GP Sosnová 8 hr´s 2019: podzimních 20.000 Kč

GP Sosnová 8 hr´s 2019: podzimních 20.000 Kč

Půl roku uteklo jako voda a máme tady opět blížící se podzim. Období ubývajícího slunce, klesajících teplot a častých přeháněk. To nezní příliš pozitivně. My se ale i tak máme v tomto sychravém počasí na co těšit. Na řadě je druhý a finální závod tohoto roku GP 8Hr´s Sosnová. Jen pro připomenutí a možná uvedení do děje – jedná se o hobby závod amatérských posádek s vozy s pořizovací hodnotou do 20 000,- Kč. Vím, nezní to nikterak dramaticky, ale věřte, není zde nouze o souboje kolo na kolo a občas i dveře na dveře. Rád vám zprostředkuji atmosféru této akce na následujících řádcích. Tentokrát z pozice ředitele závodu, kterou v rámci jarního klání zastával náš šéfredaktor, Honza, zatímco já jsem se převážnou část dne pohyboval na trati jako závodník. Takže jaké bylo konkrétně toto klání?

 

VŠECHNO ZAČÍNÁ DÁVNO PŘED ZÁVODEM

Po úspěšném jarním podniku jsme si s týmem dali standardních 14 na vyklidnění. Když jsme se sešli na „základně“, došlo k pár zásadním rozhodnutím. Podzimní závod bude pořadatelsky náročnější. Zavedeme nová pravidla, přidáme vlajky a penalizace. Nyní je už je třeba větší počet posádek (cca 20 – 25) lépe organizovat. Došlo také k vyloučení „neposlušného týmu“ z jara – samozřejmě ne navždy, jen z podzimního závodu. Věříme, že se i tímto krokem posuneme k lepšímu průběhu, méně kolizím a hlavně k plynulosti celé akce. Následuje samozřejmě rozsáhlá komunikace s okruhem, kvůli termínu, pak domluvit hasiče, sanitku, časomíru a v neposlední řadě – závodní posádky. Ještě, že už jsme v době elektronické a můžeme vyřešit aktualizace pravidel, podpisy přihlášek a předpisů v podstatě obratem a online. To všechno se řeší přibližně 3 měsíce před závodem. Teď už se přesouváme konečně na závodní trať.

Náš realizační tým dorazí na místo, okruh Sosnová u České Lípy, již ve čtvrtek, den před samotným závodem. Tentokrát jsme si připravili změnu trati, která vychází z konfigurace SS Bohemia Rally, které jsme letos jako redakce v rámci EKO Rally byli součástí. Znamená to tedy dostatečně a přehledně vymezit trasu okruhu, vše několikrát projet a zkontrolovat. Začínáme okolo čtvrté odpoledne a přibližně v devět večer máme hotovo, včetně přípravy zázemí a depa. Konečně si můžeme užít večerní atmosféru u grilu s posádkami, které dorazily již dnes, aby byly na zítra připraveny.

 

RANNÍ SHON A PŘÍPRAVA PŘED STARTEM

Ihned po probuzení a nutné ranní kávě začíná organizace najíždějících posádek a velmi důležitá ranní rozprava před startem, kde opět projdeme nová pravidla, chování na trati a rovnáme auta na rošt. Tentokrát máme na startu 18 posádek, z toho 5 nových. Pole se navíc skládá z pestré nabídky od Škody Felicia 1.6 Combi, přes několik Peugeotů 206 GTI, Alfu Romeo 145 Quadri Foglio, Renaultu Clio 1.6 16V, až po Audi A4 2.8V6 Quattro. Tohle složení znamená jediné – díky pestrému zastoupení to nebude nuda. Každé auto má své silné a slabé stránky, které se na technické trati, jakou Sosnová je, rychle projeví.

 

8:00 START A PRŮBĚH ZÁVODU

Startujeme na čas, tentokrát mávnutím praporu, semafory nám odmítly službu. Procedura se podařila na poprvé a je na první pohled zřejmá jistá vyspělost startujících. Závod, jakým je tento, se v první zatáčce dá jedině prohrát. Pár lehčích soubojů ihned po startu a všichni se řadí do druhé zatáčky, kterou jsme postavili jako „vracák“ s velmi pozdním apexem. Trať byla tentokrát technicky náročná. Souboje na trati zde nejsou výjimkou a je úžasné sledovat stoupající výkonnost všech zúčastněných. Bohužel i tak došlo k několika přerušením závodu a následným odtahům zpět do depa. Vracečka před koncem šotolinové části trati je poměrně zrádná, a to díky potůčkům vody stále protékajících jejím středem – pro pár posádek byl tenhle prvek až příliš. Výsledkem byly výlety mimo trať a následná přerušení. Kromě ztráty pozice se nic špatného nestalo a posádky mohly dál pokračovat. Prvním odpadlíkem byl díky technickým problémům s poloosou vůz VW Golf IV VR5, který před tím okamžitě vyrazil do čela závodu a držel vysoké tempo. Bohužel tento agresivní jízdní styl je při vytrvalostním závodě extrémně náročný pro techniku a ta během cca 15 kol definitivně vypověděla službu. Snad se příště bude dařit líp…

 

 DRUHÁ POLOVINA ZÁVODU A ZMĚNA SMĚRU

Tradičně po čtyřech hodinách otáčíme směr závodu svoláním všech posádek do bez servisní zóny depa a jejich okamžitým vypuštěním v protisměru oproti rannímu startu. Tím se zaprvé zhustí pole a za druhé začíná závod nanovo. V opačném směru je potřeba volit odlišnou stopu, nájezdové rychlosti i brzdné body jsou absolutně odlišné, a tak by se dalo s nadsázkou říct, že se jedná o dva závody v jediném dnu. Ihned po opětovném vypuštění na trať pokračují souboje kolo na kolo a je zřejmé, že se všichni jezdci rychle aklimatizovali na nové podmínky. Dále pokračuje velmi těsný závod na předních pozicích. V kategorii standardních vozů jsou stupně vítězů i po 125 odjetých kolech seřazeny těsně za sebou. Všichni tři mají odkroužený stejný počet okruhů, a to včetně absolvovaných tankování a po nutných výměnách pneumatik, případně servisů. Speciály jsou na tom velmi podobně, i když je zřejmý náskok o 2 kola na vedoucí pozici u týmu KRF Racing, jedoucím na Opelu Astra G, 1.8i. Kluci májí auto pěkně připravené, spolehlivé. Jedou rychle a čistě. Na druhé a třetí pozici jsou souboje tak jako u „sériovek“ ve stejném kole, jen s rozdílným časem průjezdu. Vyrovnanost pole pro mě byla tentokrát největším překvapením. Zbytek závodu probíhal podle předchozího scénáře, posádky na špici si kontrolovaly své umístění, a startovní pole dále bojuje v přímých soubojích na trati. Vše probíhalo ve velmi přátelské atmosféře, i když je rivalita je přímo hmatatelná. Už se chystám mávat konec „maratonu“, když vidím, bohužel, vyjíždět hasiče i sanitku na trať. Ukončuji tedy závod a běžím na místo. U výjezdu ze šotolinové části leží jedna 206 na zádech. Již zběžný pohled dává tušit, že auto je takříkajíc po smrti. Pilot je naštěstí v pořádku a z vozu vystoupil sám, nezraněn. A o to jde především. Tuto nehodu si způsobil sám, řidičskou chybou a zároveň došlo k propadu z druhé průběžné pozice na čtvrtou. Bramborová medaile je tou nejméně populární, vzhledem k okolnostem, ale věřím, že byla přesto zadosti učiněním. Posádka tohoto Peugeotu 206 zároveň získala pohár za nejrychlejší kolo závodu. Domů tedy s prázdnou nejeli.

 

ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ, PODĚKOVÁNÍ A POZVÁNKA NA JARO

Upřímně řečeno mám z podzimního závodu opravdu dobrý pocit. I přes smutné finále s nehodou Peugeotu se jednalo o evidentní posun k lepšímu, ať už úrovní a chováním jezdců na trati, tak organizací realizačního týmu. Nové posádky se rychle aklimatizovali a zapadli do naší party. Penalizace ani modrou vlajku jsme nepotřebovali, vše probíhalo v tolerované míře. Rád bych tedy na závěr poděkoval všem zúčastněným závodním týmům a jejich rodinám, traťovým komisařům a samozřejmě realizačnímu týmu. Bez této party lidí bychom nemohli takovou akci opakovaně připravovat. Přidám ještě pozvánku na GP 8Hr´S Jaro 2020, termín a místo konání je zatím v řešení, ale o všem podstatném budeme včas informovat.

 

 

Petr Jakušev

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..