Rally Vsetín 2015: znovu úspěšný rallysprint

Rally Vsetín 2015: znovu úspěšný rallysprint

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný

Je pátek večer a my se opět po krátké odmlce vydáváme na další podnik domácího rally. Až na cestě si uvědomuji, že právě k Rally Vsetín se datuje můj vůbec první článek. Ano, je tomu přesně rok, kdy jsem já osobně napsal první článek. A tak se do Vsetína těším snad ještě víc, než když se jindy vydávám za rally do oblasti Zlínska, ikdyž po každé „Barumce“ emoce a natěšení na místní závody rostou. Tentokrát na nás ale přeci jen čekal o trochu menší formát závodního víkendu nebo spíše závodního dne.

 

Před startem: přihlášené posádky

Letos jsme se přesvědčili, že v úrovni a kvalitě jednotlivých závodních podniků jsou právě díky startujícím posádkám a jejich výkonům velké rozdíly. Vzpomeňme si například na letošní Rally Vyškov. Každý nadšenec by beze sporu hodnotil celý závod kladně, a kdybych se jej zeptal, zda by se jel podívat znovu, neváhal by a odpověděl by kladně. Přeci jen ale ve srovnání s letošní Valašskou Rally se jednalo svou úrovní o něco méně atraktivní soutěž. Rally Vsetín se, s potěšením musíme uznat, řadí spíše po bok právě Valašské Rally, tudíž slibuje o něco lepší podívanou, atraktivnější startovní pole či o něco lepší tratě. Díky o něco vyšším polohám tratí se zde navíc často mění počasí, které může být pro týmy velkým oříškem, ale o počasí na letošním Vsetíně až za chvíli..

 

Sobota ráno: mlha, která by se dala krájet

Jak je už naším zvykem, na rally je potřeba si přivstat. V 8 už po snídani rychle vyrážíme směr druhá rychlostní zkouška se známým názvem Hošťálková. V lehkém časovém skluzu a ne úplně příznivých podmínkách se snažíme najít ideální místo pro výhled na trať. Nakonec se zcela nepřipraveni vydáváme skrz lesem za zdánlivě blízkou sirénou zaváděcího vozu. Raději ani nebudu polemizovat nad myšlenkou naší vzdálenosti od trati. Musím uznat, že se jednalo asi o nejvíce „adventure“ zážitek v rámci mého navštěvování závodů rally. Nakonec jsem ale za výběr místa docela rád a se spokojeností rozdýchávám kopec v očekávání prvního ostrého závoďáka. K našemu velkému překvapení, prvním vozem, který kolem nás projel, byl jeden z historiků. Nedá mi to a musím volat pořadateli s dotazem, zda tu nejsme náhodou špatně. Ne, nejsme. Prvními na trati jsou dnes vždy historici, kterých startuje jen osm. Máme tak o chvilku déle na vydechnutí. Ještě jsem se ani nezmínil, že odměnou za vyšlapaný kopec nám bylo naprosto soukromé místo, tedy pokud nepočítám pořadatele dohlížející na dodržování zakázaného prostoru. Z počátku byl kvůli nehodě jednoho z historiků a úniku oleje start asi o půl hodiny opožděn, ale to se v rally bohužel stává. Nakonec přeci jen ale první vozy konečně doráží a my máme krásnou podívanou na Fiestu WRC Jara Melichárka, Subaru Impreza WRC Jaromíra Tomaštíka, krásného Focuse WRC Jana Dohnala nebo trošku netradičně novou Fiestu WRC rumunského závodníka Simone Tempestiniho. Zapomenout nesmíme i na další skvělé závodníky na starších vozech typu WRC, R5 či S2000, zejména na Martina Kočího, který s Fiestou R5 dojel celkově na skvělém druhém místě.

 

Zbytek dne: Lepší a lepší počasí

Už už píši nadpis o lepším počasí a úplně bych se zapomněl zmínit o řidičských výkonech závodníků v těch horších podmínkách umocněných mlhou, která by se dala krájet. Je opravdu hodně pozoruhodné, jak vozy a jejich řidiči prolítávali zatáčkami a na našem místě spíš jakou rychlostí se proháněli na rovince. Pro řidiče to možná zas takový rozdíl ani nebude. Přítomnost navigátora, který Vám v ideálním případě říká přesný popis zatáčky takovou rychlostí, jakou po trati projíždíte. Tak ani na druhé RZ nevnímáme nějaké velké zrychlení. Spíše začínáme cítit přiléhající zimu. Štěstí pro nás představuje poměrně dlouhý přesun, na kterém se dokážeme alespoň trochu v autě ohřát. Tím se dostávám k samostatnému tématu, kterými jsou právě přejezdy, které v okolí Vsetína jsou opravdu dlouhé. Mezi námi sledovanými RZ3 a RZ6 na nás čekal přesun okolo 45 minut, což by nebylo málo ani na daleko větší Barum Czech Rally. Zpět teď k druhé rychlostní zkoušce, na které na nás čeká poměrně rychlý „přílet“ závodníků a následně poměrně úzká levotočivá zatáčka s širokým výjezdem na dlouhou rovinku přes most. Divácky poměrně atraktivní místo se podepsalo na počtu přihlížejících, kterých zde bylo v řádu stovek. Hezký průjezd opět předvedl rumunský závodník Simone Tempestini nebo samozřejmě domácí jezdec Jaromír Tomaštík.

 

Pro nás poslední stanoviště, RZ 6 konec pro některé závodníky

 

Ani jsem se nezmínil o Adam Cupu, který se samozřejmě jel i v rámci vsetínského rallysprintu. Jednalo se tak o předposlední závod celého šampionátu pro mladé. Zmiňuji se o něm zde, protože právě v pořadí druhá zkouška s názvem Hošťálková byla pro některé závodníky osudová. Radek Hůla lehce přecenil možnosti svého vozu a v jedné rychlejší zatáčce lehce nedobrzdil a malého Adama sice dost nevinně, ale za to nešťastně poslal na vnějšek zatáčky, kde se mu do cesty postavila značka. O dost hrozivěji vypadající nehodu měl Robert Hordossy, který se musel dostávat z Adama ležícího na střeše v potoce. Možná to zní komicky, ale rozhodně se o komické pohledy nejednalo. Posádka naštěstí vyvázla zcela bez zranění. Hold začátečnický podnik je začátečnickým podnikem, kde se s občasnými nehodami musí počítat. Pro nás posledním stanovištěm u trati bylo akorát jiným bodem na RZ6 tedy na Hošťálkové. Tentokrát trošku rychlejší protáhlá pravotočivá zatáčka. Poměrně efektní nálet, rychle na brzdy a pak zas lehce do kopce dlouhý rozjezd.

 

Poslední servis a cíl

Jako po každé, když píšu o rally, si nedokážu odpustit závěrem poznámku o bezpečnosti. Předešlé roky nebyly pro rallyové závody v Čechách příliš příznivé. Máme za sebou několik vážných nehod, mnohdy dokonce smrtelné, které byly navíc hodně medializovány. Všichni diváci jsme tak hrozně rádi za každý závodní podnik, který se obejde bez vážnější nehody. Když se k tomuto faktu přidá ještě kvalitní startovní pole, které se nemusí bát nám na trati předvést hezké kousky, tak můžeme mluvit o velmi povedené rally a dobře stráveném času. V prostředí Zlínska tomu nebývá jinak a důkazem nám byla letošní Rally Vsetín, kterou doporučujeme navštívit každému automobilovému nadšenci.

 

Jan Novotný

 

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..