Zdroj úvodní fotky: Michaela Rubešová
Mercedes-Benz A200: láska na první pohled

Mercedes-Benz A200: láska na první pohled

Autor: Michaela Rubešová · Fotografie: Michaela Rubešová

Vždycky, když testuju auta některých automobilových značek, mám tak trochu husí kůži, jakmile spatřím auto, které mi bude na týden dělat parťáka. Nejinak tomu bylo i v případě nového „Áčka“, které jsem měla k dispozici v doslova holčičím provedení. Tedy s karoserií v barvě Rose gold a interiérem tónovaným do tyrkysové. Myslím, že již od prvního nastartování to bylo propojení dvou duší. Věřte, že na tomhle autě se hledají chyby jen těžko a jakmile do něj jednou sednete, nebudete chtít nic jiného. Že je to klišé? Zkuste to sami. Mercedes-Benz s třídou A totiž v segmentu malých městských vozů nastavuje laťku hodně vysoko, a to nejen po technologické stránce. Přesvědčit vás o tom se pokusím v následujících pár řádcích.

 

Mládí vpřed

Už na první pohled je vidět, že auto cílí spíše na ženské pokolení, nehledě na barvu karoserie, kterou má. Je to celkem malé vozítko – na délku měří totiž jen 4,4 metru – se kterým se dobře kličkuje v ulicích hlavního města a stejně tak dobře se s ním parkuje podélně. Tomu dost pomáhá zadní parkovací kamera s výborným grafickým rozlišením. Navíc byl testovaný kousek ve výbavové linii AMG, která se zvenčí vyznačuje například 18palcovými koly. Ta jsou dvoupaprsková a působí sportovním dojmem.

Tohle auto dostalo lehkou modernizaci, která není nikterak výrazná. Alespoň ne, co se týká vnějšího pohledu. Čeho si taky pozorný člověk může všimnout, je přepracovaná maska s upravenou grafikou předních světlometů nebo nový zadní difuzor. Jednou v noci jsem také přišla na to, jakou pěknou animací při nastartování světla disponují. Hned by člověk usoudil, že je tohle auto živé. Ani zadní světla neušla faceliftu a jsou nově trošičku užší. Zavazadlový prostor zůstal neměnný a po otevření pátých dveřích naskytne objem 350 litrů. Je docela hluboký, a tak svou velikostí klame. Po složení sedadel druhé řady, což jde mimochodem v poměru 40:20:40, se vytvoří místo s velikostí až 1 190 litrů. Takový velký prostor, na tak malé auto, je při nejmenším solidní.

 

Moderní spojení barev

Po usednutí za volant jsem si přišla jako v luxusním podniku, v němž se starají nejen o moje blaho. Prvně musím vyzdvihnout barevné provedení kabiny, které zřejmě bude po chuti jen pár jedincům. Při konfiguraci se totiž sáhlo po syntetické kůži Artico, která je dle mého názoru a oka lehce tyrkysová, a v nabídce ji najdete pod názvem „šedá sage“. Při prvním pohledu jsem si okamžitě řekla „wow“, to je boží! Kůži totiž doplnily ještě stříbrné a „piano black“ prvky. Za mě tedy jednička s malým mínusem, protože obecně lesklé černé plochy nemám ráda – jednak je na nich vidět veškerý prach a otisky, a také se dá povrch lehce poškrábat. Ale chápu, že trend udává jiný směr. Při doteku na kterémkoli místě kabiny je znát, že materiálům byla věnovaná určitá péče. Prošívání je bezchybné, vše lícuje a nikde nic neskřípe.

 

Palubní asistent jako vtipný společník na cesty

Líbí se mi však, že ve středovém tunelu, který rozděluje prostor mezi sedadly, nejsou zbytečná cingrlátka. Loketní opěrka je prakticky integrována do tohoto prostoru a jedním stisknutím se dá otevřít. Nechybí odkládací prostor pro dva nápoje, ale také bezdrátová nabíjecí ploška pro mobilní telefon. Volič automatické převodovky se nachází tradičně z pravé strany volantu, takže ve středovém tunelu zbyl prostor pro několik užitečných funkcí: vyvolání obrazu parkovací kamery, ploška, která po aktualizaci bude sloužit jako čtečka otisku prstu pro otevření profilu v autě a také zde najdeme volič pro ovládání hlasitosti multimédií. Decentní a jednoduché, a tak by to mělo být. To zajímavější se však nachází na volantu. Ve dvou úrovních je zde umístěna dotyková plocha tlačítek, přes kterou lze ovládat hned několik funkcí, jako je například palubní počítač, Eco ukazatel jízdy anebo multimédia.

Musím se přiznat, že jsem si na to zvykala opravdu jen chvíli a přišlo mi to hodně fajn a především jednoduché. Když jsem chtěla například zvýšit teplotu v kabině nebo najít něco na mapě, stačilo na tyto činnosti využít palubního asistenta, který se probudil ze spánku díky „Hey, Mercedes“. Kdo je však konzervativní, může klimatizaci měnit dle přání pomocí fyzických tlačítek pod kulatými výdechy. Mimochodem, hlasový asistent vozu je chytrý a učí se z vašich denních návyků, tak pozor, pokud jezdíte často za milenkou, aby si to neuložil do cílů a manželka pak nebyla překvapená. Tohle se mě ale netýká, a tak jsem si s umělou inteligencí raději zavtipkovala na účet konkurenčních značek. Ještě musím dodat, že grafické zpracování displeje je na top úrovni, a pokud si dobře pamatuji (pokud mi paměť slouží dobře), zatím jsem lepší neviděla. Vše je hbité, ostré, a tak, jak si to u prémiové značky představuji.

Displej je navíc jednolitě spojen s obrazovkou multimédií, dohromady ale nepůsobí obrovsky, což je plus. A jako správnou holku mě do kolen dostalo ambientní osvětlení kabiny. Lze totiž vybírat hned z několika barev, jejich kombinací i intenzity. U mě zvítězila růžovo-modrá, která se v průběhu jízdy světelně obměňovala. Osvícené jsou decentně i výdechy klimatizace. Za pandemie bych si zde tedy dokázala navodit atmosféru večerního rande docela rychle.

 

Díky za tu aplikaci

Nejmodernější verze operačního systému MBUX je to, co tomuhle autu dodává královské postavení. Software je intuitivní, rychlý, učí se a chápe rychle, co po něm uživatel žádá. Má několik „podmenu“, ale člověk se v nich nikdy neztratí. Navíc lze infotainment ovládat právě dotykovou ploškou na pravé straně volantu, stačí jen přejíždět a na obrazovce sledovat, kde se zrovna „kurzor“ (zvýraznění plochy) nachází. Dost mi funkce zjednodušovala život a nemusela jsem tolik odvracet oči od silnice.

Navíc systém při zapnuté navigaci promítá na obrazovku pomocí kamery umístěné v černém poli čelního skla aktuální obraz ze silnice (podívejte se v galerii). Mně se to velmi zamlouvalo, protože občas některé navigace u jiných aut ukazují zmateně a kolikrát jsem místo odbočení i minula, za to tady mě přesně naváděly modré šipky k odbočení na reálném obrazu. Pochválit musím ještě propojení profilu skrze aplikaci Mercedes Me. Pro mě neocenitelnou skutečností je, že kdykoliv kliknu do aplikace, mám kompletní přehled o autě – kolik je dojezd, jaká je spotřeba, jestli je auto zamčené nebo je zatažená brzda a další. Díky! Za celý týden jsem se nemusela vracet k autu, zda jsem skutečně zamkla.

Ještě k samotným sedadlům, ta jsou sportovní s integrovanou hlavovou opěrkou. Sezení je tak na nejvyšší úrovni, bočnice příjemně obejmou tělo a drží ho i při rychlejší jízdě na svém místě. Pozice za volantem se tak najde lehce. Cením si i prostoru, který mám kolem sebe. Horší je to už v druhé řadě, kde se svojí výškou 182 centimetrů mám trochu problém, když si sednu sama za sebe. Platí to zejména pro místo na kolena, kterého zde není na rozdávání. Menší lidé by asi takový problém neměli.

 

Dokonale vyvážený zážitek

Po nastartování je auto tiché, až překvapí fakt, že se stále jedná o benzinovou variantu s mild-hybridní technologií. Ta pomáhá zejména při rozjezdech, které jsou s mírnou elektrifikací mnohem plynulejší. Dříve totiž mělo „áčko“ s těmi rozjezdy problém. Například pokud stál člověk na křižovatce a měl se rychle rozjet, auto většinou bylo nerozvážné, a i při sešlápnutí plynu k podlaze se jednalo spíše o pomalý pohyb, který tak výrazně zkomplikoval následující sekundy. To je naštěstí už minulostí. Co oceňuji, je i samotné odhlučnění kabiny. Nejen, že není slyšet nic od podběhů kol, ale také je téměř neslyšitelný aerodynamický svist. Při rychlosti nad 130 kilometrů v hodině není nutné ani zvyšovat hlasitost hudby. V tomto ohledu není opravdu co vytknout. Stejně tak samotná jízda je bezproblémová, leč má auto sníženou světlou výšku vzhledem k AMG linii. Přesto je podvozek stále komfortní a řekla bych, že se automobilce podařilo najít dokonalý kompromis, protože i větší nerovnosti auto dokázalo vyžehlit, aniž by z posádky vyklepalo duši. Dokonce ani při delší cestě jsem nevylezla polámaná.

Pod kapotou se skrývá motor vyvinutý ve spolupráci se značkou Renault. Jedná se o jednotku o objemu 1,3 litru s výkonem 120 kW, přičemž elektromotor přispívá do celkového výkonu 10 kW. Nezní to jako žádný trhač asfaltu, avšak jako „daily car“ zejména pro ženu zcela ideální kombinace. S autem jsem vyzkoušela zřejmě všechny možné silniční třídy a nezaznamenala jsem výraznější chybu v jízdním chování. Příjemná byla i spotřeba, která se u mě pohybovala od 5,5 do 6,5 litru na sto kilometrů. S lehčí nohou a dlouhodobější ekonomickou jízdou by dle mého názoru mohla dosáhnout pouze pěti litrů, což je příjemný benefit.

Mercedes-Benz A 250e: hodně zajímavý plug-in hybrid i hatchback jako takový

 

Trochu drahá láska, přesto dává smysl

Nakonec vás asi bude zajímat, jaká je cenovka za tohle všechno. Řekněme, že na mnou testovaném modelu A 200 nechybí několik zásadních příplatků. Ostatně jen nádherná rose gold barva karoserie je za necelých 20 tisíc korun. Připočteme-li k tomu ještě panoramatické okno za 31 tisíc, celková cena testovacího vozu se tak se všemi dalšími příplatky vyšplhala až na 1,2 milionu korun. To je věru docela vysoká cena. Věřím ale, že i s takovou cenovkou si najde své kupce. Troufám si říct, že v segmentu malých aut je Mercedes-Benz A 200 králem a velmi jedinečným vozem. Těžko se na něm hledají chyby, možná mu tak odpustíte méně místa vzadu nebo i ten lesklý černý plast. Jasně, není to klasické rodinné auto pro čtyři dospělé osoby, ale je to prostě Mercedes-Benz. Kvalita zpracování, technologie na té nejvyšší úrovni a každodenní zážitek, to jsou hlavní přednosti tohoto modelu.

 

Michaela Rubešová

Technická specifikace

motor

ModelA 200
Výkon130 kW
Točivý moment250 Nm
Maximální točivý moment při otáčkách2000 RPM
Zrychlení 0-100km/h8.2 s
Max. rychlost225 km/h
PalivoSuper 95
Válců4
Maximální výkon při otáčkách5500 RPM
PřevodovkaAutomatická převodovka (dvouspojková)
Převodů7
Vstřikování palivaPřímé vstřikování
Typ motoruTurbo
Objem1332 ccm
Ventily4

Ekonomie provozu

Kombinovaná spotřeba (WLTP)5.9 l/100km
Velikost nádrže43 l
Emisní normaEuro 6d-ISC-FCM (WLTP) 36AP-AR
Start-Stop systémSériové vybavení
Velikost pneumatik205/60R16
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS)Sériové vybavení
Typ TPMSpřímé měření (senzor)

hmotnost

Povolená celková hmotnost1920 kg
Prázdná hmotnost (EU)1440 kg
Přívěs s brzdami1600 kg
Náklad480 kg
Přívěs (bez brzd)725 kg

modelová řada

Název generaceW177
Uveden10/22
Dveře5
KaroserieHatchback
Třída vozidlaNižší střední třída (např. Golf)

rozměry

Délka4428 mm
Rozvor2729 mm
Šířka1796 mm
Prostor pro zavazadla350 l
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu)1190 l
Max. zatížení střechy75 kg
Výška1423 mm
Světlá výška91 mm
Průměr otáčení11 m
Sedadla5

Podobné vozy

Sdílet: