Zdroj úvodní fotky: Rallye Zlín, spol. s r.o.
Reportáž z Barum Czech Rally Zlín: nejrychlejší byl Pech, přesto jej nepovažují za vítěze

Reportáž z Barum Czech Rally Zlín: nejrychlejší byl Pech, přesto jej nepovažují za vítěze

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Rallye Zlín, spol. s r.o. & P Automobil Import, s.r.o. (Peugeot)

Jaká byla letošní Barum Czech Rally Zlín? Skvělá! Ne, beze srandy. Podívaná to byla opravdu atraktivní, napínavá, velkolepá a extrémně horká… Barumka prostě dostála svého jména, troufnu si navíc tvrdit, že možná ještě o malinko více než v předchozích ročnících. Za jeden z hlavních vlivů lze považovat letos opravdu nabitou evropskou špičku, které se do okolí Zlína na Barumku vydala, v čele s ní navíc minimálně dvě jména světového formátu. Své na tom zanechali samozřejmě i pořadatelé, kterým patří velké díky. Po dlouhé době se do programu totiž dostala i jedna zcela nová rychlostní zkouška, která nejedné posádce zamotala hlavu. No a po přejetí cílové rampy je tu – trochu nečekaně – jedna velká vlna kontroverze. Když se totiž podíváte do výsledků, první v nich uvedená posádka se neshoduje s oficiálním vítězem soutěže. Prý se něco takového už v historii stalo. Ať tak či onak, líbit se nám to může ale i nemusí. I o tom bude dnešní reportáž. Podíváme se ale i na český Peugeot Rally Cup, v němž bylo přihlášeno hned 9 posádek, které měly možnost se porovnat s nabitou evropskou konkurencí. To a mnohem více najdete v následujících řádcích.

 

Náročná první etapa a skvělé výkony většiny z evropské i české špičky

Letošní 52. ročník Barum Rallye, bezesporu nejslavnější tuzemské soutěže, přinesl adrenalin a napětí až do samotných posledních metrů závodu. Tato epická jízda, započítávaná do Mistrovství Evropy i Mistrovství České republiky, se konala v neúprosném letním horku, které srazilo na kolena mnohé. Jezdci ale ukázali svou odvahu a sílu.

První etapa byla jako bouře, kde na čele se rychle střídali favorité, vytvářející vyhrocené tempo. Mezi nimi zůstali neomylní soupeři Kopecký a Pech, Kopecký držící mírný náskok před Pechem, zatímco Maďar Csomós jim byl v patách. Tohle byl začátek soutěžního víkendu, který se nesl ve znamení nepředvídatelnosti. Pořadí na špičce se měnilo jako na houpačce a v prvních pěti rychlostních zkouškách jsme viděli pět různých jezdců na průběžně vedoucí pozici. Teprve v sobotu odpoledne přišla zlomová chvíle, kdy Jan Kopecký ukázal svou mistrovskou kvalitu a usadil se na prvním místě.

Kopecký si svým vítězstvím v první etapě pojistil jubilejní desátý titul Mistra České republiky, zatímco Hayden Padden z Nového Zélandu oslavoval svůj titul evropského šampiona i přesto, že musel kvůli problémům odstoupit z Barum Rallye. „Byl to trochu neobvyklý způsob, jak vyhrát šampionát, ale věřím, že Evropu ještě neopouštím,“ uvedl s úsměvem Padden.

 

Boj až do posledních metrů především mezi dvěma Čechy

Druhá etapa byla jako napínavý thriller, kde si Pech a Kopecký dramaticky vyměňovali vedoucí pozici. Před slavnou RZ Pindula byl rozdíl mezi nimi jen 0,3 sekundy. Nakonec to Pechovi vyšlo lépe, získal náskok a potvrdil ho vítězstvím na poslední rychlostní zkoušce. V týmu EuroOil se ukázala nesmírná síla sestavy Václav Pech jun. a Petr Uhel, kteří již potřetí ovládli Barum Rallye. A to nebyla první výjimečná jízda tohoto týmu, protože před dvaceti lety to bylo právě takhle.

Druhý v hodnocení ERC skončil Maďar Csomós. Ačkoliv Honzu Kopeckého stíhal po dobu celé Barumky, postupně se jejich odstup pomalinku navyšoval, až skončil na 14,3 vteřinách. Třetí místo v hodnocení ERC se proměnilo ve skutečný boj až do poslední chvíle. Adam Březík a Filip Mareš bojovali o druhé nejlepší české umístění v rámci mistrovství Evropy. Napětí stoupalo, když Rakušan Wagner udělal chybu na RZ Pindula, čímž otevřel dveře pro české jezdce. V závěrečné erzetě byl rozdíl mezi třemi jezdci méně než čtyři vteřiny. Nakonec však Wagner podal mistrovský výkon na Power Stage Halenkovice a zajistil si konečné třetí místo v ERC. Adam Březík skončil o 2,9 s čtvrtý a Filip Mareš o pouhých 0,8 s pátý.

Barum Rallye je vždy plná nečekaných zvratů. I Erik Cais měl šanci na nejvyšší příčky, ale defekt na RZ Kateřinice ho poslal na nižší pozice. Stejně tak Lukyanuk a Padden, lídr šampionátu, museli kvůli problémům v rámci druhé etapy odstoupit. Všechny tyto momenty připomínají, že Barum Czech Rallye Zlín je náročná, nevyzpytatelná a nekompromisní.

Mezi juniory zazářil Timo Schulz, který suverénně ovládl Opel Corsa Rally4. Jeho výkon ho katapultoval k vítězství v kategoriích ERC4 a 2WD, kde mu sekundoval Jaromír Tarabus s Peugeotem 208 Rally4. Tento mladý Němec si našel cestu k triumfu a ukázal, že budoucnost rallye je světlá.

 

Peugeot Rally Cup ve Zlíně: adrenalin, síla a neuvěřitelné výkony

Sedm odvážných posádek Peugeot Rally Cupu změřilo své síly proti početné evropské konkurenci. Očekávali jsme napínavé souboje a nečekané zvraty, a právě to nám Peugeot Rally Cup ve Zlíně nabídl. Od samého začátku bylo jasné, že duo Jaromír Tarabus a Daniel Trunkát přichází s něčím výjimečným. Neustále excelovali na rychlostních zkouškách, překonávajíce veškerou konkurenci. Ať už byla situace jakákoli, byli vždy na špici. Druhé místo obsadili David Štefan s Ondřejem Vichtorou a na bronzovou pozici se vyhoupli Miroslav Číž a Jaroslav Novák.

První etapa soutěže byla náročná, a přesto všech sedm posádek Peugeot Rally Cupu překonalo všechny testy. Jaromír Tarabus dominoval na trati a vyhrál všechny rychlostní zkoušky. David Štefan držel druhé místo stabilně, s jedinou výjimkou, kdy ho porazil Miroslav Číž ve třetí rychlostní zkoušce. Nedělní program zahrnoval i temně pověstnou a legendární RZ „Pindula“, která si vyžádala oběť ve formě Filipa Kuby, který musel závod opustit. Jaromír Tarabus se nepolevil, jeho odhodlání se zaměřilo na evropské soupeře v kategorii vozů s jednou poháněnou nápravou. Po roční pauze se opět ukázal v nejlepším světle, a to dokonce jako druhý v kategorii evropských dvoukolek, za německou posádkou Schulz – Wenzel.

Vítězný Jaromír Tarabus řekl: „Jsme spokojeni. Nejprve bych chtěl poděkovat Danovi, nejen za perfektní spolupráci, ale také za to, že mi umožnil jet Barumku. V rámci cupu i domácího šampionátu jsme toho dosáhli hodně, v Evropě jsme byli druzí, což bylo skvělé. Timo Schulz je rychlý a silný soupeř s tovární podporou, takže by bylo zvláštní ho porazit. Na Barumce jsme měli skvělou rychlost, ačkoliv jsme měli průběžně ztrátu, nebyla nijak velká. Celkově to byl skvělý víkend.“

David Štefan dodal: „Výsledek je dobrý, ale nemohu říct, že jsem naprosto spokojený. Trochu jsem se trápil na začátku, ale nakonec jsem se dostal do tempa. Když už jsme měli ztrátu, zaměřil jsem se na bodování v celkovém hodnocení dvoukolek, a to se nám povedlo. Barumka byla náročná, ale to patří k závodění.“

Miroslav Číž přidal hodnocení: „Barumka byla opravdu náročná. Teplo, těžké erzety a nové úseky. Ztráta v boji o třetí místo nás mrzí, ale jsme rádi, že jsme získali body pro celkové hodnocení dvoukolek.“

Tímto končí další úžasný závod Peugeot Rally Cupu v Zlíně. V letošní, sedmé sezóně zbývá už jen poslední závod – Invelt Rally Pačejov, který bude posledním testem a rozhodne o vítězi. Hra o titul je stále otevřená, a tak si můžeme být jisti, že to bude opět adrenalinová jízda plná vzrušení a nečekaných momentů.

Poohlédnutí: věhlasná Barumka v proudu času

 

Barumka i přes kontroverzi v cíli dostála svého jména a nabídla neuvěřitelně atraktivní podívanou!

Celý víkend Barum Rallye nám připomněl, proč je tato soutěž tak výjimečná. Letos to byla kombinace horkého počasí, rychlostních zkoušek plných adrenalinu a nesmírného talentu jezdců, která nám nabídla nezapomenutelnou podívanou až do samotného cíle. A vlastně tu byla i ta „divná“ vlna kontroverze, kterou rozdmýchali především publikování výsledků ze strany pořadatele, v nichž de facto vůbec nefigurovala ta nejúspěšnější a nejrychlejší posádka ve startovním poli – Václav Pech jr. – Petr Uhel. Ačkoliv v hodnocení ERC a v rámci kategorií, pro něž byla Barum Czech Rally 2023 vypsána, tato posádka díky vozu WRC (dnes startující ve třídě RN9) figurovat nemohla, tím, že jí byl umožněn start a že dosáhla nejlepšího celkového času v rámci soutěže, si dovolím ji přezdívat jako absolutní vítěze. To, že se o ní oficiální dokumenty a prohlášení takřka vůbec nezmiňují je při nejmenším zarážející. Ani to ale nemůže zkazit pozitivní dojmy, jaké si z letošní Barumky odvážíme. Připadá mi, jako by ten letošní ročník byl vlastně tak trochu něčím speciálním, a ne určitě to nebude těmi vysokými horečkami, se kterými jsem se po dvou dnech strávených střídavě na přímém sluníčku a v klimatizovaném autě vrátil domů. Tak snad zase v podobné atmosféře příští rok!

 

Jan Novotný

Sdílet: