GP Sosnová 8hr 2019: jarní díl seriálu „do 20.000 Kč“

GP Sosnová 8hr 2019: jarní díl seriálu „do 20.000 Kč“

Rád bych Vám přiblížil amatérský vytrvalostní závod, GP Sosnová 8hr, akci, která vznikla na popud pár stejně zaměřených mladých lidí, kteří si chtěli okruhově zajezdit bez nutností investovat statisíce, nebo miliony do sezóny. Vznikla tak myšlenka zorganizovat okruhový závod pro partu kamarádů a známých. Měl to být závod vytrvalostní s možností střídání pilotů a hlavně …levný. Základním pravidlem tedy je – závodní stroj v hodnotě maximálně 20 000,- Kč. První takový závod jelo 8 posádek na podzim před třemi lety. Akce, o které Vám chci tentokrát napsat byla již 7. v pořadí a v čase se značně rozrostla. Na jarní závod dorazilo 20 posádek, ve dvou kategoriích – sériové vozy a speciály. Takovou účast jsme nečekali a jen pro představu na místě bylo i 60 závodníků, připravených porvat se o vavříny. Píše se tedy 18. března a my už se od brzkých ranních hodin nacházíme na tradičním českém autodromu Sosnová. Co nás v následujících osmi hodinách čeká, to nikdo netuší. Víme jen, že většinu času strávíme za volantem, že si to náramně užijeme a že na to dlouho nezapomeneme. Pojďte se společně se mnou ponořit do děje!

 

Příprava na závody z pohledu posádky

Naše posádka „Autoboti“ se účastnila již podruhé. Jezdíme v kategorii sériových vozů, tzn. tlumiče a pružiny dle výrobce, standartní sání motoru (žádné karburátory a přidaná turba) a pneumatiky povolené pro silniční provoz. Jako „závodní“ stroj jsme si zvolili BMW E36 318ti a udělali jsme dobře. Sosnová je především technická trať a jezdíme celý okruh, včetně tzv. šotoliny. To je reálně asfaltový povrch nevalné kvality silnice přibližně 3. třídy. Zároveň je to však nejrychlejší místo trati, kde je možné dosáhnout rychlosti okolo 130 – 140km/h v táhlé levotočivé zatáčce.

Příprava na závod je nedílnou součástí takové akce a i my jsme začali cca 2 měsíce před závody připravovat náš závodní stroj. Po minulé akci bylo co opravovat. Konkrétně jsme měnili nádobku od posilovače řízení, po jednom výletu z tratě byla totiž proražená. Dále jsme vyměnili přední brzdiče. Po pokusu o výměnu destiček nám začal levý brzdič protékat a výměna obou byla tedy povinností. Samozřejmostí je výměna oleje a filtrů po každém závodě. Dále jsme instalovali „shortshift“, pro zkrácení dráhy řazení a rozpěrné tyče vpředu a vzadu – abychom omezili kroucení karoserie. Reálný přínos je otázkou, ale „BimmerBee“, jak mu přezdíváme, teď vypadá víc jako závoďák a o tom to je. Další úpravy už v podstatě nejsou možné, posunuli bychom se do kategorie „speciálů“ a tam zatím nechceme. Účast je v sériových vozech vyšší a my se rádi pereme s konkurencí.

 

Pár chvil před startem napětí stoupá

Do Sosnové u České Lípy jsme vyrazili již v neděli na volné jízdy, abychom se mohli svézt a rozvzpomínat se na trati. Musím říct, že organizace volných jízd byla příkladná a bylo i leccos k vidění. Svoje dovednosti zde předvádělo mnoho řidičů ve vozech Mazda MX-5 prakticky všech generací. Samozřejmostí byly Subaru BRZ, Toyoty GT 86 a mnoho zástupců BMW. Mezi nejzajímavější kousky k vidění bych zařadil Mazdu RX-7, která měla do série hodně daleko a způsob jakým jela byl neuvěřitelný. BMW M2 a ALPINA E34 (BMW 5 E34) nezůstávali vůbec pozadu. My jsme se svezli sériovými vozy po kratší verzi okruhu a začali se těšit na pondělí, kdy byl naplánovaný náš závod.

V pondělí byl program nabitý už od rána. 7:00 sraz všech posádek, 7:15 rozprava – upřesnění základních pravidel, 7:30 příprava na start – přesun na startovní rošt a start už v 8:00. Konec závodu je tedy po 16:00.

 

První emoce aneb jak odstartuje 20 posádek

Na start závodu jsem se postavil za náš tým já. Rošt byl seřazen v otočeném pořadí dle výsledků z minulého závodu. Vzhledem k 2. místu z podzimu jsme reálně startovali z 16. pozice a měli jsme kus práce před sebou. Start proběhl na první pokus naprosto hladce. Je vidět, že už má mnoho jezdců s touto akcí zkušenosti a jsou si vědomi nepsaného pravidla, že se dá tento závod v první zatáčce pouze prohrát. Jakmile se pole trochu roztáhlo, začal jsem zrychlovat tempo, postupně tlačit na soupeře a zdolávat jednoho za druhým ve snaze posunout nás na čelo závodu. Bohužel hned z kraje závodu došlo ke kontaktu mezi mnou a vozem SAAB 9-3 turbo, který vyústil ve výlet SAABu do bezpečnostní zóny. Závod byl tedy zastaven, my jsme čekali až se SAAB vrátí bezpečně na svou pozici a budeme pokračovat. Po restartu závod pokračoval bez problémů až do prvního střídání, které jsme měli naplánované cca po 1. hodině. Po změně jezdce v našem týmu jsme pokračovali v nastaveném tempu a po 1. hodině jsme byli na 1. místě ve své kategorii s pohodlným náskokem 2 kol na druhý vůz, Peugeot 206 GTi. V depu jsem se šel okamžitě za kontakt omluvit posádce SAABu. Nejednalo se o nic úmyslného, ale z tratě jsem jim „pomohl“ a myslím, že omluva je v takovém případě na místě. Naštěstí ani u jedné posádky nedošlo k žádnému výraznému poškození a mohli jsme pokračovat v závodě. Honza, můj týmový parťák, držel naše tempo přesně, jak jsme se domluvili a bez jakékoliv kolize a problému předával zpět po další hodině na 2 místě. Vlivem střídání jsme ztratili 1 pozici, ale to je po 2 hodinách takového závodu velmi komfortní umístění.

Po 2 hodinách závodu se pole již ustálilo a i přes slušné tempo závodu jde především o to, abychom dojeli 8 hodin autem za 20 000,-. Není tedy úplně možné jet celou dobu tzv. kudlu, je třeba trochu přemýšlet i nad výdrží techniky.

 

Půlka závodu a další zábava (i trable)

V polovině závodu vždy otáčíme směr trati, aby byl závod o něco zajímavější. Ačkoliv je to stále stejná trať, změna směru s jejím profilem dokáže udělat divy. Zároveň tím stáhneme závodní pole dohromady a o akci na trati opět není nouze. To vyústilo po asi 8 kolech v těsném závěsu za Peugeotem 206Gti k dalšímu kontaktu z mojí strany. Pustil jsem se do předjížděcího manévru na místě, kde to není úplně běžné a střetli jsme se na vnitřku zatáčky. V návaznosti na tento střet jsem se rozhodl zajet do depa na střídání s Honzou a za střet se posádce omluvit. Vše proběhlo v pořádku a s úsměvem.. (je to fajn parta lidí, pozn. red.)

V průběhu Honzova stintu nás bohužel překvapily technické potíže. Náhle klesl výkon motoru a Honza se rozhodl pro zajetí do depa k prověření závady. Objevili jsme zpuchřelý vlnovec mezi váhou vzduchu a klapkou. Motor tedy přisával bokem vzduch a nefungoval optimálně. Za vydatné pomoci našeho týmu jsme vlnovec slepili a vyrazili zpět na trať. Bohužel, tento problém se opakoval celkem ještě 3x a i přes veškerou snahu a další střídání nám začal ještě vynechávat 1 válec. Odhalili jsme další problém s kontaktem na svíčce a rozhodli se pro ukončení závodu. Během těchto servisních zastávek jsme se hodinu před koncem propadli z 2. průběžného místa na 7. a útok na vyšší pozice s přetrvávajícími technickými problémy byl nereálný. Rozhodli jsme se tedy šetřit techniku. Můžeme se tak lépe připravit na podzim.

 

Zhodnocení a pozvánka na podzimní klání

Závod se nám dařil, ale technické problémy nás tentokrát zastavily – příště budeme silnější a zaútočíme opět na příčky nevyšší. Komentář si tentokrát může přidat i šéfredaktor MOTORVIZE.cz, Jan Novotný:

„Tentokrát jsem u trati působil z trochu netradiční role. Z šampionátu MOTORVIZE karting cup mě sice už tři roky znáte jako spoluorganizátora, titul ředitele závodu byl pro mě ale novinkou a výzvou v jednom. Sám jsem se upřímně bál, jak budu zvládat soustředěnost po dlouhých 8 hodin závodu. Odpověď, zda-li jsem obstál, musíte hledat u účastníků závodu. Po společně stráveném dni na okruhu, i přes opravdu chladné březnové počasí, musím uznat, že jsem velmi mile překvapený. Minimálně první hodinu jsem pobíhal všude možně po okruhu a hltal každý moment na trati. Je vidět, že tady jezdí především pořádní srdcaři. Klobouk dolu před jejich výkony. Bál jsem se upřímně i startu celého pole, které čítalo hned 20 jezdců. I to se dá ale zvládnout. Drobný prostor pro doplnění z řad nadšenců tu tak ještě stále je a pokud si i vy chcete užít parádní zábavu s vůní benzínu, určitě byste neměli váhat. Za sebe ještě jednou děkuji, takhle vydařený závod jsem už dlouho neviděl…“

 

Petr Jakušev

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.