Že nemůže ekologický přístup fungovat v motorsportu? Kapalný vodík v praxi – Toyota Corolla H2 v 24h závodě
Autor: Daniela Dlabačová · Fotografie: Toyota EuropeOhromující inovace v automobilovém průmyslu. Že jim nevěříte? A že všechny ty moderní, většinou výhradně ekologicky orientované technologie nemají co do činění s motorsportem, který nás, fanoušky, tolik baví. Toyota tvrdí opak! Nevěříte? A co to třeba dokázat nedávným úspěchem? Triumfální byl totiž výkon jejich závodního prototypu poháněného kapalným vodíkem, Corolly H2, v náročném 24hodinovém závodě Super Taikyu na ikonickém okruhu Fuji v Oyamě, Shizuoka. A právě na něj se dnes podíváme…
Revoluční účast závodu s vodíkovým autem
Tento špičkový mistrovský kousek, hnán sílou kapalného vodíku, zdolal výzvy náročného vytrvalostního závodu, značně posilujíc tak Toyoty cestu k udržitelným automobilovým řešením. Co je ještě více ohromující, Corolla H2 se připojila ke konkurenci pouhých 18 měsíců po zahájení svého vývoje. Představte si vozidlo, které nehoří „gumou“, ale vodíkem – čistým, účinným palivem budoucnosti. Corolla H2 se stala historickým vozem, který kdy závodil, a to jako první vozidlo poháněné kapalným vodíkem na závodních tratích. 358 ujetých kol na okruhu Fuji znamenalo ohromující vzdálenost 1 634 kilometrů, což je úspěch dosažený pouhý rok po premiérovém závodě Corolly H2 na plynný vodík.
hnací motor Ekologické Inovace
Závazek Toyoty snižovat uhlíkové emise prostřednictvím inovací v motorsportu září v plném lesku. Hlavní přednost kapalného vodíku? Pozoruhodný dojezd vozidel jím poháněných. S energetickou hustotou přibližně 1,7krát vyšší než u plynného vodíku může tento elegantní způsob pohonu jít vpřed – doslova. Na rozdíl od plynného vodíku, kapalný nepotřebuje vysoký tlak, což poskytuje větší flexibilitu designu nádrže paliva a potenciálně i více místa pro zadní pasažéry. Válcovitý tvar nádrží zajišťuje rovnoměrné rozložení sil i při vysokém tlaku. Výzvou však zůstává udržování ultra nízké teploty -253 °C, která je pro zkapalňování vodíku nezbytná.
Pod pokličkou se tým vizionářů Toyoty vydal na cestu zdokonalování technologie. Ryosuke Yamamoto, asistent manažera oddělení vývoje vozidel GR říká: „I když jsme již spolupracovali s řadou dodavatelů, chtěli jsme zapojit více partnerů, abychom společně zdokonalili technologii a proměnili ji v něco pozoruhodného. Doufali jsme, že si více lidí všimne a připojí se k nám v této snaze.“
S urputnou snahou o využití motoru spalujícího vodík tým vývojářů upravil nádrž, aby udržel vodíkové palivo v kapalném stavu. Byla zde také řada nových komponentů, včetně posilněného čerpadla pro dodávku paliva, vypařovače pro ohřev a přeměnu paliva na plyn a tlakových komor pro dodávku vodíku podle sešlápnutí pedálu řidiče. Plán však nekončí tady – Toyota bude pokračovat ve vývoji vozidel poháněných jak plynným, tak kapalným vodíkem, aby plně využila potenciál této revoluční technologie. A není v tom sama – automobilka zve širokou škálu partnerů, aby se připojili k této inspirující cestě. Jak se automobilový průmysl vyvíjí, Corolla H2 od Toyoty představuje důkaz jejich neochvějného závazku v inovace a environmentální odpovědnost. S kapalným vodíkem jako „novou zbraní“ Toyota vytyčuje cestu ke čistší a udržitelnější budoucnosti a zároveň dokazuje, že rychlost, síla a ekologická uvědomělost mohou harmonicky koexistovat na závodní dráze i dál.
Daniela Dlabačová