Test BMW R18 Bagger – retro elegance s moderní technologií

Test BMW R18 Bagger – retro elegance s moderní technologií

Autor: Jiří Babický · Fotografie: Jiří Babický

BMW R18 Bagger, to je motocykl, který na první pohled zaujme každého, nejen fanoušky motorek. A když nezaujme, ohulíte repráky a pak si všimne každý. Je to úžasná mašina, která spojuje eleganci minulého století s technologií dneška. BMW R18 je inspirována legendárním modelem BMW R5 z roku 1936, což je ta retro část, které si všimnete na první pohled. Ladné křivky kapoty, spousta chromu, dokonalý lak, krásně zpracované detaily a celkově vzhled velké aristokratické cestovní mašiny. Prostě nádherný umělecký kousek. Retro design není jen o vzhledu, ale i o pocitu, který získáte, když sednete za řídítka. BMW se rozhodlo obnovit tento klasický styl, dodat mu moderní nádech a pořádnou kupu technologie z 21 století. Model R5 byl ve své době technologickým zázrakem a R18 Bagger tak pokračuje i v této tradici. Je to stroj, který oslavuje dědictví BMW Motorrad a zároveň přináší všechny moderní technologie, které jsou dnes neodmyslitelnou součástí moderní motorky. Dominantou téhle mašiny je naprosto monstrózní motor. Vzduchem a olejem chlazeným dvouválec typu boxer s objemem 1 802 ccm, který produkuje 91 koní a masivní točivý moment 158 Nm. Horizontální válce jsou nepřehlédnutelným prvkem a skvělou ukázkou technických dovedností BMW. 

 

Rock and roll

Usednutí na motorku je zážitek sám o sobě. R18 bagger vás uvítá elegantní velkou kapotou s čistým designem a relativně malým, ale pořád funkčním štítkem. Následuje obrovský motor a celkem malá nádrž. Ta plynule přechází na sedlo s hlubokým vybráním. Na zádi motorky jsou pak nádherné aerodynamické kufry ze spodu rámované nekonečně dlouhými výfuky. A všude spousta chromu a perfektně kvalitní lak. Na první pohled prostě obrovská nádherná motorka plná elegance a dokonalosti. 

Jakmile se uvelebíte v sedačce, je čas startovat. Není potřeba hledat klíče, stačí, že je máte v nějaké kapse. I když retro, motorka je plná nových technologií a bezklíčkové zapalování je jednou z nich. Na začátek je potřeba dostat R18 ze stojanu. Tady poznáte, že motorka, která má provozní hmotnost 398 kg, není žádné chrastítko. V nulové rychlosti si musite dát pozor na balanc. Motorka je naštěstí dobře vyvážená a i když je těžiště dost nízko, chvilku trvá, než si na tu hmotnost zvyknete. Teď už jen stisknout tlačítko pro aktivaci elektroniky a startovací tlačítko, které oživí mohutný “Big Boxer”. Startování je super zážitek. Pokaždé, znovu a znovu jsem si užíval, jak se obrovský boxer převalí z jedné strany na druhou, škubne motorkou, jak když do vás kopne mula, a pak začne dunivě bublat. Chvíli se opájím zvukem motoru, který chvěje celou motorkou a řadím zpátečku. Tuhle vychytávku určitě oceníte. Upřímně, bez zpátečky si vlastně ježdění s Baggerem ani nedokážu představit. Zpátečka se řadí pákou na levé straně motoru. Na palubní desce (ta obrazovka už se jinak nazvat nedá) se objeví indikace zařazené zpátečky a pak už jen stačí zmáčknout tlačítko startéru. Motorka se začne pomalu a plynule sunout dozadu, takže se nemusíte bát zastavit a zaparkovat ani u zdi ve svahu.

Už jsem zmínil displej, ten je opravdu obří. Barevných 10,25 palce s technologií TFT. Displej nabízí velmi dobrou grafiku, dobře čitelné informace a kompletní přehled o všech hlavních parametrech motorky. Samozřejmostí je konektivita s telefonem a hlavně, přes telefon si můžete pouštět hudbu přímo do nádherných, hlasitých repráků od marshallu. Plus samozřejmě můžete zobrazit navigaci, veškeré jízdní údaje, nebo jen profilový obrázek, což je v jemných odstínech hnědé vyvedený profil Big Boxera. Vychytávka je i přímo na nádrži umístěná schránka na telefon s možností nabíjení. Všechno to funguje perfektně, ale stejně budete většinu času koukat na staré dobré analogové budíky v horní části “kokpitu”. Specialitkou je ukazatel rezervy výkonu. I když to není ten nejvýkonnější motor, krouťák je naprosto úžasný a na maximální využití výkonu se dostanete snad jen při předjíždění. Pozorovat ukazatel je ale skvělá zábava. 

 

Velký pohodář se srdcem válečníka

Na cestě je Bagger nezastavitelný. Na R18 jste prostě na vrcholu potravního řetězce. Záběr motoru od spodu je perfektní a plynulý, což je ideální pro rychlé starty i dlouhé cestování. Jedinou nevýhodou, kterou jsem našel, jsou hlavy válců, které vám brání v tom, abyste si mohli pohodlně natáhnout nohy dopředu. Ne, že byste to potřebovali, motorka je dost pohodlná, ale prostě to láká. Zlehka zmáčknu spojku, zařadím jedničku a motorka se bublavě rozjíždí. Pomalé ježdění má svá specifika. Přeci jen má motorka skoro 400 kilo a hlavně v nízké rychlosti je to prostě znát. V zatáčkách má trochu tendenci skládat řídítka, na druhou stranu, pokud potřebujete projet pomalu opravdu utáhlou zatáčku, nebo třeba mini kruhový objezd, je dobré řídítkům trochu povolit. Jen tak opatrně, ale motorka pak plynule proklouzne i tou nejostřejší zatáčkou. Je to zkrátka trochu jiné ježdění, ale funguje to. 

Jak zrychluji, postupně mizí i váha a R18 je najednou lehounká a překvapivě svižná raketa na dvou kolech. Na první dobrou je jasné, že v BMW si inženýři dali záležet i na ergonomii stroje. Posez je pohodlný, vzpřímený, sedačka je měkká tak akorát a ani dlouhé vzdálenosti nejsou problém. Pohodlné jsou i platformy místo stupaček. BMW navíc dobře vyřešilo i ergonomii řazení. Abyste si nemuseli zlomit nárt, má R18 kolébkové řazení. Tj. špičkou řadíte směrem dolu, patou směrem nahoru. Je to super pohodlné a pro kombinaci s plotnami a relativně nízko posazenou přední částí řadicí páky ideální řešení. Motor R18 je spojen s šestistupňovou převodovkou, která umožňuje hladké a přesné řazení. Co se řazení týká, tak téhle motorce až tak nezáleží na tom, jaký stupeň máte zařazený. Obří boxer se rád povaluje v nízkých otáčkách a jede na jakoukoliv rychlost. Je na vás, jestli chcete jet na pohodu a kochat se krajinou, nebo jestli chcete jet hezky zostra a řezat zatáčky. Bagger dokáže oboje. Motorka je také vybavena elektronickým systémem řízení, který zahrnuje tři jízdní režimy: Rain, Roll a Rock. Tyto režimy upravují odezvu motoru a trakci. Potěší, že mezi Rock a Roll je fakt velký rozdíl. Já jsem používal Roll jako jízdní režim pro město a na kochání se krajinou. Jestli se chcete fakt kochat, motorka má i adaptivní tempomat. Fakt to funguje, ale na poprvé je to adrenalin. Zmáčknout čudlik a doufat, že motorka opravdu zpomalí za blížícím se autem je rozhodně zajímavý zážitek. 

Když přehodíte jízní režim na Rock, začnou se dít věci. Je to jak písnička od Metallicy. Dáte Roll a je to takovej ploužák, nebo spíš country. Prostě režim na kochání, pak dáte Rock a začne druhá a mnohem ostřejší sloka. Motor dostane přímější odezvu na plyn a konečně cítíte ten krouťák. Motorka se pořádně nadechne a začne ta pravá muzika. Otočíte plynem, motorkou prostoupí bušení Big Boxera a řítíte se vpřed. Otáčky máte sice pořád pod 2 000, takže nečekejte jekot supersportu, ale sílu a zrychlení to má hoooodně velkou. A pak je tady zvuk motoru. To je něco, co vás okamžitě dostane. Hluboký, dunivý zvuk dvouválce je ta pravá hudba pro každého fandu jedné stopy. Velký palec nahoru zaslouží i podvozek. Na R18 Bagger je vyladěn tak, aby poskytoval maximální pohodlí a stabilitu. Přední vidlice o průměru 49 mm a zadní centrální pružina s nastavitelným tlumením zajišťují hladkou jízdu a motorka si dobře poradí i na ne uplně kvalitních okraskách. Brzdový systém je vybaven dvojitými kotouči vpředu a jednoduchým kotoučem vzadu a i přes značnou hmotnost, zvládá motorku skvěle krotit. 

 

Nádherná mašina v pěti inkarnacích

BMW R18 Bagger je motocykl, který dokáže nadchnout nejen svým vzhledem, ale i jízdními vlastnostmi. Pokud hledáte stroj, který kombinuje retro design s moderní technologií a výkonem, je tohle ten pravý kousek pro vás. S tímto motocyklem si užijete každou jízdu, ať už se vydáte na krátkou projížďku po městě nebo na delší výlet. Je stylový, výkonný, ale také praktický a pohodlný. Je to motocykl, který dokáže nabídnout nezapomenutelné zážitky z každé jízdy. Ať už jste zkušený jezdec nebo nováček, tento stroj vám poskytne to nejlepší z obou světů – klasický vzhled a moderní technologie. BMW navíc nabízí R18 hned v pěti různých variantách kapotáže – “Holý” R18, R18 Roctane s bočními kufry, R18 Classic s velkým plexi, R18 B = neboli bagger a vrcholný R18 Transcontinental – plně vybavený pro cestování ve dvou napříč kontinenty. 

 

Jirka Babický

Sdílet: