Zdroj úvodní fotky: BYD Europe B.V.
BYD: čínská automobilka, která porazila Teslu, přichází i do Česka

BYD: čínská automobilka, která porazila Teslu, přichází i do Česka

Autor: Lukáš Koblasa · Fotografie: BYD Europe B.V.

Na český trh elektromobility vstupuje nový významný hráč. Čínská automobilka BYD (Build Your Dreams), která se v posledních letech zařadila mezi největší světové výrobce elektrifikovaných vozidel, oficiálně představila svou nabídku pro Českou republiku. Stalo se tak 1. dubna 2025 během tiskové konference v pražském Foru Karlín. BYD zde odhalil své produktové portfolio, plány pro místní trh i klíčové osoby, které budou značku v regionu zastupovat.

Zahájení ve Foru Karlín

Slavnostní prezentace se uskutečnila za účasti novinářů, odborné veřejnosti i zástupců značky včetně nové české exekutivy. Kromě samotné prezentace měli účastníci možnost detailně si prohlédnout tři vozy, se kterými BYD zahajuje působení v Česku – konkrétně dva čistě elektrické modely a jeden plug-in hybrid. Součástí akce byly také testovací jízdy, které umožnily zájemcům prověřit jízdní vlastnosti vozů v reálném provozu.

Za českou pobočku vystoupil Martin Heřmanský, bývalý regionální ředitel Harley-Davidson pro střední a východní Evropu. Ve své nové roli má na starosti vedení a rozvoj značky BYD v Česku i okolních zemích. Podle něj se chce BYD na českém trhu etablovat jako technologicky pokročilá, ale zároveň cenově dostupná značka, která nabídne zákazníkům alternativu k zavedeným výrobcům. „Přicházíme s jasným cílem – stát se lídrem v oblasti udržitelné mobility,“ uvedl Heřmanský.

Tři modely pro české zákazníky

Zahájení prodeje v České republice provází nabídka tří modelů – dva z nich jsou elektromobily, třetí je plug-in hybrid. Všechny vozy vycházejí z vlastního vývoje BYD a sdílejí některé technické prvky včetně bateriové technologie Blade Battery.

  • BYD Sealion 7
    Elektrické SUV s dojezdem přes 520 km dle WLTP zaujme robustní stavbou, pohonem všech kol a výrazným designem. Interiér nabízí otočný centrální displej a prostorné uspořádání, díky čemuž vůz cílí nejen na rodiny, ale i zákazníky hledající komfort a výbavu vyšší třídy.

  • BYD Seal
    Sedan se sportovními proporcemi a výkonným pohonem v nejvyšší variantě zrychlí z 0 na 100 km/h pod 4 sekundy. Nabízí dojezd okolo 570 km, adaptivní podvozek a digitální funkce včetně hlasového ovládání a bezdrátové konektivity. Oproti SUV působí elegantněji a je zaměřený více na dynamickou jízdu.

  • BYD Seal U DM-i
    Plug-in hybridní SUV kombinující spalovací motor s elektromotorem v rámci systému DM-i (Dual Mode) v čistě elektrickém režimu ujede přibližně 100 km, celkový dojezd pak přesahuje 1 000 km. Vůz je určen pro zákazníky, kteří často jezdí delší trasy, ale ve městě chtějí využívat elektrický pohon. Výbava zahrnuje mimo jiné panoramatickou střechu, vyhřívaná sedadla nebo pokročilé asistenční systémy.

 

Technologie baterií a platforma

Všechny modely využívají baterii Blade Battery – lithium-železo-fosfátovou technologii (LFP), kterou BYD vyvinul interně. Baterie má vyšší tepelnou stabilitu a je méně náchylná k přehřátí nebo vznícení než běžné lithium-iontové články. Prošla náročnými bezpečnostními testy – včetně propíchnutí hřebíkem nebo přejetí nákladním vozem – bez známek poškození či exploze.

Plochá konstrukce baterie zároveň umožňuje optimalizaci prostoru v podvozku vozu, což přispívá ke stabilitě, nižšímu těžišti a lepšímu využití prostoru v kabině.

Ceny a výbava

Ceny vozů byly zveřejněny během tiskové konference. Plug-in hybridní model Seal U DM-i začíná těsně pod 970 000 Kč. Elektrické modely Sealion 7 a Seal se v závislosti na výbavě pohybují v rozmezí 1,1 až 1,2 milionu korun.

Zástupci značky zdůraznili, že i základní výbava zahrnuje prvky, které bývají u konkurence příplatkové – například adaptivní tempomat, kamerový systém, pokročilé jízdní asistenty, bezdrátovou konektivitu s mobilními zařízeními a infotainment s dotykovým rozhraním.

Prodejní síť a partnerství s Louda Auto

BYD vstupuje na český trh ve spolupráci s Louda Auto, jedním z největších prodejců automobilů v České republice. První showroom byl otevřen v Praze, do konce roku 2025 plánuje BYD rozšířit svou síť na zhruba 30 prodejních a servisních míst. Podobný plán má značka i pro slovenský trh, kde chce do konce roku otevřít zhruba 20 provozoven.

Cílem je zajistit nejen dostupnost vozidel, ale také kvalitní servisní a zákaznické zázemí, které odpovídá evropským standardům.

Výroba v Evropě: projekt v Maďarsku

V rámci evropské expanze BYD oznámil záměr vybudovat výrobní závod v maďarském Szegedu. Továrna má sloužit k výrobě elektromobilů a plug-in hybridů pro evropské trhy a přispět ke zkrácení dodacích lhůt. Projekt se aktuálně nachází ve fázi příprav. Termín zahájení výroby zatím nebyl oficiálně oznámen.

BYD v globálním měřítku

BYD není pouze výrobce automobilů. Společnost se dlouhodobě zaměřuje na vývoj a výrobu baterií, čipů, řídicích systémů a nabíjecí infrastruktury. Její produkty zahrnují kromě osobních aut také autobusy, nákladní vozy nebo železniční technologie. Firma má vlastní vývojová centra a provozuje více než 30 průmyslových parků po celém světě – například v Číně, USA, Brazílii, Maďarsku nebo Indii.

V roce 2024 dosáhla BYD historického milníku – překonala hranici 10 milionů vyrobených vozidel poháněných moderními nízko-emisními hnacími ústrojími. V posledním čtvrtletí téhož roku navíc prodala více elektromobilů než Tesla, čímž si upevnila pozici globální jedničky v oblasti čistě elektrických vozidel.

BYD na dalších trzích

V Evropě už BYD působí v řadě zemí – například v Německu, Francii, Nizozemsku, Španělsku, Velké Británii nebo Norsku. V Latinské Americe se značka prosadila například v Brazílii, kde se stala lídrem trhu s elektrickými autobusy. V Thajsku si v roce 2024 BYD udržel více než 30% podíl na trhu s elektromobily. V některých zemích značka spolupracuje s lokálními partnery, v jiných buduje vlastní prodejní a servisní síť.

Srovnání s konkurencí

Vstup BYD na český trh lze chápat jako konkurenci pro zavedené značky. Tesla, Hyundai, Volkswagen či Kia nabízejí modely s podobným výkonem a dojezdem, avšak často za vyšší cenu nebo s méně bohatou výbavou. Například BYD Seal může v základní konfiguraci konkurovat Tesle Model 3 nejen dojezdem, ale i výbavou či použitou bateriovou technologií.

BYD těží z vlastní výroby většiny klíčových komponent – baterií, polovodičů i softwaru – což umožňuje lepší kontrolu nákladů a stabilitu dodavatelských řetězců. To může hrát roli zejména v době, kdy jsou dodávky komponent stále problematické.

Shrnutí

Vstup značky BYD do České republiky přináší novou alternativu pro zákazníky hledající elektrifikovaná vozidla. Díky vlastnímu vývoji, globálním zkušenostem a snaze o lokální přítomnost má značka šanci etablovat se jako relevantní hráč nejen na českém trhu, ale i v celém regionu. Nám teď ale nezbývá nic jiného, než se těšit na první klasický redakční test, kterým modely nově uvedené značky BYD samozřejmě již brzy projdou.

Lukáš Koblasa

Sdílet: