Celoroční pneumatiky: vše, co jste chtěli vědět o univerzálním obutí a báli jste se zeptat

Celoroční pneumatiky: vše, co jste chtěli vědět o univerzálním obutí a báli jste se zeptat

Autor: Autohled.cz - Jiří Chomát · Fotografie: Jiří Chomát, Continental

Ať si myslíme o globálním oteplování co chceme, zimy v posledních letech mají jasný trend – dní, kdy jsou silnice zasněžené nebo namrzlé, rapidně ubývá. A tak jistě nejednomu motoristovi proběhla hlavou myšlenka, zda zimní sadu pneumatik nevyměnit za sadu celoroční. A vzhledem k tomu, že obutí pro celoroční provoz provází spoustu názorů, mýtů a polopravd, rozhodli jsme se sepsat článek, který bude z většiny (doufám) založený spíše na faktech a měřeních. 

Začneme tím, co si myslím, že už většina lidí ví, ale občas se na to stále někdo ptá – ano, v zimě je možné mít na autě celoroční pneumatiky, drtivá většina z nich má kromě obligatorního spojení písmen M+S i alpský symbol, který vyžadují v zimě v Německu. 

 

Minimální dezén celoročních pneumatik

Časté dotazy jsou také na minimální dezén – ten se ve znění zákona liší podle toho, co na silnici panuje za podmínky. Zákon totiž neupravuje celoroční pneumatiky jako takové, pouze udává, že v případě souvislé vrstvy sněhu, ledu či podobných podmínek je nutné mít pneumatiky s označením M+S, a to s minimální hloubkou dezénu 4 mm. A stejně je tomu u celoročních pneumatik – pokud s nimi jezdíte na sněhu/ledu, musíte mít dezén alespoň 4 mm, jinak platí zákonný limit pro letní pneumatiky, který činí 1,6 mm, což je mimochodem velmi málo – ideální je měnit za nové minimálně o 0,5 mm dříve. 

 

Jsou na suchu a mokru lepší zimní nebo letní pneumatiky?

Abychom to dali trochu do perspektivy – zimní pneumatiky jsou na suchu a mokru povětšinou o dost horší, než pneumatiky letní, jejich hlavní výhoda přichází v chování na sněhu a ledu, což letní nezvládají vůbec. Úkolem celoročních pneumatik je tak zejména zachovat vlastnosti těch letních a přidat ucházející chování na sněhu a ledu. 

Do roku 2015 se to příliš nedařilo a celoroční pneumatiky neměly příliš dobrou pověst, nicméně pak přišel Michelin se svým do jisté míry revolučním dezénem Crossclimate. Ten totiž už nevypadá jako kombinace zimní a letní pneumatiky, nýbrž jde zcela svou vlastní cestou – jeho základem jsou tuhé dezénové bloky se zkosenými hranami, které spoluvytváří dezén ve tvaru V, jehož agresivní tvar zabezpečuje záběr na sněhu. Ne zcela odlišně pak vypadají Vector 4Seasons Gen-2, Bridgestone Weather Control A005 nebo Continental AllSeasonContact – všechny mají společný onen Véčkový tvar dezénu, ostatně jako většina novodobých celoročních pneumatik.

 

Srovnání – celoroční pneumatiky vs. letní vs. zimní

Od té doby však vývoj ušel ještě kus cesty a některé celoroční pneumatiky dosáhly takové úrovně, že je lze testoval společně s těmi sezónními. Důkazem je třeba letní test ADAC z roku 2019, kdy byla zapojena i právě nová generace Michelin CrossClimate+, která v konkurenci letních pneumatik skončila na skvělém třetím místě. Co je ale ještě možná zajímavější než srovnatelné jízdní vlastnosti s letními dezény, je naměřená výdrž, která vyšla jako suverénně nejlepší v testu i oproti letním dezénům. Na konkrétní čísla se pak musíme kouknout do testu Autobild, který jim predikuje životnost přes 70 tisíc km.

 

Celoroční vs. zimní pneumatiky

Paradoxně ještě o něco lépe jsou pak na tom celoročky oproti zimním pneumatikám – tady je totiž dokáží ve většině disciplín i porazit. Je to pěkně vidět na testu celoročních pneumatik Autobild z roku 2019 v rozměru 225/45 R17, kde z disciplín na sněhu celoroční pneumatika neporazila zimní pouze v brzdné dráze – GY Vector 4 Seasons Gen-2 zastavila o 30 cm za ní.

K tomu je potřeba připočíst ještě jeden faktor, a to jaké počasí vlastně dominuje posledním zimám – dny, kdy jsem využil potenciál zimních pneumatik bych napočítal na prstech jedné ruky, a to jsem byl několikrát i na horách. Jak už jsem zmínil výše, letní pneumatiky až na dny se sněhovými podmínkami jsou ve všech ohledech lepší –

 

Závěr – pro koho jsou určené?

I to ale neplatí univerzálně – pneumatiky jsou totiž vždy o kompromisech, jinak byste je museli měnit před každou jízdou podle povětrnostních podmínek. Dle mého názoru se moderní prémiové celoroční pneumatiky vyrovnají přinejmenším těm nadprůměrným zimním i letním, a to i výdrží. Nejsou ale příliš vhodné na letní sportovní jízdu, kde samozřejmě kvalit třeba Michelin Pilot Sport 4 dosahovat nebudou. Taktéž je potřeba zvážit, zda se vám celoroční pneumatiky vyplatí – jiné, než ty, které se umisťují na předních pozicích v testech, bych úplně nedoporučoval a v některých rozměrech dokáží být i docela drahé, je také potřeba počítat s tím, že jakmile budou mít před zimou méně než 4 mm, je potřeba je vyměnit. Je tak možné, že se vám více vyplatí dvě sady pneumatik. To už je pak ale otázka komfortu – s celoročními pneumatikami se dokážete vyhnout každoročním tlačenicím v pneuservisech a něco ušetříte i na přezouvání.

 

Jiří Chomát

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..