížení se automaticky otevřou dveře řidiče. Prostřednictvím systému MBUX má řidič navíc možnost nastavit si dálkově ovládané otvírání zadních dveří, aby mohly například děti nastoupit do vozu u školy. EQS je vysloveně inteligentním automobilem, který v závislosti na výbavě disponuje až 350 senzory pro snímání vzdálenosti, rychlosti, zrychlení, světelných podmínek, srážek, teploty, obsazenosti míst, mrkání řidiče nebo hovoru cestujících. Velké množství informací zpracovávají řídicí jednotky, které na základě algoritmů přijímají bleskurychlá rozhodnutí. Jsou doslova jeho mozkem. Nové EQS dokáže získávat nové zkušenosti a rozšiřovat své schopnosti, protože má díky umělé inteligenci dovednost učit se. Valet Parking (AVP, úroveň 4 podle SAE) pro automatické zaparkování vozu. Společně s potřebnou výbavou na přání a příslušnou službou Connect (v závislosti na zemi) disponuje vozidlo technikou pro zcela automatizovanou jízdu bez řidiče v parkovacích budovách, vybavených infrastrukturou AVP, včetně zaparkování a následného vyjetí z parkovacího místa. Tato funkce bude zavedena do nabídky, jakmile národní legislativy tento druh provozu umožní. Revoluční technika světlometů DIGITAL LIGHT (standardně od stupně výbavy Advanced Plus) umožňuje promítání pomocného značení nebo výstražných symbolů na vozovku. Novinkou jsou dvě asistenční funkce pro signalizaci zahájení kooperativní změny jízdního pruhu a upozornění/směrový pokyn, pokud asistenční systémy pro jízdu v jízdním pruhu a sledování slepého úhlu rozpoznají nebezpečí.

EQS lze na rychlonabíjecích stanicích se stejnosměrným proudem nabíjet výkonem až 200 kW. Již po 15 minutách rychlého nabíjení je do akumulátorů dodáno dostatečné množství elektrické energie pro ujetí dalších 300 kilometrů (WLTP)2. Doma nebo na veřejných nabíjecích stanicích umožňuje palubní nabíječka modelu EQS komfortní nabíjení střídavým proudem o výkonu až 22 kW. V Japonsku bude model EQS nabízen také s funkcí dvousměrného nabíjení. V závislosti na lokalitě se automaticky aktivují programy pro inteligentní nabíjení a funkce, které minimalizují zatížení akumulátorových článků při nabíjení. Mercedes-Benz zaručuje certifikáty o původu, že množství elektrické energie odebrané při nabíjení prostřednictvím služby Mercedes me Charge bylo do elektrické sítě dodáno z obnovitelných zdrojů. Toto tzv. zelené nabíjení je od roku 2021 pevnou součástí nabídky Mercedes me Charge. Mercedes me Charge však nabízí ještě více. Stačí přijet ke vhodné nabíjecí stanici3, otevřít víko, zasunout vidlici a elektrický proud začne okamžitě téct. Tak jednoduše probíhá proces nabíjení vozu EQS se službou Plug & Charge.

 

hodnocení Závěrem s pozváním na fans award

Mercedes EQS je propojením luxusu a šetrnosti k životnímu prostředí, tedy alespoň částečné. Co se vozu samotného týče, je to opravdu záležitost pro zákazníky, kteří si chtějí dopřát luxusu, jak napohled, tak pocitově nebo jízdně. Technologicky by to pro někoho mohlo být až přespříliš. Fandům Mercedesu ale určitě přijde vhod, zkrátka platíte za službu. Nový Mercedes EQS je rozhodně dalším velkým hráčem v anketě čtenářské auto roku. Teď už je ale volba jen na vás. I pro EQS můžete hlasovat až do 31.10.

 

Jan Novotný & Yasmine Borůvková

Sdílet: