Kartingové poháry v ČR: profi závody nebo jen dobrá zábava?

Kartingové poháry v ČR: profi závody nebo jen dobrá zábava?

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný

Závody, o kterých se v Čechách moc nemluví. Každý ale ví, že třeba takový Michael Schumacher, sedminásobný mistr světa formule 1, začínal právě v motokárách. Možná díky nedostatku informací a minimálnímu povědomí se stejně nedá mluvit o nikterak velkém publiku kartingového poháru. My jsme se vydali na jeden ze závodů ověřit diváckou atraktivnost, dostupnost a zejména poznat celkovou atmosféru během závodního víkendu. Zda stojí za to věnovat pár set kilometrů, peníze za cestu a čas jednoho dne k návštěvě jednoho z našich kartingových okruhů se dozvíte právě u nás!

 

Okruhy a zázemí

Nejdřív bych se chtěl zamyslet nad myšlenkou samotného okruhu specializovaného na motokárové závody. Ano, myslím to vážně. Ne na každém okruhu se dají motokáry jezdit. Bohužel v naší zemi není jejich počet úplně vysoký a jejich úroveň také není na nejvyšší. Tím v Čechách asi nejpopulárnějším a nejznámějším je autodrom Vysoké Mýto. My jsme se konkrétně vydali na poměrně nový okruh, a to do Chebu. Tento se vyznačuje poměrně dobrou polohou, která sice není úplně blízko Praze, nicméně okruh není třeba nijak výrazně hledat. Je umístěn přímo vedle rychlostní silnice, po které přijíždíme. Prvním takovým zásekem je parkování. Okruh totiž v běžných dnech slouží k jízdám veřejnosti, takže se úplně nepředpokládá velký nával. Co ale pak když jsou závody? No vskutku nečekaně musí většina veřejnosti parkovat mimo areál, ve kterém byste počet parkovacích míst téměř spočítali na prstech obou rukou. No nic, třeba v Sosnové, na okruhu, který hostí i několik pohárů rally a autokrosu, to bude s parkovacími místy určitě o hodně lepší. Zbytek zázemí spíš potěší. Velká restaurace, několik veřejných záchodů, které se vyznačují čistotou a nad prostory restaurace rozlehlá terasa s výhledem na celou dráhu, to lze považovat spíše za luxus.

 

Depo = jedna velká závodní rodina

V tomto odstavci bych se vám rád pokusil poodhalit fungování společnosti v depu při závodech kartingu a tak nějak lehce popsat, jak to tam vlastně vypadá během celého závodního víkendu. Zažít atmosféru motokárových závodů je prostě něco výjimečného. V tuhle chvíli nemám ani v nejmenším úmyslu věnovat se dění na závodní dráze, o závodním duchu každého z jezdců, ale spíše o vztazích všech na placu. Většina ze závodníků a členů jejich týmů je spíše rodinou než jen týmem. Jednou z takových rodin jsou Simonovi, kteří se snad úplně všichni aktivně věnují kartingu. Díky nim jsem mohl strávit jeden krásný, závodní den v prostorách závodiště a hlavně uvnitř týmu s tím pravým závodním duchem. Asi největší dojem na mě zanechalo, když přišel jeden ze soupeřů s prosbou, zda bychom mu nedali trochu benzínu, jelikož si jej špatně vypočítal a nevystačil by mu na celou kvalifikaci. Normálně by mě při žádném šampionátu nenapadlo, že by vůbec někdo s takovým požadavkem přišel a už vůbec ne, že by odpověď byla kladná. S úsměvem mu šéf našeho týmu, p. Simon podal kanistr a vyúčtování nechal na později. Všechny týmy mají navíc své zázemí vyskládaná na ploše připomínající spíše kemp nežli parkoviště závodních strojů. On vlastně prostor týmu ve srovnání třeba s šampionáty evropského mistrovství cestovních vozů není nic jiného než pár velkých rozložených stanů, dodávka plná techniky a případně jeden obytný vůz. Větší týmy pak mají prostor o rozloze od 100 do 200m2, jehož součástí jsou alespoň dvě přepravní dodávky, 2 dílenské stany, 2 karavany a další prostory pro civilní potřebu.

 

Technika

Když jsme mluvili o poměrně jednoduchém uspořádání závodního depa, tak je potřeba naopak zmínit kvality techniky a technického vybavení, které je dle mého názoru na velmi profesionální úrovni. Vybavení počínající zvedáky, vozíky, profesionálními hustidly, měřičů dezénu pneumatik, až po elektronickou telemetrii, která umí v reálném čase měřit hodnoty, o kterých se nám ani nezdálo. Ta je na svět, o kterém se příliš neví, pro mě při nejmenším velkým překvapením. Úplně samostatnou kapitolou je pak technika závodních strojů, která je pro mě v tuhle chvíli takovou alchymií, že si nedovolím vám o ní něco více říkat. Na první pohled motokára velmi podobná takové, jakou nám půjčí třeba na největší motokárové dráze v Radotíně, je pod pokličkou něčím úplně jiným. Prvním rozdílem je dvoutaktní typ motoru, zatímco v půjčovně nás čeká jen čtyřtakt. Další důležitou částí pro závodníky je i příprava paliva, do kterého je potřeba přimíchávat i olej. Jeho poměr, oktanové číslo a kvalita benzínu mohou rozhodnout i celý závod. Ty lepší závodní motokáry pak mají manuální řazení, které je nám také neznámé. I sebelepší jezdec v klasické, civilní, motokáře tak musí hodně trénovat, než bude schopný zajet solidní čas s tou pravou, závodní. Každý profesionální závodník má pak k dispozici alespoň 2 motokáry, 3 motory, svého mechanika (pokud jím není on sám) a další techniky, kteří jsou specialisty každý na jiný obor (telemetrie, podvozky, motory).  Velkou neznámou je pro nás laiky vývoj motokáry, který probíhá ve zvláštních dílnách. Z venku garáž, ze vnitř jedno z nejvybavenějších vývojových center pro motokáry vůbec. Já měl možnost také do jedné z nich se podívat a upřímně už chápu, co všechno stojí za neuvěřitelnými možnostmi a výkony na závodní dráze.

 

Dění na závodní dráze a divácká atraktivnost

Tou nejdůležitější kapitolou závodního víkendu, je bez pochyby dění na trati. Bez mladých, nadějných talentů a jejich kvalitních výkonů nemůže být atraktivní asi žádný závod. Zajímavostí je, že pokud mluvíme o mladých talentech, tak toto pojmenování není ani v nejmenším nadsázkou. My jsme měli možnost shlédnout vlastně všechny kategorie poháru AČR, kde ti nejmenší mi byli sotva k pasu. V motokárách, jak by řekl nejeden závodník formule 1, je totiž potřeba začínat ještě před nástupem do základní školy, není tomu jinak ani v ČR. A je tedy na co se koukat? V prvních řadách určitě. Ty nejrychlejší nám totiž vždy připraví krásné pohledy na naprosto ideální průjezdy zatáčkami a občas nechybí ani dravý a pro nás velice atraktivní souboj. Nemusím zastírat, že mnohdy se o krásné pohledy jedná při pohledu na zástupce týmu rodiny Simonových, kteří také často obsazují ve výsledcích příčky nejvyšší. Samozřejmě se nejedná o závody formule 1., ale představte si jejich monoposty o něco zmenšené, okruh též a rychlost už vám ani o tolik menší připadat nebude. Navíc bude pro vás připraveno víc kontaktů a nespornou výhodou je navíc přehled nad celým okruhem, jelikož jej vidíte opravdu včetně té nejvzdálenější zatáčky.

 

A stálo to za to?

Určitě ano. Nemusíte být ani tak velkým fandou kartingového sportu nebo motosportu vůbec, ale stačí jen mít rád vůni spáleného benzínu nebo zahřátých pneumatik a rozhodně vás závod zaujme. Vstupné zdarma a ta hodina a kus na cestě asi také nikoho nezabije. Návštěvu kartingového závodu ale doporučuji brát trošku jinak, než jen zajímavé pohledy na trať. Návštěvník by rozhodně měl poznat hlavně tu atmosféru uvnitř závodního dějiště. Mám na mysli podívat se trochu pod pozlátku a nebýt jen tím pasivním sledujícím. Pohár AČR v kartingu není rozhodně něčím běžným, jedná se o výjimečný typ závodů, výjimečné lidi, jejich přístupy, okruhy a jejich zázemí. Za úspěchem ale nestojí jen kvalitní stroje a lidi, ale i ti, co jsou v pozadí. Někdy není lehké vyjít s lidmi vyšších funkcí, někdy nařizují nesmyslná regulia, která se ani nemusí shodovat s těmi globálními. Takové problémy je potřeba brát jako výzvu a poprat se s nimi. Úspěšný boj nejen rodině Simonových, ale i ostatním rodinám, přeje tým Motorvize.cz

 

Na závěr bych pak rád uvedl několik skvělých výsledků týmu Simonových:

Mistr -PAČR- ve 125 KZ-2 senior J. Šafránek

  1. místo KZ-2-Junior K. Simon ml.
  2. místo v KF-J E.Simonová
  3. místo mini-60 M.Preuss
  4. místo MČR- třída KZ-2 K.Simon

5.místo KF-J E.Simonová

 

Koncem října jedou pak K. Simon a E. Simonová reprezentovat Českou republiku do italské Adrie v rámci závodu WSK -(Finále Word-serial-karting).

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..