Hyundai Bayon 1.0 T-GDI: obyčejné auto, u něhož si každý přijde na své

Hyundai Bayon 1.0 T-GDI: obyčejné auto, u něhož si každý přijde na své

Autor: Autohled.cz - Jiří Chomát · Fotografie: Jan Novotný

Obyčejné auto je termín, který už dnes skoro vymizel. Hyundai ale svůj nový Bayon přesně tak prezentuje – obyčejné moderní auto za rozumné peníze. Ono to vlastně ale nemusí být vůbec špatně. Jak se mu to povedlo, na to se podíváme v dnešní recenzi.

 

První představení aneb trochu toho filosofování nad smyslem takového auta

Obyčejné auto je také frází, kterou skloňují klávesnicoví hrdinové téměř v každé diskuzi k novému autu a kromě přílišné přetechnizace nejčastěji tímto míří na cenu daného vozu. A minimálně z části mají pravdu – zatímco před pár lety se dala sehnat kupa aut pod 350 tisíc, dnes už se pod tuto hranici vejde prakticky jen Dacie, často i téměř bez výbavy. Co za to může? Viníka můžeme hledat v přísných emisních normách, které znevýhodňují vozy se spalovacími motory na takovou úroveň, že jej bez nějaké formy elektrifikace nesplní ani malý vůz, a tak je nutné novinky nacenit tak, aby se buď do ceny vešla emisní pokuta, nebo aby měly elektrifikované vozy jisté cenové zvýhodnění k vyrovnání mixu emisí všech prodávaných vozů automobilky. Dalšími důvody jsou požadavky na bezpečnostní prvky vozu, které základní verze bez výbavy výrazně prodražují – pro příklad funkce držení v pruhu nebo nouzového brzdění.
A teď k tomu, proč to celé píšu – s postupným zdražováním a vymizením obyčejných a jednoduchých vozů se Hyundai začal celkem výrazně lišit svou cenovou a emisní politikou – ať už jde o i30, která dostala do vínku dnes už přes emisní normy velmi těžko představitelný atmosférický motor, jenž by měl být velmi nenáročný na údržbu nebo právě dnes testovanou novinku Hyundai Bayon, u které za své peníze dostanete opravdu hodně muziky.

 

Malý velký kříženec SUV a MPV

Bayon vychází z i20 a svým zařazením navazuje na ix20, která je v ČR celkem dost postrádána. Hyundai tedy vyslyšel přání zákazníků a uvedl na trh jejího nástupce. Bayon je tak akorát velký. I přes to, že je SUV crossoverem, není přehnaně vysoký a s trochou představivosti by jej bylo možné označit za mini-MPV – minimálně vnitřního prostoru nabídne na svůj půdorys požehnaně, vždyť kufr má větší objem než o řadu výše umístěná Kona a paradoxně to není ani na úkor místa vzadu, kterého na velikost auta také není nikterak málo.

 

Překvapivě dospělé jízdní vlastnosti

Velmi mě překvapily jízdní vlastnosti – auto je na svou třídu nečekaně dospělé a kombinuje pohodlný a poddajný podvozek, který sice nenabídne sportovní vlastnosti, nicméně pro běžné ježdění ve městě i mimo něj poskytne takřka ideální komfort. Příjemný je i motor, v našem případě se jednalo o přeplňovaný tříválec s mild-hybridní technologií a automatem. Elektrifikaci ale auto maskovalo velmi dobře – často se taková auta chovají lehce nepředvídatelně, nicméně Bayon za mě nejlépe definuje fráze z českých inzercí – “stačí jen sednout a jezdit”. Vše je předvídatelné a intuitivní, digitální přístrojová deska má na danou třídu velmi jemné rozlišení a displej navíc není příliš zapuštěný, a tak působí prémiověji, než v některých konkurenčních vozech i vyšší třídy.
Základní motorizací je atmosférická dvanáctistovka s pětistupňovým manuálem a poměrně dobrou základní výbavou – klimatizace, centrální dálkové zamykání, přední elektrická okna nebo i plně nastavitelný volant a sedadlo řidiče. Pokud ale chcete LED světlomety, je nutné sáhnout po výbavě Smart. Nutno podotknout, že základní pohonná jednotka bude u řidičů dle mého velmi oblíbená – 84 koní bude na 1,1 až 1,2 tuny vážící kousek jistě stačit a její jednoduchost představuje velké lákadlo. Jistě potěší i cenovka – vůz startuje na 359 tisících Kč. Další možností je přeplňovaný litrový agregát s rovnými 100 koňmi a vrcholem je pak jeho mild-hybridní varianta se 120 koňmi a převodovkou iMT, která dovede rozpojit spojkový pedál a plachtit, tudíž šetřit palivo. Automatická dvouspojková převodovka se 7 stupni je k dostání za rozumných 40.000 Kč pro obě verze přeplňovaného tříválce.

 

Interiér: přehledný, moderní s rozumným kompromisem v kvalitě

Interiéru vévodí tabletová obrazovka, opět s pěkným rozlišením a i několika mechanickými tlačítky. Další tlačítka pro ovládání vozu pak najdeme i na volantu, který je velmi pěkně vyveden. V této třídě si nepříliš typicky můžeme připlatit i za Bose audio, které zážitek z auta posune opět o něco dále. Samozřejmostí je zrcadlení telefonu pomocí Apple CarPlay/Android Auto, které je dostupné od střední výbavy Smart. Kombinace celého interiérového mixu opět působí velmi dospěle – ať už jsou to digitální budíky, hlavní infotainmentový displej nebo povedené provedení středové konzole – nepůsobí vyloženě luxusním dojmem, na druhou stranu ale není vyrobena jen čistě užitkově, uvnitř najdeme i několik designových prvků v čele mřížkou výdechu klimatizace, vyvedenou po celé délce palubní desky až k budíkům řidiče. To pěkně navazuje na exteriér vozu a členitou přední masku chladiče, jehož výraz je někde mezi extravagantním Tucsonem a menší Konou. Z té si také Bayon odnesl pověstný trik se světly – horní řada denního svícení je úzká a pod ní najdeme velké “lampy”, oproti Koně ale umístěné vertikálně.
Ještě krátce k ceníku – základ je velmi dobře vybavený, ale o tom jsem už psal výše. Co je ale zajímavé, to je cena plně vybaveného auta – nejvyšší výbava Style začíná na 479 tisících s nejnižší možnou motorizací 1.2, v mild-hybridní variantě je k mání za 549 tisíc, za zvážení ale pak stojí také paket Premium, který doplní kromě zmiňovaných Bose reproduktorů i třeba zadní vyhřívaná sedadla, ale hlavně adaptivní tempomat (bohužel jen s automatem), aktivní držení v pruhu nebo aktivní parkovací asistent.

 

Závěr výhradně v pozitivním duchu – jak a pro koho ale?

Zatímco předchůdce Bayonu, model ix20 cílil spíše na starší klientelu (vyhrál i českou anketu Senior Car 2019), novinka má zálusk i na mladší zájemce o menší rodinný vůz. Už se sice nevyrábí v Nošovicích, ale za to nabídne moderní motory a ještě modernější technologie, na které jsme ještě před pár lety nebyli v menších vozech zvyklí. Kvůli adaptivnímu tempomatu, samočinnému parkování, mild-hybridnímu pohonu, aktivnímu držení v jízdním pruhu nebo prémiovému audiu už si nemusíte kupovat ty nejvyšší modely značky, vše dokáže nabídnout už i nejmenší SUV v nabídce automobilky. Tedy jen pokud chcete – pro puristy nebo i zástupce starší generace je tu pořád atmosférická 1.2 bez moderních vychytávek, za to ale s velmi přijatelnou cenou. Určitě jste ale pochopili, že nás Bayon zaujal i jako celek. Sice šlo v našem případě o vrcholně vybavenou verzi, ta ale dokáže uspokojit i naše nejnáročnější očekávání. A to je přesně tím, co nás překvapilo ze všeho nejvíc – jak komplexní produkt se dá v této novince najít a jak všestranně příjemným umí být společníkem.

 

Jiří Chomát
AUTOHLED.cz

Sdílet: