BMW F 850 GS Adventure: 40 let cesty téměř k dokonalosti

BMW F 850 GS Adventure: 40 let cesty téměř k dokonalosti

Autor: Jiří Babický · Fotografie: Jiří Babický

A je to tady. Konečně začala sezóna testování! Vzhledem k počasí se dá jezdit už i na motorkách. Kvůli covidovému šílenství máme sice letos s testováním lehký skluz, ale o to zajímavější kousky vám budeme v tomto roce přinášet. Letošní sezónu začínáme s oslavencem od našich západních sousedů – bavorských motorových závodů, v němčině Bayerische Motoren Werke, pro celou planetu BMW. Ti letos oslavují 40 let výroby GS. Nutno říct, že za tu dobu se motorky s GS v názvu staly legendou a bez pochyb se pro kategorii cestovních endur staly téměř synonymem.

Dnes už představují etalon celé třídy. Nám se do redakce jako první kousek pro letošní rok dostala do rukou krásně vybarvená F 850 GS Adventure v jedinečném – a hlavně povedeném – zbarvení Edition 40 Years GS. Barevná kombinace je inspirovaná modelem R 100 GS, který se honosil přiléhavou přezdívkou „Bumblebee“ (čmelák).

 

První dojmy

Pro výroční GS jsem vyrazil do nového showroomu CarTech v Praze. Musím říct, že pohled na v několika řadách vyrovnané a nablýskané mašiny, je parádní. Za mě lepší než výlet do galerie. Takhle nějak si já představuji moderní umění! F 850 GS je špička ve střední třídě cestovních endur. Není to sice ten klasický boxer, který si u GS od BMW většina lidí představí, ale dvouválcový řadový motor o výkonu 70 kW (95 k) s čepy klikového hřídele předsazenými o 90 stupňů je skutečně povedený.

Pokud vás ale až tolik nezajímá konstrukce motorů, ulehčím vám to – v praxi to pro vás znamená, že motor táhne jak drak už od nízkých otáček a má nádherný zvuk. I když se nejedná zrovna o ten největší bavorák, je to plnotučná motorka, která velmi kvalitně vyvažuje cestovní a terénní vlastnosti. A v těch terénních toho nabízí i o trochu víc než ostatní konkurence nebo velká cestovní endura.

 

Vzhled a výbava

Design motorky je standard GS v tom nejlepším smyslu, tj. sebevědomí, svalnatost a funkčnost. F 850 GS Adventure zároveň dává najevo své ambice spolu s reálnými schopnostmi, které předvádí motorka na dlouhé cesty v každém terénu. Jezdec má k dispozici solidní větrný štítek a velké žlutě vyvedené chrániče rukou, které přijdou vhod při nepřízni počasí. Pro dlouhé cesty je samozřejmostí sada kufrů – vše na jeden klíček, příprava na navigaci a bezklíčové zapalování. Pro jízdu mimo asfalt pak najdete na motorce široké enduro stupačky, ochranný kryt motoru, už zmiňovanou jednadvacítku na předku, klasická kola se špicemi, přenos síly na zadní kolo řetězem, nastavitelné odpružení a samozřejmě si můžete vybrat z obrovské nabídky doplňkového vybavení.

 

Na cestě výborná, pro terén jako stvořená

Jak již bylo zmíněno, F 850 GS Adventure je střední třída. Klíčovou otázkou ale zůstává – co to pro jezdce znamená. Pokud tedy vezmeme v potaz cenu, objem motoru nebo výkon, „střední“ zařazení sedí. Pokud se budeme ale bavit o kvalitě zpracování, schopnostech a výbavě, tak zde neplatí pravidlo „menší rovná se horší“. Právě naopak. Už na první pohled je na motorce vidět, že je stavěná na dlouhé cestování a rozhodně má ambice podívat se mimo zpevněné cesty. Na asfaltce je tahle 850 krásně živá a táhne pěkně od spodu. Na první dojem působí celkem mohutně. Uvelebíte-li se za příjemně širokými řídítky, před sebou máte velkou nádrž a rozměrný štítek. Takový nějaký je to pocit. Stačí pak otočit klíčkem (teda vlastně stisknout tlačítko uprostřed řídítek) a naskočí vám velký přehledný displej, který intuitivně zobrazuje všechny hlavní údaje a zároveň slouží k nastavování všech možných funkcí, které si na motorce přejete upravit. Možností nastavení je široká škála, a tak vás hraní a ladění si motocyklu určitě na pár týdnů zabaví.

Obecně lze říct, že si motorky z pohledu elektroniky, asistentů a různých pomocníků prošly za poslední dekádu obrovským rozvojem a BMW je na špičce vývoje. Aby ježdění na motorce bylo co nejpříjemnější, nejjednodušší, a aby se splnila regulace EU, je elektronika naprosto nezbytná. A v mnoha případech stačí jako důvod i to, aby vám motorka takzvaně nenakopala zadek.Standardem motorky jsou volitelné jízdní režimy nebo nastavitelné tlumiče, antihoppingová spojka s nastavitelným chodem páčky, režimy jízdy Dynamic, Road, Endro a Rain v základu, standardně dodávané systémy ABS a ASC zaručující spoustu jízdních zážitků a hlavně vyšší bezpečnost. Pokud by vám to ale nestačilo, za příplatek je k dispozici jízdní režim “Pro”.

BMW F 900 R: moderní naháč s charakterem

 

Cesťák bez kompromisů

I když to není to úplně nejmohutnější GS, které BMW nabízí, tahle 850 se zdá být perfektní volbou pro toho, kdo ví, co od motorky vyžaduje. Výkon 70 kW a hlavně parádně naladěný motor dávají GSu skvělou dynamiku a až nečekanou sílu už od nižších otáček. BMW se motor opravdu povedl, protože zátah má pěkně od spodu a nárůst výkonu je hladký a konzistentní. A i když se na dnešní poměry 850 nezdá být bůhvíjaký „gamechanger“, do rukou se vám dostane motorka s výkonem mnohem větším než většina z nás reálně potřebuje. A navíc – pokud máte alespoň trochu terénní ambice, nemusíte se tahat s obrovskou zátěží. GS vám bohatě vystačí. I přesto, že 248 kg provozní hmotnosti není zrovna málo, skvělé brzdy Brembo vám tu sílu a váhu pomohou perfektně zkrotit. Motorka má dobře umístěné těžiště a výborně se s ní manévruje i v malých rychlostech. Dá se nicméně využít i pro každodenní ježdění do práce. (Na to by jí ale možná byla škoda.) Ideální je zkrátka na cestování. Na silnici je obratná, až překvapivě spolehlivě drží v zatáčkách a ochotně se do nich láme. V terénu si pak stačí upravit nastavení a motorka se rázem změní v terénní speciál. V širokých stupačkách se příjemně stojí, takže se nemusíte bát zajet i na horší cestu a trochu se umazat…

 

Jirka Babický

Sdílet: