Drama mezi vinicemi: Březík vítězí i podruhé, Kopecký dál vede šampionát
Autor: Jan Novotný · Fotografie: Autospektrum Škoda Team & František Dušek (AGROTEC AUTOKLUB v AČR)Když se řekne Hustopeče, většina fanoušků rally si vybaví šotolinu, vinice a večerní erzety za světel ramp. Jubilejní 20. ročník AGROTEC PETRONAS Rally Hustopeče toto všechno nabídnul v nejlepší možné podobě – a ještě něco navíc. Byl to závod plný těsných soubojů, nečekaných zvratů i jezdeckých výkonů na hranici možností. Měl jsem možnost být u toho po celý víkend a sledovat vývoj soutěže nejen z pozice diváka, ale i v těsné blízkosti dění – v servisní zóně, na trati, v parc fermé. A právě díky tomu mohu říct, že takhle intenzivní a otevřenou bitvu český šampionát dlouho nepamatuje.
Páteční přetahovaná ve tmě: Kopecký se vrací do čela
Už první sekce páteční etapy ukázala, že se pojede ve vysokém tempu – ale zároveň s obezřetností. Tříčlenná špička ve složení Mareš – Březík – Kopecký jela s minimálními odstupy. Nejrychlejší úseky doprovázela typická jihomoravská šotolina a blížící se noc přinesla další výzvu: jízdu na hraně přilnavosti a viditelnosti.
Právě v druhých průjezdech se dokázal rozehřát Jan Kopecký, který večer zajel nejlepší čas na RZ 5 a do druhého dne šel jako lídr s náskokem 3,0 s na Březíka. Mareš, který zpočátku ztrácel, se díky skvělým časům na čtvrté a páté zkoušce dostal zpět do hry. V servisní zóně po etapě nebyl nikdo v absolutním klidu – rozdíly byly příliš malé a noc plná světel a prachu přinesla víc otázek než odpovědí.
Sobotní tempo: penalizace, defekty a bolest v tříslech
Sobota začala dramaticky. Hned na první ranní RZ Filip Mareš nešťastně protnul startovní fotobuňku o čtyři setiny sekundy dřív a inkasoval penalizaci 10 vteřin – která se později ukázala jako rozhodující. Navíc na další RZ poškodil blatník. Přesto to nezabalil a naopak začal stahovat ztrátu, jak jen mohl.
Kopecký mezitím udržel první místo, ale při jednom z dopadů tvrdě narazil do podlahy a přivodil si bolestivé poranění v oblasti třísel. „V cíli jsem málem omdlel,“ řekl po dojetí s úlevou, ale očividnou únavou v očích. Během dne navíc měnil pneumatiku a jednu z RZ dokončoval na pomalém defektu. V tu chvíli to s jeho vítězstvím nevypadalo dobře.
Adam Březík zvolil konzervativní start do dne, ale postupně přidával. Jeho poznámka z poledního servisu „jedeme stejné nastavení jako loni a nehodlám na tom nic měnit“ působila s jistotou – a jak se později ukázalo, byla to správná sázka.
Rozuzlení v posledních kilometrech
Před závěrečnou sekcí – čtyřmi rychlostními zkouškami – vedl Kopecký o pouhé desetiny před Březíkem. Do toho stále tlačil Mareš, jehož penalizace ho stála reálnou šanci na vedení, ale nikoli na umístění na pódiu.
Finále bylo strhující. Březík v závěru chyboval, na poslední zkoušce vylétl mimo trať – ale ztráta byla minimální. V cíli měl stále 6,4 s náskoku na Kopeckého. Mareš zaostal jen o dalších 2,7 s. Tři vozy v rozmezí necelých deseti sekund po dvou dnech a více než 200 ostrých kilometrech – to je vizitka nejen jezdecké kvality, ale i mimořádné vyrovnanosti šampionátu.
Široké pole, příběhy a výkony ve stínu pódiových soubojů
Erik Cais (4. místo) po pátečním trápení našel tempo, ale přiznal, že v extrémně rychlých úsecích si stále není jistý. Stříteský bojoval s formou i psychikou, ale výsledkové zklamání bral sportovně. Cvrček zajel životní výsledek, když porážel i matadora Pecha, a v cíli působil nadšeně.
Mě osobně zaujal výkon Filipa Kohna, který na této soutěži debutoval s vozem kategorie Rally2. V pátek jel velmi opatrně – logicky, poprvé na specifické šotolině a v noci. V sobotu ale zrychloval a v poslední RZ skončil čtvrtý absolutně. V cíli si připsal 10. místo a skvělé porovnání s elitou.
Drama i ve 2WD a mezi historiky
Mezi dvoukolkami zvítězil David Štefan, navzdory incidentu hned ráno. Druhý skončil Filip Ocelka, třetí Lichtenegger, který v závěru přeskočil Reného Nollera o pouhé 1,7 sekundy.
V kategorii historiků viděla cílovou rampu sotva polovina pole. Zvítězil Miroslav Janouch (Lancer Evo III), následovaný Jindřichem Štolfou (Escort RS1600) a Václavem Hostašem (Lada VFTS).
Závěrečný dík a výhled na bohemku
Závod v Hustopečích ukázal, že český rallysport se nemá za co stydět – naopak. Technicky náročná trať, skvělé tempo, silní fanoušci a perfektní organizace z něj činí jednu z nejlepších soutěží domácího kalendáře.
Za pozvání a zázemí patří poděkování společnosti AGROTEC, která celou soutěž s přehledem zvládla a znovu potvrdila, že patří k neoddělitelnému jádru české rallyové scény.
Příště se všichni přesuneme do Mladé Boleslavi. Bohemia Rally bude dalším testem schopností, strategie i nervů.
Výsledky 20. AGROTEC PETRONAS Rally Hustopeče – TOP 5 absolutně
Pořadí | Posádka | Vůz | Čas / Ztráta |
---|---|---|---|
1. 🥇 | Adam Březík / Ondřej Krajča | Škoda Fabia RS Rally2 | 1:47:38,5 |
2. 🥈 | Jan Kopecký / Jiří Hovorka | Škoda Fabia RS Rally2 | +6,4 s |
3. 🥉 | Filip Mareš / Radovan Bucha | Toyota GR Yaris Rally2 | +9,1 s |
4. | Erik Cais / Daniel Trunkát | Hyundai i20 N Rally2 | +49,0 s |
5. | Dominik Stříteský / Igor Bacigál | Škoda Fabia RS Rally2 | +1:30,9 min |
Šampionát po třech závodech
-
Jan Kopecký – 146 b.
-
Filip Mareš – 135 b.
-
Erik Cais – 116 b.
-
Simon Wagner – 104 b.
-
Adam Březík – 79 b.
-
Ján Kundlák – 72 b.
Jan Novotný