Hyundai bilancuje svůj lunární rok a představuje ambice na rok vepře

Hyundai bilancuje svůj lunární rok a představuje ambice na rok vepře

Je zcela normální, že automobilky a jejich tuzemské zastoupení zvou na začátku každého roku novináře k bilančním tiskovým konferencím. A pokud nezvou, alespoň se o svou roční bilanci rádi podělí. Každý totiž vždycky najde nějaké to plusové procentíčko, o které se v určité oblasti meziročně zlepšil. Zcela upřímně možná i proto nevěnujeme těmto číslům na začátku roku příliš velkou pozornost. I přesto je ale příjemné sledovat jednotlivé ukazatele, které umí překvapit. Zajímavostí, teda alespoň pro mě, bylo v loňském roce třeba neutuchající tempo růstu „lowcostové“ značky Dacia. Teď jsem ale trochu odbočil. Je totiž už půlka února a určitě byste neočekávali, že v roce, který je alespoň u nás už dávno pěkně rozjetý, budeme zase jednou vzpomínat s čísly na rok předcházející. Dejme si to ale do souvislostí. 5. února 2019 je totiž pro některé z nás velmi zásadní datum. Právě k tomuto dni se váže začátek lunárního roku prasete, určitě jste už slyšeli, že má jít o rok štěstí. Ani rok psa (ten loňský) ale údajně nebyl k zahození. A své o tom samozřejmě ví i české zastoupení jihokorejské značky Hyundai. A už jsme doma, že? Tak se pojďme poohlédnout za tím, v čem se dařilo skoro doma…

 

Rok psa (2018) a úspěchy značky: silná trojka nebo dvojka?

Nemohu začít jinak, než tou omáčkou. Pro každou automobilku je totiž beze sporu důležité, kolik ve finále prodala aut a jak se jí dařilo v porovnání s konkurencí. Na úvod je potřeba zmínit, že český trh s novými automobily navzdory veleúspěšnému konci léta, kdy bylo potřeba doregistrovat většinu aut nesplňující emisní normu EURO 6C, spadl o zhruba 4%. Dle slov Vladimíra Vošického, výkonného ředitele Hyundai Motor Czech, ale ten reálný trh spadl spíše o 40%, a to vzhledem k reexportům a samoregistracím spojeným právě s novými emisními normami a složitým homologačním procesům. Obrázek o realitě si můžete udělat sami. Každopádně čísla Svazu Dovozců Automobilů, který oficiální statistiku vydává, hovoří jasně. Hyundai meziročně loni chybělo necelých 1000 prodaných kusů, což znamenalo pokles lehce přes 4 %. To je zároveň jedno z nejnižších čísel mezi automobilkami, tudíž jej lze chápat jako úspěch. Značku to tak řadí na třetí místo v pomyslném poháru konstruktérů. P. ředitel značku ale považuje za silnou dvojku, a to právě vzhledem k výše zmíněným informacím a přikládá třeba i fakt, že oficiální dvojka měla pokles o necelých 6 % vyšší. Hyundai si zároveň na českém trhu drží vcelku stabilní podíl, a to 7,8 %. Celkových 20.476 kusů dodaných českým zákazníkům je navíc opravdu ohromné a úctyhodné číslo.

 

Dařilo se i na poli nejrůznějších ocenění

Hyundai uzavřel úspěšný rok 2018, v němž představil sedm nových modelů a verzí a obdržel více než padesát významných ocenění v celé Evropě. Švýcarské sdružení pro dopravu a životní prostředí (VCS Verkehrs-Club der Schweiz) udělilo značce Hyundai „Ocenění za inovace 2019“ v rámci každoročního slavnostního vyhlášení nejekologičtějších vozidel. Ve Velké Británii zakončila značka Hyundai letošní rok dvěma oceněními za inovace. V každoroční soutěži GreenFleet Awards získala titul „Výrobce elektromobilů roku“, v soutěži Next Green Car Awards zazářila jako „Výrobce roku“. Nový model KONA Electric obdržel mimořádné mezinárodní uznání za svůj inovativní charakter. Devět médií a institucí v celé Evropě udělilo prvnímu zcela elektrickému kompaktnímu SUV na světě svá prestižní ocenění. KONA Electric byl v únoru, ještě před svým oficiálním uvedením na trh v roce 2018, jmenován „převratným vozem“ odbornou porotou každoroční britské soutěže Fleet World Honours, která objevuje excelentní produkty a služby pro vozové parky. V soutěži Auto Express New Car Awards 2018 získal Hyundai v červenci několik ocenění, včetně titulu „Cenově dostupný elektromobil roku“. V rámci soutěže „Švýcarský vůz roku 2019“ udělila porota švýcarských odborníků na ekologii, energetiku, dopravu a inovace ocenění opět pro Konu Electric. Dalším vítězným kandidátem v portfoliu značky Hyundai je modelová řada IONIQ. První vůz na světě, nabízený se třemi elektrifikovanými pohony, pokračoval v roce 2018 ve vítězném tažení ziskem deseti ocenění v celé Evropě. Další uznání přišlo v únoru z Německa. IONIQ Electric obsadil první místo mezi 105 vozidly, testovanými v rámci soutěže ADAC EcoTest 2017.

Model i30 N získal tři různá ocenění ve Velké Británii. V soutěži „Britský vůz roku 2018“ obsadil model i30 N nejvyšší příčku v kategorii „Nejlepší ostrý hatchback“. Porotci ocenili odvážný vstup do segmentu, jakož i styl a specifikaci nového modelu, včetně jeho zaměření na radost z jízdy. Také What Car? zařadil model i30 N mezi vítěze soutěže What Car? Awards 2018 v kategorii „Ostré hatchbacky“. Model i30 N byl navíc jmenován „převratným vozem“ v každoroční soutěži časopisu Autocar na základě pozoruhodných výkonů, zapojení řidiče do řízení a konkurenceschopné ceny, a to zejména s přihlédnutím ke skutečnosti, že se jedná o první nabídku značky v tomto velmi konkurenčním segmentu. Nově představený i30 Fastback N, který oslavil světovou premiéru na letošním Pařížském autosalonu, jistě naváže na úspěchy prvního modelu N v Evropě.

 

I do roku prasete (2019) se máme na co těšit

Hyundai uvede v rámci své globální strategie pro trvalou udržitelnost do roku 2025 na trh 18 nových ekologických modelů, z toho dva nové elektrifikované modely představil v roce 2018: zcela nový model KONA Electric a NEXO s pohonem na vodík. K dnešnímu dni jsou již na trhu také sportovně laděné verze modelu i30 Fastback. Mám na mysli sportovní N, vrcholné N Performance a sportovní paket běžné i30 Fastback označovaný jako „N Line“. Čeká nás také uvedení několika „ekoligicky-šetrných vozů“. K mild-hybridu (48V systému) v modernizovaném Tucsonu přibyde i dostupnější a ještě efektivnější verze ve spojení s menším naftovým motorem 1.6 CRDI Smartstream, ta samá kombinace bude k dispozici i pro model i30. Zároveň zhruba v polovině roku přijde na trh kompletně modernizovaná čistě ekologicky orientovaná řada Ioniq, nejprve tedy Ioniq hybrid a plug-in hybrid. Poté se k nim přidá i Ioniq electric, u kterého lze očekávat větší akumulátory a s tím spojený lepší akční rádius. Navzdory tomu, pokud nás čeká nějaký ten zcela nový model, pak bude řeč „jen“ o nové i10, a to ještě až ke konci roku. I tak je ale rozhodně na co se těšit. Já osobně se těším na klasický test nového Santa Fe, neboť už odcházející generace rozhodně měla svou chuť a díky tomu měla i dost co nabídnout. Zajímá mě i i30 Fastback N, který třeba i porovnáme s klasickým (redakčním i 30 N liftback). Mimochodem i tady prý došlo k drobným úpravám, třeba v případě tlumičů a odpružení. Zajímavý bude i vliv GPF (filtru pevných částic pro benzín), který prý snížil hlukovou hladinu a ubral pár koníku. Rozhodně jsem zvědav. A co vy? Těšíte se?

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..