Land Rover Discovery Sport: moderní aristokrat mezi SUV
Autor: Petr Jakušev · Fotografie: Petr JakuševV této nelehké době nám všem nezbývá, než se izolovat od sociálních aktivit, práce, přátel – od života tak, jak nám ještě nedávno přišel pohodlný a normální. Naštěstí pro nás, motoristické novináře, auta můžeme testovat dál a přinášet vám nadále naše pocity. A na minulý týden jsem si opět vylosoval SUV a tentokrát jedno z těch prapůvodních, Land Rover Discovery. Jeho první generace vznikla již v roce 1989, tenkrát jako luxusní offroad, vozy typu SUV ještě neexistovali. V průběhu devadesátých let se však Discovery proměnil v zástupce této kategorie, ale vždy si ponechával offroadové schopnosti daleko nad průměrem třídy. Jak už jistě víte, nepatřím zrovna mezi příznivce těchto vozů, ale je tu pár výjimek, na které se i moje maličkost těší a Discovery Sport je jednou z nich. I když bych si pod jeho kapotou dokázal představit naftový šestiválec, testovanou specifikaci D180 s naftovým dvoulitrem považuji za rozumnou, a to po stránce výkonové, výbavové i cenové. Dokáže však splnit mé nároky a vzbudit ve mně zájem i přes očividnou nepřízeň k dané kategorii?
Exteriér: Britská elegance
Vyzvedl jsem si jej tentokrát přímo u dealera a na první pohled mě zaujala odvážná barevná kombinace tmavě rudé metalízy a černých doplňků, a to včetně devatenáctipalcových ráfků z lehkých slitin. Něco takového jsem vlastně ani nečekal. Jedná se o velmi extravagantní lakování (i kombinaci všech exteriérových prvků) pro tohoto britského elegána, ale dodává mu ten sportovní šmrnc, který se pod prvním písmenem ze zkratky SUV ukrývá. U tohoto modelu se v případě našeho testu jedná o omlazení řady. Došlo tak k celkovému uhlazení a modernizaci ve všech ohledech. Líbí se mi přepracovaná přední část s dnes již téměř netradičně subtilní maskou chladiče, ta elegantně spojuje přední světla s LEDkovým denní svícením. Při pohledu zezadu zaujmou tenká zadní světla s ostrou rudoku konturou a vycentrovaným prostorem pro umístění RZ, jejíž vyosení je u většího bratra (klasické Discovery) předmětem nepochopení a kritiky. Dvoubarevné lakování je stylově rozdělené ve dvou patrech a nejvíce zapůsobí při bočním pohledu. Vrchní tmavá část opticky odlehčuje poměrně vysokou a prostornou karoserii. Discovery Sport umí zaujmout a jako celek jeho design funguje…
Interiér: na stejné vlně..
Po převzetí „klíčků“ konečně usedám do vozu a díky vyšší stavbě se musím pro mě netypicky vyhoupnout do sedla. Zavírám bohatě dimenzované dveře a ihned přichází první dojmy ve spojení s jemnou nostalgií. Pokud znáte Discovery delší dobu, možná vás potěší stejně jako mě umístění ovládání oken a zrcátek na vrchu dveřního panelu. Nemám dojem, že by to bylo kdo ví jak ergonomické řešení, ale dané umíštění je pro tento model typické a mělo by tu být. U mne jsou mnohdy právě tyhle detaily tím, co ve mně dokáže navodit tu pravou atmosféru a souznění s daným vozem. Materiály jsou v Land Roveru na vynikající úrovni a výbava na palubě obsahuje vše, co dnes považujeme za nutné a aktuální. Ve zkratce – adaptivní tempomat, bezpečnostní asistenty, jízdní režimy, digitální přístrojové panely a samozřejmě panoramatická střecha. Ta není otevírací, ale jedná se snad o největší tabuli skla, jakou jsem kdy ve voze viděl. Je možné ji zakrýt v celé délce roletou, která navíc zajíždí vždy po zhasnutí motoru a naopak se otevírá zase při nastartování – efektní i efektivní. Otevřená především večer umí zpříjemnit atmosféru na palubě. A atmosféra je zde úžasně uvolněná, klidná. V podstatě okamžitě nacházím díky prostornému interiéru příjemnou, rozvalitou pozici za volantem, páruji telefon, pouštím klidnou hudbu a celou cestu v podstatě relaxuji v měkkém křesle, tichém komfortním prostředí a přesto na cestě.
Různé možnosti zobrazení displejů společně s multimediálním systémem příliš rozebírat nechci. Jednoduše řečeno vše vypadá skvěle, pracuje svižně a kompatibilita je příkladná. Co mne ale opravdu zaujalo, je středový panel po displejem, který vypadá jako klasický černý klavírní lesk nicméně v momentu, kdy máte potřebu, nebo chuť změnit rychlost ventilátoru klimatizace, zapnout vyhřívaní předních křesel, nebo navolit ten pravý jízdní režim, stisknete příslušné tlačítko a právě tento lesklý povrh je náhle prosvícen v jiném bodě a ovladač teploty klimatizace promění svou funkci dle vašeho požadavku. Jsem ohromen. Stejné zpracování funkčních tlačítek nalezneme i na volantu. Zpočátku to může být trochu zmatečné… Chce to trpělivost… Jakmile si na tyto možnosti navyknete, oceníte čistotu pracovního prostoru bez vysokého počtu různých přepínačů a spínačů, tohle se opravdu povedlo. A už jsem zmínil, jak vás bude bavit dotykově točit s ovladačem hlasitosti na volantu? Mezi inovace lze zařadit i středové zpětné zrcátko, jenž se umí z klasického změnit v displej zobrazující o něco širší obraz a umožňující nastavení sklonu i jasu. Nebudu lhát, toto řešení jsem měl možnost zkoušet už kdysi v Evoque, tady jsem si na něj ale poprvé opravdu zvykl. V neposlední řadě bych se rád zastavil ještě u jedné, často opomíjené drobnosti. Tovární (vestavěné) navigace už dneska příliš nepoužíváme – oddáváme se především těm internetovým i se všemi jejich výhodami i nevýhodami, a to především díky CarPlay či Android Auto, jejichž konektivitu Land Rover samozřejmě nabízí. Discovery mě ale doslova nutila používat i vlastní mapy. Důvod byste neuhodli. Jde především o jejich skvělou grafiku a možnost vyvedení do digitálního přístrojového štítu přímo před řidiče. Mezi mnoha možnostmi zobrazení se navíc ukrývá i ta zobrazující mapu přes celý displej, což je tak odzbrojující, že bych se snad vrátil v čase. Digitální přístrojovku koncern Jaguar/Land Rover uvedl před lety jako jeden z prvních a mnoho toho na ní dodnes neměnil. Víte proč? Protože je jednoznačně skvělá – nabízí mnoho různých režimů zobrazení a volbu jednotlivých informací.
Interiér vozu celkově hodnotím jako odpovídající dané třídě, jednoduše řečeno se řadí ke špičce segmentu jak použitými materiály, designem tak i těmito inovativními nápady. Jako rodinný vůz bude sloužit dobře díky dostatku prostoru v kabině i v zavazadlovém prostoru.
Technika: čtyřválcový turbodiesel D180, 180 koní a automat
Nebudu lhát, když jsem zjistil, že pod kapotou bude „jen 180 koní“ a ještě ze čtyřválce s automatem, první myšlenka byla… A pojede to vůbec? A ono to jede. Samozřejmě nemůžeme očekávat sport ve smyslu rychlé a dynamické jízdy. Tento motor ale bohatě stačí a hnací ústrojí jako celek funguje s tímto vozem skvěle. Při uvolněném jízdním stylu o něm téměř nevíte, s automatickou devítistupňovou převodovkou si dobře rozumí a změny stupňů probíhají naprosto hladce, stejně jako celá jízda. Pohonné ústrojí je přímo úměrné zaměření rodinného SUV. Na palubě jsem si většinu času připadal velmi pohodlně jako v pojízdném obýváčku. Absolutně jsem neměl potřebu někam se hnát a spěchat. Díky tomu i spotřeba oscilovala okolo 8-9 l na 100km v převážně městském provozu, a to se dá také považovat za dobrý výsledek, Discovery Sport totiž není žádný drobeček. I tak proběhl jeden dálniční přesun za tou částí Sport do Milovic a dálničních 150 samozřejmě také není problémem. Vše jednoduše funguje „ruku v ruce“ tak, jak má. S projevem vozu jsem byl vážně spokojený.
V Milovicí, jak jistě dobře víte, se nachází bývalý vojenský prostor, ve kterém se stále nachází pár možností projet se pořádně v terénu. Nejsem žádný offroaďák a přišlo mi zajímavé projet se i mimo zpevněné cesty. Přepnul jsem tedy do terénního režimu a vyrazil pomalu vpřed. Nebudu tvrdit, že jsem zkoušel brutální boční náklony a podobné radosti. Každopádně jsem projel tam i zpět pěkně pomalu, plynule a především bez zaváhání. A opět v maximální míře komfortu. Po takovém výletu přišla očista od bahna, ale tak to má u takových aut být – občas by si měla zamakat a trochu se ušpinit. I v téhle disciplíně za mě Discovery Sport uspělo na jedničku.
Závěr: rodinné SUV, funguje to?
Myslím, že mé stanovisko je z předchozích řádků poměrně zřejmé, funguje to skvěle. Kdyby takhle jezdila všechna SUV, neměl bych k nim takový osobní rozpor, jaký mám. Zároveň by se asi ale tak neprodávala. Discovery Sport není sportovní ve standardně vnímaném rozměru toho slova. Osobně bych ho pojmenoval třeba Discovery Family. Jedná se totiž o poměrně všestranný, prostorný, komfortní, pohodlný, luxusně vybavený a zpracovaný automobil. Takhle si představuji, že by mělo jezdit, fungovat a působit vozidlo kategorie SUV. Land Rover tohle umí a tento modernizovaný model je toho jasným důkazem. Pokud máte potřebu pořídit si střední rodinné SUV, porozhlédněte se kromě klasické prémie i u britského aristokrata. S cenovkou pod 1,8 milionu korun vč. DPH jde konkrétně v námi testovaném kusu o bohatě vybavený model s dobrým poměrem cena/výkon. A v daném segmentu jej považuji nejen za zajímavou alternativou s vlastním uvolněným projevem a reálnou schopností v terénu, ale dost možná i za jednoho z nejlepších klasiků v tom dobrém slova smyslu, který (ještě) můžete koupit.
Petr Jakušev
Technická specifikace
motor | |
Model | Discovery Sport D180 |
Výkon | 132 kW |
Točivý moment | 430 Nm |
Maximální točivý moment při otáčkách | 1750 RPM |
Zrychlení 0-100km/h | 9.7 s |
Max. rychlost | 202 km/h |
Palivo | Nafta |
Válců | 4 |
Maximální výkon při otáčkách | 3500 RPM |
Převodovka | Automatická převodovka |
Převodů | 9 |
Vstřikování paliva | Common Rail |
Typ motoru | Turbo |
Objem | 1999 ccm |
Ventily | 4 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (NEDC) | 5.6 l/100km |
Spotřeba ve městě (NEDC) | 6.6 l/100km |
Velikost nádrže | 65 l |
Emisní norma | Euro 6d-TEMP-EVAP-ISC (WLTP) 36CH, 36CI, 36DG |
Start-Stop systém | Sériové vybavení |
Velikost pneumatik | 235/50R19 |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | přímé měření (senzor) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 2590 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 1948 kg |
Přívěs s brzdami | 2200 kg |
Náklad | 642 kg |
Přívěs (bez brzd) | 750 kg |
modelová řada | |
Název generace | L550 |
Uveden | 09/19 |
Dveře | 5 |
Karoserie | SUV |
Třída vozidla | Střední třída (např. řada 3) |
rozměry | |
Délka | 4597 mm |
Rozvor | 2741 mm |
Šířka | 1894 mm |
Prostor pro zavazadla | 780 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu) | 1574 l |
Max. zatížení střechy | 75 kg |
Výška | 1727 mm |
Světlá výška | 212 mm |
Průměr otáčení | 11.8 m |
Sedadla | 5 |
Max. počet sedadel | 7 |
Zanechat odpověď
Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.