BMW R 1250 RS – Cestování ve vysokém tempu

BMW R 1250 RS – Cestování ve vysokém tempu

Autor: Jiří Babický · Fotografie: Jiří Babický

BMW má ve své nabídce celkem slušné portfolio cestovních motorek. Před pár týdny jsem měl možnost vyzkoušet model R 1250 RS. Není totiž cesťák jako cesťák a u BMW si v této kategorii může každý vybrat, jaký styl ježdění mu vyhovuje. Tento konkrétní model spadá do kategorie Tour, která je určena pro dlouhé cesty – to u BMW znamená, že motorka je sakra pohodlná a ani po několika hodinách jízdy na ní nebudete rozlámaní. Na rozdíl od R 1250 RT, která je více zaměřena na pohodlí, luxus a ochranu před nepřízní počasí, je R 1250 RS více sportovní, lehčí a tak trochu zlobivější.

Protože je to 1250 od BMW, je samozřejmě poháněna klasickým plochým dvouválcem, který známe i z ostatní modelů značky. Prehistorie tohoto motoru sahá až do roku 1923, kdy byl poprvé použit na modelu R 32. Od té doby se neustále vyvíjí a zdokonaluje, až dosáhl současné podoby se všemi technickými vychytávkami, jako je proměnné časování ventilů ShiftCam. Samotné RS má historii o trochu kratší, je to vlastně nástupce modelu R 1200 RS, který byl představen v roce 2015.

Sportovnější charakteristika motorky je patrná už na první pohled. Agresivněji laděná kapotáž má mnohem blíž ke sportovní motorce než k velkému cesťáku. Motorka je lehounce nahrbená a jakmile zahlédnete pokrčená řídítka, je jasné, že tahle motorka není určená na kochání se krajinou, ale spíš na řezání zatáček. Je tedy primárně určena pro ty motorkáře, kteří nejezdí jen na těžko přes půl světa (i když klidně můžou), ale hlavně pro ty, kteří občas rádi pořádně zatáhnou za plyn a užijí si trochu adrenalinu. Dvouválcový boxer s variabilním časováním ventilů ShiftCam jim na to blbnutí dá 136 koní. A nejen to, sportovně jsou laděny tlumiče a sportovně jsou zahnutá i řídítka, takže pozice je lehce předkloněná a úplně vás láká zkusit, kolik toho z motorky vymáčknete a jako bonus je tu výborná převodovka, brzdy a krásný zvuk. Barevné provedení v trikoloře BMW jí navíc vyloženě sluší. 

 

Cesťák tak trochu jinak

Motorka je samozřejmě primárně na ježdění, tak pojďme na to. Zapnout bezklíčové zapalování, stisk startéru, lehké škubnutí boxera a pod zadkem už se vám probudilo 136 koní. Jakmile začnete kopat rychlosti, zjistíte, že i převodovka je poskládaná trochu jinak než u “normálních” velkých cesťáků. Ale jinak to asi úplně nejde, buď cestujete v pohodlí, teplíčku a bez námahy, nebo sportujete. Já osobně raději to druhé. K celkově velmi dobrému sportovnímu pocitu přispívá i skvělý quickshifter, který dodává ještě o kousek více dynamiky hlavně na výjezdu ze zatáček. Prostě tam nahulíte plný plyn a jen kopete rychlosti. Určitě stojí za to vyzkoušet i jízdní režimy, které motorka nabízí. Ideálně s rozšiřujícím balíčkem o módy Pro. Pak budete mít k dispozici módy Rain, Road, Dynamic, Dynamic Pro a kdo má ekologické smýšlení, může přepnout na nudný režim Eco. Pomocí nastavení neměníte jen palivové mapy, ale jak už jsem zmiňoval, motorka má variabilní časování ventilů, takže motor se přenastaví celkem výrazně. Zmáčknutím tlačítka měníte rovněž trakci, ABS a další, a díky dynamic ESA máte i elektronicky nastavitelné tlumiče. Tady si můžete vybrat mezi Road a Dynamic a jak moc máte motorku naloženou batohy a spolujezdcem. Motorku pak krotí dvojité 320mm kotouče se čtyřmi třmeny Brembo vpředu a jeden 276mm kotouč s dalším Brembo vzadu. 

Když si vyhrajete s nastavením a motorku si přizpůsobíte k obrazu svému, už vás čeká jen spousta zábavy. Do zatáček se pokládá velmi snadno a na celém nastavení je znát ta hezká dávka sportovní části DNA téhle mašiny. Nízké sedadlo je pevné a poskytuje dostatečnou zpětnou vazbu, přehazování ze strany na stranu je velmi snadné a rychlé. Vůbec nemáte pocit, že jedete na docela velkém cesťáku. Pokud shodíte kufry, určitě si dokážete užít spoustu zábavy i na okruhu a to je něco co vám moc cestovních motorek nenabídne. Na dálnici a za deště určitě oceníte i dobře tvarovanou kapotu. Velmi dobře odvádí vodu a obecně upravuje obtékání vzduchu kolem motorky a řidiče. 

Motorka samozřejmně není jen kus železa, ale i hodně drátů, čipů a senzorů. Mezi nejužitečnější patří dynamická kontrola brzdění, dynamická kontrola trakce + ABS. Vše ovládáte pomocí standardního BMW ovládacího kolečka a informace vidíte na 6,5palcovém displeji. Displej je tedy menší než u velkých cesťáků a trochu postrádá plnohodnotné zobrazování mapy. Na druhou stranu získáte spoustu jízdních dat (např. dosažený náklon, čas na kolo atd.). Pokud se vám povede spárovat motorku s telefonem, budete mít přístup k záznamu cest a různým statistikám. Abyste mohli plně využít všechny funkce aplikace, potřebuje jí umožnit plný přístup ke všemu, co máte v telefonu, asi aby se pánové v BMW měli na co koukat, když se zrovna nudí na poradě…

 

Sečteno a podtrženo

BMW R 1250 RS je výborná motorka pro svižné cestování. Pokud chcete cestování bez námahy, v křesle a ideálně ve dvou, pořiďte si R 1250 RT, nebo rovnou BMW K 1600 B Grand America. Pokud chcete cestovat ve svižném tempu, občas to pořádně osolit a raději než dálnice máte klikaté okresky, tohle je motorka pro vás. RS má sice oproti K1600 o pár válců méně a oproti sportovní RR chybí pár koníků, ale sportovní duch si ponechává a pokud cestujete, tak to pohodlí za to fakt stojí. RS je velmi povedená mašina pro sportovní cestování, která vám nabídne vynikající zrychlení, stabilitu a brzdnou sílu, moderní design, kvalitní zpracování a bohatou výbavu. To vše v tradičně kvalitním zpracování a se zvukem a image značky BMW.

 

Jirka Babický

Sdílet: