Volvo XC40 Recharge: kandidát na čtenářské auto roku #22
Autor: Lukáš Jeřábek · Fotografie: Volvo Car Corporation (Volvo Cars Global Newsroom)Máme tu další auto a tentokrát je to kousek z kategorie elektromobilů. Je to další kandidát do skládačky, která nám tvoří letošní FANS AWARD. Tento rok se sice částečně vracíme ke konceptu čtenářského testování, neochudíme vás ale ani o loni vyzkoušenou on-line verzi, v rámci níž můžete odevzdat svůj hlas a vybrat společně s námi čtenářské auto roku 2021 během několika málo minut. Čeká na vás mnoho parádních kousků, určitě to tak nebude jednoduchý výběr. Dalším kandidátem kategorie elektromobilů (čistě bateriově poháněných vozů) je Volvo XC40 Recharge (BEV). Je to žhavá novinka Evropského auta roku 2018, a to jeho elektrifikovaná verze. Priorita Volva byla vždy bezpečnost a v tuto chvíli se automobilka snaží přiblížit stejné úrovni i v udržitelnosti. XC40 Recharge do toho jde opravdu po hlavě a výsledkem je při nejmenším hodně výjimečný elektromobil. Pokud se i vy ptáte proč, zůstaňte ještě chvíli s námi. Hned si jej představíme.
První představení
Model XC40 se rychle stal miláčkem davů díky svému sympatickému designu, skvělé prostornosti, promyšlené praktičnosti a samozřejmě i pojetí kompaktního crossoveru, které přináší skvělý výhled a snadné nasedání (včetně jednoduché manipulace s dětskou sedačkou). Není divu, že jde aktuálně o nejprodávanější model značky Volvo. Jeho elektrifikace tak dává perfektní smysl.
Volvo XC40 Recharge reprezentuje coby první zástupce rodiny plně elektrických vozů Volvo významný krok směrem k naplnění úsilí automobilky snížit do roku 2025 uhlíkovou stopu na jedno vozidlo o 40 %. Ve stejném roce by podle očekávání automobilky měla polovinu jejího globálního prodeje tvořit plně elektrická vozidla a zbytek hybridy.
Plně elektrická varianta prodejně úspěšného „evropského auta roku“ XC40 je postavena na kompaktní modulární platformě CMA. Verze se stálým pohonem čtyř kol XC40 Recharge Twin má předpokládaný dojezd 418 km na jedno nabití (dle testovacího standardu WLTP) a výkon 408 koní. Akumulátor o kapacitě 77 kWh (využitelných 75 kWh) lze prostřednictvím rychlonabíjecích systémů (DC) nabít na 80 % jeho kapacity během přibližně 40 minut (pomocí 150kW nabíjení).
Vlastnosti, design a především praktičnost
Jedna z vysoce oceňovaných vlastností – specificky pro XC40, která byla zmíněna i při jejím ocenění Evropského auta roku 2018. Je jí všestrannost využití a chytrá úložná řešení vozu. Volvo provedlo desítky studií kompaktních SUV, jak je zákazníci používají, co na nich nejvíce oceňují a nebo postrádají a hlavně bez čeho si již své SUV neumí představit. Takto se zrodilo i praktické řešení odpadkového koše před loketní opěrkou a úložného boxu pro krabici s kapesníky pod ní. Dále místo pro bezdrátovou nabíječku telefonu, výklopný háček na zavěšení tašky s nákupem nebo kabelky u úložné schránky spolujezdce, ale také nové generace již nyní́ v testech oceňovaného audiosystému Harman Kardon. Nejen pro něj vzniklo v automotive zcela unikátní řešení umístění basového subwooferu vpředu, za palubní deskou. Ten nahradil prostorově náročné basové reproduktory ve dveřích ‐ ve prospěch obrovských čalouněných kapes, do kterých uložíte váš Notebook stejně jako až 2L lahev s pitím. Uspořádání čistě elektrického pohonu mohlo dát možnost vzniknout tomuto praktickému, přídavnému úložnému prostoru o objemu 31 litrů, umístěnému vpředu pod kapotou. Mimo jiné je zde pod jeho dnem uložena také sada pro opravu pneumatik. Maska se změnila a je zde pouze vyplněná, již zde nezůstala mřížka.
Nejen bezpečnost v gesci Volva
Volvo musí zůstat Volvem – proto i první elektrický model dostojí pověstné bezpečnosti značky. Konstrukce přídě byla za tímto cílem kompletně změněna a její struktura posílena tak, aby došlo k vykompenzování absence spalovacího motoru. Soustava akumulátoru je chráněna bezpečnostní klecí, která je integrována ve střední části podvozku. Umístění akumulátoru v podlaze současně snižuje těžiště vozu, což mimo jiné znamená také lepší ochranu před převrácením.
Kompaktní čistě elektrické SUV Volvo XC40 Recharge je nyní nabízeno nově i v jednomotorové verzi. Ta disponuje pohonem předních kol a je vybavena akumulátorem o kapacitě 70 kWh (využitelných 67 kWh), přičemž nabídne výkon 231 koní (a 330 Nm), pohon předních kol a předpokládaný dojezd na jedno nabití až 400 km. V silnější verzi označované Recharge Twin baterie napájí dva elektromotory (po jednom na každé nápravě pro pohon všech čtyř kol) s celkovým výkonem 408 koní a 660 Nm, které auto vystřelí na stovku za pouhých 4,9 sekundy. Elektrický crossover je tak jedním z nejrychlejších modelů Volvo na trhu. A za volantem to vážně poznáte, plyn na podlaze vás vystřelí vstříc horizontu s šokující razancí, dokonce i na půl plynu je pružné zrychlení nečekaně bryskní. Řízení tak může být hodně rychlý zážitek. Ale o závodění XC40 Recharge P8 nejde – důležitější je, že každé předjíždění nebo připojování do pruhu bude otázkou okamžiku, a tak i výrazně bezpečnější (nemluvě o schopnosti utáhnout přívěs o hmotnosti až 1,8 tuny!).
Asistenční systémy a nové technologie na palubě
Inovovaná platforma asistenčních systémů řidiče zahrnuje novou generaci kamer, radarů a ultrazvukových senzorů. Jedná se o systémy, které řidiči ve dne i v noci pomáhají neustále se rozhlížet. Díky nim dokáže vůz rozpoznat jiná vozidla, chodce, cyklisty a velká zvířata. V případě potřeby pak vůz může upozornit řidiče na nebezpečí nebo začít automaticky brzdit plnou silou, aby předešel kolizi nebo alespoň zmírnil její dopad.
Intuitivní uživatelské rozhraní vychází z OS Google Android a Volvo XC40 Recharge je zcela prvním vozem Volvo vybaveným touto technologií s bezprecedentní úrovní personalizace, která zahrnuje také funkce vyvinuté speciálně pro elektrická vozidla. Patří mezi ně mimo jiné pokročilé hlasové ovládání prostřednictvím Google Asistent, Mapy Google či snadný přístup do obchodu Google Play s nabídkou funkcí a aplikací přizpůsobených pro používání ve voze. Model XC40 Recharge zaujme i faktem, že lze většinu jeho softwaru a operační systém aktualizovat na dálku. Samozřejmostí jsou služby vzdáleného spojení s vozem – již pátá generace aplikace Volvo Cars (původně Volvo On Call) umožňuje oblíbené funkce jako předehřátí vozu nebo třeba jeho vyhledání na parkovišti.
Volvo XC40 Recharge si zájemci mohou objednávat výhradně online v rámci objednávkového systému Site to Store. Startuje na ceně 1 184 000 Kč. Připravena je například možnost atraktivního pronájmu s balíčkem Care s cenou pro podnikatele od 14 690 Kč bez DPH měsíčně obsahující po dobu tří let servisní a asistenční služby, samozřejmostí je pojištění i prodloužená tříletá záruka. Nabídky s balíčkem Care jsou připraveny také pro fyzické osoby. Více informací je k dispozici na stránkách výrobce (volvocars.cz).
Závěr a pozvání k hlasování
Elektrifikované Volvo je v tuto chvíli novinkou u automobilky. Je vidět, že právě pro Volvo je udržitelnost a ekologie velmi důležitá. Musím říci, že kompaktností a designem je nové XC40 Recharge plně konkurenceschopné. Svými výkony navíc dozajisté překvapí a možná i ohromí. Jak to vidíte vy? Má XC40 Recharge možnost dosáhnout na vysokou příčku nebo dokonce vyhrát cenu čtenářské auto roku 2021? To rozhodnete právě vy od neděle 17.10. do 31.10. výhradně on-line. Rozhodnutí bude na vás, stačí jen odevzdat svůj hlas…
Lukáš Jeřábek