Barum Czech Rally 2015: Rally jak má být

Barum Czech Rally 2015: Rally jak má být

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný

O víkendu se v Čechách konala bez pochyby nejdůležitější akce českého rally a jedna z vůbec největších celého českého motorsportu. Máme na mysli mistrovství Evropy v Rally (ERC), které v kombinaci s podnikem mistrovství ČR v Rally (MČR) tvořilo tradiční podnik Barum Czech Rally Zlín. Návštěvníci mně dají jistě za pravdu, že letošní „Barumka“ byla opravdu skvělou podívanou a obecně velmi vydařenou akcí. To koneckonců asi bývá vždy, však se jedná o jediný závod evropského šampionátu u nás, ale byl letošní ročník něčím výjimečným? Hlavní postřehy, dojmy a odpověď na tuto otázku naleznete právě u nás!

Ještě před startem: příprava a přihlášené posádky.

Musím říci, že i samotné přípravy na letošní podnik byli poměrně rozsáhlé. Pořadatelé pořádali mnoho tiskových konferencí včetně těch pražských. Samotná propagace pak nebyla nikterak extra masová, nicméně i tak o návštěvníky tradičně nebyla nouze. A přihlášené posádky? O ty už nouze nebyla ani v nejmenším. Zde se dostáváme dle mého názoru k tomu prvnímu pozitivnímu překvapení. V tuto chvíli se vlastně ani tak nejedná o překvapení, protože jak už jsme avizovali, na startu samotného podniku bylo 25 posádek té nejvyšší kategorie (R5 a S200) a to nemluvě o v letošním roce velmi populárních starších WRC (Octavia a Fabia WRC a další), kterých i zde startovalo mnoho. Nutno zmínit že třeba takový Věroslav Cvrček se svojí Octavií WRC nám nabídnul mnoho krásných pohledů, zejména na divácky atraktivní páteční noční rychlostní zkoušce. Celkově startovní listina čítala přes 140 posádek. Všechna čísla tak zní více než dobře a všem posádkám za jejich skvělé výkony děkujeme.

 

Juniorské mistrovství: třída R2 a nižší kategorie

Za normálních okolností by asi pomalejší vozy a tak zřejmě i méně atraktivnější z nich nestály za zmínku, nicméně právě „výchově“ nových závodních jezdců se věnuje čím dál více pozornost, kterou jim věnují i samotné automobilky. Tento závodní víkend byl navíc pro juniory tím posledním a na zlínské rally se tak i velmi aktivně oslavovalo. Titul juniorského mistra Evropy získal švédský rodák Emil Bergkvist na továrním voze Opel Adam R2. Obecně pro závodnické začátky tu pak jsou poháry typu Opel Adam Cup či Peugeot Rally Academy, ve kterých se postupně vybírají ti nejlepší jezdci, kteří pak mohou pokračovat přes WRC Academy třeba až do kokpitů továrních vozů R5. Takovým exemplárním příkladem je Craig Breen, talentovaný irský závodník, který se dnes jako mistr světa v kategorii SWRC z roku 2012 proháněl po letošní „Barumce“ v barvách továrního Peugeotu 208 T16 R5. My jsme měli možnost Vám právě s ním zprostředkovat exkluzivní rozhovor!

 

Slavnostní zahájení a tradiční večerní „superspeciálka“

Ani při „zahájení“ nemůže být náš největší rally podnik nevýjimečný. Za oficiální začátek se dá považovat tzv. Shakedown neboli přejetí přes startovní rampu, zde se ale ani v nejmenším nejedná o závodění. Samotnému slavnostnímu ceremoniálu na zlínském Náměstí Míru předcházela kvalifikace. Na trati dlouhé bezmála pět kilometrů tak jezdci rozhodli o startovním pořadí do první etapy. Ostrý start nás pak čekal až v pozdně večerních hodinách přímo v prostorách bývalých Baťových závodů, kde se konala divácky jedna z nejatraktivnějších rychlostních zkoušek v celém světovém rally. Nevěříte? Zkusím své hodnocení odůvodnit. Vlastně celý „vtip“ divácké atraktivity je v atmosféře. Ta je tvořena denním i ročním obdobím, tedy krásného pozdě letního večeru, kdy je pořád poměrně teplo a ve tmě světla závodních vozů prostě dělají úplně jiný dojem než přes den. Atmosféra je umocněna přítomnými diváky. Těch bylo údajně na městské RZ přes 40 tisíc a celkově pak za celé tři dny přes 200 tisíc! A nejde jen o počet návštěvníků, jde obecně o přítomnost lidí, kteří jsou neuvěřitelně nadšeni celou událostí a vlastně s nadsázkou i celým městem, které již týden dopředu neřeší nic jiného. V poslední řadě náš dojem dotváří již zmíněný areál bývalých Baťových závodů, každý si jistě představí staré typicky cihlové budovy, ze kterých historie Zlína přímo srčí.

 

Tak už na samotný start a něco k organizaci

Všichni jsme se samozřejmě těšili na ten sice neoficiální, za to už opravdový start první etapy a vůbec celé rally. Už několikrát jsme zmiňovali, že startem byla, jako už každý rok, večerní „superspeciálka“. Ta bohužel letos neproběhla zcela bez problémů. Prvním bylo nepříjemné a nezanedbatelné zpoždění, které nutno podotknout, nebylo chybou pořadatelů nýbrž diváků. Špatná kombinace teplého počasí a přítomnosti alkoholu zkomplikovala průběh prvního závodního večera hned třikrát. Přesně tolikrát kvůli divákům totiž vyjížděla na trať záchranná služba. Celkové zpoždění překročilo hodinu, což bylo negativní nejen pro diváky, kteří dlouze vyčkávali na ty nejlepší jezdce, ale právě pro ně zpoždění představovalo největší komplikaci. Honza Kopecký, závodník startující z prvního místa, totiž dojel do servisní zóny zhruba okolo půl jedné a na tom samém místě se musel nacházet druhý den ráno už před osmou hodinou. Právě kratší spánek se může negativně projevit na soustředěnosti jezdce. Pro nás diváky pak zpoždění představovalo celkově zhruba čtyři hodiny strávené u trati. Na druhou stranu se bylo opravdu na co těšit. Obzvlášť závěr, zejména průjezdy jezdců s továrními vozy, byly skvělou podívanou. Druhým překvapením pro nás bylo až příliš mnoho nejrůznějších diváckých a VIP zón. Jako novináři jsme měli možnost stát samozřejmě přímo u trati. Dále pak pořadatelé nabízeli VIP prostor v garážích u budovy 21, jejichž každé patro mělo svou vlastní pásku. V nabídce byla také vyhlídka 16té etáže již zmiňované baťovy hlavní budovy nebo například speciálně vytvořená tribuna za autobusovým nádražím. Celkově jsem tak na krku měl tři kartičky, které mě vlastně neopravňovali vůbec k ničemu, 2 barevné pásky a novinářskou vestu. Jedná se sice o poznámku ne zas tak důležitou a celkové zážitky vůbec neovlivňující, ale přeci jen nám tyto zážitky něco prozrazují o samotné organizaci.

 

Den druhý: Ranní start a první RZ – znovu s okruhovou částí

Ještě než začnu popisovat zážitky z jednotlivých průjezdů rychlostními zkouškami, je potřeba podotknout, že většina z nich je nám většinou již dobře známa. Stejně tak, jak tomu je například u Rally Bohemia či u ostatních pohárů českého mistrovství, i zde jsou tratě každý rok velmi podobné. Mění se například směr nebo se lehce zkracují a prodlužují. Najít ideální místo pro focení a pro ideální zážitky tak není zas takový problém. My jsme někdy okolo půl deváté vyrazili ze Zlína směrem na divácky opět atraktivní zkoušku Slušovice, kde ve vesnici se stejnojmenným názvem byla připravena tribuna a hlavně divácká „aréna“, kterou závodníci projeli hned dvakrát. Celkově jsme měli možnost vidět u každého závodníka dva průjezdy jedním retardérem, dvěma pomalejšími zatáčkami, jednou rychlejší na šotolinovém povrchu, zrádný skok a následující zmizení za poslední zatáčkou na šotolině. Ve srovnání s ostatními tratěmi bylo možné ve slušovické aréně toho vidět opravdu mnoho. I za takovéhle možnosti by se mělo pořadatelům poděkovat. Nejde totiž jen o naše divácké postřehy, ale i o bezpečnost. Na aréně je o ni totiž skvěle postaráno.

