Rozhovor Craig Breen: Mistr světa SWRC o Barum Czech Rally „Je to tu jako doma.“

Rozhovor Craig Breen: Mistr světa SWRC o Barum Czech Rally „Je to tu jako doma.“

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný

Na letošní Barum Czech Rally jednoznačně nebyla nouze o talenty nejen z Čech, ale i ze světového závodního pole. Právě takovým byl i jezdec továrního týmu Peugeot. My jsme s ním získali exkluzivní rozhovor. Jak závodní jezdec vnímá české prostředí, tratě letošní „Barumky“, co říká na fanoušky a jak si zvyká na novou specifikaci R5, to všechno jsou otázky, na které jsme se zeptali irského soutěžícího Craiga Breena, který je již tradičním návštěvníkem Barum Czech Rally, jednalo se totiž o jeho už třetí místní start.

 

Jak vidíte Váš civilní pobyt v České Republice a zejména zde ve Zlíně?

„Líbí se mi tu, je to už můj třetí start. Mám rád toto místo a letos je navíc krásné počasí, které celkovou atmosféru dělá velmi speciální. Máte tu skvělé hospody, které jsou velmi podobné těm našim, irským. Užívám si, když sem mohu přijet.“ S úsměvem Craig vysvětluje, jak si užívá letošní ročník slavného českého rally. Můžeme být jen potěšeni, že i zahraniční jezdci vnímají pobyt u nás pozitivně.

 

Teď už ale zpět k rally. Užívá si tovární jezdec Peugeotu i chvíle v kokpitu? Je to už jeho třetí start ve Zlíně, tak asi jde i o závody než jen o volný čas, kterého není mnoho.

„Ano, vracím se do Zlína znovu. Mám to tu rád, protože v Irsku je to velmi podobné. Skoky, výmoly, nerovnosti, to vše je velmi podobné i na irských rally. Pobyty jsou celkově docela podobné, takže se cítím blízko domova.“ Popisuje pomocí srovnání domácích závodů a těch našich.

 

A co konkurence? Jak moc jsou pro vás naši rodáci velkými soupeři? Máme mnoho kvalitních startujících (například Honzu Kopeckého, Pavla Valouška, Vencu Pecha), jak vidíte je?

„Opravdu obrovskou konkurencí, zejména když jsme tady, kde oni řídí na domácích tratích. Snažíme se dělat to nejlepší, co je v našich silách, abychom byli co nejrychlejší. Samozřejmě oni tu startují každý rok a mají rozhodně daleko lepší povědomí o místních tratích, takže je pro nás velice těžké s nimi držet tempo, ale snažíme se o to.“ Nutno podotknout, že se to posádce Breen Craig a Martin Scott po celý závodní víkend dařilo. Nebýt problémů s defekty, věřím, že by se jistě ucházeli o stupně vítězů.

 

Co naše tratě? Už jste naznačoval, že celkově je rally velmi podobná těm u vás doma, ale najde se na tratích pro vás něco speciálního?

„Jsou velice speciální, ve srovnání s ostatními rally evropského šampionátu jsou tratě v Čechách úplně jiné. Na druhou stranu jsou zas velmi podobné těm irským, které jsou pro mě zvyklostí. Silnice jsou hodně rozbité, možná i o něco více než u nás. To všechno představuje pro nás jezdce velmi těžký úkol.“ Odpověď, kterou lze brát i pozitivně i negativně. My ale určitě všichni už tak nějak víme, že stav českých silnic je velmi špatný, což nakonec při závodech lze brát i jako výhodu. Rozbité silnice dělají rychlostní zkoušky těžšími a občas nám nabídnou zajímavou podívanou.

 

Pro nás je Barum Czech Rally něčím speciálním. Hlavní část závodu je situována ve Zlíně, starém městě s velkými tradicemi. Všechno je pak umocněno noční superspeciálkou. Každý tady v těchto dnech žije rally. Jak vy osobně to vnímáte? Mají na vás fanoušci velký vliv?

„Ano, samozřejmě velký. V Irsku, když se řítím po rychlostní zkoušce, tak to lidi moc nezajímá, často ani nevědí, kdo jsem a že se nějaké závody vůbec jedou, takže jen dělám svou práci a moc lidí to nezajímá. Když přijedu sem, všichni si chtějí udělat fotku a skvělé je vidět velké množství diváku i podél tratě. Je to pro mě velkým potěšením. Jediným problémem je spoustu polských fanoušků, kteří samozřejmě fandí mým polským protivníkům, ale to je samozřejmě jen malý zoubek.“ Neodpustil si jedno další přirovnání ke své rodné zemi mladý irský závodník.

 

Nyní bych se chtěl zeptat na něco o vás. Svou kariéru jste začínal v motokárách. Jak těžké pro vás bylo projít z motokár až do rally?

„Je to velmi obtížné, protože jsou to oba velmi odlišné světy. Závodil jsem v motokárách 10 let. Byl jsem mistr světa a pak jsem se musel rozhodnout, jakou cestou půjdu dál. Moje srdce ale bylo vždy u rally, můj otec byl dvakrát mistr Irska, takže jsem vlastně ani nepřemýšlel a šel jsem za svým snem.“ Pro každého fandu se jedná o pozitivní odpověď, když jezdec takto vyznává lásku k rally.

 

Mám jednu takovou trochu kuriózní otázku a odpověď na ni možná bude velmi jednoduchá, ale kde je to lepší? V rally nebo v motokárách? Ptám se zejména na atmosféru uvnitř týmů a v době celého závodního víkendu.

„Naprosto jednoznačně v rally. Atmosféra v motokárách je zvláštní, lidi jsou také zvláštní. Většina lidí se jen žene za formulí jedna, mám tam mnoho kamarádů. Jsou to úplně jiné světy a tím mým je rally.“ Craig navíc v tuto chvíli lehce předběhl a odpověděl na mojí následující otázku, jestli někdy přemýšlel o formuli 1. Sám od sebe jednoznačně celou debatu o královně okruhů utnul, když odpověděl, že formulové závody nebyli nikdy jeho snem.

 

Nyní něco k autům. Vy dlouhodobě spolupracujete s Peugeotem, který připravuje několik akademií pro budoucí talentované jezdce. Co si osobně myslíte o těchto projektech? Například Peugeot Rally Academy, WRC academy nebo Opel Adam Cup jsou podle vás jen marketingovými gesty nebo opravdu správnou cestou k nalezení kvalitních jezdců?

„Je to velmi důležité. Já jsem opravdu hodně rozvinul svoje schopnosti ve WRC academy. Dalo mi to vůbec tu možnost stát se profesionálním rally závodníkem a opravdu hodně urychlilo mou cestu až sem.“ Oceňuje Craig existenci továrních cupů a zmíněných akademií. Kdo by jejich existenci vlastně taky měl ocenit víc než vítěz WRC academy z roku 2012.

 

Co vaše současné auto, Peugeot 208 T16 R5? Co si o autě myslíte a můžete stručně porovnat specifikaci S2000 a R5?

„No hlavně je R5 o hodně tišší, ale samozřejmě se jedná o přirozený vývoj. R5 je vybavena turbem, takže mám o hodně víc točivého momentu, což je pro mě hlavní změnou. Já jsem nikdy před tím s přeplňovaným vozem nejezdil a tak pro mě skok byl poměrně znatelný. V nižších otáčkách to byl tak trochu šok, když jsem pocítil o kolik více toho točivého momentu naše nové auto nabídne.“

 

Už jste si na auto zvyknul? Popisujete poměrně znatelný skok a nelehký přechod, tak jak vnímáte současnou situaci? Využíváte plného potenciálu nového auta?

„Samozřejmě doufám, že ano. Je to naší prací a děláme ji, jak nejlépe dovedeme.“ Směje se Craig, když podrobuje svým pohledem klíčové vlastnosti nového Peugeotu a specifikace R5.

 

Poslední otázka míří k současnému nastavení vozu. Jak jste tady ve Zlíně spokojen? Bylo potřeba velkých změn?

„Určitě jsme nějaké nastavení upravovali, ale jednalo se spíše jen o drobné změny. Jak jsme se už bavili, v Irsku máme hodně podobné tratě a změn tak nebylo potřeba mnoho. Myslím, že už máme ideální nastavení, které mi vyhovuje.“ Završuje pozitivně náš rozhovor těsně před usednutím za volant do další části sobotní etapy jeden z nejdůležitějších mužů startovního pole.

 

Na závěr bych se s vámi chtěl podělit o svoje pocity, které v průběhu rozhovoru s takovou hvězdou byly opravdu skvělé. Z mladého závodníka přímo chrčelo nadšení a zapálení pro rally a pro start u nás, což prostě nemůže nepotěšit. Tímto bych chtěl poděkovat českému zastoupení Peugeot, které nám rozhovor zajistilo a připravilo skvělou atmosféru.

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..