BMW X4 M40d: bořič mýtů SUVéček

BMW X4 M40d: bořič mýtů SUVéček

Doba, kdy všechna SUV musela být maximálně praktická, je už asi definitivně za námi a dokazují to právě nové výtvory prémiových automobilek. Zpochybňovat smysl téměř dvoutunového kupé se světlou výškou přes 20 cm je celkem jednoduché. Ale byla by to škoda, protože nová X4 bude při výběru vozu hrát hlavně na iracionální strunu a zde jdou argumenty stranou. Styl, dojem z interiéru i pocit za volantem, to jsou disciplíny, které se špatně racionálně popisují, ale dělají z X4 přesně to auto, které bych chtěl, i když vlastně vůbec nevím proč. Co všechno mě tedy oslovilo? Čím si mě X4 získala? A jaký smysl dává v luxusně sportovním a ne všem cenově dostupném voze naftová motorizace? To a mnohem více dnes zodpovím…

 

Design – kontroverze, co budí pozornost

Na pohled je X4 velmi zajímavé auto – některým se design nelíbí, jiní ho obdivují. Za téměř jistotu lze považovat tvrzení, že si ho každý všimne. Tvar vozu budí pozornost a mezigenerační obměna mu velmi pomohla, a to hlavně v zadní části. Prostor pro registrační značku se posunul z pátých dveří dolů a dal tak vzniknout velké jednolité ploše bez zbytečných designových prvků, což je něco, co u dnešních aut nevídáme zas tak často. Díky tomu vyniknou krásná zadní světla, která jsou po vzoru dnešních BMW výrazně prostorově tvarovaná – spodní část světel vystupuje o dobrých pár centimetrů a obtéká ze zadní části až do boku vozu velkou část obou partií.

Při pohledu zepředu pak není až takový problém si X4 zaměnit s X3 – maska disponuje stejnými prvky, prim tady hrají “velké ledvinky”, za kterými se skrývá aktivní řízení proudění vzduchu, které se otevírá až v případě, že je nutné chladit motor. Kromě rychlejšího zahřívání to pomáhá i aerodynamice. Auto přijelo na zimních 19palcových kolech, která jsou na mě možná až moc rozumná – standardně se tady motorizace pojí s 20”, za příplatek cca. 30 tisíc můžete mít 21” a ty na autě budou vypadat ještě o stupeň lépe. Na druhou stranu se ale tmavá kola k bílé barvě vozu opravdu hodila. Celkově pak na novém BMW X4 hraje dohromady vše vlastně přesně tak, jak má, řekl bych “líbivě”.  

 

Interiéry BMW umí

Jestli na něco nedám dopustit, tak je to interiér moderních BMW, který je prostě domyšlený do posledního detailu. U budíků se BMW nespokojilo s pouhým displejem, jak to dělá většina automobilek, ale před displejem nechalo rámečky pro tachometr, otáčkoměr i stav nádrže a teplotu chladící kapaliny. Právě díky tomu nepůsobí digitální budíky lacině a navíc zachovávají veškeré výhody digitálních kokpitů. Při každé interakci s infotainmentem BMW mám pocit, že se nad tím přemýšlelo – budí to ve mě podobný dojem, jako mám třeba z produktů Apple – vše najdu tam, kde by to mělo být, prostě funguje a nemá zbytečně dlouhé animace. Jsou to asi i drobnosti, jako třeba to, že pokud přepnete režim jízdy nebo snížíte spotřebu, palivoměr vám ukáže více paliva v nádrži – protože pro řidiče je přeci důležitější dojezd než počet litrů, ten se shodou okolností u palivoměru téměř ve všech režimech také zobrazuje.

Vůz byl vybaven i automatickým parkováním, které kromě ovládání plynu a brzdy umí i samo měnit rychlostní stupně – jediný vstup řidiče je tak vybrání místa, kam se bude parkovat a držení tlačítka pro parkování – funguje to skvěle, auto si pro příčné parkování na menší místa schválně najede víc do boku a poté postupným popojížděním dopředu srovnává tak, aby vůz byl rovně. Zvládá přitom dávat pozor i na to, aby bylo auto správně umístěno oproti ostatním vozidlům – v X4 mi poprvé tento asistent přišel užitečný – lehce se aktivoval, fungoval rychle a díky senzorům měl rozměry v oku více než já během týdenního testování.

Celý interiér byl navíc vyveden v červené kůži Merino z programu BMW individual, což mu dodává na exkluzivitě – sedadla mají pěkný vzor, jsou velmi příjemná a mají solidní boční vedení, vhodné ale spíše pro užší postavy. Na druhou stranu ale nabízejí možnost přifukování bočnic, díky čemuž věřím, že “váhový limit” nebude nikterak přísný. Vzadu je celkem překvapivě dost místa na nohy i hlavu, jen se zde sedí celkem vzpřímeně tak, aby se cestující vešli pod vyšší část střechy. Překvapením je také nečekaně prostorný zavazadelník, který nabídne 525 litrů (pro představu řada 3 GT má o 5 litrů méně, obrovský kombík 5 Touring nabídne jen o necelých 50 litrů více). Ne, že by to byla pro tento druh vozu esenciální disciplína, na druhou stranu je dobré vědět, že golfové vybavení se vám do vozu vejde a na hory nebudete muset hyzdit vzhled coupé nevzhlednou rakví.

 

Motor: šest válců, dvě turba a 240 kW

U X4 jsou k dostání dvě vrcholné motorizace – M40d a M40i. Obě jsou šestiválcové s objemem 3 litry, benzínový má o 20 kW více a o turbo méně, což vede ke stejné hodnotě zrychlení na stokilometrovou rychlost – 4.8 sekundy. S benzínovou verzí jsem neměl možnost jet, nicméně naftová jednotka mě opravdu nadchla, a to především svojí univerzálností. V komfortním režimu dokáže jet tiše, kultivovaně a i odezvu na plynový pedál má takovou laxnější, což je při běžném přesouvání příjemné. Geniální je ale jízdní režim “Adaptive”, který na základě chování řidiče odhaduje, jak chcete jet – do úvahy by měl brát dokonce i údaje z navigačního systému, a tak odhadnout ideální vyváženost mezi komfortním a sportovním režimem. V tomto režimu jsem jezdil většinu času a funguje opravdu dobře – je ale pravda, že rozdíl v agilnosti oproti Sport Plus režimu je pořád relativně velký.

K jízdním vlastnostem – ty byly do jisté míry ovlivněny kombinací zimních pneumatik a vyšších teplot, ale i tak bylo znát, že podvozek patří k tomu nejlepšímu, co lze na silničním SUV mít. S vyšší váhou vozu si poradí obstojně, i tak ale při rychlé změně těžiště v kratších zatáčkách fyzikální zákony neoklame, i když se o to tedy pohon 4×4 statečně snaží. Příjemná je i spotřeba – ta se i při ostřejší jízdě drží okolo osmi litrů, přičemž dlouhodobější průměr se dá dostat i pod 7 l/100 km- ne, že by ale na tom u tohoto druhu auta nějak záleželo, minimálně ale delší dojezd na jednu nádrž i v německých dálničních rychlostech určitě potěší každého. A právě díky takovým motorizacím, jako je M40d, bych si zase jednou dovolil tvrdit, že nafta není mrtvá. Do relativně velkého auta (a SUV), jakým bez pochyby X4 je, mi diesel jako palivo stále dává větší smysl. V BMW jej navíc dotáhli téměř k dokonalosti, když dokáže být stále hodně úsporný, silný, zároveň nabídnout skvělou pružnost i zátah a hlavně odbourat snad všechny mýty o hrubém či “chrochtavém” chodu motorizací spalující stejné palivo. Nečekaná pro mě byla hlavně již zmíněná univerzálnost – s X4 M40d se dá jezdit jak rychle a zábavně, tak i komfortně nebo i úsporně a vše zvládá s přehledem tak, jak kdyby to byl její hlavní účel.

 

Závěr: pozitivní překvapení především

Celkově je pro mě X4 velkým překvapením – navenek se jeví jako auto, které je sice velmi pěkné, ale nemůže být praktické a už vůbec ne univerzální. Musím se ale přiznat, že během testování mě X4 opravdu dostala. Kdybych měl jmenovat, bude to konkrétně prostorný a krásný interiér, obrovský kufr a velmi univerzální motor, který je raketově svižný, ale v případě potřeby i velmi tichý a nenápadný – do auta na každodenní ježdění úplně ideální. Exteriérem vystupuje z davu a na českých silnicích jich pořád ještě není tolik, aby se za ní kolemjdoucí neotočil, takže pokud hledáte auto, které budí pozornost a i jizdni vlastnosti jsou hodné jeho značce, X4 je ideálním vozem ke koupi. Jen si pospěšte, než se to rozkřikne…

 

TECHNICKÁ DATA A DALŠÍ UŽITEČNÉ RADY NALEZNETE NA PORTÁLU AUTOHLED.CZ:

 

Jirka Chomát

#AUTOHLED.cz – porovnání a recenze aut.

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..