Mazda 3 sedan Skyactiv-X 180: cool sedan „nižší střední“

Mazda 3 sedan Skyactiv-X 180: cool sedan „nižší střední“

Autor: Petr Jakušev · Fotografie: Petr Jakušev

Nouzový stav, který zasáhl naši republiku a prakticky celý svět, je zásadní komplikací pro každého z nás. Naštěstí motorističtí novináři stále mají důvod (a zároveň i výjimečnou možnost) vyrazit alespoň na autovýlety. Já jsem tento týden jako důvod k jednomu takovému získal novou Mazdu 3 s převratným motorem Skyactiv-X nabízejícím 180 koní a mild-hybridní technologii „dieselu spalujího benzín“. K jeho charakteristikám se dostaneme podrobněji dále v článku. Mazdy každopádně patří mezi auta, která dobře jezdí a nová trojka není výjimkou. Pojďme se tedy trochu blíže podívat na tohoto nováčka v nižší střední třídě i se všemi možnými specifiky, která s sebou nese nová a tolik opěvovaná technologie revolučního motoru…

Exteriér: Mazdu si s ničím nespletete

Testovaný kousek mi tentokrát přivezl šéfredaktor až „před barák“ – tomu říkám luxus, a ten k Mazdě rozhodně patří. Díky rudé metalíze a odvážným tvarům tohle auto naprosto vyniká v tomto pro mě velmi známém prostředí. Je to jednoduché, Mazda je krásná, a tím nemyslím jen tuhle konkrétní. Design „KODO“ mi dlouhodobě sedí. Šikovně kombinuje hravé minimalistické linie s oblými tvary, a to vše zde stojí v dnes vymírajícím klasickém tvaru sedanu a tomu já fandím. Současná trojka od Mazdy jde proti proudu snad vším, co dělá, a to včetně toho, jak vypadá. V době stále se zvětšujících mřížek chladičů a světel přichází s vyváženým a decentním tvarováním všech prvků na karoserii. Přední část působí sportovním až rošťáckým dojmem. Při pohledu z boku zaujme již zmíněná karoserie sedan, která stále nabízí své kouzlo. Není nejpraktičtější, ale určitě dobře vypadá. Boční linie vozu působí vyváženým, nízkým dojmem mimo jiné právě díky tvaru střechy blížícímu se linii kupé. Při prohlídce zadní části nejvíce zaujmou odvážně tvarovaná zadní světla s výraznou grafikou a dále velmi uhlazeně zakulacené plochy tak, jako na celém voze. Dvě pravé koncovky výfuku (každá umístěná na jedné straně zadní části) pak považuji jen za velmi příjemnou třešničku na dortu. Celkový dojem z exteriéru Mazdy je svěží, dynamický a velmi čistý.

 

Interiér: Sportovní elegance…

Okolo auta už jsme toho naběhali dost a názor si můžete udělat sami i podle přiložených fotografií. Přesouvám se tedy konečně do interiéru a příjemná překvapení tím nekončí. Novinářské vozy jsou většinou bohatě vybavené, u této trojky tomu není jinak. I přesto se stále bavíme o voze nižší střední třídy a právě v tomto ohledu je malá Mazda velkým překvapením. Prostoru uvnitř nazbyt není, ale i já jsem se zde dokázal relativně pohodlně poskládat. Jen ho prostě není víc, než by bylo třeba. Co ale na první, druhý i třetí pohled považuji za nadprůměrné, jsou materiály a celkové zpracování interiéru, které se bez pardonu nebojím zařadit na úroveň prémiových vozů. Vysoce kontrastní černobílé provedení dodává poměrně luxusní dojem. Zpracováním nestačím být překvapen. Bílá imitace kůže, kterou naleznete i na palubní desce, vše příjemně zjemňuje a pomáhá celkové atmosféře. Radost mi tady dělá i kulatý tříramenný sportovní volant, jenž dobře padne do ruky a především velmi přesně vede Mazdu tam, kam zrovna chcete nebo potřebujete. Na ergonomii ovládacích prvků není potřeba si dlouho zvykat, všechny základní funkce mají své tlačítko a v případě dalších nastavení pomůže systém podobný vozům BMW a jejich i-Drive. Zajímavostí dnešní doby je středový displej, který není dotykový a jeho umístění tomu ani neodpovídá, nejedná se tak o omyl. Mazda došla k zjištění, že dotykové ovládání odvádí pozornost od řízení, a proto ho již dále ve svých nových vozech nevyužívá. Upřímně řečeno, dává to smysl, se středovým kolečkem si poradíte vždy opravdu rychle. Sedačky ve voze jsou pohodlné i na delší cesty, jen vzadu není místa zrovna nazbyt. Jinak je vše v naprostém pořádku. „Naše“ trojka byla bohatě vybavená všemi aktuálními asistenčními systémy a i ty fungují spolehlivě. U Japonce se chyby hledají poměrně těžko. Jediné, co by se dalo trochu rozporovat v současné době, je kaplička přístrojů, která má poměrně omezené možnosti zobrazení – chybí třeba souhrnný přehled údajů o aktuální jízdě nebo různé možnosti zobrazení tak, jak tomu u konkurenčních digitálních přístrojovek bývá – i Mazda totiž sází na moderní polo-digitální zobrazení, proto je malá míra individualizace spíše překvapením. Někteří z nás však, například já, mají analogické zobrazení stejně nejradši (a Mazda jej digitálem vlastně jen supluje), takže si názor musí udělat každý sám, pro mě osobně tohle řešení opravdu nepředstavuje problém.

Technika: Skyactiv-X a šestistupňový automat, 180 koní

Zkráceně řečeno – diesel na benzin. No to je velká zkratka. Motor umí díky vysoké kompresi zapalovat směs v téměř vznětovém režimu v nízkých otáčkách a v případě potřeby vysokého výkonu „přejde“ na klasický zážehový systém. Mazda je v tomto unikátní a nikdo jiný tuto technologii v současné době nenabízí – to ale ani Wankel, že? No, tuhle vsuvku jsem si nemohl odpustit a i když je to do jisté míry sarkasmus, Mazdě s Wankelem i s tímto novým Skyactiv-X držím palce, a to především proto, že funguje. Jedná se o čtyřválcový dvoulitr s výkonem 180 koní, se kterým jsem byl schopný splynout v provozu se spotřebou 4,5 l na 100 km. Stejně tak ale při využití potenciálů lehce překročíte 10 l. Osobně s tím nemám žádný problém, každá sranda má svou cenu a Mazda vám dává možnost jezdit reálně okolo pěti litrů na sto, což je bezesporu dobrým výkonem. Sluší se ale doplnit, že těchto hodnot docílíte jen při opravdu nízkém zatížení a hlavně se zahřátým motorem – ani s tímhle benzínem tak nebudete jezdit za 5 při krátkých popojížďkách (do 10 km či 20 minut) městem. Možná by někdo mohl namítnout, že těch 180 koní se projevuje poměrně vlažně, ale to je dané lineárním projevem. Tento motor je přeplňovaný kompresorem, který ale pracuje jen v nižších otáčkách, a to především pro zajištění dostatečného tlaku pro „vznětový“ způsob provozu. Při přepnutí na zážehové spalování se kompresor odpojí a vy máte tedy k dispozici atmosférický benzinový dvoulitr v roce 2020 – děkuji. Projev je hladký a nárůst výkonu plynulý s maximem lehce za 5000 ot. Osobně mi trochu vadil automat, který mi výkon jakoby kradl a opravdu rád bych si tenhle motor vyzkoušel s manuálem. V každém případě 180koňový Skyactive-X poskytuje odpovídající dynamiku, nadprůměrnou kultivovanost a při rozumném zacházení i nízkou spotřebu. Automat řadí hladce, ale od konkurence už jsem zvyklý na kratší kvalty a hlavně svižnější reakce. Pro klidnou jízdu je ideální, jen potom nedává smysl nejsilnější a točivý motor – manuál by mu podle mě seděl líp. Podvozek – jak popsat podvozek Mazdy – jako vždy je velmi dobrý. Nabízí poddajnost a přesnost vedení stopy spojenou s kontrolou náklonů karoserie bez zbytečné tuhosti, kterou mnozí další celkem zbytečně aplikují. Mazda 3 není a nemá být sportovním autem, ale přesto má podvozek na vysoké úrovni. Tím, že není přehnaně těžká a nemá „závodní“ ambice, mohli inženýři naladit vysokou míru pohodlí a přitom neubrat z jejích jízdních vlastností. Když začnete Mazdu tlačit na hranu, i díky výše popsanému nastavení krásně cítíte přenosy hmotnosti při brzdění i v nájezdech do zatáček – avšak velmi rychle po uvolnění brzdy nebo nájezdu do oblouku je karoserie stabilní a dále se „nehoupe“. Působí to trochu jako stará škola, nicméně hlavně dobře funguje a s ohledem na to, že ve výbavě nenajdete žádný přepínací podvozek, je takové naladění naprosto geniální. Při běžné jízdě umí být opravdu pohodlná a pokud dostanete na okresce chuť na těch 180 koní, při troše cviku a pochopení, jak pěkně a mechanicky tohle auto pracuje, si můžete příjemně užívat i dynamickou část vlastností.

 

Závěr: sedan v nižší střední – pro a proti…

Mazda jde už roky proti proudu – ať už proti downsizingu a nebo vozy, které v dané třídě nabízí. Najít s cenou okolo 600 tis. korun v nižší střední druhé auto podobné tomu dnes testovanému považuji za nemožné. Stejně tak je možné objednat si například 180 koní v dvoulitrovém Skyactiv-X, manuálu a čtyřkolce v karoserii Hatchback – konkurence? Neexistuje… Chápu, že zároveň zákazníků toužících po takové konfiguraci bude jako šafránu, ale Mazda mě svou tvrdohlavostí baví, takže tohle měla být jen taková vsuvka do děje. Reálně si Mazdu 3 v sedanu můžete koupit jen, pokud se vám osobně opravdu líbí o hodně víc než hatchback, ten totiž nabídne za mě lepší design a vyšší praktičnost právě díky tvaru karoserie. Dále také nabízí možnost pohonu 4×4, který v sedanu mít nemůžete. Záleží tak na osobních preferencích. Naše Mazda byla bohatě vybavená, tomu odpovídá i cena okolo 750 tis. korun, což na danou třídu zase není vůbec málo. Za Skyactiv-X si připlatíte v podstatě 100 tis. oproti 150koňovému Skyactiv-G a tenhle příplatek si musí každý zvážit sám. Plyne z toho jednoduchý závěr- Mazdu 3 je možné pořídit ve velmi nadprůměrné výbavě za cenu okolo 650 tis Kč, a to na současném trhu, pokud vezmeme v potaz položky výbavy a dané pohonné ústrojí, vypadá jako docela dobrá nabídka. Navíc tedy design, materiály i technologie v Mazdě připravili na skvělé úrovni, svou cenu si tak výrobce v mých očích obhájí.

 

Petr Jakušev

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..