IAA Frankfurt 2019: první část v duchu elektrifikace

IAA Frankfurt 2019: první část v duchu elektrifikace

Jak už je v naší redakci zvykem, i letos jsme se vydali z Prahy na podzimní autosalon. Letos to bude právě Frankfurtský autosalon, který se pravidelně střídá v rámci roční pauzy s autosalonem v Paříži. Zda-li je lepší ten či onen autosalon je pro nás těžké říci. Na ten německý je to ale pouze cca 5 hodin cesty  na rozdíl od Paříže, kam jsme posledně jeli poměrně dlouho i vzhledem ke kolonám, jež jsme si v průběhu cesty museli vystát. Je brzo ráno, přesně 4 hodiny a naše redakce vyráží směr Frankfurt tak, abychom stihnuli všechny zajímavé tiskové konference. Celkem náš redakční tým čítá pro tuto akci 4 osoby s tím, že hned ráno si v autě rozdělujeme jednotlivé značky, abychom se nemuseli zdržovat a mohli se rovnou vrhnout na novinky pro závěr letošního roku či novinky pro rok 2020. Naše diskuze na téma budoucí automobilové dopravy a vše spojené s auty (a připomínám, že jsou 4 hodiny ráno) je velmi hlasitá, jelikož ne každý z nás, kteří jsou na palubě vozidla, má stejný názor na to, co nás, dle předních odborníků na automobilový průmysl čeká. Pokud se podíváme na to, co jednotlivé automobilky představuji ve Frankfurtu, můžeme rovnou říci, že tento se tento autosalon zaměří hlavně na hybridní a elektrický pohon. To, zda je tato myšlenka, či dnes už skutečnost, správná, nemůžeme a ani nebudeme hodnotit. Na toto téma se již napsalo a napíše spoustu dalších článků, ale fakt, že právě letošní ročník výstavy je právě v duchu alternativních pohonů, naznačuje brzkou cestu všech současných automobilek. Naše cesta tedy velmi příjemně utíká, oceňujeme již opravenou dálnici a plynulost provozu, která se však s blížícím se městem a ranní špičkou zhoršuje. Posledních cca 15 km na výstaviště stojíme v koloně a pouze pomalu se přibližujeme k vytouženému cíli, frankfurtskému IAA 2019. Je 9 hodin a my se pomalu smiřujeme s tím, že nestihneme první tiskovky a znovu společně probíráme, které značky si kdo vybral. Vybíráme si tak, aby každá měl nějakou prémiovku a automobilku, o které bychom dříve říkali, že se nejedná o konkurenci evropských značek. V dnešní době jde o automobilky, které však hrají ve svých segmentech kolikrát i roli lídra. Konečně jsem zde a mohu předeslat, že jsem si po dohodě s kolegy vybral značky Škoda, Mercedes, Honda a Seat. Co mě u těchto automobilek čeká a co jsem zde opravdu viděl a našel napíši odděleně v odstavcích věnovaných právě těmto značkám. Těšíte se? pak se pohodlně usaďte…

 

Škoda: začátek nové éry, hádejte jaké…

Automobilka Škoda již dříve avizovala, že se můžeme těšit na nejlevnější elektrické vozidlo na českém trhu. Jelikož nejsem 100% zastáncem elektrických vozidel a vzhledem k jejich dosavadním cenám a dojezdu se těším na skutečnost, že cena modelu Citigo iV konečně umožní větší rozšíření. O pohon Citigo iV se stará elektromotor o výkonu 61 kW a točivém momentu 212 N.m, který čerpá svoji energii z akumulátoru umístěného v podlaze o kapacitě 36,8 kWh. Na baterie se vztahuje osmiletá záruka (respektive 160.000 km), přičemž firma garantuje, že do této doby bude zachováno minimálně 70 % jejich původní kapacity. Dovolil bych si položit vám našim čtenářům otázku, jaká je reálná cena elektrického vozidla a jaká je cena, kterou jste ochotni za podobné vozidlo zaplatit? Škodovka nás nezklamala a oznámila pro český trh ceníkových 429 900 Kč. Jedná se tedy opravdu o nejlevnější elektrické vozidlo na našem trhu s tím, že automobilka nabídla pro první majitele, které si vozidlo zakoupí, speciální bonus, a to v podobě ročního nabíjení zcela zdarma. Další pro nás zajímavou nabídku tvoří na stánku kromě tradičních modelů také inovovaná Škoda Superb, a to v několika různých provedení. Mě zaujal konkrétně model Superb plug-in hybrid – první sériový plug-in hybrid značky Škoda je poháněn kombinací spalovacího motoru 1.4 TSI a elektromotoru o systémovém výkonu 160 kW. Čistě na elektřinu vůz ujede až 56 kilometrů, podle měřicího cyklu WLTP. Jak toto vozidlo bude fungovat v reálném provozu a kolik bude skutečný dojezd na elektriku se s vámi podělíme v rámci našeho snad už brzkého redakčního testu. Na stánku mě dále zaujal model Kamiq, o kterém nedávno britský tisk zmínil, že se jedná možná o nejlepší vozidlo v daném segmentu a vystavený červený model Kamiq ve verzi Monte Carlo byl opravdu designově velmi povedený. V ústraní velké expozice jednotlivých značek koncernu VW (musím říci, že koncern VW, již s novým logem, měl dle mého názoru nejlepší a největší expozici na letošním autosalonu) stály modely Fabie, Octavie, Scala, Kodiag, Karog a jak již jsem napsal, modernizovaný Superb, který se mi obzvláště ve verzi Scout opravdu líbil. Pokud se na na něj navíc podíváme zezadu, můžeme mít pocit, že nevidíme model Superb, ale nejmenovaný vůz příbuzné prémiové značky za zcela jiné peníze. Stánek Škodovky byl pro mě opět příjemným potěšením s tím, že i u mladoboleslavský si můžete vybrat a ne být zcela závislý na alternativních pohonech…

 

Seat a Cupra: španělské dědictví pro elektrizující budoucnost

Jelikož Seat patří do koncernu VW, i tato značka nám o kousek dále zpříjemňovala autosalon a prezentovala několik novinek. Když trochu odbočím, mohu zmínit největší lákadlo výstavní části ze Španělska, koncept Cupra Tavascan. Relativně nedávno odštěpením od mateřského Seatu vzniklá sportovní automobilka uvádí, že se jedná o moderní crossover – jeho dvojice elektromotorů (každý na jedné nápravě) to dotáhne až na 225 kW, což by mělo přinést zrychlení na stovku za 6,5 s. A díky kapacitě 77 kWh lithium-iontových akumulátorů bychom podle WLTP mohli ujet až 450 km. Druhou reálnou novinkou prezentovanou na místním stánkue je Seat Tarraco PHEV. Jak uvádí automobilka, Plug-in hybridní verze Tarraca kombinuje zážehovou čtrnáctistovku s výkonem 110 kW, elektromotor přidává dalších 85 kW, normovaný výkon se pak zastavil na hodnotě 180 kW. Tarraco PHEV je tak nejsilnějším zástupcem modelové řady, zároveň jde o první hybrid španělské automobilky. Díky baterkám s kapacitou 13 kWh by měl zvládnout až padesát čistě elektrických kilometrů, na stovku se pak dostane za 7,4 s, maximálně se rozjede na 217 km/h. Mně se však daleko více líbil vystavený model Tarraco FR v povedení v šedívé barvě a Atteca Special Edition. Stánek a expozice značky Seat byla co do počtu vystavených vozidel, v rámci koncernu VW, nejmenší, to ale zároveň neznamená nejméně zábavná, ba naopak…

 

Honda: tradice i elektrizující budoucnost

Na stánek značky Honda jsem se těšil, jelikož nám v redakci již několikrát proběhla aktuální verze modelu Honda Civic Type, a to i v supersportovní variantě Type-R, a právě tento model zde byl vystaven ve slušivé šedivé metalíze, hned vedle současného monopostu formule 1 stáje Red Bull. Je zajímavé, jak v rukou stáje Red Bull a motoru Honda monopost začíná fungovat. Klasickou expozici pak doplnily ostatní současné modely automobilky. Já jsem se však těšil, stejně jako spousta dalších novinářů, na odhalení skutečnou a reálnou verzi novinky Honda E. Tento model se nakonec liší od konceptu, který Honda přivezla do Frankfurtu před 2 lety – možná si pamatujete na koncept Urban EV. Nejedná se o velké vozidlo, a to do velikosti či vnitřního prostoru. Přesto pokud se na toto auto podíváte zblízka, máte šanci si do něj sednout, bude se vám líbit a budete ho chtít řídit. Jedná se čistě o městské vozítko. Automobilka u něj slibuje dojezd 200 kilometrů, což není mnoho, ale reálně, pokud se jedná o vozidlo do města, potřebujete denně najet více km? Jak dále píše Honda, auto má zadní náhon a slibuje sportovní jízdní vlastnosti, což mě opravdu mírně rozesmálo, když je určeno primárně do města a má akční rádius jen 200 km. Kolik tedy reálně tato Honda ujede a kolik vlastně bude stát v ČR, to je alfou a omegou úspěchu tohoto prozatím velmi líbivého modelu.

 

Mercedes: jediný vlastní pavilon

Jak už je zvykem, automobilka Mercedes má k dispozici v podstatě celý pavilon a expozice této značky je vždy ve Frankfurtu jedna z nejlepších a největších. Dle mého názoru se však letos, stejně jako ostatní automobilky, věnuje hlavně hybridnímu a elektrickému pohonu. Před vchodem do budovy můžete vidět několik zajímavých modelů a musím říci, že Mercedes S verze Maybach je opravdu zajímavé vozidlo. Na co se můžeme těšit, co jsem viděl a zažil? Těšil jsem se na nový Mercedes GLB. Automobilka předem informovala, že se jedná o auto „Inteligentní jako smartphone a praktické jako multitool.“ Výsledem se mi líbil a i když je postavené na platformě MFA (stejně jako třída A), oproti áčkovému hatchbacku se však rozvor protáhl o 100 mm a celková délka vozu činí 4.630 mm. K dostání je i jako sedmimístné a co se týče prostoru, na předních sedadlech je ho dostatek, ve zbytku pak vzhledem k velikosti a rozvoru dostačující. Ve třetí řadě budou sedadla sloužit pouze pro přepravu menších dětí. Jak je zvykem automobilky, i u tohoto modelu se dočkáme verze AMG, konkrétně s označením AMG GLB 35 a výkonem 305 koní. Mercedes nám ukázal kompletní modelovou řadu osobních vozidel včetně všech modelů SUV. K vidění byl například Mercedes GLE 350 de – opět se jedná o plug-in hybridní verzi úspěšného SUV s tím, že automobilka uvádí elektrický dojezd dle WLTP cca 100 km, tento model v rámci městského provozu pak může jezdit výhradně na elektrickou energii. U tohohle tvrzení se musím vždy zasmát, je tento model SUV určen do města? Na stánku se mi líbily vystavená pohonná ústrojí právě v kombinaci spalovací motor a elektromotor. Pro laiky je fajn vidět, jak vše toto společně funguje a jak je to pod kapotou uložené. Zpět k expozici, automobilka představila také Mercedes-Benz Vision EQS. Jedná se o luxusní elektromobil ve sportovním duchu. Jak už je dnes zvykem, jde o koncept. Až brzká budoucnost nám ukáže, zda půjde o koncept či realitu. Každopádně tento model bude cílit na bohatší klientelu. Jak sama automobilka uvádí, parametry jsou impozantní. Celkový výkon automobilka zmiňuje na 350 kW a točivý moment asi 760 N.m. Lithium-iontové baterie s kapacitou 100 kWh jsou umístěny v podlaze mezi oběma nápravami. Elektromotory se pak nacházejí vpředu a vzadu, každý tedy pohání jednu nápravu. Vůz může zrychlit z klidu na stovku během méně než 4,5 s a maximální rychlost kolem dvouset rozhodně není konečná. Zajímavý údaj je i ten o dojezdu a nabíjení. Dle současného standardu WLTP ujede EQS na jedno nabití až 700 km, rychlonabíjení na 80 % kapacity trvá jen dvacet minut, i když pouze za předpokladu, že máme k dispozici nabíjecí zařízení o výkonu 350 kW. Čistě elektrické vozidlo EQC 400 (mimochodem tento kousek jezdil po autosalonu jako shuttle bus a bylo příjemné se v něm nechat svézt) bylo k vidění v perleťové bílé barvě, jeho normovaný dojezd činí 450 km. Vozidlo má dvojici elektromotorů o kombinovaném výkonu 300 kW (408 koní), které modelu zajišťují pohon všech kol, schopnost zrychlit z nuly na 100 km/h za 5,1 vteřiny a rovněž táhnout přívěs o hmotnosti až 1800 kg. Maximální rychlost je elektronicky omezená na 180 km/h. Mercedes je jedním z lídrů autonomního řízení a koncept „Urban Automated Driving“ ve spolupráci s firmou Bosch byl představen již na modelu S. Takové auto je opatřeno senzory, radary a vším možným, co bude do budoucna potřebné k autonomnímu řízení. Nevím, zda mám říci hurá a zda se na toto těším, ale beru to jako fakt a skutečnost…

 

Závěr: jak chutná budoucnost, obrázek si musí udělat každý sám…

Letošní ročník automobilového veletrhu IAA 2019 se nese ve znamení hybridních a elektrických pohonů. Bohužel je nových, lákavých vozidel s klasickým (benzínovým a naftovým) motorem vidět čím dál méně. Svět se ubírá cestou alternativních pohonů. Každá automobilka na tento trend musí reagovat, pokud nechce zůstat osamocená a pokud chce splnit čím dál tím přísnější limity emisí. Já sám uznávám, že je potřeba dělat více pro budoucnost a pro udržitelný poměr CO2 i NOx. stejně jako ostatní kolegové jsem fanda automobilů a vůně benzínu mě stále láká a naplňuje. Respektuji rozhodnutí jednotlivých automobilek a je opravdu zajímavé, kam se dnes jak technologie vozidel, tak i představené novinky za posledních 10 let posunuly. Přesto si myslím, že je tlak na automobilový průmysl, potažmo na koncového klienta, který si bude muset vybrat vozidlo, je mu třeba úplně nemusí vyhovovat, je spíše nepřiměřený a i dlouhodobě neudržitelný. Frankfurt dále ukazuje trend, kdy automobilky hodně šetří a neúčast několika velkých automobilek je důkazem, že budoucnost bude velká výzva. Dalším důkazem je i to, že výjimečná chuť Frankfurtu (každý autosalon má tu svou), tedy megalománství a vlastní samostatné pavilony pro jednotlivé velké automobilky, je pryč. Jak to vše dopadne a co nás čeká, to se dozvíme velmi brzo a náš tým redaktorů bude opět u toho. Další reportáže budou následovat…

 

Pavel Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..