BMW 540d xDrive Touring: rodinný kombík, který zaujme i sportovce

BMW 540d xDrive Touring: rodinný kombík, který zaujme i sportovce

Autor: Lukáš Jeřábek · Fotografie: Lukáš Jeřábek

Ještě 2 týdny před samotným testem BMW jsem žil v domnění, že mě čeká BMW X1 v nové plug-in hybridní variantě, na kterou jsem se především pro očekávání související s novou elektrifikovanou variantou docela těšil. I přesto se stalo sotva pár dní předem příjemným překvapením zjištění, že místo X1 budu mít tu čest vyzkoušet si modernizovanou řadu 5. V ten moment mé nadšení vzrostlo, a to tím spíše, že budu mít na povel nejsilnější konvenční dieselovou variantu. 540d k nám přijela ve verzi Touring a dle mého názoru v jedné z nejhezčích barev, které má BMW ve své nynější nabídce. Vzdáleně bych ji přirovnal k šedé, s níž jsem měl tu čest před nedávnem u Kodiaqu Sportline. Ta u BMW je světlejší a možná o něco výraznější. Jelikož se mi vůbec poprvé naskytla příležitost otestovat BMW řady 5, nemohl jsem se dočkat. Pro mě osobně byla řada 5 sázkou na jistotu. Přece jenom je BMW řidičským autem, které bylo doposud z pohledu jízdních vlastností bezkonkurenční, u nejnovějších modelů pak přišlo i s inovací luxusu interiéru a tím se dle slov některých kolegů vyšvihlo BMW na špici moderních automobilů. Nejvíce mě pak zajímalo, jak se BMW povedlo spojit řadový třílitrový Bi-Turbo diesel s 340 koňmi s podvozkem a převodovkou. Myslím si, že každý náš čtenář moc dobře ví, co BMW umí udělat za kouzla s řadovými šestiválci… Nemluvě o faktu, že se alespoň dle mého názoru konečně BMW dostalo do úrovně, kdy nedělá jen řidičská auta, ale také skutečně luxusní. Přesvědčením i tom jsou právě novinky – řada 5, 7, 8. Jak se mi auto líbilo? Jaké moc platí ona „radost z jízdy“ a do jaké míry je tedy luxusní? To vše se dozvíte níže.

 

První dojem: kosmická loď z budoucnosti

Při přebíraní jsem zůstal koukat s ústy dokořán. Vždy mi verze Touring (kombi) u BMW vadily, ale tentokrát jsem byl opravdu mile překvapen, jak líbivě může takový „kombík“ vypadat. Samozřejmě všemu napomáhá tolik populární M Paket, který změnil celý přední a zadní nárazník a bok vozu. Nechybí pak černé prvky karoserie, hlavně v přední masce a nárazníku. Auto na první dojem působí jako jakási kosmická loď a toho v BMW dosáhli tím, že opticky zkrátili „zadek“ a naopak kapotu prodloužili (opticky i reálně). Působí tak doslova až futuristicky. Ještě více na kráse dodávají autu vrcholné laserové světlomety, které mají modrý svíticí pruh. Vylepšením tohoto malého prvku autu designéři přidali absolutně jiný charakter, který v nás vyvolává pocit dravé šelmy. Osobně bych na řadu 5 v mnou testované specifikaci dal spíše kola, která budou celá černá, ale i aktuální devatenáctky autu velmi sluší. Nedá mi to a prozradím vám s drobným předstihem, jak natěšený jsem byl, až si vyzkouším parkování pomocí dotykového klíčku, možná spíše ovladače, jak bych mohl klíček nazvat. A to samé můžu říci také o ovládání infotainmentu gesty. O obojím ale až za chvilku.

 

Interiér: jako v luxusním obývacím pokoji

Otevírám poprvé dveře a ihned skáču dovnitř. Úplně první dojem v člověku vytvoří velmi příjemné řešení vnitřního prostoru. Řidič sedí poměrně nízko a v ideálním posezu, jehož nalezení nedělá větší problém. Je vidět, že BMW opravdu ví, co dělá. Ještě před dalším zkoumáním jsem zapnul zapalování a začal zkoušet, jak funguje ovládání infotainmentu gesty. Nečekal jsem, že bude tato vychytávka až tak intuitivní a funkční. Nechybí předvolená gesta na přepínání hudby, pozastavení, hlasitost nebo přijmutí hovoru, s nimiž jsme se ostatně mohli setkat již i u ostatních vybraných modelů a musím říct, že minimálně mě to ještě nepřestalo bavit. Všechno funguje velmi dobře a neuvědomuji si, že bych znal konkurenta v ovládání gesty a možná ani v intuitivitě ovládání. Sedačky působí jako křesla, jsou opravdu velmi komfortní, ale v případě, že potřebujete, aby vás pevně držely na místě, můžete si přifouknout bočnice. Přítomno je také ambientní osvětlení, které dodává na úžasné atmosféře. Lehce snad jen zamrz, že v nabídce není RGB škála barev, ale pouze omezené množství (navíc odlišné pro osvětlení a ozdobné lišty). Dále na mě čekal digitální přístrojový štít, který vypadá líbivě a potěší absencí krycího plexiska. Dále mě čekalo nastavení head-up displeje, který zobrazuje pokyny navigace, rychlost a vlastně ještě více, než potřebuji vidět. Uchopil jsem volant do rukou a hned jsem musel konstatovat, že lépe padnoucí věnec jsem už dlouho v žádném autě nezažil. Je totiž poměrně tlustý, ale díky tomu padne lépe do rukou. Na středovém panelu na mě čekal „standardní“ volič jízdních režimů (náhrady řadící páky), což mě trochu mrzí, protože BMW má ve svém portfoliu nějakou dobu jeho modernější a líbivější alternativu, která by do řady 5 zapadla určitě mnohem lépe.

 

Jízdní vlastnosti: ve znamení odpichu i jistoty

První start a ihned slyším, jak si auto krásně přede. Tentokrát jsem se ani nesnažil hledat vypínač automatického start/stopu. Chtěl jsem mu prostě jen dát šanci. A ano vyplatilo se. BMW má tuto funkci v mild-hybridu opravdu propracovanou a auto díky tomu přesně ví, kdy má motor nastartovat a vypnout, takže řidiče doslova vůbec neotravuje. Rozhodl jsem se nejdřív udělat test jízdy v městském provozu, a tak jsem se vydal na okružní jízdu přes pražské tunely, u Barrandovského mostu jsem se otočil a přes Smíchov dojel do centra. Je snad jen škoda, že BMW tolik sází na run-flat pneumatiky, které malinko ubírají na komfortu.  Nevzniká ale s run-flaty žádný markantní problém, ač přeci jen při přejíždění příčných nerovností má auto tendenci lehce „odskakovat“. Řada 5 je i tak velmi komfortní a pro každodenní ježdění opravdu výborná. Spotřebu jsem upřímně i přes přítomnost mild-hybridu čekal poměrně vysokou, protože nechybí stálý pohon všech kol, spousta komfortní výbavy, hmotnost jen lehce pod 2 tuny a pak také velmi silný motor s 340 koňmi. S velkým překvapením jsem po týdnu skončil na hodnotě 8,5 l/100 km. A takový výsledek je dle mého názoru opravdu uspokojující. Od velké váhy a výkonu, pohonu všech kol, člověk nemůže od takového auto chtít spotřebu 6 litrů. Nechme ale spotřebu a ECO jízdu za sebou a podívejme se i na režim, o kterém je dle mého názoru každé BMW – Sport. Při přepnutí do sportovního módu se již přestane motor sám vypínat a zapínat a čeká na nás kůži drásající zrychlení. Ten největší záběr přichází při zrychlení z 0 na nějakých 40-60 km/h, kdy auto zrychluje doslova neskutečně. Zrychlení z 0 na 100 zvládá za 5,1 vteřin, ale zrychlení z 0 na 50 přichází za 1,9 vteřiny, což je opravdu rychlé. Pro srovnání, zrychlení McLarenu P1 z 0 na 50 je cca 1,2 vteřiny. Tady vidíte, kde BMW je při zrychlení v nízkých rychlostech. Řeknete si, že je určitě zvláštní srovnávat kombi a hypersport, ale rozdíl 0,7 vteřiny (37 %) je pro mé srovnání ideální. Přesuňme se ale zpět k jízdním vlastnostem při sportovní jízdě. Řekl jsem si, že určitě bude pár řidičů, kteří si BMW 540d xDrive Touring koupí a budou s ním jezdit i sportovně. Vytáhl jsem tedy pětku do zatáček. Čekal jsem překvapení, ale ne až tak velké. BMW se vůbec nehrne, na svou váhu a fakt, že jde o kombi, drží ideální stopu až fenomenálně. Každá zatáčka je pro vás potěšením. Pohon xDrive samozřejmě dodává na velké přilnavosti a auto je s ním tak neskutečně vyvážené, ačkoliv pořád platí preference zadního náhonu. Ve zkratce tak vidím modernizovanou řadu 5 (a konkrétně námi testovanou verzi) jako ideální kompromis mezi rodinnou prostorností a rozumným sportováním (dynamickou jízdou).

 

Závěr: rodina a vášeň pro auta? Zde najdete obojí

Odpovědět si nemohu pouze jednoduše. Nejdřív si musíme stanovit všechna pro a proti. Po designové stránce je modernizovaná řada 5 velmi povedená a myslím, že můj názor bude sdílet většina lidí, ač jde o zcela subjektivní záležitost. Interiér je znovu velmi luxusní a má navíc velmi příjemnou poslední generaci systému iDrive. Asi to hlavní pro mě, co bych vyzdvihl, je motor a jízdní vlastnosti. Řadový šestiválec má nádherný zvuk (ano, opravdu mluvím stále o dieselu) i projev. Můžete si vybrat, jestli chcete nad někým vyhrát s kombíkem v zatáčkách nebo na semaforech, protože zrychlení, jak jsme si mohli všimnout, je neskutečné a jízdní vlastnosti tomu jen slušně suplují. Proti jsem vlastně žádné nenašel, možná pouze cenu, která u 540d s xDrive začíná na 1,8 milionu korun. Na druhou stranu jsme již v prémiové třídě. Já osobně bych tedy volil sedan ve světlé kůži a možná slevil z několika prvků výbavy, ale to už jsou dle mého názoru pouze subjektivní preference toho, jak si auto nakonfigurujete. Mild-hybrid se inženýrům velmi povedl, funguje bezchybně a dostojí svému významu. Doporučuji nad pětkou uvažovat při výběru a především se projet, každý bude určitě mile překvapen. Pro mě bylo 540d jedno z největších překvapení roku 2020 a že jich bylo požehnaně. Pokud tedy máte rodinu a auta jsou vaše vášeň, tak si u tohoto kousku můžete zaškrtnout obě funkce, protože splní vaše očekávání nadmíru.

 

Lukáš Jeřábek

Sdílet: