Czech Truck Prix 2015: Monstra na závodním okruhu jsou skvělou podívanou

Czech Truck Prix 2015: Monstra na závodním okruhu jsou skvělou podívanou

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný

„Okupuje levý jízdní pruh, na tacháči osmdesát, v očích smrt“ takhle nějak začínal reklamní spot v rádiu, který nás lákal k navštívení letošní Czech Truck Prix na mosteckém autodromu. Řeč byla o řidičích tahačů, „kamioňácích“, kteří nás na silnici spíše svojí přítomností obtěžují. Dnes se ale budeme věnovat tahačům a jejich řidičům ve zcela jiné roli. Klasické stroje si totiž vzali do parády ti nejlepší závodní inženýři a podařilo se jim sestrojit opravdu skvostné závodní stroje, které se v rámci poháru ETRC pohánějí po závodních okruzích celé Evropy. Jak jsme avizovali, poslední prázdninový víkend se tito „ostří hoši“ nacházeli na našem Autodromu Most. I trucky v Mostě mají velkou tradici a tak nezbývá než si položit otázku, zda letošní rok byl krokem v před a zda se i letos jednalo o atraktivní podívanou.

 

Příjezd, organizace a ceny vstupenek

Jak už bývá na okruzích zvykem, jednalo se i tentokrát o akci placenou. V tuto chvíli bych se zabýval cenami jen na den nejatraktivnější a z divácké návštěvnosti nejvytíženější, a to na neděli. Koneckonců i my jsme zde byli právě v neděli. Tak už k samotným cenám: vstupenka na divácký svah a tribuny byla za cenu 350Kč, což není dle mého názoru přehnaná částka. Na druhou stranu je potřeba počítat s cenou za parkovné/vjezd, která se pohybuje také okolo 300Kč a pokud bychom se chtěli podívat i do paddocku (boxy), jedna vstupenka nás vyjde na 870Kč, což už málo není. I tak hodnotím ceny kladně. Před začátkem akce byl avizován nový systém vjezdu na parkoviště před diváckým svahem. Důvodem byly kolony tvořící se na běžných komunikacích při předešlých ročnících. Hlavní rozdíl byl ve dvojím prodeji vstupenek, nejdřív jsme totiž mohli zakoupit pouze vjezd a samotné vstupenky až vzápětí. Abych pravdu řekl, nový systém jsem příliš nepochopil. Proti kolonám ale zřejmě zafungoval. Kde jsem ale našel zmatek bylo znovu předávání novinářských akreditací. Vyzvednutí bylo totiž možné ve stanu u vjezdu do paddocku, jehož umístění nebylo dopředu nám známo. Tiskové středisko, tedy i místo pro vyzvednutí „vest nesmrtelnosti“, bylo pro změnu umístěno až nad boxovou zídkou. No nic, zpět do role běžného návštěvníka. Pojďme na trať.

 

Časový harmonogram

Každý automobilový nadšenec už dneska ví, že na okruhu nejde jen o jeden odjetý závod, těch totiž bývá během víkendu víc. Samotným závodům pak předchází zpravidla dvou fázová kvalifikace, tzv. Warmup (zahřívací kola) a den předem ještě několik volných tréninků. Na nedělním časovém harmonogramu se prostřídali celkem 4 šampionáty: European Truck Racing, Porsche GT3 CCCE, Kia Lotos Race a Clio Cup CE. Oproti předešlým letům nám tak ubyly závody formulí, naopak přibyly závody Porsche. O atraktivitě jednotlivých z nich se snad ani nezmiňoval, myslím, že je na každém z nás vybrat si vlastního favorita. Vesměs se stejně jedná jen o doprovodné závody pro tahače, které byly hlavním lákadlem. Jako každý rok nás bohužel čekal první ostrý start závodních tahačů až po obědě a polední pauze. Dopoledne jsme zase ale stihli starty všech ostatních sérií.

 

Porsche GT3 Cup: Ti nejrychlejší z nejrychlejších

Porsche jak na silnici, tak na okruhu patří k těm vůbec nejrychlejším vozům, není tomu jinak ani na mosteckém autodromu. Zde je jen potřeba podotknout, že se jedná o šampionát výhradně s polským zastoupením, i tak samotné průjezdy slibovaly skvělou podívanou. I ten, kdo značku Porsche a její vozy nemá v oblibě, uznale přikyvuje zvukům a výkonům burácejících motorů umístěných u zadní nápravy. Podvozkově se navíc také jedná o ideální vozy na závodní okruhy a o designu ani nemluvě. Polští závodníci za volantem nakonec předvedli zajímavé výkony a nebyli jsme svědky žádné výrazné nehody nebo nesportovních „ťukanců“. I když není možné ve startovní listině nalézt české jméno, nebyla v žádném případě přítomnost těchto strojů ani v nejmenším nežádoucí.

 

Kia Lotos Race: Nic neříkající název juniorského šampionátu

Zde bych se chtěl chvilku pozastavit. Nejdříve je potřeba si představit celou tuto skupinu a zejména vozy startující v ní. Vzpomínáte si, jak jsme se už několikrát při rally věnovali tématu juniorských šampionátů? Že ne? Tak vězte, že výchově nových talentů se věnuje čím dál více pozornosti. Oblíbený stroj neméně oblíbené automobilky za zhruba 10 tisíc eur pně připravený na okruhové závody dnes dokazuje, že se nejedná jen o sen, ale o realitu. K rozklíčování poslouží vůz Kia Piccanto, přesně ten je základem Kia Lotos Race. Přidejte pěkné zbarvení a závodní zvuk a máte atraktivní stroj pro závody. Je nutno podotknout, že specifikace zas tak závodní není. Obecně je Kia Piccanto spíše menším vozem a tak na okruhu zadní náprava trochu nestíhá a průjezdy zejména rychlejších zatáček jsou pak chvílemi také komickým výstupem založeném na základním zvládnutí vozidla než o boji o desetinky vteřin na trati. O diváckou podívanou i díky těmto výstupům nebyla nouze. Po dvou shlédnutých závodech bych je shrnul jako skvělým a dostupným začátkem pro mladé jezdce a pro nás diváky takovým zpříjemnění profesionálních výstupů za volanty silnějších strojů. Bohužel ani v této sérii jsme nepotkali žádného z Čechů.

 

Renault Clio Cup: Konečně české zastoupení

V neděli jsme se dočkali konečně závodu s českým zastoupením. Tomáš Pekař, oslavovaný rodák z Mělníka, je skutečně talentem, který potvrdil už při sobotní půl hodině, která mu byla věnována. Zakončil ji totiž vítězně. Po dramatu do posledního kola byl právě on těsně prvním v cíli. Neděle už bohužel tak slavná nebyla. Tomáš sice skvěle odstartoval, nicméně jeho snahu odneslo auto, které po několika okruzích vypovědělo službu a tak si z Mostu bohužel double oranžové zbarvený vůz neodvezl. Upravené verze sériových vozů Renault Clio se z počátku mohou zdát podobné spíše těm z Kia Lotos Race, nicméně opak je pravdou. Jedná se už o hodně pokročilejší techniku použitou pod jejich kapotou, i na celkovém jízdním dojmu se projeví uklidněnější styl a možnost rychlejších průjezdů.

 

Polední přestávka: Kvalitní doprovodný program včetně třešničky na dortu

Zvyklostí nebo spíše tradicí v Mostě na autodromu je i bohatý doprovodný program. Letos se v rámci něj po okruhu několikrát prohnali dvě formule. Za volantem formule Dallara GP2 Veronika Cichá nám předvedla obrovský skok k dalšímu levelu motorsprtu. V průběhu jejich jízd probíhal navíc rozhovor se závodníkem Michalem Matějovským. Hned vzápětí nás čekalo překvapení v podobě průletu akrobatického letadla. Ono se ani tak nejednalo o překvapení vzhledem k předešlým ročníkům, ale letos díky novému majiteli a žádných zmínkách jsme byli prostě jen trochu na pochybách. Avizovanou třešničkou byl bod v programu s názvem „GRID WALK“, který napovídá, že se bude jednat o vstup na startovní rošt. Skutečně tomu bylo tak, zhruba 45minut před startem prvního nedělního závodu Czech Truck Prix vpustili pořadatelé návštěvníky se vstupenkou na trať. V rámci zhruba půl hodinového úseku byla pro nás připravena i exkluzivní autogramiáda všech startujících závodníků. Každý si může udělat obrázek sám. Já tuto možnost považuji za životní zážitek.

 

Zlatý vrchol: Czech Truck Prix 2015

Konečně je to tu! Mohutné závodní dieselové motory startují a začíná startovní procedura toho nejdůležitějšího poháru, kvůli kterému tu všichni jsme. Nejvyšší důležitost mu přikládáme jednak kvůli nejvyšší prestiži napříč Evropou, velkou tradicí v Čechách a zejména díky zastoupení tří českých ohnisek na pomyslném bitevním poli. Vlastně bychom mohli mluvit o čtyřech, protože se v letošním roce na startu představil i kompletně český tým. BUGGYRA Racing team ve složení Adam Lacko a David Vršecký byl tou největší českou nadějí. Typické stroje Freightliner s kapotou „vystrčenou“ vpřed zajišťují jednoduchou orientaci pro české fanoušky. Třetím reprezentantem je již stálík Frankie Vojtíšek závodící za vlastní tým, jehož nevýhodou je snad pouze „netovární“ stroj. I jemu patří velký dík za propagaci, nadšení a velké řidičské umění. No nebudeme otálet. Jak píší oficiální stránky týmu, letos se v Mostě přepisovala historie, podařilo se jim totiž dosáhnout dvakrát na double, tedy dvakrát obě první místa brala letos BUGGYRA. Adam obsadil postupně 3.,2., 8. a 1. Místo, David pak 8., 1., 6. a 2. Umístění. My jsme asi nejvíce vděční za druhý nedělní závod, na který se opravdu vyplatilo počkat. Start byl krásný v podání obou našich jezdců. Hned po úvodní šikaně byli oba dva na prvních dvou příčkách. Na Davida se pak postupně dotahoval Jochen Hahn, jeden z nejkvalitnějších jezdců šampionátu, nicméně nakonec měl starosti si udržet stupně před absolutním lídrem Norbertem Kissem a na Davida už naštěstí nestačil. Velký hold pak patří závodníkovi s číslem 33, Davida Vršeckého, který měl celý víkend problémy s kolenem. Dokonce mu prý několikrát během závodu samo vyletělo, i přesto se dostal úspěšně do cíle. Patří mu velká gratulace.

 

Odjezd s velkým nadšením a dojmutím

Ano, tak nějak bych charakterizoval naše pocity při odjezdu z okruhu. Samozřejmě to bylo z velké části díky obrovskému týmovému úspěchu našich kluků. Když si představím Formuli, Motorky a ostatní závody motorsportu, tak s výjimkou rally se nám zatím žádných velkých úspěchů nebo dokonce naděje na čistě český tým ani nenaskytla. Trucky jsou pro Čechy velkou událostí. Samotná návštěvnost pohybující se okolo 150tisíc osob dokazuje, jak populární a jak důležité pro nás jsou závody a výsledky našich reprezentantů. Já nemohu, než nenamítat. Víkend byl určitě vydařený a i v Mostě vidím kroky vpřed. Ať už se jedná o GRIDWALK, závodní série, program nebo třeba jen blbost, jakou jsou dvě velké obrazovky, které jsou nově umístěny naproti diváckému svahu u první šikany a na začátku boxové zídky. Za všechny tyto snahy děkujeme a přejeme úspěšné příští ročníky. Kdo neměl šanci navštívit závody monstrózních tahačů, ať určitě jednou cestu najde.

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..