 

Přejezdy na další tratě a celková bezpečnost

Samozřejmě ani dnes nesmíme zapomenout na zhodnocení bezpečnosti. Obecně se dá říct, že pořadatelé na Zlínsku, kteří mají bohaté zkušenosti s pořádáním rally, nezapomínají na bezpečnost ani v nejmenším. Pro nás diváky to během celého konání představovalo jednu nechtěnou komplikaci, kterou byla snížená možnost přejezdů mezi zkouškami. Za den jsme z celkových osmi zkoušek stihli nakonec čtyři. Polovina ale není zas tak špatný výsledek, na světových rally to bývá ještě horší. Na druhou stranu výsledek podepsaný na vyšší bezpečnosti provozu na normálních pozemních komunikacích by měl být vítaný každým z nás. Když znovu zmíníme celkový počet přes 200 tisíc diváků, asi si každý z nás představí ten z´matek na silnicích. K bezpečnosti na samotných tratích nemám výhrad, pořadatelů/traťových komisařů nebyl nedostatek, jejich reakce nebyly přehnané a jejich práce byla tak reálným přínosem. My jsme během soboty konkrétně navštívili dále RZ4 Maják, RZ 7 Pindula a RZ9 Kudlovice, z nichž nejlepší se nám zdál příjezd z pily a dvě následné zatáčky v obci Želechovice v rámci tradiční Pinduly.

 

Závěrečný slavnostní ceremoniál slavné třídenní Barum Czech Rally 2015

Do úspěšného cíle se dostalo něco okolo stovky posádek. To sice není vzhledem k celkovému počtu přes 140 startujících příliš vysoký počet, ale na druhou stranu musíme zmínit, že rally si nevyžádala žádnou větší újmu na zdraví. Pár nehod se přeci jen stalo, z nichž nejhrozivější byla ta italského jezdce Roberta Consaniho na továrním voze Citroen DS3 R5 již na druhé rychlostní zkoušce, ale překvapivě celé složení posádky vystoupilo z vozu v zápětí bez jakýchkoliv problémů. Nejde, ale jen o řidičské dovednosti celého startovního pole, jehož složení bylo rozhodně kvalitní, ale i o umění pořadatelů zajistit bezpečnost pro diváky a připravit bezpečné tratě tak, aby je závodníci zvládli. Nelze jedním slovem nebo úplně jednoznačně říct, jaká letošní Barumka byla, nelze ji dát nějaká procenta. Každému bych však doporučil alespoň jednou její návštěvu zkusit, projít se i servisní zónou a vidět závodní speciály na vlastní oči a z blízka. Uvědomíte si, jak jsou jejich civilní verze odlišné a že hrát si na silnici na závodníka je úplně něco jiného než, když jede na rychlost závodník v upraveném voze zejména s bezpečnostním rámem na uzavřené trati. Ke konci mohu s klidným srdcem prohlásit, že se jednalo o jednu z nejatraktivnějších akcí, kterou jsem zažil. Věta, kterou by novinář za normálních okolností říkat neměl, nicméně pro dnešek si ji prostě nemohu odpustit. Děkujeme všem pořadatelům a těším se na příští ročník, který doufáme, že bude znovu krokem vpřed a stále zajímavým zážitkem.

 

 

Celkové výsledky:

1.Kopecký J. 02:12:17.7
2.Pech V. +27.2
3.Kajetanowicz K. +39.8
4.Lukyanuk A. +01:10.7
5.Valoušek P. +02:29.9
6.Černý J. +04:06.9
7.Breen C. +04:24.9
8.Kobus H. +04:31.0
9.Jakeš M. +05:46.1
10.Jelínek J. +06:40.9

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..