Yamaha NMAX 125: má městská jednostopa na výbornou

Yamaha NMAX 125: má městská jednostopa na výbornou

A máme tu mou první motorku… Pro někoho jen skútr. Já vám rovnou říkám, že jsem si to náramně užil. Poprvé jsem usedl za řídítka skútru, který mi byl k dispozici dále než jen “za roh”. Těšil jsem se na NMAX, protože jde pro mě zpestření života klasického petrolheada. To znamená, že test bude úplně odlišný. Hlavní problém pro mě jsou dvě kola, ale říkal jsem si, ze bych ve své kariéře redaktora měl alespoň jednu motorku otestovat. Přenesme se ale v čase a podívejme se, jak mě motorka zaujala a co mi udělalo největší radost.

 

První dojem: aneb jak si mě skútr získal

Začal bych barvou, ta u mne první dojem podtrhne, nebo podrazí. Je pro mě prostě důležitá. Kombinace na mnou testovaném stroji – matně šedé a černé jednoduše funguje. Při pohledu na vozítko si ani neřeknete, že je NMAX malou motorkou s objemem pouhých 125 ccm. Tato Yamaha zkrátka působí jako dospělý skútr na delší výlety. Přední černé sklíčko dodává sportovní vzhled a vy mu tak budete přisuzovat větší objem než právě „stopětadvacet“. Jsme v době, kdy čím dál víc lidí začíná jezdit na skútrech. I já se přestávám bát. Osobně kdykoliv vidím motorku, uhýbám, aby mohla projet středem anebo bezpečně předjet. Mám takový dojem, že lidé na českých silnicích, hlavně tedy v Praze, se postupně sžívají s motorkáři. Logicky tedy přichází otázka, zda není lepší si koupit do Prahy jednostopé vozítko. Odpovědět si musí každý sám. Já o tom začínám vážně uvažovat. Podívejme se, jak jsem týden za řidítky skútru prožil já a zda-li je toto uvažování u motoristického nadšence, jako jsem já, vůbec reálné.

 

Jízda: jaká je má osobní zkušenost?

Větší část z najetých kilometrů jsem věnoval kratším výjezdům například na nákup nebo sraz s kamarády. Právě pro ně je NMAX ideálně navržený. Nádrž oproti autu působí bezedným dojmem, parkuju kdekoliv potřebuji a navíc mnohem rychleji, než jsem zvyklý. Mám tedy vždy trochu času pokochat se podařeným designem. Abych si mohl udělat ucelenou představu o tom, jak takový skútr funguje na „delší“ cestě, rozhodl jsem si užít ustupující slunečné počasí a vyrazil na výlet. Cíl výletu – Slapy. V pátek dopoledne beru helmu, bundu, rukavice a hurá na cestu. Měkčí sedačka, která vás podrží na místě a dobře nastavený posed umocňují můj dojem. NMAX je opravdu příjemný i pro delší výlety. Cesta na přehradu se ke konci krásně vlní a probíhá tak nejen hladce, ale taky možná až překvapivě „dynamicky“. I tak jsem jel převážnou část cesty předpisově a užíval si ohleduplné chování řidičů „plechovek“. Po příjezdu na mou oblíbenou pláž jsem zaparkoval doslova na dohled a především – hned. Tohle je další nesporná výhoda motorek, stejně jako proplétání se stále hustším provozem. Zajímavé řešení předvádí Yamaha u ochrany zámku. Když zamknete řídítka v k tomu určené poloze, zavře se i zámek a později ho musíte pomoci jiné části klíčku otevřít. Až poté můžete vložit klíček klasický a startovat. Napřed mne to překvapilo, ale po pár dnech se z postupu stala bezproblémová rutina, která může zdržet spíše jen zájemce o cizí skútr. Rád bych trochu rozebral chování v té krásně „vlnité“ části cesty na Slapy. V zatáčkách jsem si musel chvíli zvykat, protože běžně jezdím autem. Volba stopy, způsob brždění a vlastně všechno s jízdou spojené je tak pro mě jiné, nové no přiznám, ze začátku jsem se trochu bál. Každý v sobě máme nějakou rovnováhu a věřte, že „autíčkář“ jí moc nemá. Když jsem motorku poprvé jen trochu naklonil do zatáčky, zažíval jsem ne zrovna příjemné pocity. Ale s jistotou, jakou tenhle stroj nabízí, mi každá další zatáčka připadala snažší a po pár kilometrech mě samotného překvapilo, jak si cestu vlastně užívám. Autem bych tu jel rychleji, ale někdy není rychlost důležitá. Dostalo se mi mnoho nových vjemů. Chladivý vánek, vůně posečené zahrady uprostřed vesnice a mnoho dalších příjemných vzruchů, které normálně, díky klimatizaci a tím i jisté izolaci od okolí nemám šanci zaznamenat. Příjemná změna. Upřímně byla dalším milým překvapením spotřeba, kterou bych popsal jedním slovem – “téměř nulová”. Tím, že běžně jezdím pouze s auty, se mi při závěrečném tankování skútru zdálo, jako kdybych s ním jednou zajel do obchodu. Bylo zábavné zažít opět něco neznámého a skútr se mi časem dostal pod kůži. Jak už bylo možné zaznamenat, nejsem žádný velký jezdec. Musel jsem se vše naučit. Dal jsem tomu nějaký čas na méně frekventovaných silnicích a nakonec to dopadlo. Naučil jsem se s NMAXem jezdit. Co mě zaujalo? Jak to vše bylo jednoduché. Naposledy, když jsem jel na jiné motorce, taková pohádka to nebyla. Tím u mě Yamaha NMAX dále stoupla na pomyslném žebříčku.

 

Ten můj slavný příběh…

Jsem motoristický redaktor a vždy jsem se věnoval jen autům. Dvě kola jsou málo a nebyl jsem připraven na motorku. Po delší době v novinařině jsem si řekl, že bych si tu svou činnost mohl nějak zpestřit. Z toho důvodu vznikla myšlenka a následkem byl NMAX. Skončilo to tedy tak, že jsem sedl na něco, co má jen dvě kola. Chtěl jsem si ověřit, že se na skútru řidič auta naučí opravdu za chvíli. Ano, je to možné, za první a druhý den jsem se naučil na NMAXu rozumně jezdit a mohl jsem jet kamkoliv. Dříve bych si na to netroufl, protože si myslím, že to v rámci bezpečnosti není úplně správně. Výlet se vydařil nad očekávání, myslel jsem si, že to nezvládnu a bude nějaký problém, ale rychle jsem získal jistotu. Pak se objevil nápad na ještě jeden „výlet“. Chtěl jsem si projet Prahu s kolonami a zjistit, kolik času můžu ušetřit. Projel jsem stejnou cestu autem i na skútru. Na trase, kterou jsem zvládl autem za 45 minut, jsem na skútru ušetřil drahocených 15 minut. To je výrazná úspora a s větší praxí bych dokázal ušetřený čas ještě navýšit. Ostatní řidiči aut vzorně uhýbali a byli ohleduplní. A k tomu ta úspora benzínu, to v tomhle případě nemá smysl srovnávat. Tak moc byla Yamaha NMAX šetrná k pěněžence…

 

Závěr: cestou necestou

A je to tady, po tomhle týdnu začínám vážně zvažovat pořízení skútru. A zvolil bych si Yamahu NMAX. Opravdu mi v mnoha ohledech sedí – od designu přes jízdní projev po úsporu času a nákladů na provoz. Cestu jak na Slapy, tak městem jsem si užil. Nezdržovali mne kolony a ani jsem nemusel přemýšlet nad tím, za kolik jedu. Z podstaty věci jsou zde i nevýhody. Například pití, hudba a pohodlí. To na skútru nedostanu. I díky tomu se mi upevnilo přesvědčení – skútrem do města a autem na výlety nebo pracovní schůzky. Všem čtenářům, kteří přemýšlí nad pořízením Yamahy NMAX, ho vřele doporučím. Zajděte na testovací jízdu a přesvědčte se sami.

 

Lukáš Jeřábek

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..