Czech Truck Prix 2016: okruhový vrchol v Mostě

Czech Truck Prix 2016: okruhový vrchol v Mostě

Minulý týden jsme vás hned ve dvou zprávách informovali o vrcholu české motoristické sezóny. Asi byste se proto vcelku divili, kdybych vám s pouze týdenním odstupem předával informace o další důležité motoristické akci, kterou bych opět považoval za onen „zlatý hřeb“. Něco podobného se vám však pokusím právě dnes vysvětlit. Pokud má být totiž Barum Rally takovým povedeným závěrem a zároveň výsluním českého rally, tak Trucky v Mostě jsou každoročně takovým symbolickým ukončením okruhové sezóny a zároveň opět jedním z nejnavštěvovanějších podniků v ČR. Několikrát jsme si ale řekli, že kvalita jednotlivých akcí nelze hodnotit jen podle návštěvnosti. U Barumky však tohle spojení platí. Jak je tomu v případě Czech Truck Prix? Platí, že bez mála 100 tisíc diváků pro rok 2016 znamená i kvalitní podívanou? I na tuto otázku jsme se snažili odpovědět během prvního zářijového víkendu na Mosteckém autodromu.

 

Spousta novinek, v srdci ale stále tradiční

Nemusíme zastírat, že v letošním roce přišla řada novinek pro Czech Truck Prix, které se v Mostě jezdí již bez mála 30 let. Ta asi nejdůležitější se týkala vstupenek. Zatímco dříve jste měli na výběr levnější variantu se vstupem pouze na tribuny a divácký svah a dražší se vstupem i do paddocku, tak letos byla volba jasná – 490Kč za plný celodenní lístek. Není to sice hodně, ale zároveň ani málo. Každopádně mostečtí o diváky nepřišli a možná i o něco více vydělali, což majiteli okruhu rozhodně nelze mít za zlé. Každý nadšenec se přeci rád podívá přímo do srdce celého dění, do samotných boxů. Druhou změnu tvořily doprovodné šampionáty, a to zejména návrat tradičního Octavia Cupu, který si mezi lidmi drží dlouholetý obdiv. Trucky pak mimo jiné ještě doplnil Clio Cup a tradiční polský šampionát Kia Lotos Race. Celkově tak rozhodně bylo na co koukat. Opomenout nesmím ani doprovodný program, o který se v letošním roce postaral profesionální kaskadér Martin Stránský. Ten předvedl kromě většiny známých riskantních triků na motorce také jízdu na „čezetě“ bez předního kola. Takovou lehkou změnou v letošní sezóně trucků byla i startovní listina nebo spíše jiné zastoupení českých barev chcete-li. Dvojnásobného Mistra ČR a oblíbence snad všech přihlížejících, Davida Vršeckého, vystřídal u Roudnického týmu Buggyra Racing dlouholetý motokárový závodník Jiří Forman. Samozřejmě, že jde o nováčka, nicméně i přes nepříliš pozitivní výsledky byl schopen předvést pár hezkých průjezdů. Smutnou zprávou byl i zákaz startu pro Frankieho Vojtíška, což bylo bohužel po ošklivé nehodě v Maďarsku vcelku očekávané. Lékaři bohužel museli zasáhnout. Frankie však byl po celý víkend přítomen a možná až paradoxně byl divákům přístupný více než kdy jindy.

 

Česká srdce v dějišti

Než začneme mluvit o průběhu všech čtyř závodů Mistrovství Evropy tahačů, které byly na sobotu a neděli naplánovány, rád bych zmínil i ostatní české želízka v ohni. Tím dá se říci nejdůležitějším nebo alespoň nejvíce viditelným se stal určitě Tomáš Pekař. Musím říci, že snad i motoristickému novinářovi minimálně naskakuje husí kůže v souvislosti s pocity, které jsou k dispozici po dvojnásobném triumfu. Dlouholetému ovládajícímu typicky oranžového vozu Renault Clio se na domácí trati podařilo vyhrát první závod Clio Cupu a pro double si pak dojel i v neděli. Neuběhne však ani půl hodiny a už stojí se stejně oranžovým autem zcela jiné značky na startu opět ta samá osoba. Ano, opravdu se Tomáš Pekař stačil pouze převléknout a přesedlat. Až možná překvapivě si dojel o pár desítek minut později s novou Škodou Octavií, druhé místo mu patřilo i zde. I v rámci Kia Lotos Race jsme měli své zástupce. Mimo jiné se hostem stal i dobře známý závodník z rally a světa novinařiny Jakub Rejlek. Jak už jsem ale zmínil v úvodu, zastoupení bylo převážně polské a českým barvám se sice fandit opět dalo, ale příliš úspěchu to výjimečně nepřineslo.

 

Zpět k truckům

Teď už ale ke zlatému hřebu „večera“. Opět zde můžeme zmínit dva „doubly“ pro jednu osobu. Dosavadním nejlepším českým startujícím je Adam Lacko. V současnosti mu sice stále chybí 13 bodů na vedoucího poháru Jochena Hahna, ale v sobotu se zdálo, že všemu bude po víkendu jinak. První závodní den totiž patřil opravdu jen Adamovi, který první závod vyhrál a ve druhém se udržel opět pozici před Hahnem. O den později tomu bylo bohužel úplně jinak. Oba dva jezdci jeli hodně vyrovnaně, avšak jak se nechal Adam slyšet: „Nevím, co s autem Jochen přes noc udělal, ale prostě mi ujel.“ Dvě zlata tak patřily tentokrát německému závodníkovi a českému publiku musely ve vrcholný den stačit „pouze“ stříbra. Absence Frankieho Vojtíška lehce znát byla. Publikum však zůstalo věrné českým barvám a jak říkali sami závodníci, atmosféra byla neuvěřitelná. Závodit doma je vždycky skvělé a na trucích to prostě platí dvakrát. Cítit to musí i motoristický novinář jako jsem já. Jak píší organizátoři, na ten místní nejdůležitější víkend se sjíždí lidi z celé země a dokonce celé Evropy.

 

V cíli: opravdu jeden z nejlepších víkendů

Možná byste mi nevěřili, možná byste mi vyčetli používání až příliš mnoho superlativů a možná se do Mostu nepodíváte ani příští rok. My si ale Czech Truck Prix napíšeme do kalendáře určitě i v roce 2017. Časy se samozřejmě mění a není tomu jinak ani v Mostě ani v případě trucků. Málem bych zapomněl na porušení tradice, kterou v případě datumu byl poslední srpnový víkend. Moderní technika se projevuje i u několikatunových závodních strojů. Na internetu tak můžete sledovat aktuální časomíru i rozmístění jednotlivých závodníků na trati, což rozhodně vnímáme možná až s otevřenou pusou. Letos si navíc poprvé Czech Truck Prix nezadalo s nedávnou Barumkou a posunulo se o týden později. Chybělo nám malinko i vystoupení akrobatického letce, ale zároveň budeme i na tu letošní Truck Prix vzpomínat jen v dobrém. Zásluhu na tom mají mimo jiné i výše zmíněná jména, Adam Lacko a s překvapením i Tomáš Pekař. Do dalšího roku tak nezbývá než držet palce našim želízkům. Doby, kdy Buggyru nikdo nemohl dostihnout, nejsou zas tak daleko.

 

Jan Novotný

 

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.