Zdroj úvodní fotky: Formula E Operations Limited
Dvě červené vlajky a vítězství z posledního místa na startu: São Paulo ePrix velkolepě otevřela sezónu!

Dvě červené vlajky a vítězství z posledního místa na startu: São Paulo ePrix velkolepě otevřela sezónu!

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Formula E Operations Limited & DS Automobiles

První závod sezóny 2024/2025 ABB FIA Formula E World Championship, São Paulo ePrix, přinesl vše, co od závodů elektrických monopostů fanoušci očekávají – drama, nečekané zvraty a historické elektrizující okamžiky. Vítězství si odnesl Mitch Evans z týmu Jaguar TCS Racing, a to po dechberoucím výkonu, když cílovou pásku přeťal jako první po startu z poslední, 22. pozice. Závod byl také premiérou vylepšeného vozu GEN3 Evo, který předvedl novou dimenzi technologie a strategie.

 

Start sezóny plný dramat

Závod začal na ikonickém okruhu v São Paulu za přítomnosti mnoha celebrit, mezi nimiž nechyběli ani legendární Emerson Fittipaldi či brazilský DJ Vintage Culture. Na startovním roštu se objevily velké ambice a očekávání. Jen málokdo by však předpověděl, co následuje.

Během závodu došlo k 111 předjetím a na čele se navíc vystřídalo 5 různých lídrů. Dvě červené vlajky a jeden výjezd Safety Caru způsobily několik přerušení. Jedna z červených vlajek následovala po dramatické nehodě loňského šampiona Pascala Wehrleina (TAG Heuer Porsche), jehož vůz skončil po nárazu do zdi vzhůru nohama. I když nehoda vypadala hrozivě a režie dokonce nechtěla dlouhých 15 minut ukázat její opakovaný záznam, naštěstí vyvázl Wehrlein bez zranění.

 

Mitch Evans a jeho cesta k nečekanému vítězství

Evansův výkon byl definicí nezlomného ducha a špičkové strategie. „Když jsem startoval z poslední pozice, jen jsem doufal, že získám pár bodů. Ale už po prvním kole jsem se posunul o 18 míst a věděl jsem, že je šance na víc,“ přiznal Evans po závodě. Klíčem k jeho úspěchu byla také vylepšená verze ATTACK MODE, která nyní poskytuje pohon na všechna čtyři kola, což umožnilo Evansovi i dalším jezdcům razantní posuny pořadím.

Evans byl schopen využít chaosu na trati a problémů soupeřů, jako byl například nucený průjezd boxy za překročení max. výkonu Olivera Rowlanda (Nissan Formula E Team), který ho připravil o možné vítězství.

 

Týmové výsledky a další výkonní jezdci

Na druhém místě skončil António Félix da Costa (TAG Heuer Porsche), který také podal výborný výkon a navzdory výzvám si odnesl zasloužený výsledek. Tým NEOM McLaren ovládl týmovou klasifikaci díky výkonům Barnarda a Sama Birda, který skončil čtvrtý.

Do první desítky se probojovali také Edoardo Mortara (Mahindra Racing), Norman Nato (Nissan), Nyck de Vries (Mahindra) a zkušení jezdci jako Sébastien Buemi (Envision Racing) a Jean-Éric Vergne (DS PENSKE). Vergne, dvojnásobný šampion série, označil závod za „frustrující“, přičemž za důvod uvedl nepřízeň okolností s druhým ATTACK MODE, který nemohl plně využít kvůli červené vlajce.

 

Historický výkon Taylora Barnarda

Druhým hrdinou závodu byl mladý Taylor Barnard z NEOM McLaren Formula E Teamu, který se po penalizaci a ztrátě předního křídla dokázal propracovat na třetí místo. Tento výkon z něj učinil nejmladšího jezdce na pódiu v historii Formule E. „Nemám připravenou žádnou řeč, tohle jsem opravdu nečekal,“ řekl Barnard se smíchem na tiskové konferenci. „Strategie ATTACK MODE nám s týmem pomohla dostat se zpět do hry,“ dodal.

 

Výzvy pro tým DS PENSKE

Tým DS PENSKE, reprezentující značku DS Automobiles a výrobce hnacího ústrojí pro Formuli E koncernu Stellantis, měl na začátku víkendu vysoká očekávání. Jeho vozy DS E-TENSE FE25 ukázaly vynikající výkon během kvalifikace, kde se Maximilian Günther kvalifikoval čtvrtý a Jean-Éric Vergne osmý. Oba jezdci navíc skvěle odstartovali, což je vyneslo na třetí, respektive páté místo po pouhých dvou kolech.

„Na začátku závodu jsme měli všechno, co bylo potřeba pro úspěch,“ uvedl po závodě ředitel DS Performance Eugenio Franzetti. „Bohužel nás zradila kombinace smůly a chaotického vývoje závodu.“

První zklamání přišlo, když Vergne aktivoval svůj druhý ATTACK MODE těsně před vyvěšením červené vlajky. Tím přišel o možnost využít dodatečný výkon k předjetí soupeřů, kteří svůj ATTACK MODE již plně využili. Günther naopak bojoval o pódiové umístění, než došlo k incidentu v první šikaně, který poškodil přední část jeho vozu. Kvůli nutnosti výměny nosu vozu byl penalizován a závod dokončil až na 11. místě.

Vergne přesto dokázal využít svého závodního umu a díky konzistentní jízdě obsadil devátou příčku, čímž získal první dva body sezóny pro DS PENSKE. Navzdory smůle v São Paulu tým DS PENSKE neztrácí odhodlání. „Máme skvělý vůz a fantastické jezdce,“ uvedl Franzetti. „Věřím, že naše příprava a potenciál nás v Mexiku posunou na pozice, kde bychom měli být.“

 

Ekologie a společenský dopad závodu

Formule E pokračuje ve své vizi udržitelnosti a společenského vlivu. V São Paulu byl v rámci projektu FIA Girls on Track představen program pro mladé dívky, který zahrnoval workshopy, prohlídky depa a přednášky. Série také podpořila místní charitu Associação PiPA částkou 25 000 eur, která pomůže zlepšit vzdělávací programy pro děti z ohrožených komunit.

 

Ohlasy a výhled na další závody

První závod sezóny ukázal, že Formule E nadále přináší inovace, drama a inspiraci. Týmy se již nyní zaměřují na Mexico City, kde se 11. ledna 2025 uskuteční druhý závod sezóny. Mitch Evans se usadil na čele jezdeckého šampionátu, zatímco NEOM McLaren vede mezi týmy. Pokud bude sezóna pokračovat v podobném duchu, můžeme se rozhodně těšit na spoustu překvapení a nezapomenutelných momentů. A za motorvizi mohu už teď přislíbit, že u řady závodů budeme osobně a přineseme vám ty nejzajímavější a vždy aktuální postřehy přímo z dění na okruhu.

Poprvé na Formuli E aneb Je to hukot, přátelé – Berlin E-Prix očima fanouška

 

Citace jezdců z úvodního závodu sezóny v São Paulu

Mitch Evans, Jaguar TCS Racing:
„Stále se snažím všechno zpracovat! Po neúspěchu v kvalifikaci a startu z posledního místa jsem doufal, že získám pár bodů. Už v prvním kole jsem se posunul o 18 míst a rychle se zapojil do boje. Měl jsem i trochu štěstí, když někteří soupeři měli poškozené vozy. Je skvělé, že je Pascal [Wehrlein] v pořádku. Bylo to šílené a strategicky náročné, ale tým odvedl skvělou práci. Tohle bylo sladké vítězství.“

António Félix da Costa, TAG Heuer Porsche Formula E Team:
„Poslední dva roky byly těžké, ale měli jsme silné auto, dobré testování a spolehlivý balíček. Jsem rád za pódium. Mitch odvedl skvělou práci – dostat se ze zadních pozic na první místo je obrovský výkon. Jsem také rád, že je Pascal [Wehrlein] v pořádku. To, co děláme, je nebezpečné a připomíná nám, že potřebujeme vzájemný respekt.“

Jean-Éric Vergne, DS PENSKE:
„Byl to zvláštní a frustrující závod. Aktivoval jsem svůj druhý Attack Mode, ale přišla červená vlajka, takže jsem nemohl získat zpět pozice. Někteří penalizovaní jezdci pak dokázali šetřit energii a skončili na pódiu. Pozitivní je, že auto fungovalo skvěle a tým odvedl skvělou práci. Jsem optimistický ohledně budoucnosti, i když tohle zklamání musíme nejdřív překonat.“

Maximilian Günther, DS PENSKE:
„Výsledek je těžké přijmout, protože neodráží náš víkend. Ukázali jsme skvělé tempo, a moje čtvrté místo v kvalifikaci to potvrzuje. Závod byl solidní, bojoval jsem o pódium, ale pak přišel incident. Body jsem nezískal, ale vím, že tohle je Formule E – některé závody jsou chaotické. Musíme se zaměřit na pozitiva, jako je naše úroveň výkonu. Věřím, že budoucnost bude skvělá.“

 

Jan Novotný

Sdílet: